Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Hallo :)

 

Jeg lå på ca. 55-60 grader idle med orginalkjøleren og thermalpad. Synes dette var ekstremt høyt, og renset CPU-en med Isopropanol og la på ett tynt lag med Artic Silver. Problemet er bare at nå ligger temperaturen på ca. 82 grader ved vanlig bruk (Internettsurfing). Hvorfor er temperaturen blitt så ekstremt høy?

 

Prøvde å starte uten ramme som holder CPU-en på plass, men da kom det ikke bilde på skjermen. Regner med at kjøleren ikke greier å presse CPU-en lagt nok ned. Ramma er veldig bøyd, som bilde på sist side:

 

 

ABCD0002.jpg

 

 

Prøvde å bøye den ut, men det var ikke så lett ...

 

Kan det tenkes at festeklipsene rett og slett bare er blitt slakke?

 

Ved nærmere undersøkelser ser det ut som om kjøleren kun har kontakt med CPU-en i kantene, burde jeg heller kjøpe en ny kjøler og fjerne ramma helt?

9505982[/snapback]

 

Tror du skal demontere og feste på nytt. De plastik-klippsene er skumle og det blir lett feil. Klippsene kan også lett bli skadet. Forsikre deg om at alt er festet skikkelig så gå tempen ned. Jeg hadde samme temp når kjøler ikke var festet skikkelig.

9506154[/snapback]

Har montert og demontert flere ganger. Har lagt ny pasta. Samme temperaturen hver gang.

 

Mistenker at klipsene er ødelagte. Kjøleren føles litt "løs", og jeg har stramt kjøleren så godt jeg klarer (Jeg er faktisk nummen i fingertuppene) Det går ikke an å presse klipsene lenger ned og vri, enn nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøleren skal sitte bom fast, så ta ut kjøleren og se om noen av klipsene er skadet. Du kan for eksempel dra de sorte klipsa opp, og så presser du sammen de planke plastikkendene som skal stikke gjennom hullene i hovedkortet. Bare se litt på den, ser ganske fort om alle 4 klipsene er like eller ikke.

Lenke til kommentar

"Mange" som også tar av IHS, for å få bedre kontakt. Men vær forsiktig når du gjør det, og pass på å ikke sprekk kjernen når du setter på heatsink...

 

Når du gjør det her mister du seff all garanti.

 

Veit ikke om dette funker med Core 2 Duo? Gikk ihvertfall fint med noe eldre CPU'er. Spørs vel hvordan IHS er festet, er den lodda fast så blir det vel tricky.

 

EDIT: Fant faktisk at det er mulig med C2D også, http://gomeler.com/2007/06/14/intel-core-2-duo-ihs-removal/

 

Selv om den er lodda fast.

 

Most of Intel’s current processor line-up have the processors soldered to the IHS which in theory should result in some impressive heat-transfer properties but the IHS is notorious for not being even remotely flat.
Endret av BTK
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...