Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
miceagol: Det er ikke noen sensor for CPU-temperatur på hovedkortet lengre. Til sokkel A var det populært men da var det ikke innebygget sensor.

 

Ellers så gir vel CPU-sensoren bare ut en spenningsverdi som må digitaliseres, tolkes og oversettes til en temperaturskala. Jeg lurer også på hvorfor ikke dette er gjort mer konsekvent. CPU-produsenten bør jo ha enkle tabeller for hvilke spenningsverdier som betyr hvilken temperatur.

7779827[/snapback]

 

Det rare er at TAT og PC Probe II viser opptil 8-9 grader forskjell hos meg på idle mens på last så viser de bare 0 - 2 grader forskjellig. Er virkelig Intel så kjipe at de ikke oppgir spenning/temperatrukurven for C2D? Det virker nesten utrolig på meg.

 

Generellt synes jeg det er veldig vanskelig å sin noe om temperaturene generellt.

Jeg har f.eks idle på 56 grader akkurat nå. Det er veldig høyt men forårsaket av Q-fan. CPU vifta går nemmelig på 800 - 900, i tillegg er kabienettet litt for trangt foran. Hadde jeg slått av Q-Fan of åpnet døren ville tat vist mer normale 35-40 C

på idle. Et annet viktig moment som forvirrer er cpuens nedklokking ved idle som også gjør at temp faller. Derfor kan det fort bli ekstreme forskjeller på idle tempereturer, som vi jo ser her i denne tråden. Derfor burde vel strengt tatt idle blitt utelatt helt. Det er last som teller og last som er intresannt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det rare er at TAT og PC Probe II viser opptil 8-9 grader forskjell hos meg på idle mens på last så viser de bare 0 - 2 grader forskjellig. Er virkelig Intel så kjipe at de ikke oppgir spenning/temperatrukurven for C2D? Det virker nesten utrolig på meg.

 

7804082[/snapback]

 

Dette har da ikke så mye med at Intel er "kjipe" å gjøre.. :D

 

Det er ikke noe merkelig at to forskjellig program viser ulike temperaturer.. Særlig ikke når Probe II ikke leser av sensor i Core.

 

Alle program som skal "vise" temperatuer leser av verdier i registre på hk/bios.

 

Så spørs det hvor/hvem som har kodet dette og hvilken dokumentasjon de baserer kodingen sin på.

I utgangspunktet burde hk-produsenter klare å lage de beste "program-snuttene" for dette.

TAT er forøvrig kodet (av Intel utviklere) for *mobile* CPU'er bare så det også er klart.

 

Når skal folk slutte å bruke så utrolig mye energi på tall som skal representere temperaturer (OK. jeg er ikke helt uberørt av dette jeg heller)... :D

 

PS og edit:

Hadde jeg vært utvikler av hk/Bios for Core 2 Duo hadde jeg sørget for at alle temperaturer ble vist lavest mulig uansett faktisk verdi.. Så hadde vi sluppet milevis med tråder om "Help! My Kårnou is running red-hot!!". "How to remove my IHS!!" "My IHS is concave..." "Tip to remove LGA775 socket retention mechanism.." etc.. :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det rare er at TAT og PC Probe II viser opptil 8-9 grader forskjell hos meg på idle mens på last så viser de bare 0 - 2 grader forskjellig. Er virkelig Intel så kjipe at de ikke oppgir spenning/temperatrukurven for C2D? Det virker nesten utrolig på meg.

 

7804082[/snapback]

 

Dette har da ikke så mye med at Intel er "kjipe" å gjøre.. :D

 

Det er ikke noe merkelig at to forskjellig program viser ulike temperaturer.. Særlig ikke når Probe II ikke leser av sensor i Core.

 

Alle program som skal "vise" temperatuer leser av verdier i registre på hk/bios.

 

Så spørs det hvor/hvem som har kodet dette og hvilken dokumentasjon de baserer kodingen sin på.

I utgangspunktet burde hk-produsenter klare å lage de beste "program-snuttene" for dette.

TAT er forøvrig kodet (av Intel utviklere) for *mobile* CPU'er bare så det også er klart.

 

 

Det er der jeg ikke følger deg. Hva er det Probe da leser av?

Forøvrig viser også alle andre progremmer forskjellige temperaturer. Core Temp er vel det som er nærmest tat men også her er det forskjeller og jeg kan egentlig ikke se hvorfor det skulle være så mye som en tusendel forskjell. Er det samme sensor som leses er det i utgangspunktet helt triviellt å konvereter en spenning fra ett Tc-elemennt til en tallverdi. Man må kjenne karakteristikken til Tc-elemenntet men det da det hele. Enda mere triviellt burde det være å lese av registere på HK/Bios.

 

Hvis disse leser av forskjellige sensorer er det jo forståelig selv om jeg fortsatt ikke forstår hvordan avvikene kan endre seg så fort som mellom Probe og TAT.

 

For å vise en Delta t på 8 C rundt 50 grader og så en delta på 0 ved 60 grader må skaleringen være helt spinnvill eller en av dem har svært kreative kompensasjoner for dårlige målepunkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er der jeg ikke følger deg. Hva er det Probe da leser av?

7804428[/snapback]

Sist jeg brukte Probe/Probe-II så leser den (som de fleste hk-utililtes fra produsent) av Volts.. Vifter.. og Temps.. for (minimum) "System" (MB), "CPU" (diode i T-case.. eller deromkring), "NB"(Chipset).

Programmet er ikke kodet til å lese av/fra målepunkt(er)/registre for *kjernetemp*.

Speedfan (4.31).. EverestUltimate.. klarer det.. i tillegg til det "Probe", Abit EQ, nTune..etc. klarer. I tillegg har du jo Coretemp og TAT som "kun" leser fra "kjernetemp".

Hvorvidt disse viser reelle tall for hva temperatur virkelig er.. betviler jeg tildels *sterkt*.

F.eks. viser nTune (egentlig bios-registre) ca. 40 grader for NB (chipset) for mitt DS4. Der har jeg montert en ekstern sonde (tempføler) *på ribben* og den viser noen-og-femti ved full load.

"Go figure".. som det heter..

 

Facit/Konklusjon for n'te gang:

Slutt og bruk så forferdelig mye energi på å lure på disse temperaturene, eller vær vitenskapelig.:

Demonter alt av kjølere, sinks.. fres ut spor i IHS, chipset-kjølere..etc. og monter *dyrt* måleutstyr (prober) og studer resultatet.

Sikkert interreesant.. og kanskje sover man bedre (eller blir enda mer bekymret).

:)

 

PS og edit:

Det glemte jeg å repetere..

Ved flash av Bios har jeg en rekke ganger opplevd at temperatur for samme CPU har endret seg i størrelsesorden 10-15 grader idle (som regel ned selvfølgelig).

Akkurat nå har jeg f.eks ett K8N-E Dlx (S754) med en Sempron 3400+ (stock VCore=1.45) @ 2.6Ghz hvor Asus Probe viser mellom 42 og 55 grader idle/load.. *vannkjølt*. EverestUltimate viser også en "Coretemp" som er ca. 10 grader under/over dette igjen (idle/load).

Dette tror jeg veldig mye på.. :whistle:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er flere grunner til at jeg lurte på hvorfor i heiteste cpu`n er så heit da.. blandt annet fordi jeg hadde ett problem med at skjermkortet (x1950pro) flimmra i svart enkelte ganger.. - noe som jeg mistenker at det var for varmt i kabinettet mitt! :) Etter at jeg i dag monterte 4 nye vifter og fjærna de 2 gamle så ble temperaturen i selve kabinettet vesentlig kjøligere og problemet med svart flimmer nå og da har forsvunnet tror jeg.. men CPU`n er like varm..

 

MEN.. hvis hovedkortleverandører ikke har funnet en måte å måle gradene på i core 2 duo-prosessorer så er jo det selfølgelig borti natta å drive slik måling..!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når man er inne på dette med temperatur avlesning, TL1000S, du har samme hovedkort som meg, jeg har store problemer med cpu temp avlesning, programmer som speedfan, everest og selv i bios, så er temperaturen helt feil, den viser mellom 0 og 9 grader, har du samme problem?

7805539[/snapback]

 

Ja. Det som vises av temp.. nTune, Everest, SpeedFan er nokså misvisende på DS4.

Er forøvrig samme med P5W DH, omtrent like lave temperaturer.

Har ikke så lave temps som deg, men CPU temp ligger rundt 10-30 grader iføge "software" (avhengig av idle/langvarig Orthos-testing med tilhørende økt romtemp).

Coretemp/Everest/TAT viser noe mer realisiske verdier for kjernetemps. dog.

Jeg lurer virkelig på hvor den CPU-temp sensoren sitter... eller at det er så enkelt som at en Ohm-verdi oversettes til ett passelig anslag for temperatur.. :)

 

Som sagt noen ganger stoler jeg ikke helt på rapportert temp, men det betyr ikke at jeg ikke følger med/bryr meg om "tallene". De viser jo klart når man har montert feil/har for dårlig kjøling/kjøler for akkurat mine system. Da må man montere pånytt eller kjøpe/montere nye kjølere/vannkjølings-kit.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Når skal folk slutte å bruke så utrolig mye energi på tall som skal representere temperaturer (OK.  jeg er ikke helt uberørt av dette jeg heller)... :D

 

7804296[/snapback]

 

...lol... :!:

..godt det er noen som er engasjerte her....

 

Har også hatt denne diskusjonen 100 ganger før,tror vi aldrig blir ferdige før vi får sensorer og program som er nøyaktige nok til korrekt avlesing.

 

Jeg stoler seff ikke på disse programma heller,men tror nok noe godt kommer ut av disse,og det er forskjellen mellom idle og maxtemp. Tror det kan være lurt å holde et øye med.

 

På en annen side har jeg opplevd å få opptil 4-6`c forskjell på temp etter å ha bytta bios!

Så som du sier,de driver vel og utvikler de programmene kontiunelig.

På et DFI kort jeg hadde kunne du faktisk selv kalibrere cpu temp i bios med inntil 8 grader + - tror jeg det var....noen prøver ihvertfall.....

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Når skal folk slutte å bruke så utrolig mye energi på tall som skal representere temperaturer (OK.  jeg er ikke helt uberørt av dette jeg heller)... :D

 

7804296[/snapback]

 

...lol... :!:

..godt det er noen som er engasjerte her....

 

Har også hatt denne diskusjonen 100 ganger før,tror vi aldrig blir ferdige før vi får sensorer og program som er nøyaktige nok til korrekt avlesing.

 

Jeg stoler seff ikke på disse programma heller,men tror nok noe godt kommer ut av disse,og det er forskjellen mellom idle og maxtemp. Tror det kan være lurt å holde et øye med.

 

På en annen side har jeg opplevd å få opptil 4-6`c forskjell på temp etter å ha bytta bios!

Så som du sier,de driver vel og utvikler de programmene kontiunelig.

På et DFI kort jeg hadde kunne du faktisk selv kalibrere cpu temp i bios med inntil 8 grader + - tror jeg det var....noen prøver ihvertfall.....

7806042[/snapback]

 

Tja, det er jo temmelig heftige diskusjoner og meninger her, og jeg har selv postet mange svar jeg mener er fornuftige. Tror ikke denne diskusjonen vil noen ende ta. Jeg har nå oppdatert min BIOS på ASUS P5B dlx kortet mitt fra versjon 804 til versjon 910.

 

Dette er hva ASUS har oppgradert fra forrige versjon:

  P5B Deluxe release BIOS 0910

1. Update Jmicron option ROM to 1.06.59

2. Fix AC Power loss function not correct

3. Support x4 DIMM

4. Moidfy Write to Precharge Delay default from 10 to 11

5. Enable support for EIST under VISTA

6. Finetune Q-Fan rule

7. Support SLP 2.0

8. Fix BBS device string not correct under AHCI mode

9. Enable Disable USB capability

10.Support ASUS WIFI-TV card

11.Revise CPU temperature calculation algorithm for PECI

 

Tanken ved å oppgrader var at dette skulle hjelpe på temp målingene her, for jeg finner de målinger CoreTemp og Intel TAT utfører helt hinsides. Det er varmt nok i kabinettet, men den varmen kommer fra NB og gfx-card. Og CPU kjøleren er lunken/småvarm, og heatpipene er langtifra 60 grader, slik jeg kan måle av de forskjellige programene jeg bruker. Enkelte her får veldig gode temps, andre borti natta varme maskiner.

 

Hva slags variabler som spiller inn her, er nok mange. Jeg lister herunder opp noen:

-- liten luftflyt i kabinettet

-- generel varm CPU

-- dårlige monteringer /feil monteringer

-- hovedkort som er "kjent" for å være varme

 

Og det finnes helt sikkert langt flere som jeg ikke har tenkt på nå. Legger ved bilder av temp målinger fra min egen maskin. Vil legge til at nå kjører CPU på powersaving mode, dvs 1600mhz. Volt er på 1.13. Kan det tenkes at dette er riv ruskende feil? Hehe, det tror jeg...

 

EDIT:

Bare for å svare @Nassuz: variasjonene mellom min og max load er ikke store. Her varierer det litt. TAT sier jeg har ca 55 grader IDLE og 68 grader LOAD. AI suite sier jeg har 49 IDLE og 62 LOAD. CoreTemp er enig med TAT. Sikkert samme algoritme for å lese variablene fra CPU. Med andre ord så er det 10 grader i forskjell på IDLE og LOAD. Det kan jo sies å være fornuftig stigning.

 

Og ja, til dere som lurer, jeg har altfor dårlig gjennomstrømning av luft i kabinettet, men jeg er ikke så sikker på at enda mer kjøling og futt på viftene ville gitt meg lavere temps i stor grad. Variasjonen er fakta liten.

 

Jeg har en Scytje Ninja+ CPU vifte med 120mm @ 850 rpm. I tillegg en 120mm vifte bak i kabinettet. Forøvrig har jeg Lian Li PCV1100 (som har frontdør).

post-5508-1169860792_thumb.jpg

post-5508-1169860799_thumb.jpg

post-5508-1169860811_thumb.jpg

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Riktig mye av det du sier.

Og hva gjelder luftstrøm inn og ut av kabinettet er det jo like viktig som å ha en god cpukjøler. Hjelper ikke med XXXsupercoolertower hvis tempen din inni kabinettet er 40`c+ . Tror ikke alle tenker på det,men sannheten er at overskuddsvarme MÅ bort på et eller annet vis.

 

Vifter som blåser luft inn og vifter som blåser varm luft ut er viktig,også god orden i kabinettet så luftstrømmen har så fritt leie det går ann er også en viktig faktor her.

Jeg har åpnet mange pcer og mange er det si som så med.

 

Hver gang jeg er på lan,ca 5-6 ganger i året er det alltid folk som klager på at den nye dyre kule vifta ikke virker tilfredstillende og tempen er generellt ikke bedre enn den forrige billigere/dårligere kjøleren, karnsje ikke så rart da det er kokhett inni kabinettene deres.

 

Pluss at en det monterer feil som det nevnes her,utrolig hva folk får til noen ganger :!:

Brugsannvisning er no dritt sjø :!:

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Riktig mye av det du sier.

Og hva gjelder luftstrøm inn og ut av kabinettet er det jo like viktig som å ha en god cpukjøler. Hjelper ikke med XXXsupercoolertower hvis tempen din inni kabinettet er 40`c+ . Tror ikke alle tenker på det,men sannheten er at overskuddsvarme MÅ bort på et eller annet vis.

 

Vifter som blåser luft inn og vifter som blåser varm luft ut er viktig,også god orden i kabinettet så luftstrømmen har så fritt leie det går ann er også en viktig faktor her.

Jeg har åpnet mange pcer og mange er det si som så med.

 

Hver gang jeg er på lan,ca 5-6 ganger i året er det alltid folk som klager på at den nye dyre kule vifta ikke virker tilfredstillende og tempen er generellt ikke bedre enn den forrige billigere/dårligere kjøleren, karnsje ikke så rart da det er kokhett inni kabinettene deres.

 

Pluss at en det monterer feil som det nevnes her,utrolig hva folk får til noen ganger :!:

Brugsannvisning er no dritt sjø :!:

7807877[/snapback]

bæ3! Ka ska du med bruksanvisning? :p

 

Jeg falt nok i kategorien for feil installasjon. Så da jeg fikk tipset om å følge bruksanvisningen (smart, smart, smart), så skjønte jeg at vifta skulle smekkes på diagonalt, altså to og to pinner av gangen. I tillegg la jeg et lite riskorn (jasmin ris størrelse) med AS5 på CPU'en og satte deretter på vifta.

 

Nå lurer jeg bare på om jeg skal borre hull i sidedøren på kabinettet, rett over gfx eller om jeg skal satse på å borre i taket. Planen var å la en 120mm vifte trekke ut luft og skape undertrykk. Siden jeg har frontdør i kabinettet, så må jeg finne på noe smart. Men det er ikke så lett...

 

Skeptisk ang borring i taket på kabinettet. Generelt skeptisk, da jeg har et forferdelig dyrt kabinett.. Forslag eller Nassuz? Mottas med takk :D

 

EDIT:

Tok av kabinett døra.. hehehe... sitt i ro nå... I allefall, det var varmt, som jeg visste om. Og CPU vifta har tillatelse for å kjøre på lave hastigheter. Det er helt greit. Ved å guffe på CPU vifta, så sank temp ganske bra. Det sier jo litt om hvor dårlig luftflyt jeg har i kabinettet mitt. Nå angrer jeg faktisk en smule på dette Lian Li hysteriet mitt. Men gjort er gjort, og 2K er betalt for kabinettet.

 

Konklusjonen ble, 36 grader idle temp og ca +10 ved load. Det er jo absolutt godkjent. Nå må jeg bare finne ut av hvordan jeg skal modde dette greiene her...

 

*sukk*

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Er din Core 2 varmere enn forventet?

Hva er det egentlig folk forventer? Det dummeste jeg har gjort, er egentlig å følge med i denne tråden og tempsene generelt. Unødvendig beskymring.

7808445[/snapback]

 

Ja, man kan jo spørre seg. Hva er forventet temp på disse CPU'ene, egentlig?

Det er forsåvidt et spørsmål som ikke trenger et svar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...