Gå til innhold

Yrkesfagmiljøet, en fare for samfunnet?


Anbefalte innlegg

Jeg går yrkesfag, har respekt for loven, går ofte kledd i dressbukse og skjorte og drikker kun alkohol med en aldersgruppe rundt min egen.

 

 

 

Pass på generaliseringen.

7416389[/snapback]

Trådstarter sier "mange", ikke "alle". Du gjør her en vanlig, men utilgivelig feil; å prøve å motbevise gjennomsnittet ved å vise til unntakene.

7416859[/snapback]

 

Hvorfor er jeg et unntak?

7416875[/snapback]

Les: avvik fra (det påståtte) gjennomsnittet.

 

Redigert: Jeg tror det er mulig å finne enda mer tydelige sammenhenger med pøbeladferd enn studieretning på videregående, og i så måte kan trådstarter være ukorrekt. Marleys innlegg forblir dog like meningsløst.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg går yrkesfag, har respekt for loven, går ofte kledd i dressbukse og skjorte og drikker kun alkohol med en aldersgruppe rundt min egen.

 

 

 

Pass på generaliseringen.

7416389[/snapback]

Trådstarter sier "mange", ikke "alle". Du gjør her en vanlig, men utilgivelig feil; å prøve å motbevise gjennomsnittet ved å vise til unntakene.

7416859[/snapback]

 

Hvorfor er jeg et unntak?

7416875[/snapback]

Les: avvik fra (det påståtte) gjennomsnittet.

 

Redigert: Jeg tror det er mulig å finne enda mer tydelige sammenhenger med pøbeladferd enn studieretning på videregående, og i så måte kan trådstarter være ukorrekt. Marleys innlegg forblir dog like meningsløst.

7416901[/snapback]

Jeg sier det igjen; Jeg statuerte et eksempel. Jeg la ikke ut noen konklusjon, eller bestemmende teori, men jeg la frem et problem i mitt nærmiljø. Man kan heller ikke si at min MENING er ukorrekt, siden det er slik at alle meninger er korrekte for vedkommendes mening.

 

Og jeg vil presisere at jeg ikke snakker om pøbelatferd generelt, men en kultur innenfor yrkesfagmiljøet.

Lenke til kommentar

Her i området er det også slik at "Yrkesfaglig" består av dette miljøet..

 

Men det er viktig å tenke på at det ikke er linjen som tiltrekker seg slike folk, det er miljøet som samler seg rundt denne linjen. Det tiltrekker seg likesinnede, og skremmer vekk folk som misliker denne gruppen.

 

Personlig kunne jeg tenkt meg å gå byggfag, men det endte tilslutt med at jeg ikke kunne tenke meg 3 år med skitne mopeder og volvoprat. Tror dette gjelder mange, noe som fører til at konsentrasjoner med slike folk vokser frem, og på samme måte som vepsebol, er de vanskelige å bli kvitt når de først har bestemt seg for å bli!

Lenke til kommentar

Går på yrkesfag selv og kan si at mange på skolen min er MYE større slasker enn almenn-folka, og er ofte slik du beskriver.

 

Almennfolka blir ofte sett på som litt feminine derimot. Kan har noe med at blandinga i klassene mellom jenter/gutter er mer 50/50, mens på mekk kan det være 0/100 ofte med gutter, og 0/100 med jenter på helse og sosial. Holdningene på yrkesfaglig kan være en smule negativt, men arbeidet trengs.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Jeg er i grunn enig med trådstarter, det er en egen yrkesfagkultur. Det skal sies at det er forskjell mellom de forskjellige yrkesfagene seg imellom. Jeg har oppfattelse av at de på salg og service og elektro i det store og det hele er mer anstendige og modne enn de på mekk, bygg og helse og sosial. Slik er det ihvertfall her på Flekkefjord videregående skole.

 

Yrkesfagene er svært viktige, og jeg har respekt for alle som fortsetter på skolen og skal ut og bli produktive medborgere. Jeg helst hadde sett at flere valgte yrkesfaglig studieretninger. Det er en grunn til at går man yrkesfaglig, tjener man 300 000 - 400 000 etter to år på skole, mens man tjener 200 000 - 300 000 etter tre år studiespesialisering på VGS og noen år på høyskole eller universitet. :thumbdown: Satt på spissen.

 

Norge trenger ingeniører, produksjonsarbeidere og håndverkere, ikke statsansatte byråkratiske papirflyttere.

Lenke til kommentar
Folk fra yrkesfag har som regel MYE bedre forutsetninger enn folk fra almenn som ikke skjønner en dritt.

Ingeniør er nærmere yrkesfag enn almenn vil jeg si.]

Hvordan er det mulig? Ingeniørutdanninger er i stor grad teoretiske, og krever fordypning i matte og fysikk på videregående.

Men du må ha erfaring fra arbeidslivet for å kunne noengang bli en god ingeniør!

Lenke til kommentar
Folk fra yrkesfag har som regel MYE bedre forutsetninger enn folk fra almenn som ikke skjønner en dritt.

 

Ingeniør er nærmere yrkesfag enn almenn vil jeg si.

7425492[/snapback]

Hvordan er det mulig? Ingeniørutdanninger er i stor grad teoretiske, og krever fordypning i matte og fysikk på videregående.

7425536[/snapback]

Det kommer kanskje litt an på type ingeniør. "Vanlig" ingeniør er mer praktisk rettet, mens sivilingeniør er mer teoretisk rettet og har mer fordypning.

 

Men du må ha erfaring fra arbeidslivet for å kunne noengang bli en god ingeniør!

7425653[/snapback]

Så det er altså en grunn til at NTNU krever arbeidspraksis før man kan bli fullt utdannet sivilingeniør der :p

Lenke til kommentar
Men du må ha erfaring fra arbeidslivet for å kunne noengang bli en god ingeniør!

7425653[/snapback]

 

Du trenger vel strengt talt erfaring fra arbeidslivet viss du skal bli god innenfor et hvilket som helst felt. Det hjelper lite å være en hellsikkes god teoretisk akvokat viss du ikke aner hvordan du skal gå frem med det i retten, f.eks. Det krever litt trening som alt annet.

Lenke til kommentar

Alle sier det....elektrolærerne og de fleste andre lærerne er som regel ingeniører. De sa at de hadde mye bedre forutsetninger enn folk fra almenn når de tok ingeniør utdanning. De fra almenn måtte nesten gå vgs omigjen på en måte. Er hvertfall det alle forteller meg.

 

Og ikke kom og si at vi ikke har teori på yrkesfag.

Lenke til kommentar
Folk fra yrkesfag har som regel MYE bedre forutsetninger enn folk fra almenn som ikke skjønner en dritt.

 

Ingeniør er nærmere yrkesfag enn almenn vil jeg si.

7425492[/snapback]

Prøv deg på et ingeniørstudie uten god karakter fra realfagene fra allmenn, så ser du kjapt hvem som ikke skjønner en dritt. ;)

Lenke til kommentar
Folk fra yrkesfag har som regel MYE bedre forutsetninger enn folk fra almenn som ikke skjønner en dritt.

 

Ingeniør er nærmere yrkesfag enn almenn vil jeg si.

7425492[/snapback]

Prøv deg på et ingeniørstudie uten god karakter fra realfagene fra allmenn, så ser du kjapt hvem som ikke skjønner en dritt. ;)

7425849[/snapback]

Man må uansett gå forkurs e.l. for å ta ingeniørutdanning hvis man kommer rett fra yrkesfaglig.

Lenke til kommentar
Alle sier det....elektrolærerne og de fleste andre lærerne er som regel ingeniører. De sa at de hadde mye bedre forutsetninger enn folk fra almenn når de tok ingeniør utdanning. De fra almenn måtte nesten gå vgs omigjen på en måte. Er hvertfall det alle forteller meg.

 

Og ikke kom og si at vi ikke har teori på yrkesfag.

7425848[/snapback]

 

 

Hvem har sagt det? Poenget er at det er et helt annet nivå på et treårig mattekurs på almenn, iforhold til matten de får på yrkesfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...