Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig forenklet:

 

Vann, maltet korn (vanligvis bygg eller hvete), humle og gjær.

 

Korn maltes ved at man lar det spire, slik at kornet selv begynner å omdanne stivelsen det inneholder til sukkerarter, før man deretter stopper spiringen igjen ved å tørke kornet.

 

Så knuses malten og man trekker ut og spalter sukkeret vha. varmt vann. Dette kalles mesking og den sukkerholdige væsken man sitter igjen med kalles for vørter.

 

Vørteren siles og deretter koker man den. Under kokingen putter man i humlen som tjener tre formål: bitterhet, aroma og konservering.

 

Så avkjøles vørteren og man tømmer den i gjæringskar og gjæren tilsettes. Og så er det bare å vente :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fant ut en hyggelig ting da jeg var innom polet forleden dag. Jeg spurte en av de ansatte om de har tilgang til mer enn det som finnes på bestillingssiden deres. Han viste meg da den listen som de får opp fra den "andre databasen" sin og der var utvalget mye større. Men alt det ekstra utvalget lå under spesialbutikkene deres dvs. Vika og "Valken". Jeg spurte om jeg kunne bestille fra dette utvalget og da svarte han ja, men det måtte gjøres direkte fra en av de to spesialbutikkene. Det var ikke mulig å bestille via de andre. Jeg har av uviss grunn hele tiden gått ut ifra at man ikke kunne bestille selv fra spesialutvalget, men dersom dette ikke er tilfellet er det jo veldig fornøyelig. Skal snarest ta meg en tur for å forsøke å bestille noen godsaker.

Lenke til kommentar

Aghh, var selvsagt for godt til å være sant. Fikk beskjed om at man ikke kunne bestille fra polets spesialutvalg da jeg troppet opp. Men han virket litt usikker først da jeg spurte om jeg kunne bestille fra spesialutvalget deres. Etter å ha forklart nærmere hva jeg mente med "spesialutvalg" fortalte han meg likevel at jeg ikke kunne bestille noe derfra. Dersom jeg var interessert i dette måtte jeg ta direkte kontakt med importøren. Og da er jeg vel like langt, da jeg i utgangspunktet var interessert i enkeltflasker for å smake og ikke kasser. :(

 

Ellers kan det nevnes at jeg for moro skyld tok med meg en flaske Abstrakt AB:06 da jeg var innom. Denne smaker nok ikke mye annet en humle,og er nok en av de absolutt minst interessante i Abtrakt serien for min egen del, men fikk lyst til å smake det bare som en slags "pervers raritet".

11.2% Triple Dry Hopped Imperial Black IPA. A monster of a IPA combining dark malts with monumental amounts of our favourite hops.
Lenke til kommentar

Må være de ansatte på det aktuelle polet som ikke gidder å yte service. Mitt lokale pol sliter med samme type mennesker, de blir grinete hvis en spør noe om ølet de selger og nekter omtrent å ta imot bestillinger. Går jeg til en pol som ligger 4 km unna er servicen helt annen og har ikke hatt noe problem med å gjøre bestillinger på produkter som er utenfor basisutvalget.

 

Men kasser må du nok belage deg på å bestille, avhengig av importøren.

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

Man må skille mellom bestillinger fra bestillingsutvalget og "bestillinger" fra spesialpolutvalget. Det skal ikke være noe problem å bestille fra bestillingsutvalget, du kan enten gjøre det i butikk eller på nett, men man kan ikke gå i de andre polene og bestille fra spesialpolene (Vika og Valken), dessverre. Det burde være mulig, men det er det dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Ja men det er bestilling fra spesialutvalget som skaper problemer. Men alt man har tilgang til gjennom websiden deres kan man bestille uten videre. Ellers skaper det også litt problemer at Vinmonopolet tydeligvis har to systemer som ikke kan snakke særlig bra sammen. De ansatte opererer med ett system som de har tilgang til gjennom kassapparatet(dette systemet lister opp absolutt alt) og et annet som er det samme systemet vi ser gjennom vinmonopolet.no.

En annen service de forøvrig burde kunne tilby, er å sende varer mellom polene seg imellom.

Lenke til kommentar

Nøgne Ø Saison er fantastisk. Det har blitt en av mine absolutte favoritter. Anbefales for alle dere som er (som meg) tilhengere av lyst øl. Det er et ganske tørt øl som både fremstår og smaker som en fruktig krysning av hveteøl og pale ale. Et herlig sommerøl. Nyt det helt alene eller under sammenkomster der de fisefine vennene deres drikker en fjong hvitvin.

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes ikke noe mer intetsigende enn betegnelsen "lyst øl" og "mørkt øl". Sier absolutt null om hva slags smaksprofil ølet har.

Enig! Det viker som 95% av Norges befolkning får kvalmingsforemmelser når de ser noe mørkere enn vann.

 

Jeg er litt uenig her. i godt over halvparten av tilfellene (bare for ikke å sette en prosent på det) er mørkt øl litt "tyngre", litt flere tunge smaker (lakris, sjokolade, kaffi, whatever) i. Når jeg sjenker meg en mørk øl forventer jeg solide saker. Spør jeg etter lyst øl forventer jeg meg litt lettere smaker. Men det er stor variasjon innenfor "mørke smaker" og "lyse smaker". En Hansa Bayer er betraktelig lettere på smaken enn en hvilken som helst mørk trappistøl. Dette har nok også en hel del med alkoholprosent og så videre å gjøre, men fremdeles. Det er også store forskjeller mellom en Hansa Fatøl, en Orval eller en Hoegaarden, men de har fremdeles noen fellestrekk i smakene.

 

Men at mange er mer skeptisk til mørkt øl enn lyst øl skal jeg ikke protestere på.

Lenke til kommentar

Det er så stor forskjell mellom pils, lager, hveteøl, lambic, geuze, IPA, saison, osv osv at en slik sammenstilling bare blir useriøs. Tror de fleste ville være mer skeptisk til å drikke en femten år gammel sak fra Drie Fonteinen enn en Guiness f.eks...

 

(hvor plasserer dere forresten øltyper som flanders red ale og kriek på listen deres?)

Lenke til kommentar

Det er så stor forskjell mellom pils, lager, hveteøl, lambic, geuze, IPA, saison, osv osv at en slik sammenstilling bare blir useriøs. Tror de fleste ville være mer skeptisk til å drikke en femten år gammel sak fra Drie Fonteinen enn en Guiness f.eks...

 

(hvor plasserer dere forresten øltyper som flanders red ale og kriek på listen deres?)

 

Joda, men når folk snakker om lyst øl snakker de vel aller helst om pils/lager, hveteøl og saison i dette tiflellet? IPA er vel en midtimellom øl? De fleste er ikke så pale lengre. Flanders red ale (da mer spesifikt Rodenbach) tror jeg de fleste vil anse som en mørkere øltype. Kriek karakteriserer de vel egentlig ikke som øl, engang ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...