Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Når det gjelder CPU-temp måling så skjønner jeg ikke hvorfor Intel kan lage og legge ut software på websiden som leser direkte fra den digitale måleren inni prosessoren. Denne burde vel ikke måle feil? Godt mulig at det allerede finnes programvare som i utgangspunktet bruker denne, men en burde jo kunne være sikrere på å få vite rett temp om Intel selv lager programvaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger ikke å stille opp volt, har hatt den oppi 3,5 uten å øke volt. Har ikke prøvt å klokke den lengre heller.  :)

Tror jeg har den på 2,7 ghz, skal holde plenty det.  :p

 

EDIT: Kjører med orginalkjøleren, med Artic Silver 5.

7570001[/snapback]

Oi, 3,5 på std. volt er ganske godt, du hadde ikke klart det på boxedkjøler om du måtte øke volt, men regner med at den ble ustabil om du kjørte stabilitetstesting på den frekvensen? Med en god kjøler og et godt hovedkort (hvilket har du?) vil jeg tro at du kan kjøre den på 3,5-3,8 med akseptabel temperatur og fullt brukbar stabilitet.

 

Er det en E6600?

7570064[/snapback]

 

Jeg testet den ikke, bare startet windows og såg frekvensen. :p Hovedkortet mitt er et Asus p5b. Det er en E6600 ja. Viss jeg skifter vifte eller går over til vannkjøling så kan jeg nokk klokke den meir ja. :)

Hadde jeg kjørt test på den så tror jeg temperaturen hadde gjort hele systemet ustabilt.

Intel kunne godt laget en betre kjøler. Men jeg trenger ikke å overklokke den enda så går findt med boxed kjøler foreløbig. Men har sett litt på zalaman (eller hva det merket heter. Men jeg tar det som det kommer.

:)

 

Har du satt ~1,3V eller har du bare auto?

 

Den står på 1,3V. Om det er orginalt eller ikke det vett jeg ikke. :!:

Men den har altid vært på 1,3V. Er det mye eller lite? :hmm:

Som du ser så har ikke jeg noe efaring med dette... :!:

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Får håpe den overklokker bra da. Har enda ikke vært heldig å kjøpt en chip som klokker bra, både nå det gjelder skjermkort, skjermkort og hovedkort for den saks skyld...  :)

7572418[/snapback]

 

 

du har en gull chip da..... P5B justerer volt selv. jeg kom ikke lengere enn 2,8-2,9 med standar kjøler. P5B og e6600

 

 

 

 

 

det slår meg litt at det er så store variasjoner på disse cpuer :hmm: de fleste klokker bra, noen kloker syyykt slik som den du har. 4ghz skulle ikke være probs tror jeg.

 

men mest av allt er det slike temperatur variasjoner. noen har så kald fin chip at det er bare kos. loader på noen og 40 grader. mens andre koker over.....rart at det varierer så mye

Lenke til kommentar

En liten ting å merke seg. Dersom volten står på «auto» e.l lignende i BIOS, kan det være BIOS "overdriver" med volten. Har en venn som slet med litt høye temperaturer, og jeg satt volt til 1.30 (eller 1.20, husker ikke i farten) - sank 10C og CPU er stabil som bare pokker. :)

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
men mest av allt er det slike temperatur variasjoner. noen har så kald fin chip at det er bare kos. loader på noen og 40 grader. mens andre koker over.....rart at det varierer så mye

7572660[/snapback]

Ja, men det er nok den håpløse jobben Intel har gjort med IHS.

7572847[/snapback]

 

Er det mulig å benke den( eller må det skrusestikke til da. :!:

Kan og tilføye at selv om cpuen min er 75 grader så er ikke kjøleren nær så varm. Elendig varmeoverføring for å si det slik... Kjøleren er bare pisselunka uansett hvor var cpuen er..

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
men mest av allt er det slike temperatur variasjoner. noen har så kald fin chip at det er bare kos. loader på noen og 40 grader. mens andre koker over.....rart at det varierer så mye

7572660[/snapback]

Ja, men det er nok den håpløse jobben Intel har gjort med IHS.

7572847[/snapback]

 

Er det mulig å benke den( eller må det skrusestikke til da. :!:

Kan og tilføye at selv om cpuen min er 75 grader så er ikke kjøleren nær så varm. Elendig varmeoverføring for å si det slik... Kjøleren er bare pisselunka uansett hvor var cpuen er..

7579433[/snapback]

 

Da har du garantert dårlig kontakt... Sjekk om IHSen og basen på kjøleren er rett, og ikke konkav eller konveks. Du kan gjøre det ved å bruke noe som er helt rett og holde den på cpuen/kjøleren. Hold den opp mot noe lys. Hvis du ser lys gjennom i midten, er den konkav, hvis det er lys ut mot kantene er den konveks. I begge tilfellene vil det nok hjelpe mye å planslipe cpuen/kjøleren. Håper det var forståelig da :p

Lenke til kommentar

Planslipe den er då mulig. Men viss IHS'en er bøyd så vil det vell lønne seg å gjøre den rett? Husker jeg måtte bruke litt kraft for å feste cpu, faktisk så mye at jeg ble litt overrasket. Men jeg viste ikke om dette problemet heller da...

 

Men igjen så frister det ikke å ta ut hovedkort og koble alt fra en annen. Men viss jeg vil tjene noe på det så tror jeg at jeg gjør det.

Har noe sandpapir med kornstørelse 1200. Det burde vell være fint nokk til å slipe?

 

Har noen en fremgangsmåte på å slipe cpu? Noe man bør passe på?

 

Jeg kan vell ikke gjøre det nær vann eller noe? :!:

 

Kjøleren var faktisk nokså fint slipt, så jeg tviler på at jeg kan gjøre noe stort betre arbeid på den.

Kan og si at jeg har 2 vifter (med socket vifta) som kjøler cpu. Så den hadde blitt varmere viss jeg ikke hadde hatt dn.

 

 

Takker for svar.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Er det ikke like greit å bare ta av IHS eller varmespreder som det så fint heter?

 

Vet at det er litt risky å ta den av.

7579767[/snapback]

 

Litt risky?? Vel, den er loddet fast, så det VELDIG risky. Du må varme den opp til akkurat riktig temperatur, hvis du varmer opp for mye eller for lite, er det veldig lett å dra med seg hele kjernen

 

Jeg har tatt av IHS på min x2 cpu, men der er den ikke loddet fast.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Bøye IHSen? :wallbash: Nei, det er ikke en løsning!

 

Ta en titt på xs.org, der er det hundrevis av guider til plansliping av C2D

 

Btw, 1200 er fint nok det, men det er lettere å starte med noe grovere først.

7579747[/snapback]

 

Jeg mener den som feste cpu til hovedkortet. Ikke plata på cpuen. :p

Rama på hovedkortet, rettere sagt.

7579795[/snapback]

 

Jeg har tatt av ramma som holder CPU fast. Mente at den het IHS. Jeg har en Scytje Ninja+ og idle temp på 45 grader ca. 55/60 grader ved load.

 

Min ramme, som holder CPUen fast, var bøyd ganske godt, så jeg tjente noen grader på det. Men jeg kjører ikke CPU på stock volt. P5B bestemmer tydeligvis selv hva CPUen skal kjøre på, så jeg har satt ned vcore til 1.25~-. Den er blodstabil sånn.

 

Øvrige klokk er E6400 @ 2,8GHZ. Minnet kjører på 700mhz 4.4.4.12 @ 1.9v.

 

Men jeg synes tempen min er ganske varm, men så har ikke kabinettet mitt verdens best gjennomtenkte airflow. Har jeg kabinettdøra av og lar den får kald luft, så havner jeg fort på 30/40 grader ved idle og 40/50 idle.

 

Har lurt litt på om selve ramma over CPU er skeiv, men det er jo ikke så lett å se eller å måle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...