Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig grunnen til at man ikke kan ta ut kontanter sammen med varekjøp i butikk, når man betaler med kredittkort? For kortselskapet må det da være likegyldig om det man har kjøpt er varer eller kontanter, det skal jo betales tilbake til selskapet uansett.

 

Er det for å tvinge kunder til å ta ut i minibank (med dertil høye gebyrer) eller er det andre grunner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begrensning? De spørr da ikke om du skal bruke kredittkort før du tar ut?

Nei, de spør ikke. Men i mange terminaler ligger det inne sperrer som gjør at du ikke får ut kontanter med kredittkort. Ikke så rart, siden butikkene må betale gebyr til kortselskapene.

 

Unntaket er som jeg tidligere har nevnt yAbank-lortet, som har BankAxept og derfor virker som et vanlig bankkort.

Lenke til kommentar

Som nevnt e det sperret for uttak med kredittkort i butikker fordi butikkene må betale prosenter av beløpet til kredittselskapene. Når du handler varer for 500,- så har butikken fortjeneste medregnet i prisen på varene, og en slik fortjeneste har de naturligvis ikke på kontantuttak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk i dag mitt nye kredittkort fra DNB... grunnen til at jeg søkte om dette er at de har ufattelige gode tilbud. Var vel 20% på hele Expert (inkl. Apple) og jeg kjøpte sykkel for en stund tilbake på en kollegas kort (la ut for meg) hos XXL som da hadde 25% på hele sjappa.

 

DNB har sagt til meg når jeg snakket med dem at det vil komme lignende tilbud fremover før jul.

Lenke til kommentar

Fikk i dag mitt nye kredittkort fra DNB... grunnen til at jeg søkte om dette er at de har ufattelige gode tilbud. Var vel 20% på hele Expert (inkl. Apple) og jeg kjøpte sykkel for en stund tilbake på en kollegas kort (la ut for meg) hos XXL som da hadde 25% på hele sjappa.

 

DNB har sagt til meg når jeg snakket med dem at det vil komme lignende tilbud fremover før jul.

De har 20% hos Krogh Optikk fra idag til lørdag :)

Lenke til kommentar

De har 20% hos Krogh Optikk fra idag til lørdag :)

 

Jepp.. følger med vettu :)

 

Alle kan følge med tilbudene her å se hvilke kort det gjelder. DNB har også faste tilbud for de med "rett" kort.

 

https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/kort/mastercard-rabatter.html?WT.mc_id=SOME_Kort-Kredittkort_uke45_facebook.com_image_Dominans_1200x900_salg_supertilbud-hc_Generell

 

 

Edit:

Må legge til at man sparer ikke på kampanjene dersom de fører til at du kjøper mer enn du ville har gjort uten kampanjene. 20-25% rabatt går bare opp i opp hvis du hvis kjøpesummen står i ett år ubetalt (i gjennomsnitt).

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid mitt kredittkort fra Skandiabanken når jeg handler på nettet, for skulle det skje noe så kan jeg klage direkte til Skandiabanken istedenfor til kanskje en useriøs nettbutikk. Det er riktig?

 

Det jeg også gjør etter at beløpet er trukket fra kredittkortet er å overføre penger fra min lønnskonto til kredittkortet, slik at det ikke opparbeider seg renter på "gjelda". Men kom til å tenke på om det er riktig, eller burde jeg vente til jeg har fått varen før jeg overfører pengene til kredittkortet? Har det noe å bety?

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid mitt kredittkort fra Skandiabanken når jeg handler på nettet, for skulle det skje noe så kan jeg klage direkte til Skandiabanken istedenfor til kanskje en useriøs nettbutikk. Det er riktig?

 

Det jeg også gjør etter at beløpet er trukket fra kredittkortet er å overføre penger fra min lønnskonto til kredittkortet, slik at det ikke opparbeider seg renter på "gjelda". Men kom til å tenke på om det er riktig, eller burde jeg vente til jeg har fått varen før jeg overfører pengene til kredittkortet? Har det noe å bety?

 

Man kan ikke klage direkte til kredittyter før man har forsøkt å løse det med selger først.

 

Er ikke sikker på det siste men hadde nok ikke betalt ned kreditten før varen er testet og godkjent.

Lenke til kommentar

Så lenge du har gjennomført er kjøp og godkjent belastningen, og beløpet du er belastet stemmer med det som er avtalt, er det ikke enkelt å få kortselskapet til å heve kjøpet slik at du får pengene tilbake. Du må først ta det med salgsstedet, og det er de som skal refundere beløpet eller avslaget. Dersom dette ikke er vellykket, og kan dokumentere overfor kortselskapet at selger har gjort noe feil, kan du få bistand dersom du er heldig. Dette vil være en lang prosess, og det beste er å unngå den helt ved å handle kun i seriøse nettbutikker.

 

Hvorvidt du betaler når kreditten forfaller, eller når du har mottatt og har testet varen, er forsåvidt ditt valg, men renter og gebyr vil påløpe dersom du oversitter forfallsdato. Det er ikke kortselskapet som gir deg garanti på varen, det er selger.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

I følge American Express skal hele "American Express-systemet" i Norge oppgraderes. Det skulle jobbes aktivt med flere tjenester og fordeler for medlemmer + økt satsing på å skaffe flere brukersteder.

 

I tillegg informerte de om at Platinum card var til utprøving av noen ansatte hos AmEx nå og at dette skulle slippes ut på markedet om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...