Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Med tanke på at enkelte både tar vekk "ramma".. *og* lapper IHS så er det jo ikke så mye mer innsats som må til for å få *målt* temp.

Få tak i en *kalibrert* sensor med tynn probe og ledning.

Følge Intels' dok på måling av temp (som Kimmer har linket til tidligere).

Dvs.:

Bruk f.eks. din dremel og fres (forsiktig) ut ett spor i IHS og "epox'e" sensor i den slik at dette ligger i plan med IHS.

Så er det bare å klokke/volte.. og lese av hva proben viser.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Simen1: enn for oss med vannkjøling?

7538928[/snapback]

Dere må vel montere luftkjøling for å få målt temperaturen :p hehe.

 

</tull>

 

IR er vel ganske unødvendig i utgangspunktet. Egentlig burde den interne sensoren fungert. Siden de ikke fungerer skikkelig med den programvaren som finnes så er man pent nødt til å skaffe troverdige målinger på andre måter. Et veldig smalt termoelement frest inn i et spor i bunnen av kjøleren kunne kanskje vært noe. Man får temmelig nøyaktige industrielle termoelementer som er godt under en millimeter bred. Det kunne kanskje vært noe?

Lenke til kommentar
Hull i vannblokka?

7538955[/snapback]

Du tror ikke en får lekkasjer da?

7538966[/snapback]

 

Trolig ikke, AS5 og nok press burde holde det inne. Ikke at det er anbefalt. Er AS5 vannoppløselig? Ruster sølv? Men får alikevel ikke last av temp med IR måler.

7539015[/snapback]

 

Drille hull rett gjennom vannblokka? :dontgetit:

 

Vann vil nok løse opp AS5 relativt fort ved direkte kontakt kan jeg tenke meg...

Sølv vil ikke ruste, det er forbeholdt Fe(jern). Sølv kan oksidere, men kun dersom du har noe "edlere" i loopen, gull f.eks.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Hull i vannblokka?

7538955[/snapback]

Du tror ikke en får lekkasjer da?

7538966[/snapback]

 

Trolig ikke, AS5 og nok press burde holde det inne. Ikke at det er anbefalt. Er AS5 vannoppløselig? Ruster sølv? Men får alikevel ikke last av temp med IR måler.

7539015[/snapback]

 

Drille hull rett gjennom vannblokka? :dontgetit:

 

Vann vil nok løse opp AS5 relativt fort ved direkte kontakt kan jeg tenke meg...

Sølv vil ikke ruste, det er forbeholdt Fe(jern). Sølv kan oksidere, men kun dersom du har noe "edlere" i loopen, gull f.eks.

7539505[/snapback]

Sølv vil vel kun korridere dersom du ikke har noe mindre edelt? Hvis det er eneste metall så må vel det korrodere (og hvis det er sammen med et mer edelt metall)

 

Hull i vannblokka er ikke å anbefale. På Athlon XP var det ikke noe problem å legge en liten probe langs ved kjernen. Tar du av IHS så er vel det det beste også på C2D. Ellers har både Simen og TL1000 gode forslag ;) (risikerer mer med Tl1000 sitt, men blir kanskje mer nøyaktig?)

Lenke til kommentar
Sølv vil vel kun korridere dersom du ikke har noe mindre edelt? Hvis det er eneste metall så må vel det korrodere (og hvis det er sammen med et mer edelt metall)

7541910[/snapback]

 

Hva mener du? Korrosjon er vel når metallet reagerer med oksygen(eller andre stoffer?), det trenger altså ikke være noe annet metall i kontakt eller i loopen.(samme som at jern ruster)

 

Sølvet kan oksidere, men da må det være noen edlere stoffer/metaller i vannkjølinga(se spenningsrekka). F.eks så kan gullioner(hvis du har gull i loopen :p ) reduseres av sølvet. Hvis du derimot har sølv og kobber i samme vannkjøling, så kan kobberet risikere å bli oksidert. Samme prinsipp gjelder kobber/alu eller sølv/alu.

 

Pardon me hvis kjemien er rusten :p

Lenke til kommentar
Oksidasjon er reaksjon med oksygen, korrosjon er reaksjon med andre metaller. Eller?

7543810[/snapback]

Korrosjon og oksidasjon er praktisk talt det samme. Når metaller reagerer med hverandre kalles det bare for en kjemisk reaksjon, eventuellt diffusjon, smelting, blanding om du regner det for å være "kjemiske reaksjoner". Å ha to metaller i kontakt med vann (der oksygenet til oksidasjonen kommer fra) aksellererer korrosjonen på grunn av ulike egenspenninger.

Lenke til kommentar

Ok. Takker for svar. Når jeg stresstester den så holder den 56-58 grader. Jeg kjører den nå på 2,419ghz...

Skal sjekke hva tempen er når jeg klokker den opp til 3ghz.

Når jeg har den på 3ghz så er kjerne 1 varmere enn nr 2.

Kjerne en har en temperatur på 75 og nr 2 er 72 grader...

 

 

EDIT: Tror jeg kjører den på 2,7ghz.. Tempen ligger da rindt 68 grader...

Men jeg synes den blir uvanlig fort varm...

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Ok. Takker for svar. Når jeg stresstester den så holder den 56-58 grader. Jeg kjører den nå på 2,419ghz...

Skal sjekke hva tempen er når jeg klokker den opp til 3ghz.

Når jeg har den på 3ghz så er kjerne 1 varmere enn nr 2.

Kjerne en har en temperatur på 75 og nr 2 er 72 grader...

 

 

EDIT: Tror jeg kjører den på 2,7ghz.. Tempen ligger da rindt 68 grader...

Men jeg synes den blir uvanlig fort varm...

7568817[/snapback]

Kjører du med den medfølgende kjøleren? Da kan du igrunn ikke forvente noe annet. Må du øke volt for å få den til å kjøre på 3GHz/2,7GHz? Den skal vel starte å throttle på 85C, så det er relativt trygt å kjøre på 75C, men for å klokke videre eller kjøre på hastigheten er det gunstig med mer effektiv kjøling.

Lenke til kommentar
Jeg trenger ikke å stille opp volt, har hatt den oppi 3,5 uten å øke volt. Har ikke prøvt å klokke den lengre heller.  :)

Tror jeg har den på 2,7 ghz, skal holde plenty det.  :p

 

EDIT: Kjører med orginalkjøleren, med Artic Silver 5.

7570001[/snapback]

Oi, 3,5 på std. volt er ganske godt, du hadde ikke klart det på boxedkjøler om du måtte øke volt, men regner med at den ble ustabil om du kjørte stabilitetstesting på den frekvensen? Med en god kjøler og et godt hovedkort (hvilket har du?) vil jeg tro at du kan kjøre den på 3,5-3,8 med akseptabel temperatur og fullt brukbar stabilitet.

 

Er det en E6600?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...