Gå til innhold

Yrkesfagmiljøet, en fare for samfunnet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei?

 

VK1 er et mattefritt år på almenn så vidt jeg vet.

7426418[/snapback]

 

Det stemmer ikke. Første året er enten 1MX eller 1MY obligatorisk. Etter det er det valgfritt med matte både på andre- og tredjeåret. Det er lagt opp til to ulike matte-løp man kan velge: 1MX -> 2MX -> 3MX som har teoretisk fokus eller 1MY -> 2MZ -> 3MZ som har et mer praktisk fokus (= for pyser :p)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Fikk tilbakemelding på at et seksuelt forhold mellom en under 16 og en over, ikke ville bli sett på som pedofili i rettens øyne. Men om dette er tilfelle, burde vel resten av oss reagere og gjøre noe med det, synes du ikke?

7416663[/snapback]

Hvor mye over? En på 20 og en jente på 15 er da helt normalt i dagens samfunn, faktisk.

 

Om det er spesielt ønskelig, er en annen sak, men spesielt overraskende, banebrytende eller sjokkerende er det da ikke.

 

Og pedofili er det ikke, uansett hvordan du prøver å vri begrepene.

 

Det er et brudd på norsk lov, dersom de har sex, og det kan bevises.

 

Jeg har sett mange slike tilfeller som faktisk har fungert. Og har sett eksempler der den eldre part ble straffet mot den yngre parts ønske.

 

En bekjent ble ilagt besøksforbud hos en jente, han var 17, hun 15, begge forelska. Pedofili, heck yeah!

 

Det eneste kriteriet som skal få deg til å reagere er om en eldre gutt utnytter en yngre jente. Ser du det, gi ham et par tupp i hodet med et jernrør.

 

Men ikke ta til deg den moralske retten til bestemme rett og galt, og ikke bruk den til å ødelegge et fungerende forhold.

Lenke til kommentar
Norge trenger ingeniører, produksjonsarbeidere og håndverkere, ikke statsansatte byråkratiske papirflyttere.

7422748[/snapback]

Ingeniør er en typisk høyskole/universitets-utdannelse, altså ikke noe du finner i yrkesfagmiljøene (måtte bare pirke litt :p).

7425453[/snapback]

Sa jeg noe annet? :ermm:

Lenke til kommentar
Fikk tilbakemelding på at et seksuelt forhold mellom en under 16 og en over, ikke ville bli sett på som pedofili i rettens øyne. Men om dette er tilfelle, burde vel resten av oss reagere og gjøre noe med det, synes du ikke?

7416663[/snapback]

Hvor mye over? En på 20 og en jente på 15 er da helt normalt i dagens samfunn, faktisk.

 

Om det er spesielt ønskelig, er en annen sak, men spesielt overraskende, banebrytende eller sjokkerende er det da ikke.

 

Og pedofili er det ikke, uansett hvordan du prøver å vri begrepene.

 

Det er et brudd på norsk lov, dersom de har sex, og det kan bevises.

 

Jeg har sett mange slike tilfeller som faktisk har fungert. Og har sett eksempler der den eldre part ble straffet mot den yngre parts ønske.

 

En bekjent ble ilagt besøksforbud hos en jente, han var 17, hun 15, begge forelska. Pedofili, heck yeah!

 

Det eneste kriteriet som skal få deg til å reagere er om en eldre gutt utnytter en yngre jente. Ser du det, gi ham et par tupp i hodet med et jernrør.

 

Men ikke ta til deg den moralske retten til bestemme rett og galt, og ikke bruk den til å ødelegge et fungerende forhold.

7427766[/snapback]

Dette er å sette det veldig på kanten. Og jeg har heller ikke gitt meg selv retten på å dømme hva som er rett og galt, men det var jo dissa smartingene på Eidsvold, det vet du (Enda mer satt på kanten). Og jeg er ikke enig med deg på det at det er normalt i dagens samfunn at en på 15 og en på 20 år har et forhold til hverandre. Og jeg synes også at dette ikke burde bli normalt i dagen samfunn. Det er ikke det at 5 års forskjell mellom to personer er så mye, men jeg synes det blir etisk galt at en UNDER 16, og en OVER er sammen. Jeg har ingenting imot det, bare synes det blir feil.

 

Men for guds skyld: Back to topic!

Lenke til kommentar

Err, ja, beklager OT. Men for å avslutte.

 

Det er faktisk forholdsvis normalt. Det er helt normalt at en jente på 15 f.eks. fester sammen med en gutt på 20, for eksempel. Når en er i samme omgangskrets vil det kunne endre på det.

 

Det jeg uansett vil frem til, er at å stå bom fast på en paragraf ikke alltid er relevant, det ikke være slik at en på 20 ikke bryr seg om dama, og ikke er glad i henne, det ikke være slik at han utnytter henne. Du forstår hva jeg mener. :)

 

Se hver enkelt sak an, og ta utgangspunkt fra det! :)

 

/OT

Lenke til kommentar
En jente på 16 og en mann på 50. Er dette pedofili?

7451585[/snapback]

Nei.

 

Er det upassende?

Ja.

 

Hadde jeg banket dritten av en femti år gammel mann som hadde sex med min (tenkte) søster på 16?

Ja.

 

En pedofil tenner på barn, som gjerne ser ut som barn.

 

En 16 år gammel jente er ikke et barn, hun er en ungdom, hun er også over den seksuelle lavalder.

 

Men jeg er uansett enig i at det ikke er akseptabel.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Jeg er i grunn enig med trådstarter, det er en egen yrkesfagkultur. Det skal sies at det er forskjell mellom de forskjellige yrkesfagene seg imellom. Jeg har oppfattelse av at de på salg og service og elektro i det store og det hele er mer anstendige og modne enn de på mekk, bygg og helse og sosial. Slik er det ihvertfall her på Flekkefjord videregående skole.

 

Yrkesfagene er svært viktige, og jeg har respekt for alle som fortsetter på skolen og skal ut og bli produktive medborgere. Jeg helst hadde sett at flere valgte yrkesfaglig studieretninger. Det er en grunn til at går man yrkesfaglig, tjener man 300 000 - 400 000 etter to år på skole, mens man tjener 200 000 - 300 000 etter tre år studiespesialisering på VGS og noen år på høyskole eller universitet.  :thumbdown: Satt på spissen.

 

Norge trenger ingeniører, produksjonsarbeidere og håndverkere, ikke statsansatte byråkratiske papirflyttere.

7422748[/snapback]

 

Enig med deg ang kulturforskjeller mellom yrkesfag og allmenne fag. Der jeg kommer fra er det stort sett en stor kløft mellom de som blir akademikere og de som får fagbrev.

 

Når det er sagt så finnes det bra mennesker som går yrkesfag også, og de som jeg før kjente som pøbler og rånere blir med åra "voksne" og skikkelige, kanskje med en dame på noenlunde samme alder også ;)

 

Yrkesfag er viktig, eller uviktig alt ettersom. Det er faktisk ikke mulig å rangere yrker objektivt etter "viktighet". Uttrykket er ikke gitt en fast definisjon.

 

Myten om yrkesfag vs høyere utdannelse er derimot mye mer nyansert enn måten du spissformulerer det på. Noen, kortere utdannelser på høyskole og universitet gir i snitt lavere livslønn/lønn enn yrkesfag. De lengre utdannelsene gir svært mye høyere lønn, i snitt. Man kan ikke sammenligne noe annet enn snittlønninger. Det finnes eksempler på de som har gått yrkesfag og tjener 500-600', men disse er ikke representative og tilhører unntakene, akkurat som akademikere som tjener 20 mill.

 

Jeg har lagt ved en tabell som viser nåverdi av livslønnen til en del utdannelser, inkl yrkesfaglinjer.

 

De som er interesserte kan lese oppgaven "Lønn som fortjent?" eller sjekke lønninger i tråden Lønnsstatistikker.

 

Og Norge trenger folk som har den utdannelsen som skal til for å dekke ledige stillinger, enten det nå er ingeniører, elektrikere, økonomer eller byråkrater. "Papirflytting" kan ha høyere verdi enn arbeid med håndfaste anleggsmidler, gitt at det er knapphet på "papirflyttere", og mindre verdi ved at det er overflødighet. Norge trenger ikke nødvendigvis produksjonsarbeidere, kun produksjonsarbeidere det finnes lønnsomt arbeid til, uten at jeg skal ta stilling til spørsmålet utover det.

 

post-38456-1165580375_thumb.jpg

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
For å komme seg igjennom ingeniørstudiet så lønner det seg med allmennfaglig bakgrunn, og ikke yrkesfaglig. Dette gjelder om du er gjennomsnittlig god. Får du alltid toppkarakterer så lønner det seg med yrkesfaglig.

 

Stor fordel med allmennfag for de fleste. :thumbup:

7426674[/snapback]

 

 

Går du yrkesfag så må du ha påbygning for å ta ingeniørutdannelse, i de fleste tilfeller.

 

Når det er sagt så er det ingenting bedre enn en ingeniør som faktisk har hatt fartstid innen området han/hun skal jobbe med.

Lenke til kommentar
En jente på 16 og en mann på 50. Er dette pedofili?

7451585[/snapback]

Nei.

 

Er det upassende?

Ja.

 

Hadde jeg banket dritten av en femti år gammel mann som hadde sex med min (tenkte) søster på 16?

Ja.

 

En pedofil tenner på barn, som gjerne ser ut som barn.

 

En 16 år gammel jente er ikke et barn, hun er en ungdom, hun er også over den seksuelle lavalder.

 

Men jeg er uansett enig i at det ikke er akseptabel.

7453653[/snapback]

Se heller på jenta som er en datter til noen foreldre, og som nettopp kvittet seg med tannregulering for 1 år siden.

 

Jeg vil si at det kan være pedofili helt til man er 18 år. Det finnes land hvor man kan være helt ned i 11 (?) års alderen i Europa og ha sex. Kanskje mindre i andre land i f.eks. Afrika.

 

Hvis jenta er 17 år så er det ikke pedofili hvis hun er sammen med en på 20-22. Det er aldersforskjellen som bestemmer dette vil jeg si. Skal vi si 20 års aldersforskjell er pedofili?

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Hvis jenta er 17 år så er det ikke pedofili hvis hun er sammen med en på 20-22. Det er aldersforskjellen som bestemmer dette vil jeg si. Skal vi si 20 års aldersforskjell er pedofili?

7456860[/snapback]

En pedofil er en person som er tiltrukket av prebupertale. En 50 år gammel gubbe som har seg med en sekstenåring er unektelig ekkel (imo), men han er ikke pedofil.
Lenke til kommentar

Jeg skulle også til å si at "pedofili" betyr seksuell tiltrekning til før-pubertale barn. Hvis folk mener noe annet, er det fordi ordet blir brukt i alle mulige sammenhenger og derfor blir "belastet" med mye mer enn det egentlig står for.

 

Prøv for eksempel Google med define: pedophilia. Alle definsjoner der som er alders-spesifikke opererer med "pre-pubescent", altså førpubertale barn.

Lenke til kommentar

Defenisjon fra ICD-10: Den internasjonale statistiske klassifikasjonen av

sykdommer og beslektede helseproblemer

 

Foretrukket seksualobjekt er barn i førpubertetsalder eller tidlig pubertetsalder, gutter, jenter eller begge kjønn.

 

Rent rettslig er det straffbart for personer over seksuell lavalder å ha samleie med noen under. Per dags dato er vel det 15 år i norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...