Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjøpt noen flasker fra "Haand", men kun smakt på en, og skulle vært på polet og kjøpt flere da den var kjempegod, men ikke hatt tid på grunn av lange dager på jobb, og innen jeg rekker meg på polet så er de nok utsolgt, som blir på Lørdag

Men nå som jeg tenker på det så går det sikkert an å reservere..

 

Haand Jule Stout (Barrel Aged)

Lenke til kommentar

Har kjøpt noen flasker fra "Haand", men kun smakt på en, og skulle vært på polet og kjøpt flere da den var kjempegod, men ikke hatt tid på grunn av lange dager på jobb, og innen jeg rekker meg på polet så er de nok utsolgt, som blir på Lørdag

Men nå som jeg tenker på det så går det sikkert an å reservere..

 

Haand Jule Stout (Barrel Aged)

Ja, kan bestille på nettsidene og hente på ditt lokale pol. Har Dark Horizon 6 liggende på polet rett her borte, tenker å hente på lørdag selv :)

Lenke til kommentar

Merker at når jeg først er blitt vant til å handle på ølpolene så blir det kjipt å gå tilbake til standardutvalget på et vanlig pol. Det jeg finner som frister er stort sett øl jeg har drukket mange ganger før.

 

Jeg kjøpte en Saison Dupont. Jeg fikk påpakk her om dagen for at jeg ennå ikke hadde drukket denne, som visstnok skulle være en av de mest kjente og beste i sin sjanger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endte opp med å feire stout-dagen med Neopolitan Ice Cream fra Amundsen selv. Superkunstig jordbærsmak og noe alkohol, men jevnt over en morsom øl. 

 

 

Ble Omnipollo Blush her EU versjonen. Ikke helt overbevisende den. Ble litt mye brent og alkoholsmak. Hadde passet bedre på hytta foran peisen tenker jeg. Absolutt en bra stout, men litt tørr kanskje. 

 

Brush du tenker på? Har og bare prøvd den europeiske varianten men syntes den smakte straight up sprit og brent kull. Interessant om den amerikanske er annerledes siden JWK sin ligger en del høyere rated.

 

 

Merker at når jeg først er blitt vant til å handle på ølpolene så blir det kjipt å gå tilbake til standardutvalget på et vanlig pol. Det jeg finner som frister er stort sett øl jeg har drukket mange ganger før.

 

Jeg kjøpte en Saison Dupont. Jeg fikk påpakk her om dagen for at jeg ennå ikke hadde drukket denne, som visstnok skulle være en av de mest kjente og beste i sin sjanger.

 

Prøvde Dupont mot en annen favoritt i sjangeren, Tank 7, og belgieren kom ut som den beste. Begge er likevel perfekte matøl synes jeg.

Endret av AndrèFronDrei
Lenke til kommentar

Brush du tenker på? Har og bare prøvd den europeiske varianten men syntes den smakte straight up sprit og brent kull. Interessant om den amerikanske er annerledes siden JWK sin ligger en del høyere rated.

Ja, Brush var det, husket feil og gadd ikke sjekke untappd. Enig med deg, ble skuffet siden Onmipollo pleier å levere på stoutene. 

 

Man kan fort bli litt "bortskjemt" på ØL+ polene. Men jeg syns utvalget generelt har blitt veldig mye bedre på de vanlig polene også. Jeg pleier stort sett å handle på Oslo City, men her forleden så tok jeg en tur innom mitt lokale pol på Aleksander Kiellandsplass og må si jeg ble positivt overrasket. Fortsatt ikke enormt utvalg, men ganske variert. De har forstått at de ikke nødvendigvis trenger 100 flasker av 20 forskjellige industripils lenger, men har ett variert utvalg med mye forskjellig. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Vi er blitt ganske bortskjemt. Ting jeg sto i kø foran Vika-polet for å kjøpe for noen år siden kan jeg når som helst stikke innom lokalpolet mitt og plukke opp nå.

 

Og Dupont er strålende og et av polets beste kjøp, forresten. Et at de tryggeste valgene hvis du ikke helt vet hva slags drikke som passer til mat er den også. Jeg synes kanskje Saison d'Erpe-Mere fra Glazen Toren er et litt hakk over.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Bortskjemt i forhold til hvordan det var i Norge før, men så var det også ganske begredelig. Generelt når det kommer til alkoholholdige drikker har vi vært alt annet enn bortskjemt.

 

Jeg drar til Belgia/Brussel om noen måneder. Spent på hvordan ølutvalget er hos en slik stormakt innen øl.

Veldig ålreit i Brussel, kan også anbefale en togtur til Brugge om du skal være der en liten stund å har tid til det.

Besøk på Cantillon er must om du ikke har vært der før.

Utvalget er ikke nødvendigvis så imponerende, da de har litt annet forhold til øl og ikke den microbryggeribølgen, men kvaliteten på alt er jo høy. Alle steder har gjerne litt av hvert av de forskjellige belgiske stilene. 

Ølbutikkene i sentrum har også høy pris, er jo turistfeller det.

Hadde ikke innsjekket bagasje da jeg var der, så gjorde ikke noe særlig reserach på kjøpe mulighetene. Men Cantillon har utsalg til ålreite priser.

 

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig ålreit i Brussel, kan også anbefale en togtur til Brugge om du skal være der en liten stund å har tid til det.

Besøk på Cantillon er must om du ikke har vært der før.

Utvalget er ikke nødvendigvis så imponerende, da de har litt annet forhold til øl og ikke den microbryggeribølgen, men kvaliteten på alt er jo høy. Alle steder har gjerne litt av hvert av de forskjellige belgiske stilene. 

Ølbutikkene i sentrum har også høy pris, er jo turistfeller det.

Hadde ikke innsjekket bagasje da jeg var der, så gjorde ikke noe særlig reserach på kjøpe mulighetene. Men Cantillon har utsalg til ålreite priser.

 

 

Jeg skal til Brugge og Ghent, men ikke på denne turen. Dette er kun en helgetur, så jeg blir i Brüssel.

 

Det er i grunn hva jeg liker med belgisk øl at de ikke har kastet seg på den microbryggeribølgen som til tider virker som en konkurranse i å lage øl som er sært og annerledes, og i stedet fokuserer på å gjøre de tradisjonelle oppskriftene best mulig. Tradisjonelt belgisk øl er noe av det jeg kjøper mest av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjøpt noen flasker fra "Haand", men kun smakt på en, og skulle vært på polet og kjøpt flere da den var kjempegod, men ikke hatt tid på grunn av lange dager på jobb, og innen jeg rekker meg på polet så er de nok utsolgt, som blir på Lørdag

Men nå som jeg tenker på det så går det sikkert an å reservere..

 

Haand Jule Stout (Barrel Aged)

 

 

Er bare og bestille og hente når det passer innen 2 uker :)

Gjør ofte det om polet i min nærmeste by får inn noe snadder.

 

 

Som for eksempel denne:

Amundsen Glazed & Confused Double Donut Dream

https://www.vinmonopolet.no/Land/Norge/Amundsen-Glazed-%26-Confused-Double-Donut-Dream/p/11433502

 

Virker rå, noen som har testet? 

Lenke til kommentar

Er bare og bestille og hente når det passer innen 2 uker :)

Gjør ofte det om polet i min nærmeste by får inn noe snadder.

 

 

Som for eksempel denne:

Amundsen Glazed & Confused Double Donut Dream

https://www.vinmonopolet.no/Land/Norge/Amundsen-Glazed-%26-Confused-Double-Donut-Dream/p/11433502

 

Virker rå, noen som har testet? 

 

Jeg testet den på fat i Aarhus i Danmark.

 

Den var helt, helt rå! Men, alt annet enn lettdrikkelig. Og da mener jeg ikke basert på ABV, nødvendigvis, men det er noe med den.. Flytende diabetes. 

Hadde glatt delt 44 cl på i alle fall to.

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

For noen priser på øl - den omtalte Dark Horizon  :ohmy:

 

Glad jeg er godt fornøyd med det jeg finner i butikken. Er veldig glad i juleøl og er fornøyd med å ha fått handlet noen bokser. Gransen var ikke dum i år!

Juleøl på butikken blir veldig halvveis siden juløl gjerne skal holde over 5%. Merker at de må ta "snarveier" for å få solgt det på butikken. Synd at reglene er slik i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...