Gå til innhold

Syv års fengsel for piratvirksomhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt forjævlig? Jeg er enig i at det bør være ulovlig, men la oss ikke overdrive, jeg ville ikke engang kalle det spesielt ille til økonomisk kriminalitet å være.

AtW

6847218[/snapback]

Jommen .... har forumet sunket dypt når moderator uttaler seg slik...

Tyveri er, og har alltid vært ulovlig. I enkelte land blir tyven kappet av både det ene og det andre.

"Og heleren er ikke bedre enn stjeleren"

Lenke til kommentar
Helt forjævlig? Jeg er enig i at det bør være ulovlig, men la oss ikke overdrive, jeg ville ikke engang kalle det spesielt ille til økonomisk kriminalitet å være.

AtW

6847218[/snapback]

Jommen .... har forumet sunket dypt når moderator uttaler seg slik...

Tyveri er, og har alltid vært ulovlig. I enkelte land blir tyven kappet av både det ene og det andre.

"Og heleren er ikke bedre enn stjeleren"

6847396[/snapback]

... men nå er det faktisk forskjell på å stjele noe fysisk og kopiere noe digitalt ;)

Lenke til kommentar

sbstn: selvsagt, overså den der. Men dog dersom 1200 i måneden dekker restbeløpet indikerer jo det at mannen har tjent rått på dette. Jeg aner ikke hvor gammel han er når han kommer ut og skal begynne å betale dette beløpet, men hvis vi kan anta at han har 50 år med nedbetalinger forran seg så blir det faktisk ikke en million en gang (50*12*1200=720000)så hvis han har bygd opp verdier på rund 34 mill på denne svindelen så synes jeg ikke straffen er så høy.

 

Vice: fengselstraff handler ikke bare om å beskytte samfundet mot øksemordere. Det har også en prevantiv virkning. For veldig mange er ikke en bot veldig avskrekkende, men dersom risikoen for å bryte en lov er frihetsberøvelse i flere år så er det kanskje ikke like fristende å ta den risikoen.

Lenke til kommentar
Helt forjævlig? Jeg er enig i at det bør være ulovlig, men la oss ikke overdrive, jeg ville ikke engang kalle det spesielt ille til økonomisk kriminalitet å være.

AtW

6847218[/snapback]

Jommen .... har forumet sunket dypt når moderator uttaler seg slik...

Tyveri er, og har alltid vært ulovlig. I enkelte land blir tyven kappet av både det ene og det andre.

"Og heleren er ikke bedre enn stjeleren"

6847396[/snapback]

 

Jasså? Mener du at dette er spesielt alvorlig kriminalitet? Å drepe folk er forjævelig, å bedrive overgrep er forjævlig, folk høyt oppi systemet som svindler for hundrevis av millioner, som går utover vanlig folk er ille.

 

Jeg har aldri sagt at tyveri ikke bør være ulovlig, eller at det som ble gjort i dette tilfelle ikke bør være ulovlig (selv om det ikke er tyveri).

 

Og hva så at enkelte land har barbariske avstraffingsmetoder, er det noe du mener vi burde lære av? Hvis ikke, hva er grunnen til at du i det hele tatt tar det opp?

 

AtW

Lenke til kommentar
sbstn: selvsagt, overså den der. Men dog dersom 1200 i måneden dekker restbeløpet indikerer jo det at mannen har tjent rått på dette. Jeg aner ikke hvor gammel han er når han kommer ut og skal begynne å betale dette beløpet, men hvis vi kan anta at han har 50 år med nedbetalinger forran seg så blir det faktisk ikke en million en gang (50*12*1200=720000)så hvis han har bygd opp verdier på rund 34 mill på denne svindelen så synes jeg ikke straffen er så høy.

 

Vice: fengselstraff handler ikke bare om å beskytte samfundet mot øksemordere. Det har også en prevantiv virkning. For veldig mange er ikke en bot veldig avskrekkende, men dersom risikoen for å bryte en lov er frihetsberøvelse i flere år så er det kanskje ikke like fristende å ta den risikoen.

6847401[/snapback]

 

Han har vel neppe bygd opp 34 mill på den svindelen, det er et tall som er tatt fra (antaklig overdrevne) kalkulasjoner på hvor mye programvarebransjen har tapt på hans "forretinger", jeg ville blitt kraftig overrasket om han har tjent noe i nærheten av så mye.

 

AtW

Lenke til kommentar

vist jeg ikke husker feil så beslagla de

Blant annet et Lamborghini, en Hummer, tre Corvetter, en Lincoln Navigator, to Cessna-fly, et helikopter, en speedbåt en amulanse og to brannbiler.

Mener det var i denne saken

itavisen

eller kanskje det var en annen, men det er i alle fall tydelig at det er penger og tjene på det.

 

så det var en anen sak men fortsatt mye penger og tjene på det..

Endret av joker
Lenke til kommentar

7 års fengsel er vel helt greit. Matematisk sett blir dete 1 års fengsel for hver 5te million han har "stjålet". Selvfølgelig bør han betale den summen selskapene i teorien kunne tjent på platene. At dette kommer til å bli en belastning for han resten av livet er hans eget problem - og hans egen skyld.

 

Et viktig poeng med straff er ikke bare preventiv virkning og skjerming mot samfunnet. Straffen skal også være rettferdig ift. ofrene. Hadde noen stjålet slike summer fra meg hadde jeg hvertfall ikke syntes at 7 år hadde vært i meste laget.

 

Håper dette sender signaler til andre som driver/har tenkt til å drive med slik faenskap.

 

Forøvrig er jeg helt enig i at det er tull at dette skal straffes med strengere fengselstraff enn f.eks. vold. Det som er feil er derimot ikke straffen i denne saken, men de latterlig lave straffene for å utøve vold.

Lenke til kommentar
vist jeg ikke husker feil så beslagla de

Blant annet et Lamborghini, en Hummer, tre Corvetter, en Lincoln Navigator, to Cessna-fly, et helikopter, en speedbåt en amulanse og to brannbiler.

Mener det var i denne saken

itavisen

eller kanskje det var en annen, men det er i alle fall tydelig at det er penger og tjene på det.

 

så det var en anen sak men fortsatt mye penger og tjene på det..

6847464[/snapback]

 

Hehe, 2 brannbiler faktisk :) Virker som vedkommende hadde litt mer penger enn han hadde bruk for ja.

 

Ellers betviler jeg ikke at disse svindlerene sikkert tjener endel penger, men jeg tror ikke det er så mye som 35 mill. Disse tapstallene er ofte pumpet opp ganske mye, så jeg tror ikke han har tjent på langt nær så mye som selskapene har "tapt".

 

AtW

Lenke til kommentar

Forøvrig er jeg helt enig i at det er tull at dette skal straffes med strengere fengselstraff enn f.eks. vold. Det som er feil er derimot ikke straffen i denne saken, men de latterlig lave straffene for å utøve vold.

6847471[/snapback]

 

Dette er litt haveis utenfor topic, men straffer har en prevantiv virkning på økonomisk kriminalitet. På voldskriminalitet er det vist minnimal korrelasjon mellom straffenivå og mengden kriminalitet. Det utføres som oftest i affekt eller i rus, og er sjelden en gjennomtenkt avgjørelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Moderatorer skal ikke få lov til å ha en personlig mening om noen ting.. Jeg er overasket og sjokkert over at ikke hardware.no nettverket ikke påtvinger apatikurs som tiltak for å dem til å slutte å svare på/bry seg om ting som ikke inngår i skikk og stell av forumet!

 

Edit: Jepp, denne responsen kommer selvfølgelig litt (bare litt) pga at jeg er enig i d ATW. sier. Forsåvidt unødvendig av meg å si det på ny på en mindre artikulatorisk ( :dontgetit: ) måte.

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
Helt forjævlig? Jeg er enig i at det bør være ulovlig, men la oss ikke overdrive, jeg ville ikke engang kalle det spesielt ille til økonomisk kriminalitet å være.

AtW

6847218[/snapback]

Jommen .... har forumet sunket dypt når moderator uttaler seg slik...

Tyveri er, og har alltid vært ulovlig. I enkelte land blir tyven kappet av både det ene og det andre.

"Og heleren er ikke bedre enn stjeleren"

6847396[/snapback]

Det som virkelig er trist er at det nesten alltid kommer en eller annen forvirret person inn i slike debatter og forsøpler den med sine egne definisjoner av tyveri. :thumbdown:

 

Edit: Men har ingen av dere som mener at "7 år er greit" et svar på hva som gjør en slik person så farlig for samfunnet at han må låses inne?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Men har ingen av dere som mener at "7 år er greit" et svar på hva som gjør en slik person så farlig for samfunnet at han må låses inne?

6847519[/snapback]

Signaleffekt er viktig i økonomisk kriminalitet. Å sitte inne i flere år skremmer mye mer enn å bli dømt til 'evig' trekk i lønn. Derfor.

Lenke til kommentar
Men har ingen av dere som mener at "7 år er greit" et svar på hva som gjør en slik person så farlig for samfunnet at han må låses inne?

6847519[/snapback]

Signaleffekt er viktig i økonomisk kriminalitet. Å sitte inne i flere år skremmer mye mer enn å bli dømt til 'evig' trekk i lønn. Derfor.

6847541[/snapback]

Så hvorfor kan man ikke bruke mer signaleffekt siden det tydeligvis fungerer så bra? Sperr feks. inne alle narkomane så blir det mindre narkomisbruk. Sperr inne råkjørere så blir det færre trafikkulykker. Ville ikke det vært lurt?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Helt forjævlig? Jeg er enig i at det bør være ulovlig, men la oss ikke overdrive, jeg ville ikke engang kalle det spesielt ille til økonomisk kriminalitet å være.

AtW

6847218[/snapback]

Svindel for 35mill er jo ikke så værst da.

Økonomisk kriminalitet er en alvorlig forbrytelse, selv om det ikke fysisk skader andre mennesker. 7 års fengsel er da engentlig ikke så mye for denne forbrytelsen. Jeg kan minne om at Terje Bogen fikk 5 års fengsel her i Norge for sin kreative regnskapsførsel, og han bare utsatte kerditorer og investorer for faktiske tap.

Lenke til kommentar
Edit: Men har ingen av dere som mener at "7 år er greit" et svar på hva som gjør en slik person så farlig for samfunnet at han må låses inne?

6847519[/snapback]

Han er farlig for samfunnet, han driver økonomisk kriminalitet. Han skader ingen direkte fysisk, men no er samfunnet vårt blitt noe mer komplisert enn å bare beskytte oss mot vold. Desverre er det slik at mange oppfatter vold som den eneste alvorlige forbrytelsen man kan gjøre og sammenligner alle andre forbrytelser opp voldsforbrytelser. I Norge ønsker man å heve strafferammen for økonomisk kriminalitet, slik at en svindler i millionklassen ikke skal bli straffet som en lommetyv.

Det er helt naturlig at om man bryter lovverket så kan man få fengselsstraff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...