Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Gebyrfri.no fra Santander skal vel være gebyrfritt også ved minibankuttak. Les på santander.no.

....hvor det står "Ved kontantuttak påløper det renter fra uttaksdato. Bruk på postkontor, i banker, minibanker, regningsbetaling og overføring til konto regnes som kontantuttak og belastes med de kostnader kontantuttak medfører"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hvilke kredittkort er best i test foreløpig?

 

edit:

Gebyrfri Visa fra santander http://www.dittkredi...-fra-santander/

 

365Privat kredittkort http://www.dittkredi...at-kredittkort/

 

Hvilke er "greiest"? Viktig med reiseforsikring, får jeg det på 365privat også?

 

Jeg har iallefall et Santander Gebyrfri-kort, og det fungerer helt greit. Det er reiseforsikring på det også hvis du betaler minimum halvparten av ferieturen med det. Det har også en del cash-back hvis du bruker det ellers.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Når jeg går inn i nettbanken får jeg opp forskjellige beløp på disponibel og bokført saldo på 365Privat kredittkortet. Det står 9700 kr disponibelt, men allikevel 200 kr i pluss på bokført saldo, over maksgrensen på 10000 kr.

 

Når du kjøper noe reserveres summen en stund før det bokføres. Da er bokført saldo > disponibel saldo.

Hvis disponibel saldo = 9700 og bokført saldo = 10200, så tipper jeg at du har brukt kortet til å betale for noe verdt 500,- i det siste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen erfaringer med YA kredittkort?

Har nettopp fått innvilget et kort med en kredittgrense på kun 5.000.

 

Litt skummelt å benytte kredittkort synes jeg. Dette er mitt første og det vil aldri bli brukt med mindre det er krise.

 

Du må iallefall regne med at nettbanken er stengt på nattestid (hver eneste natt).. Noe som er ganske sykt/latterlig/hårreisende/patetisk i 2013..

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det før man får betalingsanmerkning hvis man ikke har nedbetalt kredittkortgjelden?

 

Så lenge du betaler minstesummen (par hundre kroner selv ved 50k kreditt) så vil gjelden bare bli stående, men betal for all det del du har råd til så du slipper å betale store summer i rentekostnader..

Lenke til kommentar

Hvilket kredittkort er bra for meg som vil ha rabatt på drivstoff? Jeg er 18 år med lærling lønn.. Skal KUN brukes til drivstoff (rabatt).

 

Har nå UnoX bonuskort, kan dette kombineres med et kredittkort? 365 kortet må man være 21 år for å ha... Gjelder det f.eks. Terra Gold også? Problemet med Terra Gold er jo at de skal ha 100-200kr for nytt kort, så hvis det blir ødelagt er det kanskje ikke så mye man sparer uansett..

Lenke til kommentar

Noen erfaringer med YA kredittkort?

Har nettopp fått innvilget et kort med en kredittgrense på kun 5.000.

 

Litt skummelt å benytte kredittkort synes jeg. Dette er mitt første og det vil aldri bli brukt med mindre det er krise.

 

yA-kortet er mitt favorittkort fordi det har BankAxept (i tillegg til Visa) og derfor virker også på steder som "ikke tar kredittkort".

 

Jeg har derfor kuttet ut det vanlige bankkortet og bruker yAkortet over alt unntatt der jeg får cashback med andre kort. Jeg trenger ikke kreditten og betaler alltid tilbake hele beløpet ved forfall (yABank tilbyr ikke eFaktura eller Avtalegiro men sender fakturaen på ePost.)

 

Det eneste "skumle" med å bruke kredittkort er at du kan bruke mer enn du har råd til....

Endret av nojac
Lenke til kommentar

 

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener her?

 

Selv om de fleste kortterminaler i dag tar både MasterCard og Visa, risikerer en stadig å treffe på steder der dette ikke går ("vi tar ikke kredittkort".) Kredittkortbrukere flest må derfor ha et vanlig bankkort i bakhånd.

 

Med yA-kortet trenger jeg ikke det, fordi det bruker BankAxept på samme måte som vanlige debetkort..Det blir billigere for betalingsmottaker enn Visa/MasterCard, og jeg sparer årsgebyret på 250 kroner

 

Lenke til kommentar

Hei, jo jeg skjønte det med at Ya-kortet også kan brukes som BankAxept. Det jeg ikke skjønte er setningen "og bruker yAkortet over alt unntatt der jeg ikke får cashback med andre kort." Er det ikke "unntatt der jeg får cashback med andre kort" du mener? Det er vel et "ikke" for mye i setningen?

Jo da du har selvfølgelig rett. Har rettet innlegget.

Lenke til kommentar

UnuX bonuskort kan kombineres med kredittkort, ja. Det er diverse kort som gir 4% på bensin - i hvert fall Flexi Visa, Eika Gold, Twocards - men hvem av disse man kan få som 18-åring, aner jeg ikke.

Flexi er 20 årsgrense, eika gold må man være kunde for å ha, og twocards er et business kort (?)

 

Hva muligheter har jeg da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...