Gå til innhold

Syv års fengsel for piratvirksomhet


Anbefalte innlegg

QUOTE(simalarion @ 12/09-2006 : 15:58)

Denne teorien kan du også sette helt på hodet. Tenk Robin Hood

 

edit

ja denne personen ble rik selv, men tok uansett en dropa fra der det kom fra.

 

 

 

 

 

 

...og det var Robin hvem? Jeg trodde Robin Hood tok fra den rike og slemme sheriffen og gav til de fattige. Men du tenker kanskje på en annen Robin, som stjal fra sheriffen for å bli rik selv?

 

Akk ja... Det gir i hvert fall begrepet "Robin Hood-mentalitet" en ny betydning

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

 

Du ser forklaringen under det jeg skrev, og jeg ser på måten du skriver på at du velger å ikke ta poenget. Og ja personer som vanligvis ikke har råd til xp osv og som ikke har kunnskap\tilgang til å laste ned selv får råd på denne måten.

 

Man må bare prøve å missforstå poenger riktig.

 

edit

Dårlig svar post, men jeg haddet en kunde på tlf mens jeg skrev den så ble litt på trynet. retter nå

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne saken her har som mange sier flere sider, for det første så er dette en straff fra "beskytt merkevaret for enhver pris landet", også kalt USA. Til eksempel kan jeg gi dere denne lenken fra vår tids største svindel i Norge der bedrifter gikk med faktiske tap over budskjett:Finance credit dommen Nærmere bestemt 1178 millioner kroner fikk han i bot pluss ni års fengsel for svidel i milliardklassen.

 

Min mening på generell basis er at folk som selger andres programvare, og annet åndsverkbeskyttet programvare/media selvfølgelig fortjener en straff. Men regnestykker gjort av RIAA og lignende er jo helt på jordet.

 

Feks. så regnes tapstalla de har når noen har 1000 filmer og 50000 mp3 filer på hardisken som om personen(e) ville kjøpt eller hadde hatt mulighet til å kjøpe så mange cder og dvder.

Det er faktisk en stor forskjell på å laste ned å lagre for å se det selv, og kanskje dele med venner i forhold til denne saken hvor noen selger det for egen vinning på nettet i stor skala.

Denne saken har tross alt ikke skattbar inntekt, og det er benyttet salg av andres produkter, mao. er det ulovlig inntekt, det man på godt norsk kaller svart siden den er unndratt skatt og ligningsverdier.

 

Han burde uten tvil få en fengselstraff, og inndratt alle verdier som kunne spores som et resultat av salg av programvare og en klekkelig bot. Men 7 års fengsel for noe sånt det er det KUN USA og undersåttene deres som ville gitt i tillegg til den enorme boten.

 

Redigert så det gav litt mere fornuft håper jeg

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
QUOTE(simalarion @ 12/09-2006 : 15:58)

Denne teorien kan du også sette helt på hodet. Tenk Robin Hood 

 

edit

ja denne personen ble rik selv, men tok uansett en dropa fra der det kom fra.

 

 

 

 

 

 

...og det var Robin hvem? Jeg trodde Robin Hood tok fra den rike og slemme sheriffen og gav til de fattige. Men du tenker kanskje på en annen Robin, som stjal fra sheriffen for å bli rik selv?

 

Akk ja... Det gir i hvert fall begrepet "Robin Hood-mentalitet" en ny betydning 

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

 

Du ser forklaringen under det jeg skrev, og jeg ser på måten du skriver på at du velger å ikke ta poenget.

 

edit

Dårlig svar post, men jeg haddet en kunde på tlf mens jeg skrev den så ble litt på trynet. retter nå

6849046[/snapback]

 

Jeg ser ikke noen annen forklaring enn at du åpenbart mener at det er greit å berike seg selv på bekostning av andre, så lenge disse andre har mye penger fra før. Deg om det.

Lenke til kommentar
Min mening er at sånne folk som selger programvare, og annet åndsverkbeskyttet programvare/media selvfølgelig fortjener en straff. Men regnestykker gjort av RIAA og lignende er jo helt på jordet. Selv om noen skulle ha 1000 filmer og 50000 mp3 filer på hardisken så betyr det ikke at de ville kjøpt eller hadde hatt mulighet til å kjøpe så mange cder og dvder. Det er faktisk en stor forskjell på å laste ned å lagre for å se det selv, og kanskje dele med venner i forhold til å selge det for vinning på nettet i stor skala. Dette er tross alt ikke skattbar innetekt som man kan se på som svarte penger siden de er undratt skatt og ligningsverdier.

 

Eh... Jeg tror du har misforstått saken her. Fyren er dømt for å selge piratkopiert programvare i stor skala, med millioninntekter. Det er altså ikke snakk om å "dele noen musikkfiler eller filmer med venner". Dette med skattbar inntekt eller svarte penger skjønte jeg ikke poenget ditt med. Er det en formildende omstendighet at pengene ikke er ført opp i selvangivelsen?

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noen annen forklaring enn at du åpenbart mener at det er greit å berike seg selv på bekostning av andre, så lenge disse andre har mye penger fra før. Deg om det.

 

ahhahaha mister square som nekter å ta poenget.

 

Nå er det så utvannet fra første post som svaret var ment på, at dette blir helt poengløst

 

OM du prøver å tenke på hvilken kake det i utgangspunket blir tatt fra og hvem som nå får råd til å bruke xp, så kommer muligens poenget.

Lenke til kommentar

Eh... Jeg tror du har misforstått saken her. Fyren er dømt for å selge piratkopiert programvare i stor skala, med millioninntekter. Det er altså ikke snakk om å "dele noen musikkfiler eller filmer med venner". Dette med skattbar inntekt eller svarte penger skjønte jeg ikke poenget ditt med. Er det en formildende omstendighet at pengene ikke er ført opp i selvangivelsen?

6849122[/snapback]

 

Misforsto ingenting, men forklarte det dårlig. Redigerte mitt opprinnelige innlegg så det blei litt mere forståelig :roll:

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noen annen forklaring enn at du åpenbart mener at det er greit å berike seg selv på bekostning av andre, så lenge disse andre har mye penger fra før. Deg om det.

 

ahhahaha mister square som nekter å ta poenget.

 

Nå er det så utvannet fra første post som svaret var ment på, at dette blir helt poengløst

 

OM du prøver å tenke på hvilken kake det i utgangspunket blir tatt fra og hvem som nå får råd til å bruke xp, så kommer muligens poenget.

6849148[/snapback]

 

...at det er greit å selge piratkopiert programvare fra ulike produsenter, fordi Windows XP er for dyrt i dine øyne? Og sammenhengen er? No offence, men det later til at du lever på en helt annen planet. Skruppelløs vinningskriminalitet er ikke OK selv om du ikke liker firmaene som blir utsatt for den.

Lenke til kommentar
Ikke det jeg sier i det hele tatt, du tolker det akkurat som det passer i din verden.

 

Les på posten svaret var ment til

 

edit

Det er kunn snakk om å se en sak fra flere sider her.

6849243[/snapback]

 

Ja, jeg må si at du har en imponerende klarsynthet, hehe. :!: Det er jo åpenbart at at denne "backupmannen" delte ut billig programvare av ren godhet og medmenneskelighet. En sann Robin Hood. Skurkene er naturligvis produsentene av programvaren, som burde vite bedre enn å ville straffeforfølge en som selger programvaren deres uten at de får en krone av inntektene.

Lenke til kommentar
-Disney robin hood og den virkelige robin hood er også to vilt forkjellige ting.

 

Tydlig hvilken bok du har lest.

 

OM du nekter å se poenget\vinklignen så er det greit. Vannet ut nokk dette nå.

6849328[/snapback]

 

Ok, så da var virkelig Robin Hood en skurk som ranet rike folk for å berike seg selv. En lat egoist som ikke orket å bli rik på anstendig vis, med andre ord? Jaja, i så fall må du gjerne sammenligne backupmannen med Robin Hood. Problemet er gjerne at navnet vanligvis brukes i litt mer positive sammenhenger.

 

Og jo, jeg har lest nok av bøker om Robin Hood i min barndom, og jeg må si at det overrasker meg litt hva du har fått ut av dem...

Lenke til kommentar

Og smekk på fingeren, sier du? For å tjene flere titalls millioner på kriminalitet?

 

For å tjene flere titalls millioner på kriminalitet? Hvor har du det tallet fra?

 

AtW

6849385[/snapback]

 

Tja, si det... Ikke fra noe håndfast sted igrunnen, men når det amerikanske justisdepartementet sier at han solge piratsoftware som i lovlig utgave hadde en verdi på rundt 20 millioner dollar, så er det ikke urealistisk å regne med at piratutgavene gav inntekter på noe gode millioner dollar. Men ok da, la oss si flere millioner kroner da, for å være fryktelig nøkterne.

 

Hehe du nekter å se saken fra fler sider og mister poenget mitt, kan du ikke bare droppe det, eller glemme det?.

 

edit

jungel

 

Nok svada om Robin Hood nå. Jeg tror de fleste vil være enig i at denslags mentalitet som ligger bak salg av piratkopiert software for egen vinnings skyld ikke har noe med denne skikkelsen å gjøre.

Lenke til kommentar

Pappa figuren i deg står sterkt

 

Igjen så kommer det ann på hvor mange vinkler du kan se en sak fra, kunne godt gitt enda et eksempel, men synes selv dette er dratt for langt alleredet.

 

Det er deg selv som tolker å drar i Robin Hood eksempelet som var ment til et helt annet svar i en litt annen sammenheng.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Pappa figuren i deg står sterkt

 

Igjen så kommer det ann på hvor mange vinkler du kan se en sak fra, kunne godt gitt enda et eksempel, men synes selv dette er dratt for langt alleredet.

 

Det er deg selv som tolker å drar i Robin Hood eksempelet som var ment til et helt annet svar i en litt annen sammenheng.

6849529[/snapback]

 

Javel, så får du forklare hva du mener da, i stedet for å komme med så mye svada som du gjør her. Det skal bli spennende å høre hvordan du rettferdiggjør vinningskriminalitet som dette... :roll:

Lenke til kommentar

lol ja du bestemmer jo hva som er svada.. makten å æren i evighet

 

Igjen retter jeg deg tilbake til min første post der jeg bruket eksempelet. Det er ikke ment på den måten du buser fremm på at en ting er rett, jeg bare ønsker å belyse enn annen vinkel på saken.

 

edit

 

å ja, at det her blir tatt fra de rikeste.

 

----------------------------

Nå orker jeg ikke svare deg fler ganger, ser du skriver igjen. Vi kommer aldrig i verden til å komme noen vei med hverandre uasnett.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Igjen retter jeg deg tilbake til min første post der jeg bruket eksempelet. Det er ikke ment på den måten du buser fremm på at en ting er rett, jeg bare ønsker å belyse enn annen vinkel på saken.

 

Så i stedet for å faktisk belyse noe som helst så henviser du til dette våset du skriver under?

 

Først stjeler de.

Så spammer de ned nettet for å få solgt tyvgodset.

Så lurer de forsåvidt intetanede til å bli helere.

Og desse forsåvidt intetanede får alverden problem med PC-ene sine.

Og dette forsvarer masse folk her på forumet .... Jøss... 

 

Denne teorien kan du også sette helt på hodet. Tenk Robin Hood :)

 

edit

ja denne personen ble rik selv, men tok uansett en dropa fra der det kom fra.

6848894[/snapback]

 

:roll:

 

Jeg vil anbefale at du forsøker å sove ut rusen før du fortsetter debatten.

 

EDIT: Jeg regner forresten med at smuglere også havner under denne Robin Hood-definisjonen til simalarion: De beriker seg selv, samtidig som vi stakkars, fattige nordmenn kan få kjøpt tobakk og alkohol til "riktig" pris. Og det er jo bare de onde butikkene og vinmonopolet som taper på det.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Du er utrolig intresert i Ond og God (av en eller annen grunn, og nei du trenger ikke beskrive hvem du mener er onde) hvor mye svada jeg skriver og hvor ruset jeg er. Hvofor dukker du opp på posten å svarer en ruset mann som skriver svada. Gå inn i deg selv litt nå :)

 

Folk skal helst ikke skrive\si noe annet en det du tenker å mener?.

Lenke til kommentar
Du er utrolig intresert i Ond og God (av en eller annen grunn, og nei du trenger ikke beskrive hvem du mener er onde) hvor mye svada jeg skriver og hvor ruset jeg er. Hvofor dukker du opp på posten å svarer en ruset mann som skriver svada. Gå inn i deg selv litt nå :)

 

Folk skal helst ikke skrive\si noe annet en det du tenker å mener?.

6849858[/snapback]

 

Du velger altså å ignorere mitt velmenende råd. Vel vel, deg om det.

 

Basert på dine tidligere innlegg i tråden kan vi altså konkludere med at du, i ruset tilstand eller ikke (jeg mistenker seriøs syretripp, men det er bare en fjerndiagnose), mener at å selge piratkopiert software for egen vinnings skyld er helt ok? Ikke bare det, men du later til å mene at denslags aktiviteter gjør verden en tjeneste, angivelig basert på en merkelig forestilling om at software er for dyrt, at programvareprodusentene tjener for mye penger, og at alle mennesker skal ha rett til å kjøpe de programmer de selv ønsker, til en "rett" pris.

 

Riiight.... :roll:

 

Tenker vi gir oss der jeg, og tar kvelden mens leken er god. Kanskje ting virker litt klarere i morgen tidlig? Og avslutningsvis kan jeg jo nevne at det finnes gratis alternativer til de fleste programmer. Altså behøver man ikke å kjøpe piratkopier dersom man ikke har råd til Adobe Photoshop eller lignende.

 

 

EDIT: Du må for all del benytte anledningen til å oppklare, dersom dine kryptiske innspill i tråden har hatt en litt for høytsvevende, eventuelt dobbel mening, for oss som fremdeles har beina plantet på jorden.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...