Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Gjest 42ce7...a70
1 hour ago, zanta said:

Sjekket i nettbanken min nå, her står det: 

Vilkårene på Penger tilbake endres fra 01.01.24

De nye vilkårene er:

  • 0,5 % cashback på alle kjøp
  • Maks oppspart beløp er 1 500 kr pr. kalenderår
  • Fordelen koster 15 kr pr. måned
  • 5 % bonusrente på oppspart beløp (forblir uendret)

Har i det siste tenkt tanken å kontaktr  banker i Sparebank1 alliansen, f.eks på Facebook-sidene deres om de kunne justert opp renten, da 5 rente var høy rente da pengertilbake ble lansert, og gjennomsrenten på sparekonto var på 2 % eller lavere. Nå får en jo 4,40% rente på sparekonto uten begrensninger. Så syntes da at renten på opptjente bonuspoeng har blitt devaluert ift. dette. Maks opptjening var 3000 poeng i året, og en kostnad på 10 kr i måneden. Så om en hadde tjent 3000 1.1 et år kunne et på et år tjent 150 kr i rente på de poengene, men fratrukket 10 kr * 12 sitter en kun igjen med en profitt på 30 kr sett bort fra bonuspengene. Med tanke på at det er kredittkort som gir like mye, dobbelt eller enda mer i bonus, uten å ta gebyr for å få cashback på kortet. Nå ser jeg at dem skal devaluere penger tilbake enda mer uten å gjøre noe med renten.. 

Anonymous poster hash: 42ce7...a70

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fortsatt Re:member Blue, hvor jeg får 2% i alle dagligvarebutikker og 0,5% på alle andre kjøp.
Ingen maksgrense for bonus, og koster ingenting. 

Med 3% Coop bonus så får jeg totalt 5%, så jeg gjør mesteparten av handlingen min i Coop butikker. 

Skal ikke ha flere kredittkort, og ihvertfall ikke for +0,5%. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Har fortsatt Re:member Blue, hvor jeg får 2% i alle dagligvarebutikker og 0,5% på alle andre kjøp.
Ingen maksgrense for bonus, og koster ingenting. 

Med 3% Coop bonus så får jeg totalt 5%, så jeg gjør mesteparten av handlingen min i Coop butikker. 

Skal ikke ha flere kredittkort, og ihvertfall ikke for +0,5%. 

Jeg ser den. Tror dagligvarekjøp for min del tilsvarer 10-15 prosent av forbruk, og svært lite på Coop-butikker. Vurderer kort for drivstoff og for mat, fordi disse er relativt enkle å huske å bruke.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (23 minutter siden):

Jeg ser den. Tror dagligvarekjøp for min del tilsvarer 10-15 prosent av forbruk, og svært lite på Coop-butikker. Vurderer kort for drivstoff og for mat, fordi disse er relativt enkle å huske å bruke.

Jeg bruker Santander Flexi for drivstoff og Ikano Visa for mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (26 minutter siden):

Jeg ser den. Tror dagligvarekjøp for min del tilsvarer 10-15 prosent av forbruk, og svært lite på Coop-butikker. Vurderer kort for drivstoff og for mat, fordi disse er relativt enkle å huske å bruke.

Har eget kort for drivstoff.

Lurer på hva folk bruker kredittkortet til når bare 10% er dagligvarer..
Er garantert over 50% hos meg, kanskje 80%, aldri kalkulert, men nesten alle kjøpene er fra Coop butikker. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Har eget kort for drivstoff.

Lurer på hva folk bruker kredittkortet til når bare 10% er dagligvarer..
Er garantert over 50% hos meg, kanskje 80%, aldri kalkulert, men nesten alle kjøpene er fra Coop butikker. 

Man kunne snudd spørsmålet opp ned. Bruker kort på kjøp av klær, streaming, bilverksted, drivstoff, restaurant og uteliv, reiser og hotell, kjøp via vipps, you name it. Spiser man ute eller i kantine, flyttes dessuten noe av forbruket fra dagligvareposten til andre poster.

Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Merkelig. Hadde selv coop kortet og fikk etter det remember black. Bør kanskje ringe for å bytte, eller bytte til ikano visa. 

Jeg hadde avsluttet COOP MC like før de byttet leverandør fra EnterCard. Snakket med dem i etterkant, men fikk ikke Remember Blue. Har hatt Black i noen år, men det har ikke de samme fordelene.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (23 timer siden):

Nå mister de kunder med orden i økonomien, i hvert fall som kredittkortkunder, men beholder stort sett alle med rentebærende gjeld, fordi disse minst må refinansiere for å komme seg ut av avtalen med Sparebanken Mastercard.

SpB1 mister meg nå. Hva skal jeg velge som erstatning for bruk på annet enn mat og drivstoff? Har Morrow, man makser ut bonusgrensen på 2000 (som ikke har vært endret på årevis) det meste av året. Beste jeg finner er nye COOP MC, som har 0,5 %, men dette opptjenes som bonus hos COOP, som man ikke får ut før året etter. Finnes det bedre alternativer? Som gir minst 0,5 % cashback, med kortere utbetalingsperiode.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Flere som har skrevet at de fikk "Black" mens de hadde Entercard. 

Så hva du vil fram til er at de ikke hadde Coop Entercard?

EnterCard informerte om at de hadde sendt ut ReMember Blue til alle som hadde COOP MC fra dem da avtalen ble flyttet fra dem til Sparebank1. Hvorfor noen har fått Black vet ikke jeg. 

Lenke til kommentar

Har bestilt Morrow, Santander Flex og Ikano. Jeg ser for meg å bruke Ikano til dagligvarer og til backup på drivstoff (2 prosent cashback på dagligvarer og to prosent cashback på Shell) og Santander Flexi til drivstoff, eventuelt elektronikk (4 prosent, bruker da Ikano til drivstoff) samt overnatting, og Morrow til diverse (1 prosent på "alt", nettbutikker 2 prosent cashback og komplett med 4 prosent cashback). Problemet hvis jeg skulle hatt færre kort er ikke at jeg taper noen tiere her og der, men beløpsgrensene for hva man får cashback for. Morrow og Ikano har 500 som grense for cashback, mens Santander Flexi har 200. Ved riktig kort til riktig transaksjon burde jeg gå i pluss sammenlignet med å gjøre samme kjøp med Sparebank1 MC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (2 timer siden):

Har bestilt Morrow, Santander Flex og Ikano. Jeg ser for meg å bruke Ikano til dagligvarer og til backup på drivstoff (2 prosent cashback på dagligvarer og to prosent cashback på Shell) og Santander Flexi til drivstoff, eventuelt elektronikk (4 prosent, bruker da Ikano til drivstoff) samt overnatting, og Morrow til diverse (1 prosent på "alt", nettbutikker 2 prosent cashback og komplett med 4 prosent cashback). Problemet hvis jeg skulle hatt færre kort er ikke at jeg taper noen tiere her og der, men beløpsgrensene for hva man får cashback for. Morrow og Ikano har 500 som grense for cashback, mens Santander Flexi har 200. Ved riktig kort til riktig transaksjon burde jeg gå i pluss sammenlignet med å gjøre samme kjøp med Sparebank1 MC.

Morrow er greitt og ha men her makses grensa på 2000,- for hvert år hver gang, burde vært høyere.

Lenke til kommentar
zanta skrev (16 timer siden):

SpB1 mister meg nå. Hva skal jeg velge som erstatning for bruk på annet enn mat og drivstoff? Har Morrow, man makser ut bonusgrensen på 2000 (som ikke har vært endret på årevis) det meste av året. Beste jeg finner er nye COOP MC, som har 0,5 %, men dette opptjenes som bonus hos COOP, som man ikke får ut før året etter. Finnes det bedre alternativer? Som gir minst 0,5 % cashback, med kortere utbetalingsperiode.

Du har jo bank norwegian med 0,5% baseline. Ellers så har du bonuskort som flyingblue, alliansen som SAS skal forlate star alliance for. Så har du også Strawberry;

https://www.flyingblue.no/no/financial/details/resurs-premium

https://www.strawberry.no/medlemskap/partnere/strawberry-mastercard/

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Problemet med Sandtander Flexi er at bonusen må endres før ny måned begynner.
Hadde vært så mye bedre om bonusen kunne ha blitt endret 1 gang i måneden.

Så det krever god planlegging for å utnytte kortet maks. 
Så det er for seint å flytte over til elektronikk før BF. 

Jeg har ikke giddet endre, så det blir nok bare brukt for drivstoff. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (34 minutter siden):

Du har jo bank norwegian med 0,5% baseline. Ellers så har du bonuskort som flyingblue, alliansen som SAS skal forlate star alliance for. Så har du også Strawberry.

Jeg foretrekker kort som gir meg bonus som cashback, ikke poeng som jeg kanskje aldri får bruk for. Reiser mye, og har bonusprogram for mange allianser, men rekker nesten aldri å bruke poengene før de utløper. Bedre med 1 fugl i hånden enn 10 på taket, ifølge et gammelt ordtak.

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...