Gå til innhold

AMD svarer på Intels priskutt


Anbefalte innlegg

Jeg er/var sterkt fristet til å kjøpe en 3500+ eller en 3800+ nå etter priskuttet.

Her får man *mye* ytelse til en svært lav pris..

Dersom X2 3800+ kommer til å koster rett over 1000-lappen, må det bygges ett slikt system til.. :D

6303975[/snapback]

Jeg hadde selv slått til om jeg hadde hatt penger til overs. Det er nok av pcer i huset som har godt av erstattere, og dessuten en pc som filserver trengs.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Jeg er/var sterkt fristet til å kjøpe en 3500+ eller en 3800+ nå etter priskuttet.

Her får man *mye* ytelse til en svært lav pris..

Dersom X2 3800+ kommer til å koster rett over 1000-lappen, må det bygges ett slikt system til.. :D

6303975[/snapback]

Jeg hadde selv slått til om jeg hadde hatt penger til overs. Det er nok av pcer i huset som har godt av erstattere, og dessuten en pc som filserver trengs.

6304169[/snapback]

 

Har du ikke hørt om kreditt... "efikkan"...

Hmm.. nei.. jeg skal ikke lede noen "inn i fristelse"... :D

Lenke til kommentar
Jeg er/var sterkt fristet til å kjøpe en 3500+ eller en 3800+ nå etter priskuttet.

Her får man *mye* ytelse til en svært lav pris..

Dersom X2 3800+ kommer til å koster rett over 1000-lappen, må det bygges ett slikt system til.. :D

6303975[/snapback]

Jeg hadde selv slått til om jeg hadde hatt penger til overs. Det er nok av pcer i huset som har godt av erstattere, og dessuten en pc som filserver trengs.

6304169[/snapback]

 

Har du ikke hørt om kreditt... "efikkan"...

Hmm.. nei.. jeg skal ikke lede noen "inn i fristelse"... :D

6304198[/snapback]

Hehe, jeg handler ikke på kreditt. Det er noe av det dummeste jeg kan gjøre. Spesiellt når jeg ikke har inntekt. :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har du ikke hørt om kreditt... "efikkan"...

Hmm.. nei.. jeg skal ikke lede noen "inn i fristelse"... :D

6304198[/snapback]

Hehe, jeg handler ikke på kreditt. Det er noe av det dummeste jeg kan gjøre. Spesiellt når jeg ikke har inntekt. :)

6304220[/snapback]

 

Vel.. jeg har inntekt, og det er ikke så smart da heller, .. men jeg er en "bad boy".. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
X2 5000+ 5473kr -42% 3174kr

X2 4600+ 4438kr -46% 2397kr

X2 4200+ 2819kr -34% 1860kr

X2 3800+ 2378kr -44% 1332kr

 

6303085[/snapback]

 

Syns prisreduksjonen på 4200+-en er merkelig lite i forhold til resten, noe som også er synlig på den oppgitte prosentandelen. Håper prisfallet blir noenlunde likt resten av gruppen, da det ellers vel ville bli gunstigere krone for krone å kjøpe enten den billigere eller den dyrere prosessormodellen. Jeg sitter med en 3500+ akkurat nå, så da blir gjerne X2 3800+ en ytelsesreduksjon i ren prosessorkraft i ikke-optimalisert programvare.

Lenke til kommentar

En reduksjon fra 2,2GHz til 2,0GHz (10%) er ikke all verden for ikke-optimaliserte programmer mot den økningen man får i optimaliserte programmer ;) . Men du vil nok merke forskjell ved at maskinen slutter å henge seg om det er et program som henger seg opp eller bruker 100%. Da styrer windows alltid sånn at den ledige kapasiteten på den andre kjernen brukes til andre programmer.

 

Ellers skal jeg være enig i at en oppgradering fra 3500+ til X2 3800+ ikke gir all verdens nytteverdi og kanskje koster mer enn det smaker. (selv med lave priser). La oss si du får 800kr for 3500+'en og kjøper X2 3800+'en for 1350kr + 100 kr frakt. Da koster det deg 650kr for en minimal ytelseøkning. (Det største plusset er at maskinen vil slutte å henge seg.)

Lenke til kommentar
Hvor mye er det man egentlig tjener i ytelse på å kjøpe en X2 med 2 ganger 1MiB cache i forhold til en på samme klokkefrekvens med halvparten så mye cache?

 

Er det noen som har link til tester?

6307763[/snapback]

Jeg tror du kan trekke noen paralleller til hva 1MiB vs. 0,5MiB gjør for enkeltkjerner.

 

Klikk deg inn på den første linken i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=473037

 

Jeg så en annen test i forrige uke også, men jeg husker ikke hvor jeg fant linken til den lengre.

Lenke til kommentar
La oss si du får 800kr for 3500+'en og kjøper X2 3800+'en for 1350kr + 100 kr frakt. Da koster det deg 650kr for en minimal ytelseøkning. (Det største plusset er at maskinen vil slutte å henge seg.)

6305231[/snapback]

Vel, det er mange programmer som er optimaliserte for multikjerner. De vil du ofte få nær dobbel ytelse i forhold til tilsvarende enkelkjerne prosessor...

 

Eksempler på slike programmer er særlig video eller audio encodere... Ellers vil flere og flere spill bli optimaliserte for multikjerner etterhvert. At Xbox360 og PS3 begger er baserte på multikjerne prosessorer vil garrantert hjelpe den utviklingen...

 

Ellers... flyt følelsen i desktop vil være mye bedre og man slipper å hemmes like mye av at programmer med høy prioritet tar opp all prosessorkraft når de klikker og man må bruke flere minutter for å få opp en prosess manager slik at man kan slå av prosessen... Men det er bare en bonus.

 

Effekten av dobbelkjerne er langt større enn 0.5MB cache -> 1MB cache...

Lenke til kommentar
La oss si du får 800kr for 3500+'en og kjøper X2 3800+'en for 1350kr + 100 kr frakt. Da koster det deg 650kr for en minimal ytelseøkning. (Det største plusset er at maskinen vil slutte å henge seg.)

6305231[/snapback]

Vel, det er mange programmer som er optimaliserte for multikjerner. De vil du ofte få nær dobbel ytelse i forhold til tilsvarende enkelkjerne prosessor...

 

Eksempler på slike programmer er særlig video eller audio encodere... Ellers vil flere og flere spill bli optimaliserte for multikjerner etterhvert. At Xbox360 og PS3 begger er baserte på multikjerne prosessorer vil garrantert hjelpe den utviklingen...

 

Ellers... flyt følelsen i desktop vil være mye bedre og man slipper å hemmes like mye av at programmer med høy prioritet tar opp all prosessorkraft når de klikker og man må bruke flere minutter for å få opp en prosess manager slik at man kan slå av prosessen... Men det er bare en bonus.

 

Effekten av dobbelkjerne er langt større enn 0.5MB cache -> 1MB cache...

6308090[/snapback]

Husk at spill har så langt ikke noe serlig nytte av dobbelkjerne, siden det er skjermkortet som begrenser ytelsen i de fleste tilfeller.
Lenke til kommentar
Husk at spill har så langt ikke noe serlig nytte av dobbelkjerne, siden det er skjermkortet som begrenser ytelsen i de fleste tilfeller.

6308627[/snapback]

Vet vi beveger oss over i ot-land her, men mener du at hvis jeg oppgraderer fra A64 3000+ til X2 3800+ (skjermkort 7900GT), vil jeg ikke merke noe særlig bedring i f.eks. Oblivion?

Lenke til kommentar
Husk at spill har så langt ikke noe serlig nytte av dobbelkjerne, siden det er skjermkortet som begrenser ytelsen i de fleste tilfeller.

6308627[/snapback]

Vet vi beveger oss over i ot-land her, men mener du at hvis jeg oppgraderer fra A64 3000+ til X2 3800+ (skjermkort 7900GT), vil jeg ikke merke noe særlig bedring i f.eks. Oblivion?

6309128[/snapback]

Nå tenkte jeg på enkeltkjerne og dobbelkjerne med samme frekvens, og forutsatt at enkeltkjernen ikke er en flaskehals, for da er saken en helt annen.
Lenke til kommentar
Husk at spill har så langt ikke noe serlig nytte av dobbelkjerne, siden det er skjermkortet som begrenser ytelsen i de fleste tilfeller.

6308627[/snapback]

Vet vi beveger oss over i ot-land her, men mener du at hvis jeg oppgraderer fra A64 3000+ til X2 3800+ (skjermkort 7900GT), vil jeg ikke merke noe særlig bedring i f.eks. Oblivion?

6309128[/snapback]

Det ser ut til at det er rundt 20% bedre ytelse i Oblivion å hente på den oppgraderingen.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2747&p=3

Lenke til kommentar
Husk at spill har så langt ikke noe serlig nytte av dobbelkjerne, siden det er skjermkortet som begrenser ytelsen i de fleste tilfeller.

6308627[/snapback]

Vet vi beveger oss over i ot-land her, men mener du at hvis jeg oppgraderer fra A64 3000+ til X2 3800+ (skjermkort 7900GT), vil jeg ikke merke noe særlig bedring i f.eks. Oblivion?

6309128[/snapback]

Det ser ut til at det er rundt 20% bedre ytelse i Oblivion å hente på den oppgraderingen.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2747&p=3

6309660[/snapback]

Jeg har sett tester som viser minimal forskjell. Men om vi tar utgangspunkt i den så må det spillet være veldig krevende for cpu. Men jeg synest det er en del ting som ikke ser ut til å stemme helt. Sjekk hvor 3700+ ligger i forhold til 3500+ og 3800+. Såpass forskjell på X2 4200+ og X2 4400+ hadde jeg heller ikke forventet.
Lenke til kommentar
Sjekk hvor 3700+ ligger i forhold til 3500+ og 3800+. Såpass forskjell på X2 4200+ og X2 4400+ hadde jeg heller ikke forventet.

 

 

nei det er litt rart, ser faktisk ut til at dobbel mengde L2 cache lønner seg her :hmm:

6310023[/snapback]

Så hvorfor skal det være annenledes enn i "alle" andre tester? Litt veldig rart synest ivertfall jeg. Se for eksempel forskjellene på X2 4200+ og X2 4400+ i forhold til de to i mellom. Jeg kan ikke forstå at det stemmer.
Lenke til kommentar

Glemte for så vidt å nevne det. 4400 er på 2.2 GHz med 2x1MiB, mens 4600 er på 2.4 med 2x512KiB.

 

Hvis AMD skal vente med å sette ned prisen på 4400, er jo den nødt til å bli særs lite attraktiv. Det kan godt hende vi snakker om en ytelse som er omtrent like ved hverandre, men prisforskjellen blir jo såpass stor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...