Gå til innhold

Syv års fengsel for piratvirksomhet


Anbefalte innlegg

Så du har ikke noe svar på hva du mener med dine utsagn, bare det jeg lurte på.

 

Takk  :)

6861586[/snapback]

 

Må jo si jeg lurer litt på hvor mange ganger du skal ha et svar svart på hvitt før det siger inn hos deg. Minner om å forsøke å prate fornuftig med en liten unge. Det går et minutt så får man akkurat samme spørsmålet igjen. Og igjen. Og igjen. Men forsøker å svare, men det hjelper så lite. Jaja, du kan jo lese litt oppover her i tråden, om igjen og om igjen, så går det kanskje opp et lys hos deg til slutt. Jeg gidder i hvert fall ikke å copy & paste mer.

 

Lykke til, og god bedring!

 

EDIT: Du er veldig glad i å redigere innlegg i etterkant du... Smart!

 

Når du sier i stor skala er det alvorlig, er det ganske essensielt å ha med hvor stort kvantum du tenker på. (ikke minst i forhold til backup mannen)

 

Hvorfor i all verden er dette essensielt, for andre enn en manisk kverulant? Jeg antar du forstår at det ikke er noe klar linje. Som sagt før - og nå gjentar jeg meg for sist gang her, resten kan du bla opp og lese på nytt hvis det behøves - det er opp til domstolen å avgjøre hvor grov en forbrytelse er.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det sier alt om hvor streng straff du mener de skal få. Og det virker på meg som du setter en grense på hva som er alvorlig

 

Dette svarer du heller ikke på, bare det min gode mann.

6861662[/snapback]

 

Kan noen andre forsøke her nå? Jeg fikk plutselig litt mer fornuftige ting å gjøre enn å mate simalarion med teskjeer som han lukker øynene for og nekter å spise. Eventuelt kan vi bare kalle debatten for over, og så kan simalarion gå tilbake og lese de foregående innleggene, og forsøke å faktisk se teksten som står der. Legg spesielt merke til innleggene der jeg påpeker at det er opp til domstolene å vurdere alvorligheten av hver enkelt kriminelle handling, og at straffeutmålingen blir deretter, kort og enkelt fortalt.

 

I backupsaken ble det åpenbart vurdert som meget alvorlig, ettersom salg av piratkopiert software ble satt i system, og personen bak opplegget tjente mye penger. Straffen ble deretter. Mye hardere enn den ville blitt for en tenåring som lastet ned et program på DC++.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar
Du påpeker at det er opp til dommstolene ja. Du har med andre ord store meninger om hvor alvorlig det er å selge kopiert  matriell i stort kvantum, men har ingen formening om hva et stort kvantum innebærer og hvor stor - lang straff de må få.

6861763[/snapback]

 

Korrekt. Ettersom det selvsagt ikke finnes noe klart definert grense for hva som er mye, veldig mye, ekstremt mye, eller ikke fullt så mye. Dette er relative begreper. Finally - a breakthrough. :roll: Håper du får fred i sjelen nå.

Lenke til kommentar
OM jeg får fred? tror ikke det er så mye tvil om hvem som har en agresiv tone men.

 

Tja, du har jo vært helt manisk i din søken etter å finne den konkrete, og selvsagt ikke-eksisterende, grensen mellom kopiering i større eller mindre skala. Håper du kan hvile hodet ditt litt nå, etter denne strabasiøse ferden. Det var åpenbart hardt.

 

EDIT: Den sedvanlige editen fra simalarion:

edit

svaret under taler jo for seg selv, poster ikke noe svar på den. (han får det til å bli min søken og min grense nå

Hehe, tja... Det holder vel å lese oppover i tråden her. "Du varer jo ikke!" "Hvor går grensen?" "Hva er stor skala?" "Vil du ikke svare?" "Du har jo sagt stor skala!"... Akk ja. God bedring igjen simalarion.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

All økonomisk kriminalitet vil ha forskjellig alvorlighetsgrad selv om det er samme grunnlovsparagrafer som blir brudt. Det er derfor man har strafferammer til lovene og individuelle straffeutmålinger i hver enkelt sak. selve straffeutmålingen er det dommeren som står for etter en helhetsvurdering av presenterte beviser og vitneutsagn. Denne bestemte saken har i amerikansk rett en strafferamme på 10 år. Det har vært mange andre liknende saker de siste årene der tiltalte har blitt idømt mildere dommer enn i denne spesifikke saken, noen har fått ubetinget fengsel i tillegg til bot, andre bare bøter. Men da dette er den største saken innenfor software piratvirksomhet noen sinne har kommet opp i amerikansk rettsvesen og har dermed fått den til nå strengeste straffeutmålingen.

Lenke til kommentar
Det er derfor man har strafferammer til lovene og individuelle straffeutmålinger i hver enkelt sak.

 

Det er jo her kjernen ligger, og skrive feks salg av alvorlig mye kopierrt matriel er ikke greit - blir for enkelt. Da problemet starter nettop der, hva er alvorlig mye.

 

Etc får Backup mannen for streng straff her?

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
All økonomisk kriminalitet vil ha forskjellig alvorlighetsgrad selv om det er samme grunnlovsparagrafer som blir brudt. Det er derfor man har strafferammer til lovene og individuelle straffeutmålinger i hver enkelt sak. selve straffeutmålingen er det dommeren som står for etter en helhetsvurdering av presenterte beviser og vitneutsagn. Denne bestemte saken har i amerikansk rett en strafferamme på 10 år. Det har vært mange andre liknende saker de siste årene der tiltalte har blitt idømt mildere dommer enn i denne spesifikke saken, noen har fått ubetinget fengsel i tillegg til bot, andre bare bøter. Men da dette er den største saken innenfor software piratvirksomhet noen sinne har kommet opp i amerikansk rettsvesen og har dermed fått den til nå strengeste straffeutmålingen.

6862018[/snapback]

 

Prisverdig at du tar deg tid til enda en forklaring, men jeg tror dessverre du taler for døve ører, eventuelt blinde øyne :) Kom til å tenke på en Fawlty Towers-episode der Mr. Fawlty proklamerer til Manuel at "Please try to understand before one of us dies". Men vi kan vel gå utifra at poenget er vel mottatt hos de fleste.

Lenke til kommentar
For en saus ... !

Pengene ble ikke tatt fra Bill Gates eller en stor programvarelevrandør som noen fryder seg over, men fra de som kjøpte de falske varene varene.

Dette er kjeltringer som ikke vil betale for ordiær vare. :thumbdown:

6858495[/snapback]

Hvis pengene ikke ble tatt fra programvareprodusentene, hvorfor skylder han da SIIA 35millioner? De som kjøpte varene betalte vel mindre enn de ville betalt i en butikk? Hvem er det som fryder seg over at pengene ble tatt fra Bill Gates?

Lenke til kommentar
Korrekt. Ettersom det selvsagt ikke finnes noe klart definert grense for hva som er mye, veldig mye, ekstremt mye, eller ikke fullt så mye. Dette er relative begreper. Finally - a breakthrough.  Håper du får fred i sjelen nå.

 

:!: Om jeg får fred i sjelen :!: (med alle fine superlativer du gir meg :thumbup: ) Har jo aldrig vært uening i svaret du quoeter der, eneste jeg har spurt om hele veien er at du skal fulløfre dine meninger om hva du mener med alvorlig mye salg.

 

Korrekt. Ettersom det selvsagt ikke finnes noe klart definert grense for hva som er mye, veldig mye, ekstremt mye, eller ikke fullt så mye. Dette er relative begreper. Finally - a breakthrough.  Håper du får fred i sjelen nå.

 

Det er jo fristende å spørre Jungel hva han faktisk mener her:

 

1 Er det greit å kopiere/laste ned til eget bruk?

2 Er det greit å kopiere/laste ned og dele med venner og bekjente?

 

 

 

 

1. Nei. Men det er ikke like alvorlig som å selge i stor skala.

2. Nei. Men det er ikke like alvorlig som å selge i stor skala.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Du påpeker at det er opp til dommstolene ja. Du har med andre ord store meninger om hvor alvorlig det er å selge kopiert  matriell i stort kvantum, men har ingen formening om hva et stort kvantum innebærer og hvor stor - lang straff de må få.

6861763[/snapback]

 

Korrekt. Ettersom det selvsagt ikke finnes noe klart definert grense for hva som er mye, veldig mye, ekstremt mye, eller ikke fullt så mye. Dette er relative begreper. Finally - a breakthrough. :roll: Håper du får fred i sjelen nå.

6861785[/snapback]

Tja, etter norsk lov går det vel en rimelig klar grense i kroner og øre for hva som betegnes som grovt tyveri. Et par hundre tusen kvalifiserer vel, og gir dertil strafferamme. Jeg regner med at alle advokater innen strafferett har disse grensene rimelig klart for seg (av en eller annen grunn har ikke jeg det), det er med andre ord ikke helt udefinerte/relative grenser sett fra domstolenes synspunkt. Forøvrig enig i at Simalarion gjør seg rimelig tunghørt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...