Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Gjest bb240...057 skrev (1 minutt siden):

Avvisningen kommer umiddelbart etter at jeg legger på kortet og før jeg rekker å fjerne det. De fleste gangene går det greit å tæppe, men antar det er de gangene man må bekrefte med pin at tæppingen utløser en avvist kode og betalingen må begynne på nytt. Får se om jeg gidd å klage til kundeservice eller bare bruke pin kode fremover.

Anonymous poster hash: bb240...057

Kan tyde på at den kontaktløse delen av kortet er skadet. Ta det med kundeservice så sender de deg nok ett nytt kort. Se om det løser problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest bb240...057 skrev (På 27.3.2023 den 16.43):

Avvisningen kommer umiddelbart etter at jeg legger på kortet og før jeg rekker å fjerne det. De fleste gangene går det greit å tæppe, men antar det er de gangene man må bekrefte med pin at tæppingen utløser en avvist kode og betalingen må begynne på nytt. Får se om jeg gidd å klage til kundeservice eller bare bruke pin kode fremover.

Anonymous poster hash: bb240...057

Opplever dette innimellom selv med komplettkortet.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
zanta skrev (7 minutter siden):

Takk for tips. Årsavgift: Silver 595 kr, Gold 495 kr, Platinum 295 kr er nok til at jeg takker nei, men for de som reiser mye i Norge kan det være greit.

Enig, men søkte ettersom det første året er gratis og de byr på en del velkomstbonus. Kommer til å avslutte før året er omme.

Lenke til kommentar

Ett av de kortene jeg tjener mest på nå er yxvisa. 100kr rabatt på streaming månedlig. Ligger altså an til 1200,- i årlig rabatt på noe jeg har uansett. (Netflix o.s.v.) Kan anbefales. Det eneste er at det er litt jobb. Man må huske å velge rabatten manuelt hver måned for at den blir aktivert.

https://www.ya.no/yxvisa-rabatter

De andre kortene på topplista er ikano og flexi. Dagligvarer og drivstoff. Bare på disse 3 kortene kan jeg regne med mellom 3 og 4 tusen i årlig rabatt med mitt forbruk.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (16 minutter siden):

Ett av de kortene jeg tjener mest på nå er yxvisa. 100kr rabatt på streaming månedlig. Ligger altså an til 1200,- i årlig rabatt på noe jeg har uansett. (Netflix o.s.v.) Kan anbefales. Det eneste er at det er litt jobb. Man må huske å velge rabatten manuelt hver måned for at den blir aktivert.

https://www.ya.no/yxvisa-rabatter

De andre kortene på topplista er ikano og flexi. Dagligvarer og drivstoff. Bare på disse 3 kortene kan jeg regne med mellom 3 og 4 tusen i årlig rabatt med mitt forbruk.

Sparer uten problem 1200/år med yx ja. Betaler 19kr for Spotify med det. Kjører diesel så flexi er fin. Ikano er gull for dagligvarer. Komplett til det meste annet, og særlig netthandel. Har også Norwegian til fly og uttak utenlands.

Lenke til kommentar
Kron skrev (På 23.5.2023 den 0.19):

Ett av de kortene jeg tjener mest på nå er yxvisa. 100kr rabatt på streaming månedlig. Ligger altså an til 1200,- i årlig rabatt på noe jeg har uansett. (Netflix o.s.v.) Kan anbefales. Det eneste er at det er litt jobb. Man må huske å velge rabatten manuelt hver måned for at den blir aktivert.

https://www.ya.no/yxvisa-rabatter

De andre kortene på topplista er ikano og flexi. Dagligvarer og drivstoff. Bare på disse 3 kortene kan jeg regne med mellom 3 og 4 tusen i årlig rabatt med mitt forbruk.

Kjører du Æ og Trumf via egen app da eller er ikano støttet der nå?

Lenke til kommentar
Gjest c21d8...a79

Har også fått et Kredittkort hos Komplett, eller Morrow som det nå heter.
Man kan bruke det til å bestille på nett fra utlandet?
 

Anonymous poster hash: c21d8...a79

Lenke til kommentar
Gjest c21d8...a79 skrev (1 time siden):

Har også fått et Kredittkort hos Komplett, eller Morrow som det nå heter.
Man kan bruke det til å bestille på nett fra utlandet?
 

Anonymous poster hash: c21d8...a79

Ja. Anbefales å bruke kredittkort på nett. Da er det banken som evt blir svindlet om du ikke har vært grov uaktsom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (11 timer siden):

Ja. Anbefales å bruke kredittkort på nett. Da er det banken som evt blir svindlet om du ikke har vært grov uaktsom.

Viktig å påpeke her at du har samme trygghet når du betaler med Visa debet kort på nett. Fordelen med kreditt kort er jo da at du slipper å forskuttere. Men blir du svindlet uten å ha vært grovt uaktsom vil du også få pengene tilbake når du har brukt ett visa debet kort.

Edit: Er nok ikke helt riktig. Siden kredittkort har lovregulerte rettigheter igjennom finansavtaleloven som debitkort ikke har. Rettigheter igjennom visa og mastercard er igjennom deres avtalevilkår. Jeg antar sikkerheten er noe bedre ved førstnevnte, for da har du begge deler.

Det man derimot må være oppmerksom på med bruk av debetkort er bankaxept. På kort som har dette, som er de fleste(alle?) debetkort i Norge, vil betaling gå over dette systemet fortrinnsvis over VISA. Bankaxept støttes av de fleste betalingsterminalene du kommer over i norske butikker. Men slik jeg forstår det så går ikke netthandel over dette systemet. bankaxept har ikke den gode beskyttelsen som visa/mastercard har ved betaling. Siden kredittkort ikke har bankaxept, så blir det derfor mye tryggere i bruk på betalingsterminaler med bankaxept, siden man omgår bankaxept helt. En felle man kan potensielt gå i ved betaling på nett er vipps. Ved å betale med vipps over VISA/Mastercard har man også færre rettigheter om det skulle gå galt. 

På den andre siden så er det for butikken sin del mye bedre om du som kunde betaler med bankaxept. Kostnadene for en bedrift å ta i mot betaling over VISA/Mastercard er mye høyere.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi skal begynne å fylle drivstoff igjen, av den gamle typen (fossilt).

Hvilket kredittkort anbefales, og gjerne et som er et greit "allround" kort til å fylle drivstoff og betale ferier med osv. Driver også å bygger hus, og skal kjøpe en god del møbler for sikkert en god del penger etterhvert. Noe å hente her på et mastercard? Jeg har veldig lite lyst å drive å sjonglere 3-5 kort for å maksimere cashback/poeng, så det må være enkelt. 

 

Alle tips mottas med stor takk! 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (17 minutter siden):

Vi skal begynne å fylle drivstoff igjen, av den gamle typen (fossilt).

Hvilket kredittkort anbefales, og gjerne et som er et greit "allround" kort til å fylle drivstoff og betale ferier med osv. Driver også å bygger hus, og skal kjøpe en god del møbler for sikkert en god del penger etterhvert. Noe å hente her på et mastercard? Jeg har veldig lite lyst å drive å sjonglere 3-5 kort for å maksimere cashback/poeng, så det må være enkelt. 

 

Alle tips mottas med stor takk! 

Flexi Visa gir 4% på drivstoff. Morrow er et allround greit kort. Gir 1% på alle fysiske kjøp og 2% (4% på komplett) på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...