Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vi knuser glass?


Gjest Slåbrokk

Anbefalte innlegg

Gjest Slåbrokk

Har et litt rart spørsmål jeg ønsker synspunkter på.

 

Meg og min samboer krangler mye om økonomiske tilstander i heimen.

Hver gang økonomi kommer opp ender det i en krangel.

 

Nå har vi ett nytt dilemma vi ikke kan bli enige om:

 

Dagen startet med en liten krangel. Jeg reiser meg og går fra stuen og i sinne tar jeg med meg hans kaffekopp (jaja;))og tømmer den ut i vasken (under påskudd av at jeg var den som laget den) .

Så kommer jeg inn igjen i stuen og han smeller da igjen glassdøren rett foran meg . Jeg forsøker åpne den igjen, men da smeller han den enda hardere og gir den ett ekstra dytt med hendene i glasset så hele ruten sprekker og knuses.

 

Nå er spørsmålet; Hvem skal betale denne ruten?

Han mener vi begge må det, siden vi var to om å krangle.

Jeg mener en krangel ikke legimiterer ødleggelse av ting( og i dette tilfelle mener jeg han burde visst ruten ville gå)og at han bør erstatte den.

 

Hm. Finnes det noen objektive personer som kan gi råd om denne akk så absurde situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slåbrokk

nja, det var mer konkrete svar jeg ønsket på problemstillingen min ,enn råd om å gå fra eller å bli brukt som dørmatte.

 

Terapi trenger vi heller ikke. Vi har mye kjærlighet, men når det kommer til økonomi suger vi . Og begge vet det.

 

Forsåvidt er det det eneste vi krangler om også. Alt annet fungerer fint om noen trenger vite det :cool:

Lenke til kommentar

Økonomi er den største årsaken til problemer(og krangler) i etthvert forhold.

 

Og eg kjenner meg veldig igjen i situasjonen du beskriver(at dere krangler mye over økonomi, er dårlig i økonomi men tross alt ønsker dere ikke å gå i fra hverandre av den grunn) men vi har satt regler for diskusjoner/krangler, og forholder oss til disse. Ikke fordi vi krangler så mye, eller voldsomt, med først og fremst for å gjøre det enkelt når det først skjer, og fordi vi har ei datter vi vil skåne mest mulig for slike ting.

 

Men mitt tips er at dere lager krangleregler dere imellom. Som for eksempel at den som hever stemmen først, må gå ut. Heving av stemmen, og avbryting av hverandre er to av de største årsakene til at en diskusjon går over i krangel. Tenk på det neste gang, begge to.

 

Og hvem skal betale for ruta? Vel, hvordan har dere fordelt økonomien dere imellom? Har begge fast inntekt, har du eller han mest penger, sliter en av dere med gjeld osv osv. Eg mener dere bør fordele kostnaden dere i mellom bassert på hvem som har mest penger, og hvordan dere deler utgiftene fra før.

Lenke til kommentar
Gjest Slåbrokk
Økonomi er den største årsaken til problemer(og krangler) i etthvert forhold.

 

Og eg kjenner meg veldig igjen i situasjonen du beskriver(at dere krangler mye over økonomi, er dårlig i økonomi men tross alt ønsker dere ikke å gå i fra hverandre av den grunn) men vi har satt regler for diskusjoner/krangler, og forholder oss til disse. Ikke fordi vi krangler så mye, eller voldsomt, med først og fremst for å gjøre det enkelt når det først skjer, og fordi vi har ei datter vi vil skåne mest mulig for slike ting.

 

Men mitt tips er at dere lager krangleregler dere imellom. Som for eksempel at den som hever stemmen først, må gå ut. Heving av stemmen, og avbryting av hverandre er to av de største årsakene til at en diskusjon går over i krangel. Tenk på det neste gang, begge to.

 

Og hvem skal betale for ruta? Vel, hvordan har dere fordelt økonomien dere imellom? Har begge fast inntekt, har du eller han mest penger, sliter en av dere med gjeld osv osv. Eg mener dere bør fordele kostnaden dere  i mellom bassert på hvem som har mest penger, og hvordan dere deler utgiftene fra før.

7224619[/snapback]

 

Takk for godt svar! Begge har gjeld , men pr i dag er det jeg som betaler mest hva angår mat ol. Vi har begge fast inntekt, men enda sliter vi en del.

 

Saken er at vi har dårlig råd , så hver gang penger kommer opp ,blir begge så sensitive på akkurat den problemstillingen(at vi ikke har penger) at det hele bare blir frustrerende.

Vi forsøker fokusere på gode ting vi har ellers(og det er mye), men hele pengesaken har blitt ett betent sår vi ikke helt klarer å nøste opp i.

Så små filleting blir store når penger kommer opp. Dumt nok. Du har rett i at vi må finne kjøreregler for dette og rådene dine skal jeg ta med meg.

 

Hva angår ruta og utgiftene der får vi vel forsøke snakke oss til en løsning på en moden måte under andre omstendigheter. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg blir nesten litt små trist av å lese dette. Selv om det er sånn for mange, desverre. Jeg har personlig fast inntekt å lite utgifer, så jeg har god råd. Men jeg har hatt en dame som har levd av meg, det er en smule irriterende ja.

 

I hue mitt kan dere spleise på ruta. I den form at dere begge forstår litt i hvorfor dere krangler. Å når ruta er betalt (av begge) så setter der opp et budsjett der dere finner ut hvor mye, når og hvordan pengene skal fordeles.

 

Jeg har det sånn at jeg setter av så og så mye til mat på en konto, husleia trekkes ved lønning, så sparer jeg litt. Resten setter jeg på en brukskonto som jeg kan kjøpe meg andre ting jeg måtte trenge (Og ikke trenge).

 

Jeg skjønner det ikke er lett å ha økonomiske vanskeligheter, men å sette opp et aldeles så lite regnskap hjelper utrolig mye på fordelingen.

Lenke til kommentar

Man kan ikke bruke mer enn det man har. Det er min enkle leveregel :) Gått bra så langt ihvertfall..

 

Selvsagt må man ha huslån osv, men forbrukslån, kredittkjøp og lignende idiotiske påfunn holder jeg meg langt unna.

 

Så lenge man bruker penger smart og ikke lever for stort i forhold til hva inntekten er, så burde det hele gå bra.

 

Selv har jeg og min samboer et sunt forhold til vår økonomi. Jeg betaler noen ganger, og hun andre ganger, men vi driter i å holde noe form for regnskap. Det er ikke sunt i et forhold, synes jeg, å gå å ergre seg over at man kanskje betaler mer enn den andre... man må heller være glad for at man faktisk er sammen.

Endret av arsvendg
Lenke til kommentar

enig med isbilen, hvis penge er ett så stort problem, og begge har fast inntekt. Så burde dere heller finne en måte å fordele inntekter o.l. Joda, jeg vet det kan være ett sant mareritt til tider. Vi har levd kun på min inntekt. Lett skal det ikke være. Men, bli enige om hvor mye dere har til overs hver måned og del på det, blir litt enklere da.

Lenke til kommentar

Om dere ikke ønsker å slutte å krangle kan dere vel sette opp et "fond" der dere betaler en fast sum hver måned inn til en bankkonto.. Dette "fondet" brukes så til å dekke slike utgifter som dette.. :fun:

Trenger ikke være så mye, noen hundrelapper i mnd.

 

Alternativ 2 er å gå til en økonomisk rådgiver/ev. lese litteratur om personlig økonomi.. I teorien skulle dere ha nok å rutte med når dere har 2 inntekter.

Nøkkelord innen personlig økonomi er bevisstgjøring, sett opp et ukesbudsjett/månedsbudsjett/årsbudsjett. Du bygger dette opp som et firma rett og slett. Og viktigst av alt, man planlegger ut fra netto inntekt..

 

Vet ikke om det var noe slikt forslag dere var ute etter, men men..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...