Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Er det noen soundtrackentusiaster her? Selv sitter jeg og hører på soundtrackene til Unbreakable og Signs, begge av James Newton Howard, noe av det beste av musikk jeg har hørt uansett sjanger. Personlig er favorittene mine Thomas Newman, James Newton Howard, Danny Elfman, Michael Giacchino og John Williams (hvem liker ikke han? :p).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hører ofte på Armageddon soundtrack hvis jeg vil føle meg heltemodig.

7986111[/snapback]

Hørte en slags remix av Armageddon-musikken og The Rock-musikken en gang, passet veldig bra sammen.

 

EDIT: Når vi snakker om Thomas Newman, så håper jeg han vinner Oscaren i år, han er nominert for The Good German. Selv har jeg ikke hørt soundtracket, men han fortjener det så veldig, enda mer enn Scorsese. :D

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke den enorme forgudingen av Children of Men. Filmen var for kort, skuespillerprestasjonene for middelmådige(med unntak av en alltid fantastisk Owen, dog har jeg sjelden sett en så middelmådig prestasjon fra min favoritt Michael Caine ) og historien kunne vært gjort bedre. Filmen hadde noen fenomenale scener som sjelden har sett sin likesinnede(bilscenen og slutten spesielt), men det er nå langt fra nok til å gi en film slik høy status. Da lar man et par scener tilgi andre mangler. Filmen kunne vært bedre, enkelt og greit og mangler dermed noe. Satt igjen med følelsen av å ha sett en episode og ikke en film :)

 

Men regissørmessig er det gjort en langt bedre jobb på denne enn de to andre filmene det er snakk om. Å lage en god og gripende film om 9/11 er jo ikke akkurat vanskelig for en regissør med riktige midler, er jo som å trene Manchester United i en kamp mot et norsk 6. divisjonslag.

 

Den filmen har handicap ved at det å se ti sekunder av en reportasje fra den dagen fortsatt vil være mer gripende. For de av oss som opplevde dagen live. Så United 93 er ingen prestasjon i så måte.

Lenke til kommentar

Children of Men var bra fordi den var veldig episk og samtidig grundig. Den klarte også å holde balansen mellom episk og intim historiefortelling veldig bra. Miljøet rundt dem og kameraføring osv. var såpass grundig gjennomført at det var vanskelig å ikke leve seg inn i filmen for min del.

 

United 93 hadde fortsatt veldig mange geniale elementer ved seg, uansett hvordan man opplevde den dagen. Personlig hadde jeg ikke noe forhold til det som skjedde, men når musikken som spilte samtidig som Credits kjørte i gang, så gikk det litt mer opp for meg hva som egentlig hadde (/kunne ha) skjedd.

Lenke til kommentar
For de av oss som opplevde dagen live.

7986158[/snapback]

Hva mener du med denne setningen? Alle som var i live den dagen, opplevde jo dagen live, mener du dem som fulgte nyhetene på TV, eller de som var i New York/ved Pentagon og virkelig fikk alt live.

7986195[/snapback]

 

De som satt spikret foran tv'en gjennom hele dagen og natten med en kvalmende og skremmende følelse inne i seg :)

Lenke til kommentar
Men regissørmessig er det gjort en langt bedre jobb på denne enn de to andre filmene det er snakk om. Å lage en god og gripende film om 9/11 er jo ikke akkurat vanskelig for en regissør med riktige midler, er jo som å trene Manchester United i en kamp mot et norsk 6. divisjonslag.

7986158[/snapback]

Dette er jeg veldig uenig i, jfr World Trade Center av Oliver Stone, som er en enorm drittfilm.

Lenke til kommentar

Jeg fikk klumper i halsen av den filmen også jeg. Fordi minnnene om den dagen kom.

 

Å lage en god film på bakgrunn av 9/11 så få år etter at det skjedde er ikke akkurat en stor prestasjon.

 

Som sagt så kan jeg finne frem en nyhetsreportasje fra den dagen og finne det mer gripende og fengende enn noen av filmene som er kommet om den dagen og som noensinne vil komme den dagen. Regisøren har jo fått alt servert på sølfat. Derfor anser jeg ikke akkurat prestasjonenen som oscarverdig ;)

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at kildematerialet ikke er fullstendig avgjørende for at en film er god eller dårlig. Min polariserte oppfatning av to filmer om 11. september understreker kanskje min egen relasjon til hendelsen, men på den annen side var ikke WTC noe annet enn en dørgende kjedelig tåreperse (jeg fikk ingen emosjonell relasjon til filmen heller, i motsetning til U93). Å avfeie en særdeles vellagd film som beskyttet under 11. september-kappa, syns jeg er synd.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at kildematerialet ikke er fullstendig avgjørende for at en film er god eller dårlig. Min polariserte oppfatning av to filmer om 11. september understreker kanskje min egen relasjon til hendelsen, men på den annen side var ikke WTC noe annet enn en dørgende kjedelig tåreperse (jeg fikk ingen emosjonell relasjon til filmen heller, i motsetning til U93). Å avfeie en særdeles vellagd film som beskyttet under 11. september-kappa, syns jeg er synd.

7986610[/snapback]

 

Når jeg har sett mer gripende filmer basert på fiksjonelle hendelser fremfor denne filmen basert på det mest skremmende opplevelsen jeg selv har vært vitne til (med unntak av en periode på 24 minutter hvor min sønn var savnet) så forteller det meg at man ikke har gjort en god nok jobb. Når helt fiksjonelle filmer har gitt meg mer klump i halsen så er det ikke godt nok. United 93 er en god film, men ikke en film jeg vil sette på topp 100 listen min akkurat. :)

 

(Men smaken er nå som alltid som baken.)

Lenke til kommentar
Hva skjedde med Inland Empire egentlig? Masse storm rundt den, også ingenting? Den har tjent bare 1 million til sammen.

7986655[/snapback]

Den er ikke sluppet i de fleste land, for det meste har det vært filmfestivaler. Personlig så jeg teasersnuttet og innså at jeg heller vil klippe plenen til det hvite huset før jeg gidder å sette meg ned og se på noe sånt.

Lenke til kommentar
13 Tzameti, noen som har sett denne? Virker bra, tenkte legge inn en DVD-bestilling. Fransk s/h lavbudsjett har jo slått til før (La Haine).

 

Edit: Anmeldelse av R1 DVD-utgivelsen her.

7985467[/snapback]

Nei, ikke sett den ennå, men som du link'er til gir Svet den skamros@Talk, og han har rimelig god filmsmak (og peil på verdensfilm. Bruker du forumet der, eller en del andre steder, poster han under nick'et pro-bassoonist). Har tenkt å kjøpe den selv, men vil gjerne ha en anmeldelse (helst sammenligning) av den ritiske utgivelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...