Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et stort problem med tempen på min E6400 ligger langt over der den burde vert og den er ikke overklokket. Bruker en Zalman 7700Cu på prosessoren og 2 12cm vifter i kabinettet. Det burde da holde til å kjøle den.

 

Det kan hende at skjermkortet har en innvirkning siden mitt 7900gt har en passiv kjøleløsning på baksiden av kortet som ligger helt opptil CPU kjøleren.

 

Mulig det vil hjelpe å ha litt AC5 på isteden for det som fulgte med Zalman kjøleren.

 

legger ved et skjermbilde

post-90145-1167753875_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Koppit:

Jeg foreslår at du fjerner den Zalman-kjøleren.. og monterer stock kjøler.

Husk å plassere kjøler forsiktig og korrekt på plass med alle 4 "pinner" i hullene i hk'et før du *diagonalt* bestemt trykker 2 og 2 hjørner på plass.

Så starter du opp og rapporterer avlest temp i ProbeII og TAT.

Dersom de da ligger på ca. 40 (forventet) idle har du rett og slett montert din Zalman "på skeiva" på IHS.

 

Mulig du har gjort det, men "Kimmer's" råd om å montere kjøler *før* man monterer hk'et i kabinett er å anbefale. Ihvertfall for de som ikke har montert/satt sammen noen 10-talls S775-system tidligere.

Lenke til kommentar
@Koppit:

Jeg foreslår at du fjerner den Zalman-kjøleren.. og monterer stock kjøler.

Husk å plassere kjøler forsiktig og korrekt på plass med alle 4 "pinner" i hullene i hk'et før du *diagonalt* bestemt trykker 2 og 2 hjørner på plass.

Så starter du opp og rapporterer avlest temp i ProbeII og TAT.

Dersom de da ligger på ca. 40 (forventet) idle har du rett og slett montert din Zalman "på skeiva" på IHS.

 

Mulig du har gjort det, men "Kimmer's" råd om å montere kjøler *før* man monterer hk'et i kabinett er å anbefale. Ihvertfall for de som ikke har montert/satt sammen noen 10-talls S775-system tidligere.

7626661[/snapback]

 

Glemte å skrive det men det er under full last dette skjer, idle er 45-50 grader

 

*Edit*

 

La på litt AS5 og skal si det gjorde susen 20grader kaldere ved load

 

post-90145-1167766757_thumb.png

Endret av Koppit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Glemte å skrive det men det er under full last dette skjer, idle er 45-50 grader

 

*Edit*

 

La på litt AS5 og skal si det gjorde susen 20grader kaldere ved load

 

7627640[/snapback]

 

Det er nok heller slik at når du monterte Zalman'en din pånytt så fikk du bedre kontakt (plan) mellom kjøler og IHS.

Selvsagt.. AS5-"paste'n" hjalp på kontakt/varmeoverføring, men ikke 20 grader.

Slike variasjoner skyldes alltid uheldig montering av kjøler..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
AS5-pastaen hjelper vel med en 5-6 grader. Tipper du var uheldig med monteringen av kjøler / pasta første gang. :)

7629352[/snapback]

 

Sammenlignet med hva, tannpasta? Min erfaring er kanskje 1-2c bedre med AS5 sammenlignet med "vanlig" hvit kjølepasta som kommer med de fleste kjølere, hvis du er heldig... Forutsatt at begge er påført korrekt selvsagt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AS5-pastaen hjelper vel med en 5-6 grader. Tipper du var uheldig med monteringen av kjøler / pasta første gang. :)

7629352[/snapback]

 

Sammenlignet med hva, tannpasta? Min erfaring er kanskje 1-2c bedre med AS5 sammenlignet med "vanlig" hvit kjølepasta som kommer med de fleste kjølere, hvis du er heldig... Forutsatt at begge er påført korrekt selvsagt!

7629581[/snapback]

 

Helt enig med "sablabra".

Det som slår mest ut er dårlig montering kontra perkfekt montering.

Best resultat får man med helt plane flater (kjerne/IHS/kjøler(blokk)) *uten* pasta.

Pasta som leder bra kan i en viss grad bøte på en dårlig montering, men at det er noe vidundermiddel som senker temp mange grader er etter min mening (og erfaring) bare overtro.

Men det er lov å være uenig.. :)

Lenke til kommentar
Best resultat får man med helt plane flater (kjerne/IHS/kjøler(blokk)) *uten* pasta.

7630408[/snapback]

Du kan da ikke mene dette? Det er idioti å ikke påføre noe som helst mellom CPU og kjøler. Det vil være mikroskopiske sprekker uansett om du ser dem eller ei som må fylles ut..
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Best resultat får man med helt plane flater (kjerne/IHS/kjøler(blokk)) *uten* pasta.

7630408[/snapback]

Du kan da ikke mene dette? Det er idioti å ikke påføre noe som helst mellom CPU og kjøler. Det vil være mikroskopiske sprekker uansett om du ser dem eller ei som må fylles ut..

7630870[/snapback]

 

Det som er idioti er å komme med slike skråsikre utsagn som du gjør her.

*PRØV* selv og kom så tilbake med resultat som motbeviser/beviser utsagnet ditt.

Jeg har testet ut dette med bl.a. et par "Barton"'s. Forskjellen med/uten AS5/pasta var ikke signifikant. Selvsagt, dette ble sjekket ut med en perfekt "lapped" og polert TT kobberkjøler.

Lenke til kommentar
Det som er idioti er å komme med slike skråsikre utsagn som du gjør her.

*PRØV* selv og kom så tilbake med resultat som motbeviser/beviser utsagnet ditt.

7631660[/snapback]

Utsagnet mitt? Det er vel heller du som dokumentere din påstand. Du kunne godt ha skrevet på slutten: "det er lov å være uenig men jeg høvler over deg hvis du er prikk prikk smilefjes"

 

Ja, kjølepasta gjør opp for "feil" på kjøleroverflaten og det mest ideèlle er å ha to sprekkfrie overflater men slike overflater får du ikke i realiteten hvis du ikke har betalt flere tusen for en kjøler. Polering vil vel ikke gjevne ut sprekkene vel? Polering etterlater seg riper det også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det som er idioti er å komme med slike skråsikre utsagn som du gjør her.

*PRØV* selv og kom så tilbake med resultat som motbeviser/beviser utsagnet ditt.

7631660[/snapback]

Utsagnet mitt? Det er vel heller du som dokumentere din påstand. Du kunne godt ha skrevet på slutten: "det er lov å være uenig men jeg høvler over deg hvis du er prikk prikk smilefjes"

 

Ja, kjølepasta gjør opp for "feil" på kjøleroverflaten og det mest ideèlle er å ha to sprekkfrie overflater men slike overflater får du ikke i realiteten hvis du ikke har betalt flere tusen for en kjøler. Polering vil vel ikke gjevne ut sprekkene vel? Polering etterlater seg riper det også.

7635223[/snapback]

 

Du skrev "Det er idioti...." og jeg svarte akkurat slik du ber om..

Ikke kom og krev dokumentasjon mer av andre enn deg selv. :thumbdown:

Det er opplest og vedtatt at man må ha kjølepasta for å sikre en forsvarlig temperatur for CPU. Det er ikke akkurat helt feil, men jeg har som sagt testet dette for å verifsere hvor kritisk det er med pasta. Det er mer kritisk å montere kjøler korrekt, noe som har vist seg problematisk for noen med f.eks. S775.

Og de gangene jeg testet (med socket-A/Barton) så var det ikke store forskjellen å snakke om. Rundt 45-50 grader ved full load, noe høyerer uten pasta, men ikke slik at det var 42 grader med AS.. og 97 grader uten.. for å sette poenget mitt på spissen. Har ikke testet ut dette med A64.. single/dual.. eller Core Duo, men jeg har da kjørt noen Celeron/Celeron D uten pasta av ren latskap.. uten å se noe særlig høyere temperaturer.. enn med AS/pasta. Det er i tilfelle snakk om max. 5-10 grader ved full load, mao. ikke akkurat kritisk..

Ikke heng dere opp i "polert".. "planslipt"... eller "mikroskopiske ujevnheter"...

*Prøv* med/uten pasta.. med Orthos.. Moderne CPU'er "tar shutdown" ved for høy temperatur så det er ingen større risiko

Denne tråden er forøvrig ett bevis på at det er andre forhold enn pasta som kan gi altfor høye temperaturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...