Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Noen som vet om nye hovedkort også problemer med bøyd feste ramme?

7663917[/snapback]

Du får 100,- av meg hvis du klarer å finne et 775 kort der den festerammen er helt bein.

 

For tusende gang, de skal være skeive, det er det som gjør at CPUen blir sittende på plass.

7664233[/snapback]

 

TAKK!! Hvorfor har ikke dette kommet frem før, sånn klart og tydelig. Mulig jeg har oversett dette, men jeg synes det er påfallende mange som mener at den ramma er skeiv og at det er festeanordningen sin skyld at den er blitt "bøyd".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet om nye hovedkort også problemer med bøyd feste ramme?

7663917[/snapback]

Du får 100,- av meg hvis du klarer å finne et 775 kort der den festerammen er helt bein.

 

For tusende gang, de skal være skeive, det er det som gjør at CPUen blir sittende på plass.

7664233[/snapback]

 

TAKK!! Hvorfor har ikke dette kommet frem før, sånn klart og tydelig. Mulig jeg har oversett dette, men jeg synes det er påfallende mange som mener at den ramma er skeiv og at det er festeanordningen sin skyld at den er blitt "bøyd".

7665629[/snapback]

 

Festeannordning = ramme

Lenke til kommentar

IHS'en er nokk nokså skeiv på min cpu.

Jeg har lagt på kjølepasta 2 ganger, og jeg har benket ramen som holder cpu.

Rama var nokså skeiv, men jeg tjente ikke noe på å benke den, kanskje litt under load.

 

Første gang jeg hadde på kjølepasta så var cpu nr 1 kaldere enn nr 2, nå er det omvendt! Den ene er altid et par grader varmere viss ikke meir... Litt plagsomt..

 

Jeg tror jeg skal skifte kjøling neste måned, men er usikker på om jeg skal gå for vannkjøling eller om jeg skal kjøpe ei god vifte. Har dere noen råd?

Jeg har et gammelt q-tech kabinet, så jeg er usikker på om jeg vil få plass til vannkjøling. Jeg har begge sidedørene av nå pga varmen.

Kabinetet skal skiftes ut det og, men jeg vett ikke hva tid det skjer. :p

Lenke til kommentar
IHS'en er nokk nokså skeiv på min cpu.

Jeg har lagt på kjølepasta 2 ganger, og jeg har benket ramen som holder cpu.

Rama var nokså skeiv, men jeg tjente ikke noe på å benke den, kanskje litt under load.

 

Første gang jeg hadde på kjølepasta så var cpu nr 1 kaldere enn nr 2, nå er det omvendt! Den ene er altid et par grader varmere viss ikke meir... Litt plagsomt..

 

Jeg tror jeg skal skifte kjøling neste måned, men er usikker på om jeg skal gå for vannkjøling eller om jeg skal kjøpe ei god vifte. Har dere noen råd?

Jeg har et gammelt q-tech kabinet, så jeg er usikker på om jeg vil få plass til vannkjøling. Jeg har begge sidedørene av nå pga varmen.

Kabinetet skal skiftes ut det og, men jeg vett ikke hva tid det skjer.  :p

7711184[/snapback]

 

Med begge sidedørene på og god luftstrøm vil du få det kaldere en med begge av.

Lenke til kommentar
IHS'en er nokk nokså skeiv på min cpu.

Jeg har lagt på kjølepasta 2 ganger, og jeg har benket ramen som holder cpu.

Rama var nokså skeiv, men jeg tjente ikke noe på å benke den, kanskje litt under load.

 

Første gang jeg hadde på kjølepasta så var cpu nr 1 kaldere enn nr 2, nå er det omvendt! Den ene er altid et par grader varmere viss ikke meir... Litt plagsomt..

 

Jeg tror jeg skal skifte kjøling neste måned, men er usikker på om jeg skal gå for vannkjøling eller om jeg skal kjøpe ei god vifte. Har dere noen råd?

Jeg har et gammelt q-tech kabinet, så jeg er usikker på om jeg vil få plass til vannkjøling. Jeg har begge sidedørene av nå pga varmen.

Kabinetet skal skiftes ut det og, men jeg vett ikke hva tid det skjer.  :p

7711184[/snapback]

 

Med begge sidedørene på og god luftstrøm vil du få det kaldere en med begge av.

7711361[/snapback]

 

Nope. Cpu blir varmere, og skjermkort greier kunn pe bisos med begge dørene av.

Lenke til kommentar

:hmm:

 

Hovedkort: MSI P965 NEO-F

Prosessor: Intel Core2Duo E6300 med medfølgende kjøler

 

Speedfan viser cpu-temp: 44C på Idle / 51 på Load

Core Temp viser cpu-temp: 57C på Idle / 66 på Load

 

Er dette skadelig for cpu`n og anbefales det en annen kjøler?

(har ikke fjærnet ramma som holder cpu`en på plass).

Lenke til kommentar

Nå har jeg også fjernet ramma/festeanordningen etter å ha lest denne tråden. Min E6400@3,2 ghz reduserte temperaturen under load med 20-25 grader. Fra 66 til 41-45 grader. Det er uten kjølepasta på Thermalright xp-120. Takker alle bidragsytere for god informasjon :)

Endret av Lille Brum
Lenke til kommentar

Sitter her og lurer på om jeg skal foreta denne operasjonen selv.

 

Akkurat nå (idle) gir Everest meg disse målingene: (kaldt rom@ 17 grader)

 

temp6jl.jpg

 

Ved load stiger tempraturen til 60-61 grader.

 

I går tok jeg av heatsinken(stock) og CPU og la på ny kjølepasta. Dette førte til at tempraturene falt med 2-3 grader. Pastaen som lå på var forresten fint spredd ut over prosessoren så heatsinken må ha noenlunde bra kontakt.

 

Hva tror dere? 61 grader er vel akkurat i grenseland av hva Intel anbefaler?

Lenke til kommentar
CPU-tempen var ganske høy synes jeg, men core temp var jo uvanlig lav! Vanligvis gir core temp langt mer nøyaktig måling enn "CPU". Prøv å se hva kjerne #1 og kjerne #2 stiger til mens du kjører orthos eller lignende.

7761329[/snapback]

 

Har kjørt Prime95 i ti minutter nå. Core#1 økte til 31° og core#2 til 28. CPU-temp økte til (og lå dønn stabilt) 50°

 

Tror jeg venter litt med å ta av IHS'en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Lurer på hvor mange ganger det må gjentas at temperatur avlest via software (Bios, Speedfan, Everest.. MBM..etc) på det beste er retningsgivende.

Å debattere CPU-temp = 40+ vs. Coretemp = sub 30 virker ikke helt logisk for meg. :)

Å få ca. 20 grader lavere temperatur etter å ha fjernet ramme(lokk) tyder på problem med montering, enten pga feil med hk eller kjølerfeste (regner med at det er uoriginal kjøler vi snakker om her).

Å fjerne IHS uansett CPU er for spesielt interesserte som liker spenning i hverdagen. :D

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange ganger det må gjentas at temperatur avlest via software (Bios, Speedfan, Everest.. MBM..etc) på det beste er retningsgivende.

Å debattere CPU-temp = 40+ vs. Coretemp = sub 30 virker ikke helt logisk for meg. :)

Å få ca. 20 grader lavere temperatur etter å ha fjernet ramme(lokk) tyder på problem med montering, enten pga feil med hk eller kjølerfeste (regner med at det er uoriginal kjøler vi snakker om her).

Å fjerne IHS uansett CPU er for spesielt interesserte som liker spenning i hverdagen. :D

7761899[/snapback]

 

Har ikke software som utgangspunkt et PT element?

I så fall, vil ikke tat gi et relativt nøyaktig resultat siden de nødvendigvis kjenner til sin egen skalering/konvertering?

Lenke til kommentar

Med begge sidedørene på og god luftstrøm vil du få det kaldere en med begge av.

7711361[/snapback]

 

Nope. Cpu blir varmere, og skjermkort greier kunn pe bisos med begge dørene av.

7727205[/snapback]

 

Da bør du gå gjennom vifteoppsett og kabling i kabinettet. Ett effektivt vifteoppsett og godt kablingsopplegg vil alltid bli bedre enn døra åpen.

Lenke til kommentar

Med begge sidedørene på og god luftstrøm vil du få det kaldere en med begge av.

7711361[/snapback]

 

Nope. Cpu blir varmere, og skjermkort greier kunn pe bisos med begge dørene av.

7727205[/snapback]

 

Da bør du gå gjennom vifteoppsett og kabling i kabinettet. Ett effektivt vifteoppsett og godt kablingsopplegg vil alltid bli bedre enn døra åpen.

7765767[/snapback]

 

Ha en krafig 120 mm foran nede som trekker inn mye kald luft (som også kjøler HDD'ene i samme slengen) pluss en 120 vifte under DVD rommet med et stålrør som leder luften en mot CPU kjøleren og en kraftig 120 mm bak i karbinettet som kvitter seg med den luften CPU kjøleren har brukt for å kjøle kjøeribba. Ha en på sidedøra som blåser rett inn i CPU kjøleren, pluss en strømforsyning som trekker kjøleluften ifra karbinettet (ca der cpu kjøleren er) å sender den ut i rommet. Kan også ta med at dagens toppkort tar også kjøleluften ifra karbinettet å sender den ut i et eget spor.

 

Med et slikt oppsett så har du et godt og ikke fult så bråkete (med tanke på hvilke vifter du bruker da, SilentX er sterkt anbefalt!

 

Med dette så ligger min [email protected] Ghz på ca 27-30 grader idle og ca 45 grader

full load mens 8800 kortet ligger på rundt 30-35 grader idle og ca 45 grader load.

Lenke til kommentar

Har sikkert blitt diskutert tidligere, men er den sensoren som man kan lese av temperaturen på cpu-en (core eller cpu, vet ikke) i BIOS korrekt?

 

Antar at programmer leser av denne, for å fortelle oss i windows hva tempen er. Hadde problem med Asus Probe og Speedfan som plutselig visste fra ca 100 grader og opp mot 108. Varierte litt mellom disse i 10min.

 

Sjekket samtidig med TAT og CoreTemp, som begge viste rundt 45 grader på kjernene.

 

Fryktelig frustrende at temperaturen varierer så mye med mindre det faktisk er sensoren som er årsaken.

 

E6600@2,4ghz, P5B, CNPS9500 (trippelsjekket montering av kjøler)

 

 

T-Evil.

Lenke til kommentar
Har sikkert blitt diskutert tidligere, men er den sensoren som man kan lese av temperaturen på cpu-en (core eller cpu, vet ikke) i BIOS korrekt?

 

noe og tenke på dette :hmm: har alltid stussa over at kjøler og heatpipes ikke er noe spes varme når jeg loader på 65 grader. hadde tatt seg ut om det var den innebygde cpu sensoren som var feil med.... :p

 

 

jeg har P5B og der er det VARMT ser flere har høye temps da.....er det noen som har fine temps med P5B i det store og hele?

Lenke til kommentar
Har sikkert blitt diskutert tidligere, men er den sensoren som man kan lese av temperaturen på cpu-en (core eller cpu, vet ikke) i BIOS korrekt?

 

noe og tenke på dette :hmm: har alltid stussa over at kjøler og heatpipes ikke er noe spes varme når jeg loader på 65 grader. hadde tatt seg ut om det var den innebygde cpu sensoren som var feil med.... :p

 

 

jeg har P5B og der er det VARMT ser flere har høye temps da.....er det noen som har fine temps med P5B i det store og hele?

7773103[/snapback]

 

Tja, jeg har P5B HK, og kan bekrefte at NB og SB blir svinevarmt. I allefall kjennes det slik ut når jeg tar fingere og kjenner. Men CoreTemp og SpeedFan rapporterer ikke om så ille sys temp. Akkurat nå har jeg 41 grader på systemet og viftene er ganske stille. 1 stk 120 mm som blåser ut, i tillegg til 1 stk 120mm på CPU kjøleren og skjermkortet da. Er nok litt lite gjennomstrømning, men det går.

 

Det er heller et større problem med min CPU, men den tror jeg i utgangspunktet er veldig varm. Ikke skyldes det feil montering eller dårlig CPU vifte. Har testa alt, dvs lite/mye/passe AC5, Big Typhoon og Scytj Ninja+ samt stock kjøler. Fakta er at stock kjøler var den eneste som som funka når jeg passerte 3200mhz på min E6400. Men det var med BIOS som kom fra ASUS. Har senere skifta til 804. Da ble det værre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...