Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne tråden er forøvrig ett bevis på at det er andre forhold enn pasta som kan gi altfor høye temperaturer.

7636121[/snapback]

 

Helt enig med deg i hva du skriver :thumbup:

Forøvrigt meget pædagoisk korrekt skrevet. :cool:

 

Irreterer meg grenseløst, at man ikke må kalde 'en spa for en spa' uten å bli rapporteret med tilhørende advarsel.

 

PS. Her er stadig ikke noget her i tråden der har overbevist mig om, at C2D kommer fra fabrik med optill 30 graders forskell i idle temperatur.

Folk har en tendens til å skylde på hardwaren, når deres skillz ikke helt står mål med deres ambisjoner - desverre!

 

Kimmer

Lenke til kommentar

Hvis det er mange som får en like konkav overflate på ihs,som jeg fikk,skjønner jeg meget godt at det kan bli store temeraturforskjeller.Ikke for å mase om min cpu,men da jeg satte barberbladet på høykant på ihs,vil jeg tro at max 2mm på alle ytterkanter på cpu hadde kontakt med barberbladet.Jeg så resten av verden gjennom glippa i midten :)

 

Nå skal det sies at jeg ikke startet pcen første gang,før etter at jeg ga den en omgang med slipepapir,så jeg kan ikke sammenligne før og etter.Men jeg tror svaret gir seg selv.

 

Ikke for å være stygg,men er det noen som i det hele tatt klarer å sette på cpu kjølern feil?

Lenke til kommentar
Denne tråden er forøvrig ett bevis på at det er andre forhold enn pasta som kan gi altfor høye temperaturer.

7636121[/snapback]

 

Helt enig med deg i hva du skriver :thumbup:

Forøvrigt meget pædagoisk korrekt skrevet. :cool:

 

Irreterer meg grenseløst, at man ikke må kalde 'en spa for en spa' uten å bli rapporteret med tilhørende advarsel.

 

PS. Her er stadig ikke noget her i tråden der har overbevist mig om, at C2D kommer fra fabrik med optill 30 graders forskell i idle temperatur.

Folk har en tendens til å skylde på hardwaren, når deres skillz ikke helt står mål med deres ambisjoner - desverre!

 

Kimmer

7637552[/snapback]

 

Det er vel MB som "får skylda" i denne tråden. I allefall det som meningen.

 

At du til stadig prøver å påpeke at jeg/andre er teknisk udugelige er greit nok (men ikke nødvendigvis riktig), men vi har hørt det nå. Hvorfor du er så vanvittig imot denne tråden og alikevel henger her er litt rart, om du ikke kun er her for å kritisere.

 

Kan du komme med en grunn til at noen MB ikke har en ramme som er mer bøyd enn den burde vært, og derfor presser IHS noe ned og gir kjøleren dårligere kontakt. MÅ det skyldes udugelige unger som ikke kan montere kjøler?

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

Ok, ok ok... Nå har jeg fulgt denne tråden lenge, og jeg har postet enkelte svar. En bra tråd med masse erfaringer og forskjellige synspunkter.

 

Men det jeg nå lurer på:

Jeg har da tatt av ramma som holder CPU'en på plass. (Har ennå ikke forstått hva IHS er, trodde det var selve ramma). Det er heller ikke sakens kjerne for meg akkurat nå. Men jeg vil gjerne ha denne ramma på plass igjen, men ikke slik den er bøyd. Er det noen mulighet for å bøyde denne tilbake, evnt planslipe den etter å ha bøyd den tilbake, for å sette den på plass?

 

Er jo av sikringsmessige grunner den ramma er der, og hvis den i tillegg leder varme videre til CPU kjøler, så kanskje det vil være til alles beste om den blir plan og montert tilbake på HK. Forøvrig har jeg et P5B deluxe kort fra ASUS, om det skulle ha noe å si.

 

Takk for svar på akkurat min post :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Andylove:

Den "ramma" (lokket) er der "kun" for å holde CPU på plass i sokkel.

Dette fordi pinnene sitter i sokkel.. og CPU har "punkter" som pinnene skal treffe.

Hvorfor Intel (eller hvem det var) synes dette er ett bedre design enn plastsokkel med hull og pinner på CPU må noen forklare meg.. :)

"Ramma" (lokket) skal slutte tett rundt IHS, ligge an mot PCB (på CPU) og klemmes fast via "armen". Da skal også "ramma" (lokket) ligge i plan (eller helst litt lavere) med (enn) IHS (på CPU).

I tilleg skal det ikke oppstå så mye spenn i anlegg at PCB/IHS "slår seg" og blir konkav.

Det er dette tråden tar opp/handler om.. i tillegg til at noen av oss kommenterer (med en viss grunn) at det er viktig å lære seg å montere en stock kjøler med stock feste før man gyver løs på demontering av "ramme" (lokk) eller plansliper IHS.

Personlig har jeg ikke hatt/støtt på noe problem med kjølere/sokkel/"ramma" på noen 10-talls S775, men ser ikke på S775/festemekanismen som noen forbedring i forhold til S478, 479, 754, 939.. AM2.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Godt poeng og godt forklart. Nå klarer jeg å feste stock kjøler, så vidt jeg har forstått i allefall. Slik jeg har skjønt, skal den klikke på plass, et par klikk og du kjenner at den fester seg. Pilene skal ikke være vridd, slik at den står i posisjonen for å løsne på festene. De skal være dratt bakover, slik jeg har forstått.

 

Forøvrig har jeg en Scytje Ninja+, som benytter denne klikk-og-fest løsningen til Intel. Synes den fungerer bra.

 

Men når du sier at man bør lære seg å montere den riktig, mener du da type retning o.l? Og jeg tar ikke konstruktiv kritikk som dårlig kritikk, just teach me :D

 

Konkav, vil det si at "ramma" er bøyd slik at den har begge ende opp når jeg legger den med riktig side på skrivebordet? Mulig jeg er skikkelig treig her, men det er bedre å spørre en gang enn en for lite..

 

Takk for bra svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg beskrev vel i korte (upedagogiske) trekk hvordan monterer "klikk-klips feste" over her.. :)

Plasser kjøler forsiktig på plass.. slik at all fire pins står *i* hullene i hk'et.. og ikke bommer/står skjevt. Dette er *viktig*!

Så trykker man *samtidig* 2 og 2 (diagonalt) på plass til man hører/kjenner ett "klikk" (tabs må stå i "locked" posisjon.. se "manual" som følger kjøler/CPU). Dersom man er "klønete"/pins står skjevt er det *meget lett* å skade ett eller flere klips slik at de ikke vil feste skikkelig ved neste forsøk på montering.

Dette kan faktisk være vanskelig med hk montert på plass i ett trangt kabinett. Derfor er det en fordel å montere kjøler på CPU *før* hk monteres i kabinett.

 

At "ramma"(lokk) er bøyd er normalt.. det skal være *litt* spenn, men ikke for mye.

 

Det som er litt "dumt" med disse "klips-festene" er at dersom man (som f.eks. meg) monterer/demonterer CPU/kjøler mange ganger kan man være uheldig ved montering og/eller at klips blir slitt.. Da er det fort gjort at ett (eller to) klips ikke sitter ordentlig. Da *blir det skjevt anlegg* = høye temperaturer..

Og dette tror *jeg* (og ett par andre) er hovedårsaken til at flere sliter med høye temperaturer.

Dette er på ingen måte ett "spark" til trådstarter, da emnet i tråden er helt relevant. "Ramme"(lokk) kan være så "vindskjevt" at det skaper konkav IHS, men *jeg tror* at svært få av dere som setter igang med å fjerne ramma pga. denne tråden har noesomhelst grunn til det.

Jeg gjentar:

Jeg liker *ikke* løsningen for både sokkel/CPU/feste/klips for S775. Bare så det ikke misforståes.

Lenke til kommentar

Aha!

 

Så det er slik det skal gjøres. Jeg har festa en og en, og ikke to og to samtidig, diagonalt. Ikke det at jeg ser helt hvorfor slikt skal gjøres, men det er nok en god grunn om det står i manualen (som er lett å IKKE lese...)

 

Vel, jeg har begynt å tro at jeg kanskje skal feste tilbake ramma. Problemet er at den er en smule skeiv, ser ut som en liten banan (ikke fult så ille), men du skjønner sikkert tegninga. Får ta en titt på dette i morgen om jeg har tid.

 

Vil det ha noe å si for kjølepasta som er tatt på, at man har festet en og en i stedenfor to og to diagonalt? Enkelte sier at så lite kjølepasta som overhodet mulig, er hva som skal til. Mens jeg ser bilder fra utelandske forum og tester at de har "klint" på en viss menge, gjerne med en legehanske (sånn silikonsak) og brukt en finger for å gni dette ut. Litt stikk i strid med hva jeg selv har hørt.

 

Og jeg vet at pastaen er til for å dekke over små riper og andre detaljer som øye ikke kan se så lett.

 

Hm..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når det gjelder pasta har jeg prøvd litt forskjellig.. også uten (som det ble litt disputt om over her).. :)

 

Stort sett har jeg vært pirke-pirke-nøyaktig med ett jevnt tynt lag påført med et stykke plast klippet fra ett kredittkort... :)

Men nå i det siste har jeg fulgt eksempelet til en forumsbruker med å legge ett lite "riskorn" med AS midt på HS.

Så montere kjøler *rett ned* på IHS.

Holde kjøler i plan mens jeg klipser/skrur fast feste.

Når jeg da seinere tar av kjøler er pasta perfekt fordelt på IHS/kobberbunn (på kjøler).

Jeg har som nevnt sjelden problem med høye temperaturer.

De gangene jeg har hatt det.. har jeg demontert/montert kjøler pånytt.. og konkludert med at jeg har vært unøyaktig/uheldig med montering.

Dette har da stort sett vært med mer "custom" løsninger for Dothan, med "uoriginale" kjølere/fester.. :D

 

PS og edit:

 

På CPU'er hvor kjerne er "eksponert" - Athlon XP, Dothan, Yonah (mobile CPU). .eller hvor man har fjernet IHS, er det *svært* lett å få kjøler skjevt montert (dersom man ikke bruker shims/pads)..i tillegg til risiko for å knuse/"chipp'e" kjernene også. Her må man være mye mer nøye/forsiktig enn med CPU'er som har IHS.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Smart! Har lurt litt på det samme, at pastaen faktisk blir spredd utover slik den skal. Dette må jeg prøve selv.

 

Ikke det at jeg er så veldig misfornøyd med min temp, tatt i betrakning av et litt for varmt Lian Li kabinett og høy romtemp. Men så kommer snart sommeren, og da blir det som regel litt for varmt til at jeg synes det er ok. IDLE i dag er va 40/45 grader. LOAD er langt høyere, over 50/55 grader.

 

Så jeg lurer på om jeg kanskje har montert noe feil, eller vært slurvete. Antageligvis begge deler.

 

I tillegg er jeg typen som hater støy, og har derfor viftene på min. Faktisk er jeg i tankene om å bare ta av vifta på CPU, men jeg hører ikke den, foruten diskene mine. Men det er et annet kapittel.

 

Tilbake til utgangspunktet, dårlig påført pasta. Elendig festing av CPU og en ramme som burde sitte på.

 

Takk for gode og presise svar, TL1000S! :thumbup:

Lenke til kommentar
Takk for gode og presise svar, TL1000S!  :thumbup:

7646383[/snapback]

 

Helt enig her :thumbup:

 

Kan da tilføye, at hvis man monterer Intel C2D stock-kjøler *før* man monterer hovedkortet i kabbinettet - da har man også en sjans for å kontrollere monteringen på baksiden av hovedkortet.

 

Her finner man (i hvert av de fire huller) 2 hvite 'motthager' og en svart 'spiker' i midten.

Disse skal stikke like mye igennem (ca- 4-5 milimeter) når kjøleren er montereret korrekt.

Mao - den svarte og de hvite skal være helt bein med hverandre. (Tar man brillerne på - vil man også ku se, at motthagerne fungerer som de skal)

 

De 2 hvite fungere først som motthager når 'spikeren' er trykket helt i bunn (igennem).

Det er disse plastikk motthager (som TL1000S henviser til) der lett kan bli slitt/ødelagt ved gentagne og ikke minst feilslagne av- og påmonteringer.

Skal dog sies at Intel her har gjort det lettere for avmontering ved å lage det sådan, at man bare drejer på disse taps. Man slipper da for å bruke vold/makt og verktøy.

 

PS. Er også av den mening at hele s.775 opplegget ikke er noget å skrive hjem om.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...