Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare nevne en ting for de som har tenkt å fjerne rammen.

 

Jeg fjernet rammen i god tro om at det ikke skulle bety noen ting.

La CPU på plass og monterte på min Zalman CNPS9500AT og skrudde til.

Det som skjedde var at maskinen ikke ville boote. Så jeg prøvde å skifte på alt mulig før jeg til slutt kom på at det kanskje kunne være fordi rammen var vekk.

 

Etter rammen var på plass og holdt prosessoren nede fungerte maskinen helt normalt. Det ble tydeligvis ikke nokk press på CPU med bare viften..

Bare tenkte det kunne være greit for enkelte å vite.

Lenke til kommentar
Vil bare nevne en ting for  de som har tenkt å fjerne rammen.

 

Jeg fjernet rammen i god tro om at det ikke skulle bety noen ting.

La CPU på plass og monterte på min Zalman CNPS9500AT og skrudde til.

Det som skjedde var at maskinen ikke ville boote. Så jeg prøvde å skifte på alt mulig før jeg til slutt kom på at det kanskje kunne være fordi rammen var vekk.

 

Etter rammen var  på plass og holdt prosessoren nede fungerte maskinen helt normalt. Det ble tydeligvis ikke nokk press på CPU med bare viften..

Bare tenkte det kunne være greit  for enkelte å vite.

7606393[/snapback]

 

Jeg tok av rammen på en E6300 med stock kjøler, og det fungerer smertefritt. Trodde Zalman kjøleren satt mye hardere enn stock kjøleren.

Lenke til kommentar
Vil bare nevne en ting for  de som har tenkt å fjerne rammen.

 

Jeg fjernet rammen i god tro om at det ikke skulle bety noen ting.

La CPU på plass og monterte på min Zalman CNPS9500AT og skrudde til.

Det som skjedde var at maskinen ikke ville boote. Så jeg prøvde å skifte på alt mulig før jeg til slutt kom på at det kanskje kunne være fordi rammen var vekk.

 

Etter rammen var  på plass og holdt prosessoren nede fungerte maskinen helt normalt. Det ble tydeligvis ikke nokk press på CPU med bare viften..

Bare tenkte det kunne være greit  for enkelte å vite.

7606393[/snapback]

 

Samme problemet med en Zalman-vifte her :thumbdown: Har en Ninja nå, men har enda ikke prøvd .. vet ikke om jeg gidder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg sa ikke at IHS hjalp på å lede bort varme, jeg bare rettet på det mennesket som sa at varmen ikke ble spredd, for det blir den.

7604809[/snapback]

Poenget er vel at den blir spredd dårligere enn om den ikke er der?

7606343[/snapback]

 

Nei.

Poenget er at den (lid'en/IHS) er der for å beskytte kjernen mot knuseskader ved (klønete) montering av kjøler.

Det er ikke slik at "mainstream" av CPU-kjøpere/brukere er opptatt av om temp'en er 5-10 grader lavere under "full load".. eller om max.klokk øker 100Mhz uten lid/IHS.

For de som synes det siste er viktigere.. så er jeg enig at poenget er at lid/IHS svekker overføring av varme fra kjerne<r> til kjølemedium.

Eventuell "destruksjon" av CPU ved fjerning av lid/IHS eller montering av kjøler er da en uvesentlig risiko i "jakten" på optimal temp/maximal klokk. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg snakket ikke om poenget til cpu-prod., men poenget for at en ikke kan kalle det for en heatspreader.

7610422[/snapback]

 

OK.. Kverulering vil du ha.. kverulering skal du få... :)

 

AMD er "flink gutt" som kaller det Lid (lokk), men Intel er tåpelige som kaller det IHS (Integrated Heat spreader). Det var ihvertfall en iøynefallende tolkning av Simens innlegg foran her.

Er det fakta... eller er det ett falsum.. at en større overflate som er i kontakt (bra eller mindre bra) til en mindre overflate ikke overfører/"sprer" varme?

Sånn sett er det derfor ikke direkte feil å kalle "lokket" for IHS (men det blir bedre kjøling uten denne "ekstra" varmesprederen som jo en god kobberkjøler er).

 

(Hoved)Poenget med denne metallgjenstanden oppå kjernen på en CPU er å hindre knuseskader.. ikke å spre varme. Men spre varmen gjør den (i større eller mindre grad).. på samme måte som kjøleren som monteres oppå CPU.

Personlig synes jeg "lid"(lokk) er mest dekkende for denne metallgjenstanden, men jeg trenger da ikke bruke tråden til å slenge litt dritt om Intel av den grunn.

 

*Poenget* i *denne* tråden, er at for noen innehavere av Core 2 Duo (også Presler) er dårlig kvalitetskontroll hos Intel mht. montering av lid/IHS en mulig årsak til høy temperatur.

Da *kan* det hjelpe å fjerne "ramma" rundt CPU-sokkel.. eller enda bedre.. fjerne lid/IHS for de som søker det lille ekstra.. både av spenning i hverdagen og lavere temps/høyere klokk. :D

Lenke til kommentar
Jeg snakket ikke om poenget til cpu-prod., men poenget for at en ikke kan kalle det for en heatspreader.

7610422[/snapback]

 

OK.. Kverulering vil du ha.. kverulering skal du få... :)

 

AMD er "flink gutt" som kaller det Lid (lokk), men Intel er tåpelige som kaller det IHS (Integrated Heat spreader). Det var ihvertfall en iøynefallende tolkning av Simens innlegg foran her.

Er det fakta... eller er det ett falsum.. at en større overflate som er i kontakt (bra eller mindre bra) til en mindre overflate ikke overfører/"sprer" varme?

Sånn sett er det derfor ikke direkte feil å kalle "lokket" for IHS (men det blir bedre kjøling uten denne "ekstra" varmesprederen som jo en god kobberkjøler er).

 

(Hoved)Poenget med denne metallgjenstanden oppå kjernen på en CPU er å hindre knuseskader.. ikke å spre varme. Men spre varmen gjør den (i større eller mindre grad).. på samme måte som kjøleren som monteres oppå CPU.

Personlig synes jeg "lid"(lokk) er mest dekkende for denne metallgjenstanden, men jeg trenger da ikke bruke tråden til å slenge litt dritt om Intel av den grunn.

 

*Poenget* i *denne* tråden, er at for noen innehavere av Core 2 Duo (også Presler) er dårlig kvalitetskontroll hos Intel mht. montering av lid/IHS en mulig årsak til høy temperatur.

Da *kan* det hjelpe å fjerne "ramma" rundt CPU-sokkel.. eller enda bedre.. fjerne lid/IHS for de som søker det lille ekstra.. både av spenning i hverdagen og lavere temps/høyere klokk. :D

7610928[/snapback]

 

Fantastisk svar! Jeg kunne ikke sagt meg mer enig i disse argumentene. Jeg selv har fjernet ramma som holder CPU på plass. Det hjalp, litt, i forhold til varme. Men ikke særlig. Jeg tror at selve lokket på CPU'en min er av dårlig håndtverk, og derfor har jeg også høy temp på idle.

 

Noe av grunnen kan vel skyldes et varmt rom og lav hastighet på viftene mine.

 

Men tilbake til denne ramma. Da jeg hadde fjernet den, så jeg klart og tydelig en bøy. Den er faktisk så kraftig, at jeg lurer på hvorfor ramma i det hele tatt er i bruk.. (hvilket sier seg selv, men det er ikke poenget). Poenget er at om denne ramma er skeiv, vil jo ikke CPU kjøler "hvile" korrekt og sørge for maksimal kontakt mellom kjøleblokk og CPU. Dette igjen vil da sørge for "tomrom" som ikke leder varme særlig godt.

 

Men om selve lokket som hviler på CPU ikke er festet i henhold til Intel sin kravspesifikasjon, og testet at dette er gjort riktig, vil heller ikke varmen bli ledet vekk slik den skal.

 

Personlig synes jeg CPUene hadde hatt godt av en "ren" kobling. Mye av grunnen til at dette ikke tillates fra Intel, er vel pga faren for installasjon av CPU som sørger for varige eller uopprettelige skader.

 

Alt jeg har kommet med nå, er jo ikke noe som er særlig nytt for de fleste som leser denne tråden, men er heller ment som en slags konklusjon av mine erfaringer. Om disse erfaringene viser seg å være feilaktige, så rett gjerne på meg.

 

Vi trenger vel ikke å krangle om kunnskapene våre? Ser helst at denne tråden blir ryddet litt i, slik at alle lesere får noe konstruktivt ut av den. Kjedelig å bla seg igjennom stort sett det samme av argumentering etter tre, fire sider... :hrm:

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det,omhandler denne tråden litt vel varme C2D cpuer.Da er det jo greit med forskjellige innspill og erfaringer.lokk/lid/ihs eller ikke :)

 

Min erfaring så langt med E6400 er at ihs på mitt eksemplar,var ihs meget høy rundt kantene.Jeg la et barberblad på høykant,og så virkelig et grelt eks av en ihs.Min løsning ble å slipe ned til ihs var helt plan.Da ryker jo garantien,noe som ikke passer alle like godt.Men jeg lurer litt på om ikke konkav ihs er synderen i mange av disse tilfellene som folk klager sin nød om varm cpu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men siden det er så vansklig å få av på Intel siden sokkel 775 så kan man jo kjøpe 1-2 celeron brukt på ebay til en billig penge å prøve med dem om de starter etter på ;)

7612440[/snapback]

 

Godt forslag.. :)

Det som er viktig (slik jeg har oppfattet det) er å bruke varme for å få "lid"(lokk) av kjernen(e). Det er mer en slags metall-legering enn pasta som ligger mellom kjerne og "lid"(lokk). Da trengs det varme for å få "lokket" til å "poppe"(løsne).

En "Celly" koster ikke stort.... og er smart å trene på før man går løs på en Core 2 Duo.. eller "Opty"(X2) til over 2k.

At man vil tjene på dette for å få lavere temperaturer er jo helt klart, men jeg vil påstå at det er for spesielt interesserte.. :tease:

Godt nyttår forresten!

Lenke til kommentar

Til alle dere som har problemer med p ikke kjøre med det lokket med stock kjøler - Min fungerer fint uten det lokket, men hvis jeg dunker i pcen (har dunket før når jeg skal ha av kabinettdøren som sitter litt fast) så fryser hele pcen, og jeg må restarte. Kan dette ha noe med dårlig kontakt mellom HK og CPU? Det fungerer ellers helt smertefritt.

Lenke til kommentar
3.5 er fullt oppnåelig på boxed kjøleren. Jeg kjøer på 3.4 med 1.44 volt med boxed kjøeren,

 

det er jo heeelt latterlig jeg blir vred når jeg leser slikt. 3,4 klarer jeg såvidt med schyte ninja ( ja, den er skikkelig montert med as5 og uten ramme). jeg vil også ha en så kald chip. blir ikke klok på de extreme variasjonene på desse cpuene :hmm:

7600369[/snapback]

 

Hehe ;) men den er som sagt ikke helt stabil da, men tror det har litt med minnet og. Uansett er det ikke lett å få noen prosessorer helt stabil over tid når de har en load temp på over 70 grader. Når det kommer vannkjøling regner jeg med å få en mer stabil CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...