Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er regien i forhold til filmen det er snakk om, og i dette tilfellet slår Greengrass Scorsese med veldig god margin. The Departed var en kjedelig og standard affære uten store personlige grep fra nettopp regissørens side, mens United 93 var intens og spennende, uten tvil ved hjelp av regissørens valg av håndtering av form og innhold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du uttaler deg om Greengrass uten å ha sett United 93? Kuriøst.

7984458[/snapback]

 

Han har kanskje laget en bra film, men Scorsese har laget mange og det legger jeg til grunn for mitt utsagn. Dessuten så var The Bourne Supremacy crap.

 

 

Det er regien i forhold til filmen det er snakk om, og i dette tilfellet slår Greengrass Scorsese med veldig god margin. The Departed var en kjedelig og standard affære uten store personlige grep fra nettopp regissørens side, mens United 93 var intens og spennende, uten tvil ved hjelp av regissørens valg av håndtering av form og innhold.

7984542[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan uttale deg slikt om regien på The Departed, men la gå. Jeg gidder ikke gå inn på en mer utbroderende diskusjon.

 

I 1976 vant Rocky foran Taxi Driver og i år får forhåpentligvis Scorsese sin belønning - i tillegg til æresprisen han får om noen år.

Lenke til kommentar

Det blir helt feil å gi Scorsese Oscar for beste film fordi han har lagd noen bra filmer før. Scorsese har i tillegg også lagd crap-filmer og en rekke middelmådige i fortiden, så henvisningen til tidligere filmer faller litt på sin egen argumentasjon. Det viktigste er vel å dele ut regiprisen i henhold til filmene det gjelder, altså The Departed og United 93, ikke argumentere med at Scorsese ikke vant prisen i 1976.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i cuns standpunkt om hvorvidt det skal gis en slags belønning for en 30 år gammel film. Hvis det skal holde på slik, vil noen kunne si i 2037: "I år skal Greengrass få sin belønning for United 93, som han ikke fikk for 30 år siden". Jeg har ikke sett Greengrass' bidrag, men jeg mener at hvis United 93 bare såvidt overgår The Departed, fortjener den prisen mest. Nå er jeg rikitg nok skeptisk til at den gjør akkurat det, da Scorsese gjorde en fantastisk jobb i fjor. Det blir spennende å se hvem som trekker det lengste strået til slutt.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke kun Taxi Driver som ble snytt, men også Goodfellas og Raging Bull, som kanskje var for sterke i det de kom ut. The Academy vil nok ganske tåpelig ut om 50 år når alle har glemt Chicago og The English Patient og Shakespeare in Love, mens mannen som fortsatt regnes som en av tidenes største aldri ble belønnet med en statue. I teorien skal det kun være årets film som bedømmes, men det er en god del politikk involvert.

Lenke til kommentar

Trist om United 93, The Departed eller Children of Men skulle få oscar for beste film eller regissør. Ingen av dem er gode nok for noe slikt (men sistnevnte er vel ikke nominert engang). Men så er jo konkuransen for året ganske dårlig, så det er jo ikke rart at filmer som ikke er fantastiske blir nominert. Filmene er hauset opp alt for mye. Alle tre er vel 8'ere (evt. terningkast fem) for min del, med førstnevnte som den svakeste av naturlige grunner (den har 9/11 som sitt handicap). :)

Lenke til kommentar
Uansett hvor mange filmer som har blitt snytt for statuetten, skal ikke det ha noen virkning på den aktuelle utdelingen.

7984970[/snapback]

Den skal gjerne ikke det, men det er ikke vi som bestemmer. Jeg spekulerer bare om hvem som får den.

 

Dotten: Children of Men fortjente nominasjon og seier i samtlige kategorier og samtlige prisutdelinger, det være Oscarne, MTV Awards eller Grammys.

 

cun: Jeg hadde vært mer enig med deg hvis du tok hensyn til at du er i et mindretall når du kaller den middelmådig. Det er en ting med The Aviator som var svært kjedelig, men vi snakker om en film 8.4 (#176) på IMDb, 93% critic rating og 95% user rating på Rotten Tomatoes, for ikke å snakke om at den ligger svært godt an når det gjelder forumets egen kåring.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar

Children of Men var vitterlig fantastisk. Formen er noe av det mest imba jeg har sett på lenge, jeg hadde ikke ventet å bli blåst overende av effekter, cinematografi osv lenger. Godt å se at filmer fremdeles leverer denslags magi.

 

cun: Jeg hadde vært mer enig med deg hvis du tok hensyn til at du er i et mindretall når du kaller den middelmådig. Det er en ting med The Aviator som var svært kjedelig, men vi snakker om en film 8.4 (#176) på IMDb, 93% critic rating og 95% user rating på Rotten Tomatoes, for ikke å snakke om at den ligger svært godt an når det gjelder forumets egen kåring.

7984997[/snapback]

Hvorfor skal jeg ta hensyn til det? Filmen var helt grei i seg selv, men jo mer skryt jeg leste om den i ettertid, jo dårligere syns jeg den har blitt. Har gått ned fra en 4- til 3, den mest likegyldige karakteren av de alle. Hvorfor skal man godta at det liksom finnes en universell sannhet når det kommer til filmsmak? Det er det eneste filmkåringer koker ned til når alt kommer til alt. Mye og omtenksomt arbeid gir ofte gode resultater, men hva hjelper vel dette hvis man ikke liker filmen i sin helhet? I henhold til noen priser kan man faktisk skille ut filmatiske elementer som er fremragende i seg selv, mens filmen totalt sett er dårlig. En regipris går på helheten.

Lenke til kommentar

Synergien i United 93 mellom formens elementer på den ene siden, og form og innhold på den andre, fungerer ypperlig. Mise-en-scène (begrensningen til flyet og arbeidsplasser), kinematografi (noen lange innstillinger, naturlig "look"), klipping (følelsen av kaos mellom flykontrollene osv og inne i flyet) og lyd (stemmer som snakker i munn på hverandre, sober og passende filmmusikk), alle disse elementene funker godt for seg selv og sammen. I tillegg går de som hånd i hanske med innholdet, altså historien, noe jeg har prøvd å fremstille såvidt i parentes. Regissørens høyst vellykede valg av hvordan de sjonglerer med form og innhold gjør at han så absolutt fortjener regiprisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...