Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

DinSide har en artikkel i dag som kan være relevant: http://www.dinside.no/910965/flere-kredittkort-har-gode-rabatter

 

Dersom man bruker kredittkort rikitg, kan det være mye penger å spare. Selv har jeg Two Cards som gir 4% på flybilletter, Trumf Visa som gir inntil 4% på matvarer og 365 Direkte som gir blant annet rabatt på drivstoff. Blir endel penger i løpet av et år, så lenge man ikke benytter kreditten vel å merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om noen vet når et VISA-kort er gyldig fra? Det står jo når det utløper, men er det ikke så og så lenge et kort varer? Det er snakk om et vanlig debitkort. Litt utenfor emnet her, men håper det går greit, finner ikke svaret noe sted.

 

Vanligvis pleide kortene å være gyldige i 2 år. (dvs. når du mottar kortet skal utløpsdatoen være satt omtrent 2 år frem). Imidlertid tror jeg alle kort i dag har begynt å få 3 års gyldighet før du får tilsendt nytt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som kan anbefale kredittkort som oppfyller følgende krav?

 

-Gebyrfritt (minibank behøver ikke være gebyrfritt)

-Reiseforsikring inkl. når minst 50% av reisen er betalt med kortet

-Gode cashback/bonus-løsninger (helst på matvarer, klær, reise eller elektronikk) evnt. andre fordeler (som concergie service etc.)

 

Bruker i dag Norwegian Reward, men synes 1% cashpoints som kan brukes på flyreiser er lite sammenlignet med hva andre tilbyr.

 

Hvis det er vanskelig å finne ett kort som oppfyller de tre kravene, er jeg innstilt på å ha opptil 2 kredittkort.

Rente betyr ikke noe, betaler alltid ved forfall.

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale kredittkort som oppfyller følgende krav?

 

-Gebyrfritt (minibank behøver ikke være gebyrfritt)

-Reiseforsikring inkl. når minst 50% av reisen er betalt med kortet

-Gode cashback/bonus-løsninger (helst på matvarer, klær, reise eller elektronikk) evnt. andre fordeler (som concergie service etc.)

 

Bruker i dag Norwegian Reward, men synes 1% cashpoints som kan brukes på flyreiser er lite sammenlignet med hva andre tilbyr.

 

Hvis det er vanskelig å finne ett kort som oppfyller de tre kravene, er jeg innstilt på å ha opptil 2 kredittkort.

Rente betyr ikke noe, betaler alltid ved forfall.

 

Du finner ikke noe kort som har alt dette, men ett som som tilbyr concergie service er http://www.nordeapri...rt/1543132.html

 

De fleste kredittkort har vel reiseforsikring når mer enn 50% av reisen betales med kortet.

 

Når det gjelder bonuskategoriene du nevner så er det ikke noe kort som har alle disse (bortsett fra de som gir 1% på alt), det nærmeste blir vel http://www.twocards.no/, eventuelt www.flexivisa.no, men ingen av dem har bonus på mat. Flexivisa har den fordelen at du får 4% i alle kategoriene (Twocards har bare 3% i enkelte kategorier), men Twocards har den store fordelen at du kan skifte bonuskategori så ofte du vil, en maks en gang i måneden med Flexivisa.

 

For mat må du ha Terra Gold som gir 4% i alle dagligvarebutikker.

 

Du spesifiserer ikke hva du mener med reise, men Twocards har 4% (5 nå i mars) på flyreiser bestilt hos flyselskap. Hvis du med reiser mener leiebil, tog, ferje, kollektivtrafikk må du ha Naf Xtra.

 

Så lenge du betaler ved forfall er det ikke noe problem å ha to kort. Selv har jeg vel rundt 10, utnytter bonusene i hvert enkelt fullt ut, og tjener rundt 15.000 i året på det, på ting jeg uansett må ha i løpet av et år.

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

Takk for svært utfyllende svar :)

 

Det er en god del kredittkort som ikke tilbyr reiseforsikring, selv om 50% av reisen er betalt med kortet.

Jeg liker å benytte meg av dette tilbudet, så reiseforsikring er prioritet 1. Hvis TwoCards har 4% bonus på alle flyreiser, samt reiseforsikring, så er jo dette en fin kombinasjon å ha på samme kort. Ulempen er adm.gebyr på inaktivt kort. Jeg har ikke noe bruk for kredittkort til jobb, så dette kortet ville bare blitt liggende - altså ender jeg opp med en adm.gebyr på 150 kr i året. Sånn sett kunne jo Flexivisa vært et alternativ (bare ett kort), men de tilbyr til gjengjeld ikke reiseforsikring :p Selv om jeg kanskje kan ha flere kort, bør reiseforsikring og bonus på flyreiser ligge på samme kort. Terra Gold som du nevner er jo da kanskje det beste alternativet?

Lenke til kommentar

. Selv har jeg vel rundt 10, utnytter bonusene i hvert enkelt fullt ut, og tjener rundt 15.000 i året på det, på ting jeg uansett må ha i løpet av et år.

Svært få har et så høyt forbruk at de kan tjene 15 000 kroner i året på kredittkortrabatter.

Lenke til kommentar

Svært få har et så høyt forbruk at de kan tjene 15 000 kroner i året på kredittkortrabatter.

 

Glemte å spesifisere at bortimot 5.000 av dette er kjøpeutbytte hos Coop (3%) hvor vi handler det aller meste av mat. I tilegg får jeg jo da 4-5% på mat fra kredittkortselskapene, altså 7-8% tilbake på alle matinnkjøp. Hadde også fjor to litt større reperasjoner/service på gammel bil, og med 6% bonus på verksted med ett av kortene så blir det jo litt av det og. Var nødt til å kjøpe nye briller (progressive) og gjorde dette i juni da jeg fikk 10% rabatt hos optiker, då det ble 800 kroner i bonus bare på det.

 

Så, jo, fullt mulig å "tjene" slike summer uten ekstremt forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svært utfyllende svar :)

 

Det er en god del kredittkort som ikke tilbyr reiseforsikring, selv om 50% av reisen er betalt med kortet.

Jeg liker å benytte meg av dette tilbudet, så reiseforsikring er prioritet 1. Hvis TwoCards har 4% bonus på alle flyreiser, samt reiseforsikring, så er jo dette en fin kombinasjon å ha på samme kort. Ulempen er adm.gebyr på inaktivt kort. Jeg har ikke noe bruk for kredittkort til jobb, så dette kortet ville bare blitt liggende - altså ender jeg opp med en adm.gebyr på 150 kr i året. Sånn sett kunne jo Flexivisa vært et alternativ (bare ett kort), men de tilbyr til gjengjeld ikke reiseforsikring :p Selv om jeg kanskje kan ha flere kort, bør reiseforsikring og bonus på flyreiser ligge på samme kort. Terra Gold som du nevner er jo da kanskje det beste alternativet?

 

Det er ikke noe krav fra Twocards sin side at det kortet som heter Twocards business, kun skal benyttes i jobbsammenheng. Jeg har brukt dette kortet kun privat, så det greie med Twocards er at du da har to kort hvor du kan ha to forskjellige bonuskategorier, da trenger man ikke skifte kategori så ofte.

Terra Gold har den fordelen at det også har mat som bonus, i tillegg til de kategoriene som gjelder for Twocards (og Flexivisa). Men jeg regner med at du handler mat langt oftere enn flybilletter, så det blir i tilfelle ofte behov for å bytte kategori (og man må passe på at man ikke bytter kategori før man har fått bonus fra forrige kjøp, dette tar et par-tre dager)....

Lenke til kommentar

Etter at butikkene i Trondos i løpet av sommeren begynte å akseptere kredittkort så kan du fint kombinere medlemskort og Terra Gold, ja, og få 7 prosent bonus til sammen. Merk at også Obs Bygg er registrert hos Visa som dagligvare (kode 5411) så du kan gjøre samme kombinasjonen også der.

 

Men på Esso og Statoil kan du ikke kombinere coop medlemskort og kredittkort med bonus på bensin.

 

Hva med Obs! Sport, er det registrert som "sportsutstyr" eller "dagligvare"? Og hvordan finner jeg evnt. ut hvilken Visa kode den har?

Lenke til kommentar

Hva med Obs! Sport, er det registrert som "sportsutstyr" eller "dagligvare"? Og hvordan finner jeg evnt. ut hvilken Visa kode den har?

 

Har ikke prøvd, men vil tro dagligvare. Mener å ha lest at i valget av mcc-kode så skal man velge den koden som er representativ for den type varer som utgjør mer enn 50% av omsetningen, og jeg vil tro at Obs totalt sett omsetter mer enn 50% dagligvarer.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd, men vil tro dagligvare. Mener å ha lest at i valget av mcc-kode så skal man velge den koden som er representativ for den type varer som utgjør mer enn 50% av omsetningen, og jeg vil tro at Obs totalt sett omsetter mer enn 50% dagligvarer.

 

Det er egne kasser på Coop OBS! Sport (city syd, trondheim), men mulig det ikke skilles mellom kassene for dagligvare og sporten?

Lenke til kommentar

Som sagt, i og med at Obs er én virksomhet, så tror jeg alle terminaler er merket som dagligvare, også i sportsavdelingen, mener at reglene til Visa/MC er at koden skal gjenspeile "hovedvaregruppen", det det omsettes mest av. Når det er sagt så vet jeg at terminalen i mat-avdelingen på Ikea på Leangen er kodet som dagligvare, mens resten av varehuset har en kode for møbelforretning, så ingen regel uten unntak....

Lenke til kommentar

For mat må du ha Terra Gold som gir 4% i alle dagligvarebutikker.

Men for å få dette må du først ha konto i en Terra-bank. Hvis du er prisbevisst, har du sannsynligvis ikke det.... Men det lar seg jo ordne.

 

Så må du godta medlemsbetingelsene for Terra Lojalitet.

 

Hva disse betingelsene går ut på har jeg ikke klart å finne ut. Men hvis de setter krav som binder meg til Terra-bank, er det plutselig ikke så interessant lengre.

 

Noen erfaringer?

 

PS: Det er også mulig å bestille Terra Gold tilleggskort for samboer. Får jeg/vi bonus på dette kortet også? Kan vi eventuelt velge en annen bonuskategori på dette kortet?

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Men for å få dette må du først ha konto i en Terra-bank. Hvis du er prisbevisst, har du sannsynligvis ikke det.... Men det lar seg jo ordne.

 

Så må du godta medlemsbetingelsene for Terra Lojalitet.

 

Hva disse betingelsene går ut på har jeg ikke klart å finne ut. Men hvis de setter krav som binder meg til Terra-bank, er det plutselig ikke så interessant lengre.

 

Noen erfaringer?

 

Terra Lojalitet er ikke annet enn at du binder Gold opp mot fordelsprogrammet (bonuskategoriene), det er ingen andre bindinger enn det. Sånn sett et veldig misvisende navn.

 

Jeg hadde heller ikke noen konto i Terra-bank, men opprettet dette, søkte og fikk innvilget Gold før jeg hadde en eneste krone på den nye kontoen. Jeg har til nå fått inn en liten bi-inntekt hver måned på denne, men samme dag føres denne over til min ordinære lønnskonto i annen bank. men for ikke å rødme lar jeg det stå igjen 50 kroner hver måned.... Men jeg tror Terra egentlig ikke bryr seg om det står penger på denne kontoen. Så du binder deg ikke til noe som helst, har heller ikke fått en eneste epost eller brev som handler om noe annet enn kredittkortet.

Lenke til kommentar

Terra Lojalitet er ikke annet enn at du binder Gold opp mot fordelsprogrammet (bonuskategoriene), det er ingen andre bindinger enn det. Sånn sett et veldig misvisende navn.

Det høres bra ut. Konto er opprettet og kort er bestilt.

 

Siden dere handler for 150 000 på COOP må dere jo ha flere enn ett slikt kort. (Max bonus 2500.) Får dere bonus også på tilleggskort, eller må samboer også ha et eget hovedkort?

Endret av nojac
Lenke til kommentar

150.000? Hvor har du det fra? Når jeg ser på fordelsregnskapet hos Coop for i fjor så er det vel rundt 100.000.

 

Ja, det er maks 2,500 bonus per år med Terra Gold (TG), men jeg har flere kort som også gir bonus på dagligvare. Januar og februar bruker jeg TG, i mars Ikano Visa (5% dagligvare, 5% bensin, 4% på alle andre kjøp), deretter bruker jeg TG til jeg når bonustaket, etter det bruker jeg Coop Mastercard (2% bonus i tillegg til 3% kjøpeutbytte".) I desember bruker jeg Ikano Visa (5% på dagligvare).

 

På alle kjøp hos Coop bruker jeg medlemskortet i tillegg og får de 3% som er kjøpeutbyttet her i Trondheim.

 

Nå i 2013 har jeg derimot i januar og februar brukt NAF Xtra som har hatt 5% på dagligvarer i sitt introduksjonstilbud. Kombinert med Coop-medlemskort får jeg da 7-8% på alle dagligvareinnkjøp gjennom året, og det monner litt.

 

I tillegg:

 

Bensin: Twocards (4%)

Klær og sko: Flexivisa (4%)

"Hus og hjem": Obos Mastercard (4%)

Flyreiser (vanligvis jobbreiser): Twocards (4%)

Hotell (vanligvis i jobbsammenheng): Twocards (4%)

Sportsutstyr: Twocards (3%)

Elektronikk: Twocards (3%)

 

Alt annet: Cresco Car Premium (1%). Nå i januar og februar har dette kortet hatt 3% på alle kjøp for enkelte innehavere, som også monner litt.

 

Ikano Visa har månedlige rabatter. For eksempel utfører jeg nødvendig service på bilen de månedene de har 6% på bilverksteder, og da kona og jeg begge måtte ha nye briller i fjor kjøpte vi de i juni da dette kortet ga 10% hos alle optikere (800 kr. i bonus bare her).

 

Tar vare på alle kvitteringer, summerer og overfører fra lønnskonto til egen konto for kredittkort-regninger med jevne mellomrom (daglig eller annenhver dag). På denne kontoen blir det gjennom året et overskudd (11.000 i fjor). Dette kommer da i tillegg til kjøpeutbytte hos Coop på vanligvis rundt 4.000. Dette går inn i månedlig aksefondssparing.

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...