Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

FB.934880505 skrev (7 minutter siden):

Hva tenker dere?

Jeg er 41 år med fagbrev.
Jobbet 9 år i samme IT stilling, med dårlig lønn og flere ekstra oppgaver jeg ikke fikk ekstra betalt for.
Mars 2022 byttet jeg avdeling og fikk 5 mnd opplæring før vi startet på egenhånd.
Tjener nå ca 130.000 mer enn for 6 mnd siden, mye større frihet i jobben generelt og 100% overtid fra første time.
I løpet av disse 6-7 mnd har jeg innsett at dette ikke er drømmejobben, samtidig skal de to eneste erfarne konsulentene som har samme oppgaver på min lokasjon slutte.

I min nårværende stilling er du en liten del av større prosjekter med anskaffelse / oppgradering av applikasjoner. Gjør du din del rett ser du aldri applikasjonen igjen. Så har du kanskje et par applikasjoner i uken. Så du starter på nytt et par ganger i uken, slik går no dagan.
Jeg vil heller jobbe med noe over tid der man kan se at den energien man legger i arbeidsoppgavene gjør tjenesten du jobber med bedre for alle parter.

Det tror jeg at jeg har funnet i en ledig forvalter stilling i samme selskap.
Som forvalter av en tjeneste så jobber man jo konstant med dette systemet og det som er rundt, man har mye kommunikasjon med forskjellige ledd i organisasjonen, samt leverandør og brukere av den aktuelle tjenesten. Basislønnen er nok ikke så forskjellig fra den jeg har i dag, kanskje jeg kan få 650.000k, men man er også del av vaktlag, som vanligvis gir en kompensasjon på 160.000 kr. Jeg ville vanligvis ikke byttet jobb for bare 50k, men den vakt kompensasjonen gjør at forskjellen blir rundt 200k.

Spørsmålet er da, hvor mye drittstøvel er jeg om jeg søker på en ny stillingen etter 7 mnd i min nåværende stilling?
Vil dette kunne få negative konsekvenser for meg, selv om jeg ville blitt i denne neste stillingen i mange år?
Jeg har aldri før byttet mellom en fast jobb til en annen uten å ha stått i jobben i minst 5 år så dette er nytt for meg.
Hva ville dere gjort?

 

Husk at du lever ditt liv, ikke for andre. Gjør de endringene som er bra for deg. Men, husk at vakt betalingen kommer med ulemper også, det er ikke bare en bag med penger de kaster etter deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wampster skrev (På 28.9.2022 den 15.35):

Litt OT, men er det noen her som som er/kjenner noen som er Byggingeniør?

Jeg vurderer å bytte beite fra IT til det da jeg alltid har hatt lyst/ønsket å jobbe med slikt, 
men er usikker på hvordan det er for en som ved endt utdanning er i rundt 40 å få jobb,
og evt hva startlønn man kan se for seg?

-wamp
 

Jeg er byggingeniør og mistrives med det. :) 

Vi hadde en i klassen vår som var nærmere 50 år og han fikk jobb hos ett av de store konsulentselskapene. Tror ikke han hadde de beste karakterene heller, men han var jo engasjert og opptatt av å lære. Slik markedet har vært de siste årene tviler jeg på du ville hatt store problemer med å få deg jobb.

Jeg hadde vel en startlønn på 520 om jeg husker riktig, men det er vel nærmere 6 år siden nå. Han mener jeg på hadde over 600 i startlønn og hadde sikkert den beste startlønnen i vårt kull. Fikk tydeligvis litt uttelling for ansiennitet. 

Når jeg tenker meg om hadde vi minst tre stykker som var over 40 i klassen vår. De fungerte helt fint sosialt og gjorde det bare til en bedre klasse i mine øyner.

Hva er det som frister innen bygg da? Rart med det, men jeg har jo angret litt på at jeg ikke valgte IT. :) 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 30.9.2022 den 12.48):

Wow, er dere så krevende? Er jo fåtall ingeniører som har fagbrev i tillegg. Jeg ser på det som en kjempe gode men ansetter helt fint uten. Dog i annen bransje.

 

Nå har jeg jobbet som bygg ing, men er utdannet maskin ing. Jobber nå innen mekanisk produksjon av større og mer avanserte ting opp til 250mill. kr pr prosjekt.

Jeg kan på hånden på hjertet si at i et typisk - helt gjennomsnittlig mekanisk bedrift i Norge med 50-70 ansatte, hvor 10 er ingeniører, så er det kanskje 4-5 som gjør en OK jobb. Av de 5 som gjør en OK jobb, så er det 2 nøkkelpersoner som utgjør den store forskjellen. Her kommer du inn; 

 

Det spørs litt på hva du vil være. Vil du være omtalt som utrolig dyktig mann som vil utgjøre en forskjell, hvor kunder kommer å ber spesifikt om deg som prosjektleder/ingeniør, eller vil du være en av de 5, som egentlig ingen bryr seg om er på jobb i det hele tatt. Eneste måten man merker de er vekk er hvis kaffen ikke er kokt kl 08, fordi en av disse 5 gjør det.

Bygg er jo så bredt. Du kan bli VA ingeniør i kommunen, å dasse rundt og ringe noen for å sette ut en pumpe kl 2 på natta på lørdag.

Eller du kan kjøre analyse for struktur i Norge høyeste trebygg?  Eksempel 1: Det er vanskelig å bruke deg som konstruktør av nybygg, fordi du sannsynligvis ikke har kjennskap til, eller forkunnskap nok til å sette opp noe enkelt. Det er lettere - å billigere - å lære en snekker å tegne, enn å lære deg alt innen byggkonstruksjon.

Eksempel 2: Du er nyansatt og blir ansatt som byggningsleder/prosjektleder. Ganske OK flaut å spørre folk i grøfta hva du bør gjøre. Da er det nesten lettere å lære opp grøfte-gutta (som også skjer! Klubben som ikke vet om kontrakten er opp eller ned får 7 siffer lønn. Helt komisk)

Avhenger litt av deg, hva du vil. Jeg har god tro på at du får deg jobb, men ikke som hva som helst, hvor som helst. Akkurat nå så er bygg nedsyltet i penger, så gode muligheter nå, men hvis du starter nå, å er ferdig om 4-6år, tja. 

Du får til hva du enn vil i livet, men du må på en måte vise å jobbe deg til det, eller kjenne noen som gjør at du får en fot innenfor. Ref. Eksempel 1.

 

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (31 minutter siden):

 

Nå har jeg jobbet som bygg ing, men er utdannet maskin ing. Jobber nå innen mekanisk produksjon av større og mer avanserte ting opp til 250mill. kr pr prosjekt.

Jeg kan på hånden på hjertet si at i et typisk - helt gjennomsnittlig mekanisk bedrift i Norge med 50-70 ansatte, hvor 10 er ingeniører, så er det kanskje 4-5 som gjør en OK jobb. Av de 5 som gjør en OK jobb, så er det 2 nøkkelpersoner som utgjør den store forskjellen. Her kommer du inn; 

 

Det spørs litt på hva du vil være. Vil du være omtalt som utrolig dyktig mann som vil utgjøre en forskjell, hvor kunder kommer å ber spesifikt om deg som prosjektleder/ingeniør, eller vil du være en av de 5, som egentlig ingen bryr seg om er på jobb i det hele tatt. Eneste måten man merker de er vekk er hvis kaffen ikke er kokt kl 08, fordi en av disse 5 gjør det.

Bygg er jo så bredt. Du kan bli VA ingeniør i kommunen, å dasse rundt og ringe noen for å sette ut en pumpe kl 2 på natta på lørdag.

Eller du kan kjøre analyse for struktur i Norge høyeste trebygg?  Eksempel 1: Det er vanskelig å bruke deg som konstruktør av nybygg, fordi du sannsynligvis ikke har kjennskap til, eller forkunnskap nok til å sette opp noe enkelt. Det er lettere - å billigere - å lære en snekker å tegne, enn å lære deg alt innen byggkonstruksjon.

Eksempel 2: Du er nyansatt og blir ansatt som byggningsleder/prosjektleder. Ganske OK flaut å spørre folk i grøfta hva du bør gjøre. Da er det nesten lettere å lære opp grøfte-gutta (som også skjer! Klubben som ikke vet om kontrakten er opp eller ned får 7 siffer lønn. Helt komisk)

Avhenger litt av deg, hva du vil. Jeg har god tro på at du får deg jobb, men ikke som hva som helst, hvor som helst. Akkurat nå så er bygg nedsyltet i penger, så gode muligheter nå, men hvis du starter nå, å er ferdig om 4-6år, tja. 

Du får til hva du enn vil i livet, men du må på en måte vise å jobbe deg til det, eller kjenne noen som gjør at du får en fot innenfor. Ref. Eksempel 1.

 

Nå er vell ikke dette rette tråden å diskutere dette i, men tenkte bare å svare fra mitt perspektiv. 

 

Vi jobber i to forskjellige bransjer, men her er mine observasjoner. 

Ja i mange stillinger er det godt med ett fagbrev i bunn. Generelt sett vill jeg si at ingeniører generelt sett hadde hatt godt av ett fagbrev i bunn. Men slik er ikke alle. Du nevner at for å være "utrolig dyktig" så må en ha fagbrev. Leser det iallefall slik. Og ja det kan nok stemme for noen veldig praktiske stillinger. Men så har en ett lass av stillinger som er veldig teoretiske, her spiller det langt mindre rolle. 

Min erfaring er at om du vill være dyktig, så bør du ha en jobb du liker. Da bruker du tiden din på å lære deg mest mulig om alt. Da går det naturlig. På lederkurs osv omtaler de ofte dette som "indre motivasjon". Dette ser jeg alltid etter når jeg ansetter, slike folk gjør det veldig bra om du mater de med nok utfordringer. 

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (9 timer siden):

Det spørs litt på hva du vil være. Vil du være omtalt som utrolig dyktig mann som vil utgjøre en forskjell, hvor kunder kommer å ber spesifikt om deg som prosjektleder/ingeniør, eller vil du være en av de 5, som egentlig ingen bryr seg om er på jobb i det hele tatt. Eneste måten man merker de er vekk er hvis kaffen ikke er kokt kl 08, fordi en av disse 5 gjør det.

Jeg har lyst å bli en av disse! :) 

I mitt firma er det ingen dødvekt. Jeg var syk forrige uke, men jobbet allikevel, fordi jeg vet at det ikke er noen der som gjør arbeidet mitt og jeg er alt vanvittig presset på tid. Derfor hadde det bare blitt mer å gjøre når jeg var frisk igjen.

Forbinder konsulentbransjen og hele byggebransjen med et evig tidspress og jag som aldri tar slutt. Har jobbet over 300 timer overtid i år og er helt utbrent, men ser fortsatt ikke enden i arbeidet. 

Det jeg ikke vet er om dette er unikt for mitt firma, men jeg mistenker at det gjerne er slik i det private. Har jobbet som tømrer og det var også preget av frister, men dette er nok noen hakk verre.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 timer siden):

Nå er vell ikke dette rette tråden å diskutere dette i, men tenkte bare å svare fra mitt perspektiv. 

 

Vi jobber i to forskjellige bransjer, men her er mine observasjoner. 

Ja i mange stillinger er det godt med ett fagbrev i bunn. Generelt sett vill jeg si at ingeniører generelt sett hadde hatt godt av ett fagbrev i bunn. Men slik er ikke alle. Du nevner at for å være "utrolig dyktig" så må en ha fagbrev. Leser det iallefall slik. Og ja det kan nok stemme for noen veldig praktiske stillinger. Men så har en ett lass av stillinger som er veldig teoretiske, her spiller det langt mindre rolle. 

Min erfaring er at om du vill være dyktig, så bør du ha en jobb du liker. Da bruker du tiden din på å lære deg mest mulig om alt. Da går det naturlig. På lederkurs osv omtaler de ofte dette som "indre motivasjon". Dette ser jeg alltid etter når jeg ansetter, slike folk gjør det veldig bra om du mater de med nok utfordringer. 

 

Nei, fagbrev er ikke noe must. Men det tar lenger tid å lære opp en person om alt innen byggteknisk innen feks bygg-konstruksjon enn det ville tatt å lære en fagmann å tegne. Hvis trådstarter tar siv.ing utdanning og spesialiserer seg på teoretiske beregningsmodeller på bygg/styrkeberegning, så er det en annen sak - da er han spesialisert innen dette, å vil ikke trenge en større forståelse for den tekniske delen av bygget i seg selv - fordi han utfører en teoretisk beregning.

 

Men skal du være prosjektleder å styre med snekkere og anleggsarbeidere, så er det helt klart en forbindelse mellom det å kunne ting fra før av, kontra det å bare kunne teoretiske modeller. Klart, innen 2-4år så kan man vel mye, men da har du kostet 4 årslønner med mer. Dette er et utgangspunkt som er ganske klart innen de fleste bransjer. Ofte derfor man plukker opp ansatte innen produksjon, etc, å gir de mer ansvar.

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 3.10.2022 den 21.51):

Jeg har lyst å bli en av disse! :) 

I mitt firma er det ingen dødvekt. Jeg var syk forrige uke, men jobbet allikevel, fordi jeg vet at det ikke er noen der som gjør arbeidet mitt og jeg er alt vanvittig presset på tid. Derfor hadde det bare blitt mer å gjøre når jeg var frisk igjen.

Forbinder konsulentbransjen og hele byggebransjen med et evig tidspress og jag som aldri tar slutt. Har jobbet over 300 timer overtid i år og er helt utbrent, men ser fortsatt ikke enden i arbeidet. 

Det jeg ikke vet er om dette er unikt for mitt firma, men jeg mistenker at det gjerne er slik i det private. Har jobbet som tømrer og det var også preget av frister, men dette er nok noen hakk verre.

Skulle ikke du bli trader på fulltid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (12 timer siden):

Skulle ikke du bli trader på fulltid?

Stemmer det. Noe jeg har vært flere ganger og kanskje også siden sist jeg nevnte det her? 

Har dessverre ikke hatt nok kapital eller ferdigheter til å holde det gående, så nå trader jeg fulltid ved siden av en fulltidsjobb. Om resultatene holder seg like gode fremover kan det kanskje bli en realitet innen neste sommer.

Men nå går vi litt off-topic tenker jeg.

Lenke til kommentar
On 8/14/2019 at 12:32 PM, OtherHalf said:

Jobbtittel: Systemkonsulent, cloud/hybrid-cloud IT infrastructure
Utdanning: Bachelor informasjonssystemer
Erfaring: 5 år
Alder: 27 år
Brutto årslønn uten tillegg: 650 000 kr
Tillegg: Overtid
Andre goder: Det vanlige i denne bransjen, telefon, forsikringer og pensjonsordninger

Jobbtittel: Seniorkonsulent, public cloud IT-infrastructure
Utdanning: Bachelor informasjonssystemer
Erfaring: 8 år
Alder: 30 år
Brutto årslønn uten tillegg: 800 000 kr
Tillegg: Overtid
Andre goder: Standard IT-goder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a0991...fe9
Gjest a0991...fe9 skrev (På 7.7.2022 den 15.23):

 

Jobbtittel: Manager (rådgivning/revisjon hos en av de 4 store)

Utdanning: Master i økonomi

Erfaring: 4 år

Alder: 33

Brutto årslønn uten tillegg: 825 000,-

Tillegg: 100-200k i bonus, alt etter overtid, resultat, økonomi på egne oppdrag o.l.

Andre goder: Telefon, mobil og internett-abm, noe høyere pensjon, reiseforsikring, ekstragoder ved foreldeperm og div andre småting.

Skatt: Uinteressant, samme skatt for samme lønn. Jeg vet ikke nøyaktig.

Hvor: En av de store vestlandsbyene. Syns dette er essensielt å vite her i denne tråden for tida. Jeg fikk meg 250m2 rekkehus med hage og garasje for rett over 6 mill, jeg bruker 15 min til jobb med bil eller 25-30 med elsykkel. Misunner ikke mine kolleger i Oslo.

Ellers, ny jobbtittel/forfremmelse i år. Ikke helt fornøyd med lønn med den inflasjonen vi har, men trives godt og forventer god stigning de neste 2-4 årene.

Anonymous poster hash: a0991...fe9

Arbeidsmarkedet er hett for tiden, også for oss økonomer. Ble tilbudt en ålreit intreressant stilling i lokalt oljeselskap med 1,1 mill fastlønn 8-16 jobbing. Godene i oljeselskapene er jo ganske gode, men karrierestigen er ikke helt den samme fremover om jeg bytter bransje.

Anonymous poster hash: a0991...fe9

Lenke til kommentar

Jobbtittel: Prosjektleder (kontorjobb)

Utdanning: Fagbrev anleggsgartner

Erfaring: Lærling 3 år, fagarbeider 11 år, prosjektleder 1,5 år

Alder: 35

Brutto årslønn uten tillegg: 570 000 kr

Tillegg: Bonus mellom 10 000 kr og 80 000 kr. 20 000 - 30 000 kr er realistisk fremmover.

Andre goder: Telefon (inkludert abonnement), Microsoft Office (til privat bruk), PC (laptop som jeg kan bruke privat, men jeg ønsker ikke å blande jobb/fritid), firmabil (med gratis diesel/lading, dekkhotell og alt annet en bil kan ha av utgifter), årsavgift på treningssenter/svømmehall blir dekket med 50 %, årlig heisatur (med følge) til storbyer i Europa.

Hvor: Vestlandet

Jeg tjener en god del mindre enn mine kolleger i samme stilling, men det er personer som har hatt den type stilling i flere 10år og/eller har mesterbrev. Samtidig føler jeg meg underbetalt så lenge jeg har de samme arbeidsoppgavene og det samme ansvaret...

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 4e8b2...49f

Jobbtittel: Sivilingeniør (hos en av de 4 store)

Utdanning: Master

Erfaring: 7år

Alder: 30-35

Brutto årslønn uten tillegg:  780.000 kr

Tillegg: Bonus (10.000. ikke garantert hvert år)

Andre goder: Telefon, Office 365 (til privat bruk), fri i påske og romjula.

Hvor: Oslo med omegn

Anonymous poster hash: 4e8b2...49f

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 4140a...f39
On 11/22/2022 at 10:33 AM, Guest 4e8b2...49f said:

Jobbtittel: Sivilingeniør (hos en av de 4 store)

Utdanning: Master

Erfaring: 7år

Alder: 30-35

Brutto årslønn uten tillegg:  780.000 kr

Tillegg: Bonus (10.000. ikke garantert hvert år)

Andre goder: Telefon, Office 365 (til privat bruk), fri i påske og romjula.

Hvor: Oslo med omegn

Anonymous poster hash: 4e8b2...49f

Started å jobbe for en av de store 4 med kun som associate nivå med kun bachelor utdanning (started i 2022 august, Oslo området).
Mulig å spørre om du er manager? Er det stor lønnforskjell mellom managers, eller har "alle" managers lik lønn, men bonusen utgjør lønnforskjellen.

Anonymous poster hash: 4140a...f39

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Økonomirådgiver i kommunen

Hvor gammel du er35

Årslønn:  675 000kr
Utdanning: Master industriell økonomi + ca 100 studiepoeng økonomifag ved siden av jobb 
Erfaring: 10 år
Goder: Telefon, fleksitid, hjemmekontor

Tidligere jobbet i privat sektor med betydelig bedre lønn, men har nå fått barn og verdsetter fleksibel arbeidstid og null overtid over høyere lønn. Tjener uansett mer enn man har bruk for til å leve godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (På 1.1.2022 den 22.39):

nytt år, gikk ikke så rett fram og få den lønnsøkninga jeg mente skulle komme av seg selv , men lukta litt på noen konkurrenter så ble det fart i sakene, ble litt annet stilling enn før, men har vikariert for sjefen i snart 2 år så ganske lik arbeidsdag

vi har og ute av det blå fått 37,5 timers arbeids dag fra 40, så timelønna måtte justeres litt opp, som betyr bedre betalt for overtid.

Hva du jobber som: Assistant Site Leader / Senior NDT Inspector
Hvor gammel du er: 39 
Hva du tjener du : 510.000 i året + div tillegg for vakt og overtid ( muligheten for så mye overtid som man gidder og jobbe ) og reising. 
Hvor mye betaler du i skatt : føler staten tar ALT for mye, 
Utdanning: kurs
Goder:
Dekket mobil og bruk av den.
Variert arbeidsdag , er ute hos div kunder hver dag. 

da var endlig årest lønnsoppgjør i havn ( og første normale oppgjør på veldig mange år som ikke var 0% til alle og litt til oss som diskuterer bakveien når vi ikke får noe ) 

Hva du jobber som: Assistant Site Leader / Senior NDT Inspector
Hvor gammel du er: 40
Hva du tjener du : 540.600 i året + div tillegg for vakt og overtid ( muligheten for så mye overtid som man gidder og jobbe ) og reising. 
Hvor mye betaler du i skatt :  staten tar enda ALT for mye 
Utdanning: kurs
Goder:
Dekket mobil og bruk av den.
Variert arbeidsdag , er ute hos div kunder hver dag. 
disponerer firmabil til og fra jobb
 
Kan vell og legge til at vi fikk økt pensjoen fra minste stats til 3,5% samt at pensjon skal telle fra første kr, så det er et betraktlig hopp i pensjonsparingen fra bedriften sin side 
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest fff2c...80f

Jobbtittel: Analytiker (innenfor finans)

Utdanning: Master i finans

Erfaring: 7 år

Alder: 33

Brutto årslønn uten tillegg:  820.000 

Tillegg: Ingen bonus

Andre goder: Betalt telefon, forsikringer, svært god pensjonsordning (årlig innbetaling til pensjonsordning på 60-70.000)

Hvor: Oslo

Jeg har 7 års erfaring i grenseland teknologi/finans fra stillinger i staten og har vært i nåværende stilling i privat sektor i omtrent et halvt år. Er fornøyd med lønnen og fikk en stor økning i forbindelse med overgangen fra offentlig til privat sektor (+150-200.000), men registrerer at det er en del misnøye blant kollegene mine som har tilsvarende alder og erfaring (men fra samme bedrift) når det kommer til lønn. Vet intuitivt sett at begynnerlønnen er noe høyere i privat sektor og at det gjerne blir gitt større lønnshopp enn i statlig sektor til flinke folk, så jeg er nysgjerrig på hva lønnen deres kan være. Hva tror dere er et realistisk spenn? Spør fordi jeg søker nye jobber innenfor sektor og fordi jeg da vil sikte meg inn på riktig lønn.

Anonymous poster hash: fff2c...80f

Lenke til kommentar
Gjest 4140a...f39 skrev (På 4.12.2022 den 19.07):

Started å jobbe for en av de store 4 med kun som associate nivå med kun bachelor utdanning (started i 2022 august, Oslo området).
Mulig å spørre om du er manager? Er det stor lønnforskjell mellom managers, eller har "alle" managers lik lønn, men bonusen utgjør lønnforskjellen.

Anonymous poster hash: 4140a...f39

"4 store" er veldig misvisende her. Dere må spesifisere hvilken bransje. Sånn som du skriver så mistenker jeg du tenker på 4 store revisjons/konsulenthus. Basert på lønnen til han du siterer så mener han ikke de 4 store revisjons/konsulenthus, for de tjener mer på det nivået.

Gjest fff2c...80f skrev (19 timer siden):

Hva tror dere er et realistisk spenn? Spør fordi jeg søker nye jobber innenfor sektor og fordi jeg da vil sikte meg inn på riktig lønn.

Jeg jobber som du kanskje ser innenfor en av de "4 store" revisjons/konsulenthusene. 5 års erfaring hos oss så har man rett over din fastlønn, pluss at man får bonus på 70 000 - 150 000. Bare ta kontakt hvis du lurer på noe spesifikt, har en del innsikt i lønnsnivå rundt forbi.

Lenke til kommentar

ja jeg vet ikke hva jeg skal tenke om de fire store?

Circle K, Esso, Shell og YX?
Rema, Kiwi, Coop og Obs?

Her er mange muligheter...

 

Oppdaterer min med det samme

Jobbtittel: Purchase manager hos en av de store innen bilbransjen

Utdanning: Bedriftsøkonom

Erfaring: Over 20 år i bilbransjen

Alder: 44

Brutto årslønn uten tillegg:  850.000 + bonus på 100-120k

Andre goder: Firmabil til max 1,2 mill, som må byttes ut minst årlig (10.000km), ny telefon årlig, fri telefonbruk/mobildata, betalt bredbånd, forsikringer, finansiering av hus/bil, hjemmekontor anytime, svært gode rabatter på nye biler i eget konsern. Reiser til fabrikkene i ny og ne og de er jo over halve kloden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fff2c...80f
Nimrad skrev (47 minutter siden):

Jeg jobber som du kanskje ser innenfor en av de "4 store" revisjons/konsulenthusene. 5 års erfaring hos oss så har man rett over din fastlønn, pluss at man får bonus på 70 000 - 150 000. Bare ta kontakt hvis du lurer på noe spesifikt, har en del innsikt i lønnsnivå rundt forbi.

Så hyggelig av deg! Her er litt mer informasjon om meg da. Jeg jobber i et stort finanskonsern. Har tidligere jobbet i ulike stillinger innenfor "jerntriangelet" (Norges Bank, Finansdepartementet og SSB). I den siste stillingen min før jeg byttet til privat sektor jobbet jeg med regulering av en type finansinstitusjoner som seniorrådgiver og fungerte som faglig leder i gruppen jeg var i der. Nå er jeg på andre siden av bordet, men i en annen type finansinstitusjon, så ganske bred bakgrunn innenfor finans etter hvert.

Jeg vil helst bytte til en annen finansbedrift nå siden arbeidsoppgavene var en dårlig match her, det jeg ser etter da er en stilling der jeg får utviklet meg videre innenfor programmering (SQL, SAS, Python, R og eventuelt PowerBI), samtidig som jeg får brukt finansbakgrunnen og det jeg har av regulatorisk forståelse. Typiske stillinger vil da være risikostyring innenfor banker eller forsikringsselskap. 

Hva tror du det er realistisk å sikte seg inn på lønnsmessig? 

Anonymous poster hash: fff2c...80f

Lenke til kommentar
Gjest fff2c...80f skrev (39 minutter siden):

Jeg vil helst bytte til en annen finansbedrift nå siden arbeidsoppgavene var en dårlig match her, det jeg ser etter da er en stilling der jeg får utviklet meg videre innenfor programmering (SQL, SAS, Python, R og eventuelt PowerBI), samtidig som jeg får brukt finansbakgrunnen og det jeg har av regulatorisk forståelse. Typiske stillinger vil da være risikostyring innenfor banker eller forsikringsselskap. 

Hva tror du det er realistisk å sikte seg inn på lønnsmessig? 

Nøyaktig hva bank eller forsikring tilbyr vet jeg ikke nøyaktig, men jeg er rimelig sikker på at jeg kunne tilbudt deg jobb med lønn rundt 900k + bonus 60k-200k alt ettersom. Det gir hvertfall en indikasjon på hva du er verdt i markedet, og så skrik ut om du vil prøve konsulentsiden av bordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...