Gå til innhold

Yrkesfagmiljøet, en fare for samfunnet?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge erget meg stadig over det såkalte "yrkesfagmiljøet". Det miljøet hvor man kler seg i tunge store arbeidsjakker fulle av verktøy, drikker alkohol med jenter som er fem år yngre enn seg selv og kjøre på illegale og uregistrerte mopeder. De går på yrkesfaglinjen, ikke nødvendig hvis fordi det er det de vil, men fordi det er "shjipt" å gå allmennfag. Her hvor jeg bor, består 50% av samfunnet av disse personene. Disse blir til og med sett på som "digge", og "kule" blant ungdommen som omgår meg. De utgjør en stor del av all kriminalitet som foregår i denne kommunen, og har ingen respekt for generelle normer og regler.

 

Hvorfor er det slik at disse personene ikke blir sett negativt på? Er virkelig samfunnet så svakt at de ikke tørr, eller orker å ta opp dette problemet og få gjort noe med det?

 

Det har forekommet mange tilfeller hvor jenter i klassen over og under meg har innledet et forhold til en av disse som er fem år eldre enn seg selv. Hvorfor blir ikke dette sett på som pedofili, og blitt gjort noe med fra politiets/folket rundt sin side? Jeg blir mektig oppgitt av å se hvordan vår genererasjon eldre ungdom har blitt. De har dårlig forhold til skole og bryr seg ikke om lover eller andre mennesker som er i samme samfunnet. Er det jeg som er trangsynt og overkritisk eller er det andre som reagerer slik på denne type miljø, og hvorfor det ikke blir gjort noe med?

Endret av MrRexor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke bare du som ergrer deg over det, det er slik her hvor jeg bor også.

Og, jeg er ikke akkurat glad for det, nei. De gir liksom faen i alt. Og ja, det er skremmende at så mange unge (jenter som oftest) er så fasinert av dem og syns de er "kule" og "digge". Jeg blir redd. De er på fylla med dem hver eneste helg, det er ikke sundt.

Det er rart at folk ikke bryr seg, det kan jo kalles pedofili. Men, ja...

Lenke til kommentar

Har ikke lyst å stemple yrkesfagmiljøet, siden jeg kjenner en del som går yrkesfag. Men det er helt klart at du har et poeng. Å hate purken, knuse litt flasker her og der, hærværk, og slåsskamper (særlig i fylla), hører av en eller annen grunn hjemme i det miljøet. Er ikke godt å si hvorfor.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen mening i å generalisere alle som går på yrkesfag, men her statuerte jeg et metaforisk eksempel på hvordan en stor del av personer i dette miljøet er. Det finnes jo selvfølgelig de som holder seg på matta, og faktisk GÅR yrkesfag. Om dere tok dette som en fremstilling av alle som går på yrkesfag, misforstod dere. Dette var ikke et oppgjør med yrkesfagmiljøet, men samfunnet rundt de.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen mening i å generalisere alle som går på yrkesfag, men her statuerte jeg et metaforisk eksempel på hvordan en stor del av personer i dette miljøet er. Det finnes jo selvfølgelig de som holder seg på matta, og faktisk GÅR yrkesfag. Om dere tok dette som en fremstilling av alle som går på yrkesfag, misforstod dere. Dette var ikke et oppgjør med yrkesfagmiljøet, men samfunnet rundt de.

7416442[/snapback]

 

Hvis du snakker om den stereotypiske byggfag-, rørlegger- og elektroeleven, så er jeg enig med deg. Ikke ellers.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen mening i å generalisere alle som går på yrkesfag, men her statuerte jeg et metaforisk eksempel på hvordan en stor del av personer i dette miljøet er. Det finnes jo selvfølgelig de som holder seg på matta, og faktisk GÅR yrkesfag. Om dere tok dette som en fremstilling av alle som går på yrkesfag, misforstod dere. Dette var ikke et oppgjør med yrkesfagmiljøet, men samfunnet rundt de.

7416442[/snapback]

 

Hvis du snakker om den stereotypiske byggfag-, rørlegger- og elektroeleven, så er jeg enig med deg. Ikke ellers.

7416456[/snapback]

 

Nå har ikke jeg satt meg inn i de forskjellige delene ved yrkesfag, men ja jeg snakker om de tre type elevene. Og som sagt; Jeg statuerte et eksempel, jeg sa ikke at alle i yrkesfagmiljøet er slik.

Lenke til kommentar

Må nesten le litt for her jeg bor er det like mange av de som går allmen som er like ille eller værre.

 

Og man skal ofte være litt forsiktig med og si "de fra yrkesfagene", går selv byggfag 2 året og tenkte å ta ett "all out" verbalt angrep, men tenkte at du kanskje ikke mente alle.

 

Men hvis du ikke mente alle skjønner jeg ikke hvorfor du ikke nevnte de som går allmen, eller hvorfor du i det hele tatt bare nevnte yrkesfagene?

Lenke til kommentar
Hvis du snakker om den stereotypiske byggfag-, rørlegger- og elektroeleven, så er jeg enig med deg. Ikke ellers.

7416456[/snapback]

 

Hva med de overstereotypiske på mekken?

7416551[/snapback]

 

 

Alt ettersom. Det kommer mer an på personene. Jeg har ønsket å drepe et par av de på yrkesfag, men en av mine beste kompiser går GK Elektro, og er en skikkelig kar.

Lenke til kommentar
Må nesten le litt for her jeg bor er det like mange av de som går allmen som er like ille eller værre.

 

Og man skal ofte være litt forsiktig med og si "de fra yrkesfagene", går selv byggfag 2 året og tenkte å ta ett "all out" verbalt angrep, men tenkte at du kanskje ikke mente alle.

 

Men hvis du ikke mente alle skjønner jeg ikke hvorfor du ikke nevnte de som går allmen, eller hvorfor du i det hele tatt bare nevnte yrkesfagene?

7416605[/snapback]

 

Jeg tok denne typen "yrkesfag"-personer som et eksempel, og fordi det er det jeg vet mest om/har sett mest tilfeller av. Om det finnes slike personer på andre linjer eller ei, er ikke relevant. Det jeg ville få frem er hvorfor disse får lov til å gå uforstyrret, fritt rundt i samfunnet? Hvorfor det ikke blir gjort noe med?

 

Fikk tilbakemelding på at et seksuelt forhold mellom en under 16 og en over, ikke ville bli sett på som pedofili i rettens øyne. Men om dette er tilfelle, burde vel resten av oss reagere og gjøre noe med det, synes du ikke?

Lenke til kommentar
Jeg tok denne typen "yrkesfag"-personer som et eksempel, og fordi det er det jeg vet mest om/har sett mest tilfeller av. Om det finnes slike personer på andre linjer eller ei, er ikke relevant. Det jeg ville få frem er hvorfor disse får lov til å gå uforstyrret, fritt rundt i samfunnet? Hvorfor det ikke blir gjort noe med?

 

Men da skjønner jeg ikke hvorfor du legger det fram som om yrkesfagene er der alle slemmingene samles?

Og allmenfagene er vel like relevant her som yrkesfagene ettersom du bare snakker om de som gjør noe du ikke liker? Hvis du ikke bare prøver og legge hat på yrkesfagene da...

 

Og det med en pers på, la oss si 15, og en på 17, skal ikke de få lov til å være sammen hvis de vil?

Hvis det er snakk om en på 15 og en på 20 skjønner jeg, men det er fremdeles ikke vår oppgave og gjøre noe med det, og takk gud for det, da hadde volden økt sinnsykt med din holdning på folk!

Lenke til kommentar
Jeg tok denne typen "yrkesfag"-personer som et eksempel, og fordi det er det jeg vet mest om/har sett mest tilfeller av. Om det finnes slike personer på andre linjer eller ei, er ikke relevant. Det jeg ville få frem er hvorfor disse får lov til å gå uforstyrret, fritt rundt i samfunnet? Hvorfor det ikke blir gjort noe med?

 

Men da skjønner jeg ikke hvorfor du legger det fram som om yrkesfagene er der alle slemmingene samles?

Og allmenfagene er vel like relevant her som yrkesfagene ettersom du bare snakker om de som gjør noe du ikke liker? Hvis du ikke bare prøver og legge hat på yrkesfagene da...

 

Og det med en pers på, la oss si 15, og en på 17, skal ikke de få lov til å være sammen hvis de vil?

Hvis det er snakk om en på 15 og en på 20 skjønner jeg, men det er fremdeles ikke vår oppgave og gjøre noe med det, og takk gud for det, da hadde volden økt sinnsykt med din holdning på folk!

7416698[/snapback]

 

Herre. Det jeg ikke mente som relevant var om hvilken bakgrunn, skole eller linje de gikk på. Men personene selv. Og ja, som du sier jeg snakker om folk på 13, 14, 15 som har forhold til en på 18, 19, 20 år.

 

Så du mener at du er én for deg selv, og ikke for felleskapet? At hvis du ser elementer rundt deg du vet ikke er riktig, ville du latt det ligge og ikke gjort noe med det? Å ha en sånn innstilling er direkte farlig, og fører til et felleskap som ikke vil fungere. Tenk over ordet "felles".

 

 

 

Og hvem har sagt at vold løser saken?

Lenke til kommentar
Herre. Det jeg ikke mente som relevant var om hvilken bakgrunn, skole eller linje de gikk på. Men personene selv. Og ja, som du sier jeg snakker om folk på 13, 14, 15 som har forhold til en på 18, 19, 20 år.

Da er vi enige.

Men ikke legg så vekt på yrkesfagene hvis det er dette du mener ;)

Så du mener at du er én for deg selv, og ikke for felleskapet? At hvis du ser elementer rundt deg du vet ikke er riktig, ville du latt det ligge og ikke gjort noe med det? Å ha en sånn innstilling er direkte farlig, og fører til et felleskap som ikke vil fungere. Tenk over ordet "felles".

Vil ikke løpe inn og løse saken selv, jeg ville ringt til noen som faktisk kan det de driver med!

Og hvem har sagt at vold løser saken?

Virket på meg som om det var det du mente ;)

 

Nå orker jeg ikke denne diskusjonen lenger så jeg setter meg ned og spiller litt GeOW!

Lenke til kommentar
Da er vi enige.

Men ikke legg så vekt på yrkesfagene hvis det er dette du mener ;)

Det var jo nettop det jeg IKKE gjorde. Jeg statuerte et eksempel, og en fremstilling av hvordan disse personene kan være. Mitt eksempel kunne gått på hvilken som helst linje for min, og eksempelets sin del. Men mange, inkludert meg selv, kobler "yrkesfagmiljø" til disse type personer. Det kan være fordommer, men jeg er klar over at ikke 100% er slik.

 

Kanskje å sette " forran og bak "yrkesfag" vil hjelpe dere med å forstå?

Lenke til kommentar
Jeg går yrkesfag, har respekt for loven, går ofte kledd i dressbukse og skjorte og drikker kun alkohol med en aldersgruppe rundt min egen.

 

 

 

Pass på generaliseringen.

7416389[/snapback]

Trådstarter sier "mange", ikke "alle". Du gjør her en vanlig, men utilgivelig feil; å prøve å motbevise gjennomsnittet ved å vise til unntakene.

Lenke til kommentar
Jeg går yrkesfag, har respekt for loven, går ofte kledd i dressbukse og skjorte og drikker kun alkohol med en aldersgruppe rundt min egen.

 

 

 

Pass på generaliseringen.

7416389[/snapback]

Trådstarter sier "mange", ikke "alle". Du gjør her en vanlig, men utilgivelig feil; å prøve å motbevise gjennomsnittet ved å vise til unntakene.

7416859[/snapback]

 

Hvorfor er jeg et unntak?

Lenke til kommentar

La oss få litt orden her:

"De" fra yrkesfag peker rett og slett på de som gjør og oppfører seg slik som MrRexor (og meg selv) har satt opp stereotypen. Før jeg begynner å si min mening om det jeg har kalt "yrkesfag-kulturen", så vil jeg bare si at jeg har mange gode venner på yrkesfag og at yrkesfag ikke er noe mindre viktig enn allmenn og andre linjer. Grunnen til at man bruker ordet yrkesfag er at det er her denne type kultur er mest gjeldende. Jeg ser og nytten av at personer utdanner seg til yrker som mekaniker eller rørlegger, men det er ikke utdanningsvalget som kritiseres her.

 

Slik jeg ville lagt frem min tese om "yrkesfag-kulturen":

Stereotypen i denne kulturen er som MrRexor har lagt det frem:

Det miljøet hvor man kler seg i tunge store arbeidsjakker fulle av verktøy, drikker alkohol med jenter som er fem år yngre enn seg selv og kjøre på illegale og uregistrerte mopeder.

Poenget er at denne kulturen virker avvikende fra det som er "vanlig", og man skal ikke kritiseres fordi man er annerledes. Det er holdningene det går på her, at motor, alkohol, tobakk/snus (osv) og ingen respekt for autoriteter, som virker veldig ødeleggende på små samfunn som f.eks. en bygd. Mange vil kanskje si at denne type holdninger passer til en bygdekultur, noe jeg kan være enig i. Bygdemiljøer, hvor det er veldig lite å gjøre, skaper kanskje denne typen holdninger, fordi man ikke har noe annet å gjøre. Man ser at det er stort sett ungdom i bygdene og "på landet" som oppfører seg slik. Siden jeg har levd store deler av min oppvekst i et sånt samfunn, vet jeg ikke hvordan holdningene er i et "by-yrkesfag-miljø?"

 

Videre poengeterer og MrRexor med at disse ungdommene har en viss holdning til utdanning:

De går på yrkesfaglinjen, ikke nødvendig hvis fordi det er det de vil, men fordi det er "shjipt" å gå allmennfag.
La meg sette det litt på kanten: "I et slikt miljø er man dum hvis man gjør det bra på skolen, men man er smart hvis man har peiling på motor" I en familie så vektlegges forskjellige normer, men disse normene kan vektlegges forskjellig i ulike familier. På denne måten kan man kanskje se at holdning mot f.eks. utdanning er noe som er "arvet" av sine foreldre. Man kan se den samme tendens hos enkelte ungdommer med innvandrerbakgrunn i storbyene, hvor man gir "totalt faen".

 

Grunnen til at en slik kultur kan være samfunnsødeleggende er spesielt pågrunn av holdningene til utdanning og den mangelfulle respekten for autoriteter(Les: politi og lover)

 

Disse meninger er selvfølgelig slik jeg oppfatter det, og man skal være forsiktig med å si at slik er det! Skulle gjerne likt å lese et annerledes standpunkt. Stadfester og at det er også "uheldige eksempler" på slikt innenfor andre utdanningslinjer. (Merk at jeg har forsøkt å holde meg unna "yrkesfag" som noe negativt, derimot beskriver jeg bare mine meninger om det jeg kaller "yrkesfagkulturen")

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...