Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri drukket øl før og har gått glipp av en hel del utav ungdommen min på grunn av en alvorlig sykdom. Nå er jeg da heldigvis frisk og har lyst til å ta del i moroa!

 

Hvordan skal jeg gå frem? Hvilken øl bør jeg drikke, hvor mye bør jeg drikke for å oppnå "feelgood"/behagelig rus (sånn ca.) og hvor ofte kan jeg drikke? Kan man drikke hver/annenhver kveld (1-2 øl) til f.eks en fotballkamp uten at det blir for ofte? Er det lurt å bare drikke i helgene?

 

Kort sagt; jeg vil egentlig ha alt av anbefalinger dere kan komme med når det gjelder alkohol. Det viktigste er at jeg ikke oppnår "spy-stadiet" eller alkoholmissbruk, der vil jeg ikke.

 

Opplysninger:

69-72 kg.

1,85 cm. høy

 

Takker for svar! :)

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Er dette ølet dere handler på polet dyrere enn ølet i butikken? Omtrent hvor mye for 0,33 og 0,5?

 

Jeg har kjøpt øl til alt fra 6-700 kroner for 0,33 og til 100 kroner for 0,25, til 70 kroner for 0,5. Det du skal vite, er at ølet på polet ligger over 4,7%, slik at det ikke nødvendigvis er dyrere per alkoholenhet. Uansett er det bedre, og da spiller det ikke så mye rolle om det er litt dyrere heller - for min del.

Lenke til kommentar

Er dette ølet dere handler på polet dyrere enn ølet i butikken? Omtrent hvor mye for 0,33 og 0,5?

 

Jeg har kjøpt øl til alt fra 6-700 kroner for 0,33 og til 100 kroner for 0,25, til 70 kroner for 0,5. Det du skal vite, er at ølet på polet ligger over 4,7%, slik at det ikke nødvendigvis er dyrere per alkoholenhet. Uansett er det bedre, og da spiller det ikke så mye rolle om det er litt dyrere heller - for min del.

 

Okei, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Det gjelder fortsatt for over 90% av amerikansk øl, men det har absolutt skjedd noe.

Ja, men i alle land er det jo ikke industriølet som bør trekkes frem når man skal vise sin gode side. USA har gått fra å være "fucking close to water" til å bli et av verdens mest spennende og nyskapende ølland.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri drukket øl før og har gått glipp av en hel del utav ungdommen min på grunn av en alvorlig sykdom. Nå er jeg da heldigvis frisk og har lyst til å ta del i moroa!

 

Hvordan skal jeg gå frem? Hvilken øl bør jeg drikke, hvor mye bør jeg drikke for å oppnå "feelgood"/behagelig rus (sånn ca.) og hvor ofte kan jeg drikke? Kan man drikke hver/annenhver kveld (1-2 øl) til f.eks en fotballkamp uten at det blir for ofte? Er det lurt å bare drikke i helgene?

 

Kort sagt; jeg vil egentlig ha alt av anbefalinger dere kan komme med når det gjelder alkohol. Det viktigste er at jeg ikke oppnår "spy-stadiet" eller alkoholmissbruk, der vil jeg ikke.

 

Opplysninger:

69-72 kg.

1,85 cm. høy

 

Takker for svar! :)

 

 

Hva du liker er det du selv som er herre over. Rådet blir derfor å kjøpe litt forskjellig og teste. Med litt forskjellig mener jeg da ikke 7 sorter pils, men forskjellige øltyper. Gjerne av de som er omtalt her og siden du er uerfaren med alkohol anbefaler jeg butikkutvalget til å begynne med. Noen vil muligens anbefale at en begynner med de letteste ølsortene, men jeg mener dette blir feil. Om du er så uerfaren som du beskriver er det like stor mulighet for at du liker stout og porter som en tynn amerikansk lager (pils).

 

Hvor mye en tåler avhenger som du er inne på av vekt, men også hvor erfaren en er med alkohol (kroppen tilpasser seg), dagsform og hva en har spist og drukket i løpet av dagen. Der jeg vokste opp har vi uttrykket "billig i drift i dag". Dette blir typisk brukt når en har spist lite eller eksempelvis har tatt seg hardt ut fysisk og dermed tåler mindre en en selv og andre mener en vanligvis gjør.

 

Dermed står du igjen med at du må finne ut av dette selv og det gjøres selvsagt best i forholdsvis trygge omgivelser. Ta da høyde for at det tar litt tid før du kjenner rusen. Dette er et mindre "problem" med (butikk-) øl enn med andre og sterkere alkoholholdige drikker, men drikker en for raskt kan en allikevel ha et lager i magesekken som kroppen fortsetter å ta opp i blodet etter at en har sluttet å drikke.

 

Kort oppsummert:

Gå for kvalitet fremfor kvantitet og ta deg tid til å nyte.

 

Det gjelder fortsatt for over 90% av amerikansk øl, men det har absolutt skjedd noe.

Ja, men i alle land er det jo ikke industriølet som bør trekkes frem når man skal vise sin gode side. USA har gått fra å være "fucking close to water" til å bli et av verdens mest spennende og nyskapende ølland.

 

De klarer faktisk begge deler.

Det gode ølet finnes, men det dominerer ikke akkurat menyene.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt øl til alt fra 6-700 kroner for 0,33 og til 100 kroner for 0,25, til 70 kroner for 0,5. Det du skal vite, er at ølet på polet ligger over 4,7%, slik at det ikke nødvendigvis er dyrere per alkoholenhet. Uansett er det bedre, og da spiller det ikke så mye rolle om det er litt dyrere heller - for min del.

Akkurat det var kanskje ikke det beste argumentet, støtter meg heller til at polølet er vesentlig bedre enn butikkølet.

 

Hva slags øl betaler du 700 kr for på polet forresten?

Lenke til kommentar

Er vel neppe på polet man betaler 700,- for 0,33, men det finnes endel steder rundtom som lagrer øl for å selge og har over 30 år gammelt øl som har blitt lagret riktig. Prisen på disse er forholdsvis høy.

 

Brewdog har også et par veldig sterke øl. Sink the Bismarck f.eks er 41% abv og koster dermed deretter å importere til Norge.

Lenke til kommentar

Det gode ølet finnes, men det dominerer ikke akkurat menyene.

Så på bloggen din at du har funnet en virkelig lekkerbisken av en representant fra USA: Lost Abbey, Angels Share. Dette er definitivt på min "all-time topp tre" liste. Muligens helt på topp. Fikk rasket med meg noen flasker i sommer før de forsvant så jeg har fortsatt 3stk. stående til litt videre lagring. Men det er vanskelig å holde seg unna dem :(

Lenke til kommentar

Det gode ølet finnes, men det dominerer ikke akkurat menyene.

Så på bloggen din at du har funnet en virkelig lekkerbisken av en representant fra USA: Lost Abbey, Angels Share. Dette er definitivt på min "all-time topp tre" liste. Muligens helt på topp. Fikk rasket med meg noen flasker i sommer før de forsvant så jeg har fortsatt 3stk. stående til litt videre lagring. Men det er vanskelig å holde seg unna dem :(

 

En herlig liten sak fra Lost Abbey det der ja. Lå nylig merke til at dette ikke er den "vanlige" versjonen, men det er faktisk den som er lagret på Heaven Hill Wheat Whiskey fat i stedet for den vanlige som er lagret på brandy fat.

Lenke til kommentar

Er vel neppe på polet man betaler 700,- for 0,33 ...

Nei, det er riktig. Dette var bare et eksempel, og jeg glemte i farta å nevne at dette var egenimport, medregnet frakt. Beklager dette.

 

Planer å stikke ned på polet i morgen. Noen som har noen gode forslag til en god og mørk sterk-øl? Har ingen erfaring med poløl, og det mest eksotiske ølet jeg har smakt er Hansa Bayer.tongue.gif

Midtfyhns Imperial stout og Midtfyhns X-Porter.

Nøgne Ø Porter og Imperial stout.

Gonzo Porter.

Rouge Shakespare stout.

 

Noen eksempler på meget gode, mørke øl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...