Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Har ikke lest så mange av de forrige innleggene, så kan godt være at jeg gjentar ting.

 

Med Coop medlemsskap kan du til sammen få 3 %. Vanlig meldemskort og kredttkort. Ellers bør du sjekke ut Remember:Card (mye rabatt på nettsider bl.a.) og 365Privat (får vel 3,65 % her). Mange av bensinstasjonene har også egne bensinkort, og noen av kredittkortene kan du kombinere for å for å få økt rabatt.

 

Det ligger litt info her om ulike kredittkort og bensinkort. Du må nesten finne ut hvilke rabatter og fordeler som passer for deg, og hvilke kort du kan kombinere.

 

Jeg er Trondos medlem og der er det 3% kjøpeutbytte til sine medlemmer, og 1% hvis man handler hos andre samvirkelag. Kjøpeutbytte hos et samvirkelig er avhengig av deres økonomi, men minium 1%.

 

Bruker jeg Coop Mastercard får jeg 3% kjøpeutbytte + 2 % medlemsbonus, totalt 5% rabatt.

 

Men har også Terra Gold Visa med valgt bonuskategori "Dagligvarer", registrerer først mitt medlemskort hos Coop og betaler med Terra Gold så får jeg 3% kjøpeutbytte + 4% bonus, totalt 7%.

(Har sjekket dette både på kvittering at jeg har fått Coop rabatter og i nettbanken til Terra at jeg har fått bonus på samme handel)

 

Forøvrig litt rart at det skal være mer "lønnsomt" å bruke et annet kredittkort enn deres eget når man handler hos Coop....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er Trondos medlem og der er det 3% kjøpeutbytte til sine medlemmer, og 1% hvis man handler hos andre samvirkelag. Kjøpeutbytte hos et samvirkelig er avhengig av deres økonomi, men minium 1%.

 

Bruker jeg Coop Mastercard får jeg 3% kjøpeutbytte + 2 % medlemsbonus, totalt 5% rabatt.

 

Men har også Terra Gold Visa med valgt bonuskategori "Dagligvarer", registrerer først mitt medlemskort hos Coop og betaler med Terra Gold så får jeg 3% kjøpeutbytte + 4% bonus, totalt 7%.

(Har sjekket dette både på kvittering at jeg har fått Coop rabatter og i nettbanken til Terra at jeg har fått bonus på samme handel)

Men altså, de 3 prosentene er fra Coop (medlemskort + kredittkort), mens de 2 prosentene er fra hvor? Slik jeg har forstått det får du bare 3 % fra Coop skjønner du. :)

 

Er terra Gold helt gratis slik som mange av de andre alternativene?

 

Angående når du betaler med Terra-kortet, viser du medlemskortet som vanlig da? Trodde du måtte betale med Coop-kredittkortet for å få 3 % jeg. :)

Lenke til kommentar

Men altså, de 3 prosentene er fra Coop (medlemskort + kredittkort), mens de 2 prosentene er fra hvor? Slik jeg har forstått det får du bare 3 % fra Coop skjønner du. :)

Det varierer ut fra hvilket Coop-samvirkelag du er medlem i, og handler i. Noen gir 1% medlemsutbytte på alt, noen gir 2% (mitt område, Coop Nord SA) eller 3% (Trondos, ref. Ivan Drago sitt innlegg) når du handler i "deres" butikker, og 1% i Coop-butikker andre steder i landet -og 2% ekstra ved bruk av Mastercard kommer i tillegg på alle disse tallene.

Lenke til kommentar

Terra Gold er beste kort med tanke på rabatt på dagligvarer?

 

Ja, siden du får 4% rabatt helt opp til bonustaket som er 2.500 kroner per kalenderår. Ikano Visa har gjerne 5% rabatt på dagligvarer et par måneder hvert år, ellers 1% fast rabatt på dagligvarer. Det nye Naf Xtra (Visa) som lanseres i disse dager har 5% på dagligvarer som en introduksjonsbonus fram til mars neste år. Cresco Car Premium, som blir sendt ut til alle som hadde nå nedlagte Naf Fordel Xtra (Mastercard), har 3% rabatt på ALT fram til mars neste år, også på dagligvarer selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Ja, siden du får 4% rabatt helt opp til bonustaket som er 2.500 kroner per kalenderår. Ikano Visa har gjerne 5% rabatt på dagligvarer et par måneder hvert år, ellers 1% fast rabatt på dagligvarer. Det nye Naf Xtra (Visa) som lanseres i disse dager har 5% på dagligvarer som en introduksjonsbonus fram til mars neste år. Cresco Car Premium, som blir sendt ut til alle som hadde nå nedlagte Naf Fordel Xtra (Mastercard), har 3% rabatt på ALT fram til mars neste år, også på dagligvarer selvfølgelig.

 

Hadde tidligere YX Mastercard (DNB Nor), og da avtalen mellom YX og DNB opphørte fikk jeg plutselig både YX Visa fra YABank og Cresco Car Premium fra DNB Nor. Dette samme skjer vel nå for NAF Fordel Xtra Mastercard kunder, siden dette tilhører DNB Nor, mens det nye NAF Xtra Visa tilhører Terra.

 

Men angående denne rabatten på 3% på alt fram til mars neste år med Cresco Car Premium har jeg ikke sett noe til, mulig dette kun gjelder nye kunder som får nytt kort ifm. Naf Fordel Xtra?

 

Ellers bruker Cresco Car Premium har 3% rabatt på alt i juni, juli og august hvert år.

Lenke til kommentar

Men angående denne rabatten på 3% på alt fram til mars neste år med Cresco Car Premium har jeg ikke sett noe til, mulig dette kun gjelder nye kunder som får nytt kort ifm. Naf Fordel Xtra?

 

Ja, gjelder bare de som får det som erstatning for Naf Fordel Xtra, se https://www.cresco.no/velkommen/

 

Ellers bruker Cresco Car Premium har 3% rabatt på alt i juni, juli og august hvert år.

 

Det var nytt for meg!

Lenke til kommentar

Det nye Naf Xtra (Visa) som lanseres i disse dager har 5% på dagligvarer som en introduksjonsbonus fram til mars neste år.

 

Ang. nye NAF Xtra: De opplyser ikke om det på nettsidene, men kortet vil også gi bonus på leiebil og, litt mer eksotisk, på cruiseskip (kode 4411). Også en god del ordinære kollektivselskap, som Ruter i Oslo og ATB i Trondheim, er registrert med koder som gir bonus med kortet. Så det begrenser seg ikke kun til fly, tog og ferje som det står på nettsidene.

Lenke til kommentar

Sitter med et 365Direkte kredittkort som har noen tusen i gjeld hvor renten løper. Er det noen måte å finne ut hvilke av transaksjonene det løper renter på? Ikke spesielt lett å holde oversikten over hvor stort beløp det faktisk løper renter på.

 

Det løper renter på kontantuttak fra dagen du gjorde de, og det løper renter på alle transaksjoner som er fra forrige faktura som er ubetalt.

 

Feks

Faktura 31 forfall 15/11

Total sum : 5000,-

 

Innbetalt 2000,-

 

Transaksjoner etter Fakturadato for Faktura 31:

 

12/11 - Varekjøp 500,-

16/11 Uttak 1000,-

20/11 - Varekjøp 4000,-

 

Du vil da pdd betale renter på restbeløp fra faktura 31 (3000,-) og renter for kontantuttaket (1000,-) den 16/11 , altså renter av 4000,- av en total utestående saldo på 8500,-

 

Når du betaler blir eldste gjeld dekket først, altså må du betale inn kr 4500 (rest fra forrige + varekjøp + uttak) for å ikke betale renter i inneværende periode.

Lenke til kommentar
Sitter med et 365Direkte kredittkort som har noen tusen i gjeld hvor renten løper. Er det noen måte å finne ut hvilke av transaksjonene det løper renter på? Ikke spesielt lett å holde oversikten over hvor stort beløp det faktisk løper renter på.

Det enkleste (og tilnærmet nøyaktig) svaret er "alle som er foretatt tidligere enn forrige måned".

Alle transaksjoner foretatt i november er rentefrie fram til forfallsdato i desember (f.eks. 15. eller 20/12), deretter beregnes det renter -og da i enkelte tilfeller helt fra kjøpsdato, kommer an på betingelsene..

Alle kontantuttak/minibank og evt. overføringer til bankkonto begynner det å løpe renter på med en gang.

 

Når du betaler blir eldste gjeld dekket først, altså må du betale inn kr 4500 4000 (rest fra forrige + varekjøp + uttak) for å ikke betale renter i inneværende periode.

Her har du vel gjort litt feil? Varekjøpet på 500kr må vel ikke betales før neste periode/faktura.

Lenke til kommentar

Det enkleste (og tilnærmet nøyaktig) svaret er "alle som er foretatt tidligere enn forrige måned".

Alle transaksjoner foretatt i november er rentefrie fram til forfallsdato i desember (f.eks. 15. eller 20/12), deretter beregnes det renter -og da i enkelte tilfeller helt fra kjøpsdato, kommer an på betingelsene..

Alle kontantuttak/minibank og evt. overføringer til bankkonto begynner det å løpe renter på med en gang.

 

 

Her har du vel gjort litt feil? Varekjøpet på 500kr må vel ikke betales før neste periode/faktura.

Du har rett, slurvefeil klokken 2 om natten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men altså, de 3 prosentene er fra Coop (medlemskort + kredittkort), mens de 2 prosentene er fra hvor? Slik jeg har forstått det får du bare 3 % fra Coop skjønner du. :)

 

Er terra Gold helt gratis slik som mange av de andre alternativene?

 

Angående når du betaler med Terra-kortet, viser du medlemskortet som vanlig da? Trodde du måtte betale med Coop-kredittkortet for å få 3 % jeg. :)

 

Terra-kredittkortene er gratis med en betingelse. Kortet må brukes 1 gang i løpet av 12 måneder. Hvis ikke påløper det 149 kr. i gebyr for inaktivt kort. Så vidt jeg vet er det for at de skal slippe haugevis av ubrukte kort som "bruker opp" den utlånbare kreditten de har disponibel. De varsler også kundene om de nærmer seg grensen for å bli ilagt gebyret :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringer med om det er styr å ta ut penger fra Trumf Visa? Er det noen gebyrer for å få det på konto? Jeg er overhodet ikke interessert i å bruke det på "nettbutikken" deres, det var mye juggel til ikke spesielt gode priser der.

 

Jeg vurderer egentlig bare Trumf Visa for å bruke på steder som ikke har bedre rabatter, siden det såvidt jeg vet er eneste kortet med 1% cashback overalt. Så hvor vanskelige de gjør seg er en faktor jeg må ta med.

Lenke til kommentar

Er det noen her som klarer seg helt uten debetkort? Er det noe stress? Bruker Bank Norwegian og kan ikke huske sist jeg brukte debetkortet mitt der.

 

Jeg HAR et vanlig bankkort, men det bruker jeg vel toppen 10 ganger i året (de veldig få stedene som ikke tar kredittkort). Til alle andre kjøp bruker jeg diverse kredittkort med bonus og overfører beløpene fra lønnskonto til en egen konto de kredittkortfakturaene belastes. Så det eneste "stresset" er å "trekke" pengene fra min konto manuelt i nettbanken i stedet for at bankkortet gjør det....

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringer med om det er styr å ta ut penger fra Trumf Visa? Er det noen gebyrer for å få det på konto? Jeg er overhodet ikke interessert i å bruke det på "nettbutikken" deres, det var mye juggel til ikke spesielt gode priser der.

 

Nei, det er bare å overføre penger fra "min side" på Trumf til egen bankkonto.

 

Jeg vurderer egentlig bare Trumf Visa for å bruke på steder som ikke har bedre rabatter, siden det såvidt jeg vet er eneste kortet med 1% cashback overalt.

 

Njaa, Coop Mastercard, Cresco Car Premium (Visa) og Shell Mastercard gir også 1% på alle kjøp. Av disse er det vel kun Cresco-kortet som trekker fra rabatten på hver faktura, så da trenger du ikke føre over noe som helst slik som med Trumf.

Endret av Svein1967
Lenke til kommentar

Interessant. Her må jeg gjøre mer research. Det er jo genialt at rabatten trekkes automatisk, enda mindre man slipper å tenke på. Absolutt et kjempepluss for Cresco Car. (Jeg har ikke bil så er bare for kategoriene som ikke er dekket andre steder isåfall).

 

Da mangler det bare Avtalegiro i grunnen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...