Gå til innhold

AMD svarer på Intels priskutt


Anbefalte innlegg

ooh :D passer ypperlig dette her..

 

hvilken burde jeg ta?

 

jeg bruker mye forskjellige progs samtidig.

jeg spiller ikke.

jeg vil (helst) ikke bruke over 1500kr på en brikke.

 

-gran

6295345[/snapback]

Så langt har ikke X2-modellene blitt billigere. Om du ikke vil vente til da så velg 3800+. Om du venter så velg for eksempel X2 3800+. Men husk at programvaren må støtte dobbelkjerne om du skal få bedre ytelse.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ooh :D passer ypperlig dette her..

 

hvilken burde jeg ta?

 

jeg bruker mye forskjellige progs samtidig.

jeg spiller ikke.

jeg vil (helst) ikke bruke over 1500kr på en brikke.

 

-gran

6295345[/snapback]

Så langt har ikke X2-modellene blitt billigere. Om du ikke vil vente til da så velg 3800+. Om du venter så velg for eksempel X2 3800+. Men husk at programvaren må støtte dobbelkjerne om du skal få bedre ytelse.

6295495[/snapback]

 

Siden ham bruker mange forskjellige programmer samtidig blir det ikke multithreading, men multitasking.

selv om ikke noen av programmene er skrevet for DC vil det gå glattere med to kjerner.

Lenke til kommentar
ooh :D passer ypperlig dette her..

 

hvilken burde jeg ta?

 

jeg bruker mye forskjellige progs samtidig.

jeg spiller ikke.

jeg vil (helst) ikke bruke over 1500kr på en brikke.

 

-gran

6295345[/snapback]

Så langt har ikke X2-modellene blitt billigere. Om du ikke vil vente til da så velg 3800+. Om du venter så velg for eksempel X2 3800+. Men husk at programvaren må støtte dobbelkjerne om du skal få bedre ytelse.

6295495[/snapback]

 

Siden ham bruker mange forskjellige programmer samtidig blir det ikke multithreading, men multitasking.

selv om ikke noen av programmene er skrevet for DC vil det gå glattere med to kjerner.

6295510[/snapback]

Desverre gjør det ikke det. Det er mulig å tvinge det gjennom manuellt da.
Lenke til kommentar

Windows kan automatisk velge kjerne pr program.

Den fordeler den jevnt over de to kjernene utfra hvilke

prosesser som trenger hvilken kraft.

 

For dem som allerede har en X2 innstalert,

sjekk taskmanager og performance.

Ha den ruten oppe mens du starter noen programmer.

Da ser du selv at windows bruker begge kjernen.

 

Og, f.ex hvis ett program bruker 50% cpu, altså

en full kjerne, så kan man likevel starte f.ex winamp,

explorer/ff og det går like glatt, selv om det første

programmet fortsatt kjører på full guffe.

 

Jeg spillte BF2 fra en disk, mens en annen defragmenterte.

Jeg merket ingen forskjell.

(edit: merk, jeg la i dette tilfelle bf2.exe til kjerne nr 2 manuelt)

 

Det går mye, mye glattere med en dual core.

Det er det ingen tvil om.

Endret av Jon Ivar
Lenke til kommentar
Slutt å sutre, er det en ting som er helt sikkert, så er det at hardware blir billigere. Hvis du skal få med deg alle prisfall, må du vente til du går i grava før du får deg ny maskin.

6296017[/snapback]

Det nok desverre slik ja. Uansett hva som blir kjøpt, så blir det et bedre tilbud senere. Og alt som er nytt er dyrt.
Lenke til kommentar
Slutt å sutre, er det en ting som er helt sikkert, så er det at hardware blir billigere. Hvis du skal få med deg alle prisfall, må du vente til du går i grava før du får deg ny maskin.

6296017[/snapback]

Jeg er helt enig jeg, brukte 1 og et halvt år på å kjøpe meg pc jeg. Var fordi jeg var helt blank på området, så brukte ett år på å sette meg inn i data.

Er stoor fornøyd med pc`n jeg har nå. Men det er jo tross alt 2.000 kr da :p

Lenke til kommentar
Ser ikke ut til at san diego 3700+ har blitt billigere, mulig jeg tar feil av gammel pris, den koster nå 1500kr.

6296244[/snapback]

Det stemmer at prisen på San-diego-brikkene (enkeltkjerne med 1MiB cache) har stått ganske stille. Jeg tror det er fordi de er helt på vei ut av produksjon. Heretter skal vist 512KiB bli maks for enkeltkjerner.

Lenke til kommentar
Hmm... Ikke så lurt å kjøpe X2 4000+ nå da. Kanskje jeg skal avbestille?

Og da kan det jo hende 7900gt blir billigere pga g80 og..

 

Irriterende, jeg vil ha pc nå. :wallbash:

 

Kanskje jeg skal kjøpe en gammel singlecore a64 og et 6600gt billig og oppgradere senere...  :wallbash:

6295116[/snapback]

 

kjøp et 7600gs, skru på en 80mm vifte i ribba, se hva du får ut av det på sjov

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Ser ikke ut til at san diego 3700+ har blitt billigere, mulig jeg tar feil av gammel pris, den koster nå 1500kr.

6296244[/snapback]

Det stemmer at prisen på San-diego-brikkene (enkeltkjerne med 1MiB cache) har stått ganske stille. Jeg tror det er fordi de er helt på vei ut av produksjon. Heretter skal vist 512KiB bli maks for enkeltkjerner.

6296809[/snapback]

Det er fullt mulig du har rett, men hvorfor skal AMD gjøre det? Alle Athlon64- og Sepmron- kjernene er da produsért med 1MB L2-cache og de fleste får slått av en del på grunn av defekte krinser. Er det mulig at AMD har valgt at 512kB skal være maks for å spare silisium?
Lenke til kommentar
Er det mulig at AMD har valgt at 512kB skal være maks for å spare silisium?

6298371[/snapback]

Jepp, det er sånn jeg har forstått det.

 

PS. AMD har vel produsert Sempron med 256KiB L2 i utgangspunktet? (av og til koblet ned til 128KiB). Nå tror jeg de skal slå sammen produksjonen av enkeltkjerne Athlon64 og Sempron og lage alle fra de samme kjernene som i utgangspunktet har 512KiB. Kanskje 128KiB-modellene vil utgå etter hvert?

Lenke til kommentar
Er det mulig at AMD har valgt at 512kB skal være maks for å spare silisium?

6298371[/snapback]

Jepp, det er sånn jeg har forstått det.

 

PS. AMD har vel produsert Sempron med 256KiB L2 i utgangspunktet? (av og til koblet ned til 128KiB). Nå tror jeg de skal slå sammen produksjonen av enkeltkjerne Athlon64 og Sempron og lage alle fra de samme kjernene som i utgangspunktet har 512KiB. Kanskje 128KiB-modellene vil utgå etter hvert?

6298535[/snapback]

Ja det går nok med ganske mye ekstra silisium med 1MB L2-cache som ikke byr på noe serlig bedre ytelse.

 

Utifra det jeg har lest har Athlon64-kjernene vært grunnlaget for Sempron også, men det er mulig som du sier at det er delt i to. Men da tror jeg at en god del av Athlon64-kjernene ville blitt kastet på grunn av mye defekt cache.

Lenke til kommentar
Til alle dere som vil kjøpe x2 cpu og sitter med singelcore cpu nå! SELG den før den blir verdiløs.

6299565[/snapback]

Hehe .. For det første blir den ikke verdiløs. De vil fortsatt koste mer enn Sempron som vil bli solgt lenge ennå. For det andre så burde man jo solgt den før prisraset og ikke etter. Jeg vil heller si at nå er et svært godt tidspunkt å kjøpe enkeltkjerner.

 

Men jeg vil også si at det er et godt tidspunkt å selge dobbeltkjerner nå. Jeg solgte selv en X2 3800+ for 1900kr for 1 uke siden og regner med å kunne kjøpe en splitter ny AM2 X2 4000+ eller X2 3800+ 35W for 1500kr om en måned. Nå i ettertid ser jeg at jeg solgte CPU'en på et langt mer gunstig tidspunkt enn jeg hadde forestilt meg på forhånd. :D

 

Det blir nesten som aksjespekulasjon, bare at man på lang sikt alltid vil gå med tap. Her handler det altså ikke om å tjene mest mulig men om å tape minst mulig. Poenget er å kjøpe varer som akkurat er satt ned mye i pris og trolig ikke vil falle noe særlig mer i pris på lang tid. Så selger man igjen like før man tror neste prisfall kommer. Noe jeg traff særdeles bra på denne gangen. :) For ordens skyld fikk jeg også nedgradert til en enkeltkjerne etter at prisfallet på disse hadde vært og kjøpte bruk av en som fulgte taktikken din. Jeg fikk en 3000+ for 500kr og er svært fornøyd med nedgraderingen som ga meg 1400kr rett i lomma. Penger som er nesten nok til 640GB ny diskplass, noe jeg for tiden trenger mer enn de ekstra 200MHz'ene og den ekstra kjernen.

Lenke til kommentar
hmm hadde avbestilt en Amd X2 4200+ , men likevel kommer den i posten. Skal jeg hente den? Isåfall, hvor MYE sparer jeg på å vente i 1mnd og 2 uker? Den koster nå 2800 kr.

 

Dilemma...

:S

6299828[/snapback]

Du kan sende den tilbake, men du må nok uansett betale portoen. Du vil nok spare litt på å gjøre det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...