Gå til innhold

Lære seg at smerte ikke er vondt


Anbefalte innlegg

Er det mulig?

 

Har lenge tenkt på at smerte er bare en slags følelse, som ikke trenger å påvirke oss.

Det må jo være mentalt... Hvorfor i alle dager sier hjernen: "nå har du smerter, pell deg ned på gulvet og vri deg."

 

Det er jo en forsvarsmekanisme. Når noe gjør vondt, er det som oftest skadelig.

 

:p

Spørsmålet er egentlig: Er det mulig å omprogrammere hjernen til å si at smerte ikke er vondt?

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hinduismen er jo kropp og sjel to motstående ting.

Og en av veiene til frelse går fra og høre på sjelen, og ikke kroppen...

Der lærer man seg teknikker som går på å senke puls, og pusterytme..Samt tåle mer smerte osv... Du har vel ei gang sett munker som driver og setter spyd opp mot halsen uten å se ut som at de tar skade av det...

 

Så ja, jeg tror vertfall går ann i en vis grad.

Lenke til kommentar

Man lærer seg jo etter hvert å kjenne forskjell på forskjellige former for smerte; for eksempel er jo ikke treningsverk direkte behagelig, men man vet at det ikke er farlig, og den kjennes derfor "god". Senebetennelse derimot, føles vondt samtidig som det gir signaler om at noe ikke er som det skal. Det skal også være mulig å venne seg til kroniske smerter, uten at jeg har noen egen erfaring på dette punktet (tror jeg).

Lenke til kommentar
Jeg pleier å prøve å tenke litt praktisk på det... Jeg sier til meg selv at smerte kun er signaler fra kroppen på samme måte som elektriske signaler i en datamaskin. For meg fungerer dette faktisk ganske bra. Har lært meg å takle smerte mye bedre ved hjelp av denne metoden.

 

Denne metoden bruker jeg også ofte...

Har ikke prøvd det med noe intens smerte enda da.

Lenke til kommentar
Klart, snakker man om skikkelige smerter så er faren stor for å besvime.

Men ved mindre smerter, støtter jeg metoden om å tenke teoretisk.

7352584[/snapback]

 

prøvde det i sta, jeg bare "planta" knyttneven inn i veggen (panel) det ble en bulk i panelen og synes egentelig at det ikke gjorde vondt, det funker (:

Lenke til kommentar
det gjør vondt og slå "pnante" knyttneven i en vegg, gjør det mange ganger så gjør det mindre vondt

 

Man får mindre vondt, men det er fordi du påfører handa mindre skade, ikke fordi man blir vant til smerten. Knokene herdes ved at kroppen forsterker den og hud/vev rundt, det samme vil skje på alle andre steder på kroppen også. Stikker man en nål i magen hver dag i noen uker vi huden bli forsterket, samme hvis du går barbent en helt sommer ;)

 

Det at trening er deilig har ikke noe med at smerten gjør det deilig, smerten er like helvete uansett, det er endorfinene du liker ;) Trener man ofte kan man bli avhengig av endorfin også, mange som er avhengige av å trene.

 

Jeg trur ærlig ikke man kan gjøre noe med smertefølelsen, men man kan styre diverse hormoner i kroppen. Husker jeg ikke feil er det enkelte som klarer selv (til en viss grad) å styre adrenalin og endorfin i kroppen, og da blir ikke smerte noe problem :D

Lenke til kommentar
Hvis du binder piggtråd rundt låret og går med det en dag, vil jeg tro kroppen har laget så mye endorfin at smerten er mer eller mindre borte. Men hva som skjer dagen etter du har tatt den av og prøver igjen skal jeg ikke vedde på.

7346815[/snapback]

 

Det er det ekstremistene i den Katolske retningen Opus Dei gjør... De gjør det for å føle Jesu' smerte, og de merker mindre og mindre til det...

Lenke til kommentar

Smerte er vel bare et signal kroppen gir for å si fra at den blir utsatt for noe som den ikke har godt av.

Da er det vel bare å ta seg sammen og si til seg selv at det ikke gjør vondt uansett hvor mye kroppen vil at du skal føle smerten når du denger knyttneven i en murvegg.

 

Folk som ruser seg mister til en vis grad evnen til å føle smerte når man bedøver nervesystemet i kroppen med alkohol eller annen dritt man kjøper på gata. Du kan jo gjøre en test neste gang du er full. Jeg lover ingen hyggelig dagen der på opplevelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...