Gå til innhold

Syv års fengsel for piratvirksomhet


Anbefalte innlegg

Dette er selvsagt straffbart, og fyren bør få en tur i fengsel. Men at han blir straffet strengere enn voldsforbrytere og ranere er helt latterlig.

 

Det er ikke det samme å kopiere et åndsverk for salg og å stjele en gjenstand for salg. Når noen stjeler en gjenstand, må produsenten/butikken skaffe en ny gjenstand. Dette er IKKE tilfellet dersom noen kopierer noe. Dermed bør straffenivået være langt lavere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det er merkelig at mange folk synes det er så ok at han får så høy straff.

Synes det viser litt om verdier i samfunnet når noen får 7år får å selge noe piratkopiert programvare mens andre får 2 år får å voldta 5 åringer (eksempel.)

Synes passende straff kunne være et par mnd i fengsel og bot tilsvarende en årslønn eller 2.

 

Du skjønner vel at å sammenligne straffenivået i USA og Norge er komplett meningsløst? Jeg kan aldri forestille meg at en voldtektsforbryter i USA ville fått 2 års fengsel for slike handlinger som du beskriver.

 

Og du mener altså at det bør lønne seg å være kriminell? Et par måneder på vann og brød, og et lite økonomisk slag over fingrene, og vips så skal man kunne slippe ut og kose seg med bilene sine, husene sine, og resten av pengene som man har stuet vekk?

 

Jaja, det holder vel å konstatere at det er ulike meninger om emnet.

Lenke til kommentar
Han er farlig for samfunnet, han driver økonomisk kriminalitet.  Han skader ingen direkte fysisk, men no er samfunnet vårt blitt noe mer komplisert enn å bare beskytte oss mot vold.  Desverre er det slik at mange oppfatter vold som den eneste alvorlige forbrytelsen man kan gjøre og sammenligner alle andre forbrytelser opp voldsforbrytelser.  I Norge ønsker man å heve strafferammen for økonomisk kriminalitet, slik at en svindler i millionklassen ikke skal bli straffet som en lommetyv. 

Det er helt naturlig at om man bryter lovverket så kan man få fengselsstraff.

6847625[/snapback]

Så ta dette tilfellet med mannen som fikk 7 år. Han har faktisk ikke påført noen som helst noe tap, men det han har bidratt til er å minske potensiell inntekt for de fornærmede. Dersom mannen ikke hadde brutt opphavsrettloven hadde altså muligens noen selskaper hatt bedre inntekt.

En slik mann bør altså låses borte fra samfunnet fordi han muligens har bidratt til mindre inntekt for noen? Dette er faktisk den praktiske virkningen av hans lovbrudd. Eller er det kanskje slik at enkelte ønsker å definere alle som bryter en lov som en fare for samfunnet?

Igjen da, hvorfor ikke låse bort folk for det minste lovbrudd? Om jeg lurer meg gjennom et kryss på rødt lys er jeg faktisk en person som potensiellt kan drepe noen. Burde jeg ikke låses bort fordi jeg potensielt bidrar til drap? Om jeg blir tatt for å passere rødt lys vil jeg selvfølgelig få en bot, men ville ikke noen år bak lås og slå også vært passende?

Lenke til kommentar
Desverre er det slik at bevisførsel har en del å si for strafferammen.  Øko krim er lett å finne gode beviser på, men voldsforbrytelser er ofte litt mer uklare.  Men igjen er det slik i et moderne samfunn at voldsforbrytelser ikke er malen for hvor strafferammene bør ligge for alle lovbrudd.

6847664[/snapback]

Det er iallfall en skam etter min mening.. Men lite å gjøre med for andre enn dem som sitter i domstolene. Mulig dem er redde for represalier ved voldsforbrytelsessaker, mens det er lett å dømme noen for ufarlig økonomisk kriminalitet til strenge straffer.

 

Selvsagt er det alvorlig når noen svindler folk for store summer, men ingen blir direkte fysisk skadet av dette.

Lenke til kommentar

Så ta dette tilfellet med mannen som fikk 7 år. Han har faktisk ikke påført noen som helst noe tap, men det han har bidratt til er å minske potensiell inntekt for de fornærmede. Dersom mannen ikke hadde brutt opphavsrettloven hadde altså muligens noen selskaper hatt bedre inntekt.

En slik mann bør altså låses borte fra samfunnet fordi han muligens har bidratt til mindre inntekt for noen? Dette er faktisk den praktiske virkningen av hans lovbrudd. Eller er det kanskje slik at enkelte ønsker å definere alle som bryter en lov som en fare for samfunnet?

Igjen da, hvorfor ikke låse bort folk for det minste lovbrudd? Om jeg lurer meg gjennom et kryss på rødt lys er jeg faktisk en person som potensiellt kan drepe noen. Burde jeg ikke låses bort fordi jeg potensielt bidrar til drap? Om jeg blir tatt for å passere rødt lys vil jeg selvfølgelig få en bot, men ville ikke noen år bak lås og slå også vært passende?

 

Tror ikke du forstår poenget her helt. Vi snakker ikke om at noen har piratkopiert et program til eget bruk. Vi snakker om en fyr som har basert levebrødet sitt på å selge piratkopiert programvare, og tjent seg griserik på denne aktiviteten, på andres bekostning. Men bevares, økonomisk kriminalitet er vel ikke "skikkelig" kriminalitet det da, ettersom ingen blir fysisk skadet av det? :roll:

Lenke til kommentar
Så ta dette tilfellet med mannen som fikk 7 år. Han har faktisk ikke påført noen som helst noe tap, men det han har bidratt til er å minske potensiell inntekt for de fornærmede. Dersom mannen ikke hadde brutt opphavsrettloven hadde altså muligens noen selskaper hatt bedre inntekt.

6847682[/snapback]

Domstolen i USA fant han skyldig og har ilagt han en straff. Da er det ikke opp til oss å spekulere i hva han har gjort eller ikke gjort, han er dømt for et forhold.

Lenke til kommentar
Skal han klare å dekke opp det her så må han jo bli kriminell når han kommer ut av buret. Blir dette som tyskland etter første Verdenskrig? dvs. HARDT økonomisk straffet, og kommer tilbake med en ny smell mot samfunnet...

 

Blir spennende i tiden fremmover, blir sikkert mer sånn som dette...

6847102[/snapback]

 

 

Synes det er merkelig at mange folk synes det er så ok at han får så høy straff.

Synes det viser litt om verdier i samfunnet når noen får 7år får å selge noe piratkopiert programvare mens andre får 2 år får å voldta 5 åringer (eksempel.)

Synes passende straff kunne være et par mnd i fengsel og bot tilsvarende en årslønn eller 2.

 

Hvis det var slik at når man lurte noen for 20 minn skulle man få 7års fengsel ville Bill Gates sitte inne på 1000 dobbelt lifstid for at han lurte IBM i sin tid.

 

Foresten, jeg er ikke for selging av piratkopiert programmvare.

6847344[/snapback]

 

Høy straff??

 

Den er jo latterlig lav!

 

Han har jo over 2040 år på seg på å nedbetale gjelden sin...

 

1200.- i måneden er jo ingenting...bruker mer på tull i måneden selv...

 

:D

Lenke til kommentar
flott at slike folk blir tatt.

salg av piratkopierte programmer er helt for jævlig .

6847169[/snapback]

 

Helt forjævlig? Jeg er enig i at det bør være ulovlig, men la oss ikke overdrive, jeg ville ikke engang kalle det spesielt ille til økonomisk kriminalitet å være.

 

AtW

6847218[/snapback]

 

tja... jeg er overbevist om at jeg ikke ville gitt ham like streng straff da det reelle økonomiske "tapet" programvareselskapene har hatt helt sikkert ikke er i nærheten av hva de påstår de har hatt... Men, det betyr jo ikke at det er ok å piratkopiere og selge piratkopier...

 

Og til alle dere som ønsker ren samvittighet uten å få tømt lommeboka så vil jeg anbefale linux.

Lenke til kommentar
Du missforstår litt selv også av det mange prøver å få fremm

 

Hvem blir skadet økonomisk her? Microsoft? Filmselskapene? åå stakars dem!"!

6847736[/snapback]

 

Ah, jeg skjønner. Så lenge det er de store og "slemme" selskapene som blir økonomisk skadelidende, så er det jo klart at det må være formildende! Ja, han burde gjerne blitt frikjent fullt og helt da? Eller? :nei: Sorry altså, men det må jo være mulig å være litt seriøs her...

Lenke til kommentar
flott at slike folk blir tatt.

salg av piratkopierte programmer er helt for jævlig .

6847169[/snapback]

 

Helt forjævlig? Jeg er enig i at det bør være ulovlig, men la oss ikke overdrive, jeg ville ikke engang kalle det spesielt ille til økonomisk kriminalitet å være.

 

AtW

6847218[/snapback]

 

tja... jeg er overbevist om at jeg ikke ville gitt ham like streng straff da det reelle økonomiske "tapet" programvareselskapene har hatt helt sikkert ikke er i nærheten av hva de påstår de har hatt... Men, det betyr jo ikke at det er ok å piratkopiere og selge piratkopier...

 

Og til alle dere som ønsker ren samvittighet uten å få tømt lommeboka så vil jeg anbefale linux.

6847764[/snapback]

 

Jeg har da aldri sagt det er ok, jeg har sagt at det ikke er "helt forjævlig". Jeg synes ikke akkurat dette er den verste typen kriminalitet som finnes. Og kanskje bruker jeg begrepet annerledes enn andre, men jeg synes det er et sterkt uttrykk, som jeg bare ville brukt om svært ille kriminalitet.

 

Som jeg sa, så mener jeg det bør være ulovlig, det viser vel ganske tydlig at jeg ikke mener det er ok?

 

AtW

Lenke til kommentar
hmm, veldig mange som sier han fortjener og gå i fengsel når sikkert over 80% av medlemmen av diskusjon.no er pirater...

6847784[/snapback]

 

Det er jo slettes ikke sikkert de her inne kopierer, det er jo ikke sånn at man bare kan ta flertallet på diskusjon.no, og projisere de holdningene over på alle som er her.

 

Ellers vil vel de fleste(?), si det er en moralsk forskjell mellom piratkopiering, og salg av piratkopier.

 

AtW

Lenke til kommentar
hmm, veldig mange som sier han fortjener og gå i fengsel når sikkert over 80% av medlemmen av diskusjon.no er pirater...

6847784[/snapback]

 

Det er jo slettes ikke sikkert de her inne kopierer, det er jo ikke sånn at man bare kan ta flertallet på diskusjon.no, og projisere de holdningene over på alle som er her.

 

Ellers vil vel de fleste(?), si det er en moralsk forskjell mellom piratkopiering, og salg av piratkopier.

 

AtW

6847790[/snapback]

 

Jeg sier ikke at det er slik det er, men de fleste med internett tilgang har en eller anne gang gjort noe ulovlig, tatt et bilde/tekst med copyrigth på eller lastet ned en film, spil eller et par MP3`er

 

Jeg vil si det er samme ulla, uansett blir produktene cracket og publisert på nettet, men og ta penger for det er selvsagt en smule mer hjernedødt :p så ikke helt samme ulla, men nesten.

Lenke til kommentar

Så ta dette tilfellet med mannen som fikk 7 år. Han har faktisk ikke påført noen som helst noe tap, men det han har bidratt til er å minske potensiell inntekt for de fornærmede. Dersom mannen ikke hadde brutt opphavsrettloven hadde altså muligens noen selskaper hatt bedre inntekt.

En slik mann bør altså låses borte fra samfunnet fordi han muligens har bidratt til mindre inntekt for noen? Dette er faktisk den praktiske virkningen av hans lovbrudd. Eller er det kanskje slik at enkelte ønsker å definere alle som bryter en lov som en fare for samfunnet?

Igjen da, hvorfor ikke låse bort folk for det minste lovbrudd? Om jeg lurer meg gjennom et kryss på rødt lys er jeg faktisk en person som potensiellt kan drepe noen. Burde jeg ikke låses bort fordi jeg potensielt bidrar til drap? Om jeg blir tatt for å passere rødt lys vil jeg selvfølgelig få en bot, men ville ikke noen år bak lås og slå også vært passende?

 

Tror ikke du forstår poenget her helt. Vi snakker ikke om at noen har piratkopiert et program til eget bruk. Vi snakker om en fyr som har basert levebrødet sitt på å selge piratkopiert programvare, og tjent seg griserik på denne aktiviteten, på andres bekostning. Men bevares, økonomisk kriminalitet er vel ikke "skikkelig" kriminalitet det da, ettersom ingen blir fysisk skadet av det? :roll:

6847714[/snapback]

Det jeg har skrevet er ikke basert på noen misforståelse. Jeg er klar over at han tjent seg rik og at dette ikke er ulovlig kopiering til eget bruk. Argumentene og spørsmålene mine er fortsatt de samme. Hvorfor er denne mannen en fare for samfunnet? Hvorfor kan vi ikke straffe et hvert lovbrudd med fengsel? De er jo farer for samfunnet?

Jeg mener også at slikt bør være ulovlig, men jeg er interessert i hva som rettferdiggjør en slik fengselsstraff, på toppen av økonomisk ruin?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Det jeg har skrevet er ikke basert på noen misforståelse. Jeg er klar over at han tjent seg rik og at dette ikke er ulovlig kopiering til eget bruk. Argumentene og spørsmålene mine er fortsatt de samme. Hvorfor er denne mannen en fare for samfunnet? Hvorfor kan vi ikke straffe et hvert lovbrudd med fengsel? De er jo farer for samfunnet?

Jeg mener også at slikt bør være ulovlig, men jeg er interessert i hva som rettferdiggjør en slik fengselsstraff, på toppen av økonomisk ruin?

 

Jeg tenkte jeg skulle gi deg "the benefit of the doubt", men tydeligvis til ingen nytte da... Du vet vel at det bare ikke er "fare for samfunnet" som er argumentet for å dømme noen til fengselsstraff? I så fall kunne mange mordere sluppet soning i fengsel. Og du skjønner vel at det ikke bare er vold og andre former for fysisk kriminalitet som er farlig for samfunnet som helhet? Det som rettferdiggjør en slik fengselsstraff er hvor grovt lovbruddet er, og at det er gjort med fullt overlegg i vinnings hensikt. Vinningskriminalitet straffes gjerne med fengsel, i hvert fall i USA. Og vi har jo faktisk tilfeller i Norge der økonomisk kriminalitet (momsunndragelse) har blitt straffet med flere års fengsel, fordi det er ekstremt grove tilfeller.

Lenke til kommentar
Hvorfor er denne mannen en fare for samfunnet?

Man behøver ikke være en fare for samfunnet i voldelig betydning for å pådra seg straff. Det er nok at man oppfører seg (gjør ting) på en måte som samfunnet ikke vil ha.

Samfunnet tar i bruk virkemidler som er sterke ......

Bw. Nå om dagen lages virkemidler for å få orden på sykefravær ....

Lenke til kommentar

og her skuer vi starten på enda en 20+ siders tråd om piratokopiering...

 

er litt morsomt at personen som poster på side 1 om kostnaden ved programvareutvikling har maskoten til ett av de store open source prosjektene som avatar...

 

nåja, noen som kan kjapt svare meg på hvor mye han tok seg betalt pr kopi?

 

nåja, siden han tydligvis hadde råd til noen solide biler så tok han seg betalt en viss grad over kostnader for server og båndbredde...

 

men helvete heller, det er jo klassisk at det er nøkkelen en betaler for, ikke media og dens innhold. altså at når en kjøper en pakke som photoshop så er det retten til å bruke den en betaler for.

 

for å si det slik, det hele viser bare hvor stor en suppe programvarebransjen er. og 7 år i bur pluss en symbolsk sum pr måned for resten av livet høres ut som pisk med etterfølgende salting av sår.

 

jeg undres, kan jeg mot innskriving av gyldig windows nøkkel laste ned en iso av den windows utgaven nøkkelen hører til fra microsoft, i tilfelle media det orginalt kom på har gått til helvet?

 

greit nok fyren har tydligvis tatt seg grovt betalt, men slik sett så har han bare levert en tjeneste å fått betalt for denne. om han da ikke har drevet å levert ut nøkkler til disse produktene i samme slengen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...