Gå til innhold

AMD svarer på Intels priskutt


Anbefalte innlegg

Det vil overraske meg om Intel-prosessorer noengang vil gi bedre valuta for pengene enn AMD-prosessorer.

6526707[/snapback]

 

Da vil du sikkert få deg en liten overraskelse snart ;) 5000+ vil ikke klare å konkurrere med E6600 selv etter priskuttet, og jeg regner med at det gjelder for flere modeller.

 

Vi AMD-fan må bare vente til K8L ser dagens lys, for nåværende arkitektur fra AMD ligger et stykke bak Intel på ytelse, og prisen er nesten den samme som intel sine prosessorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får nesten skaffe noen cpuer selv til å teste da. Siden du vil ha sånne sære ting som 64bitstester.

 

Sett testene på bunnen av siden her forresten?

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2795&p=9

6526739[/snapback]

Ja, jeg så den og fant spesielt Nero-enkoding testen interessant der Athlon 64-X2 5000+ faktisk yter litt bedre enn Core 2 Duo E6600. Interessant nok finnes det også en 64-bit versjon av Nero Recode2-enkoderen, så forskjellene i AMD sin favør kan i praksis være enda større enn det vi ser her.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
At du siterer The Inquirer på noe slik blir som å dikte opp resultater selv. De har ikke troverdighet på noen måte. Vi har senest i dag sett eksempler på andre nyheter de dikter opp til sin egen forlystelse.

6526831[/snapback]

Hvis du ikke vil tro på det så får det være opp til deg, men det kan kanskje lønne seg å vente på flere erfaringer mhp. stabilitet ettersom dette bør være viktig for de fleste. Selv tar jeg det meste med en klype salt, spesielt benchmarks.

Lenke til kommentar
Selv tar jeg det meste med en klype salt, spesielt benchmarks.

6526854[/snapback]

 

Ja men du tar det ikke med en klype salt der Athlon gjør det bedre enn intels produkter...

6526870[/snapback]

Selvsagt gjør jeg det, hvis det er noe det finnes mye av på nettet så er det dårlige benchmarks. Derfor leser jeg testoppsett svært nøye før jeg gidder å bry meg med resultatene. Gode benchmarks er fortsatt en mangelvare, så derfor gjør jeg ofte egne tester for å bekrefte/avkrefte eventuelle misstanker jeg har.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
At du siterer The Inquirer på noe slik blir som å dikte opp resultater selv. De har ikke troverdighet på noen måte. Vi har senest i dag sett eksempler på andre nyheter de dikter opp til sin egen forlystelse.

6526831[/snapback]

Hvis du ikke vil tro på det så får det være opp til deg, men det kan kanskje lønne seg å vente på flere erfaringer mhp. stabilitet ettersom dette bør være viktig for de fleste. Selv tar jeg det meste med en klype salt, spesielt benchmarks.

6526854[/snapback]

Ja, så lenge det ikke er benchmarks av AMD såklart. Jeg stusser litt over at ingen av de faktiske hardware sidene har hatt problemer med dette. For alt vi vet så kan det ha vært en dårlig minnebrikke de brukte, det kan ha vært feil på skjermkort. Men men. Dette er vel irrelevant så lenge vi kan bruke det som bevis på at Core 2 Duo er ustabil.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Spurte i sted og spør igjen:p

 

Vil prisene i *Pakkeløsingen* i komplett.no falle siden pakkene inneholder prosessor? gjelder det samme med komplette pc`er?

6526917[/snapback]

Ja. De lever av veldig små marginer når det gjelder salg av ferdigpc også. Det vil bli endringer i prisene der og. Kanskje ikke like raskt som for CPU, men regner med at det skjer relativt fort.

Lenke til kommentar
Selvsagt gjør jeg det, hvis det er noe det finnes mye av på nettet så er det dårlige benchmarks.  Derfor leser jeg testoppsett svært nøye før jeg gidder å bry meg med resultatene.  Gode benchmarks er fortsatt en mangelvare, så derfor gjør jeg ofte egne tester for å bekrefte/avkrefte eventuelle misstanker jeg har.

6526901[/snapback]

 

Når vi ser de største seriøse nettstedene får omtrent de de samme resultatene, da får vi en viss indikasjon på hvordan prosessorene yter opp mot hverandre.

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar
Selvsagt gjør jeg det, hvis det er noe det finnes mye av på nettet så er det dårlige benchmarks.  Derfor leser jeg testoppsett svært nøye før jeg gidder å bry meg med resultatene.  Gode benchmarks er fortsatt en mangelvare, så derfor gjør jeg ofte egne tester for å bekrefte/avkrefte eventuelle misstanker jeg har.

6526901[/snapback]

 

Når vi ser de største seriøse nettstedene får omtrent de de samme resultatene, da får vi en viss indikasjon på hvordan prosessorene yter opp mot hverandre.

6527093[/snapback]

Ja, men så langt har det vært svært lite med 64-bit benchmarks å se og ellers er det mye av det samme som går igjen på de fleste nettstedene. Utifra det jeg har sett så yter de ganske jevnt, selv om Core 2 Duo gjennomsnittlig sett kanskje har et ørlite overtak på desktop-relaterte applikasjoner. Når det gjelder pris/ytelse/watt derimot så er det ingen klar vinner ennå, det vil isåfall vise seg selv om jeg har mine misstanker om hvem som til slutt vil gå av med seieren :cool:

Lenke til kommentar
Selvsagt gjør jeg det, hvis det er noe det finnes mye av på nettet så er det dårlige benchmarks.  Derfor leser jeg testoppsett svært nøye før jeg gidder å bry meg med resultatene.  Gode benchmarks er fortsatt en mangelvare, så derfor gjør jeg ofte egne tester for å bekrefte/avkrefte eventuelle misstanker jeg har.

6526901[/snapback]

 

Når vi ser de største seriøse nettstedene får omtrent de de samme resultatene, da får vi en viss indikasjon på hvordan prosessorene yter opp mot hverandre.

6527093[/snapback]

Ja, men så langt har det vært svært lite med 64-bit benchmarks å se og ellers er det mye av det samme som går igjen på de fleste nettstedene. Utifra det jeg har sett så yter de ganske jevnt, selv om Core 2 Duo gjennomsnittlig sett kanskje har et ørlite overtak på desktop-relaterte applikasjoner. Når det gjelder pris/ytelse/watt derimot så er det ingen klar vinner ennå, det vil isåfall vise seg selv om jeg har mine misstanker om hvem som til slutt vil gå av med seieren :cool:

6527274[/snapback]

Oversikt over akkurat dette kan du finne på X-bit labs. Og de er rimelig klare.

Lenke til kommentar
Selvsagt gjør jeg det, hvis det er noe det finnes mye av på nettet så er det dårlige benchmarks.  Derfor leser jeg testoppsett svært nøye før jeg gidder å bry meg med resultatene.  Gode benchmarks er fortsatt en mangelvare, så derfor gjør jeg ofte egne tester for å bekrefte/avkrefte eventuelle misstanker jeg har.

6526901[/snapback]

 

Når vi ser de største seriøse nettstedene får omtrent de de samme resultatene, da får vi en viss indikasjon på hvordan prosessorene yter opp mot hverandre.

6527093[/snapback]

Ja, men så langt har det vært svært lite med 64-bit benchmarks å se og ellers er det mye av det samme som går igjen på de fleste nettstedene. Utifra det jeg har sett så yter de ganske jevnt, selv om Core 2 Duo gjennomsnittlig sett kanskje har et ørlite overtak på desktop-relaterte applikasjoner. Når det gjelder pris/ytelse/watt derimot så er det ingen klar vinner ennå, det vil isåfall vise seg selv om jeg har mine misstanker om hvem som til slutt vil gå av med seieren :cool:

6527274[/snapback]

Oversikt over akkurat dette kan du finne på X-bit labs. Og de er rimelig klare.

6527342[/snapback]

Jeg så den testen og stiller store spørsmål ved den, spesielt tallene for strømforbruket som ikke akkurat stemmer med de fleste andre nettsteder. Jeg ser heller ikke bort ifra at det kommer flere korreksjoner av pris iløpet av kort tid, så ingenting er gitt på forhånd.

Lenke til kommentar
hvordan er 5000+ mot E6600?

6525466[/snapback]

 

E6600 yter en god del bedre og vil koste omtrent det samme.

 

AMD 5000+ Versus Intel E6600

6525505[/snapback]

"En god del bedre" er vel å ta en smule for hardt i, eller? Ytelsesmessig ser de rimelig jevngode ut etter det jeg kan se iallefall, med mindre man lar seg blinde av grafene som kanskje gir et litt feil inntrykk. Hvis man ser nøyere på tallene så var ikke forskjellene særlig store spør du meg.

6526436[/snapback]

veeel. jobben til CPU er stort sett å crunche tall. Og ser du på denne grafen så ser du hvem som klarer den jobben beste. Ja jeg vet at SuperPI ikke er alt. Men du finner ingen områder hvor Athlon 64 X2 5000+ gjør det bedre enn Core 2 Duo E6600. Og med tanke på at E6600 er en 2500kr prosessor og 5000+ er en 5500Kr prosessor så må du være rimelig fan av AMD for å i det heletatt vurdere det.

6526536[/snapback]

 

Jeg er enig i at E6600 er bedre, men superPI sier ingenting om hvilken CPU som er best, superPI er en helt udugelig benchmark for å gi et bilde av generell ytelse. Det er ikke engang det raskeste programmet for å regne ut Pi(?).

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, men så langt har det vært svært lite med 64-bit benchmarks å se og ellers er det mye av det samme som går igjen på de fleste nettstedene.  Utifra det jeg har sett så yter de ganske jevnt, selv om Core 2 Duo gjennomsnittlig sett kanskje har et ørlite overtak på desktop-relaterte applikasjoner.  Når det gjelder pris/ytelse/watt derimot så er det ingen klar vinner ennå, det vil isåfall vise seg selv om jeg har mine misstanker om hvem som til slutt vil gå av med seieren :cool:

6527274[/snapback]

 

Jeg tror vi har de samme misstankene på hvem som vinner pris/ytelse/watt ;) Men den lave latency core2 har til minne(ca.20% raskere enn Athlon), gjør dette til en særdeles rask prosessor.

 

Jeg er imponert over hva intel har klart med core2 -Noe alle burde :thumbup: Men jeg blir nok mer imponert over hva AMD har i bakånd -Kommer i 2008! Intel skryter over 40% på ditt og datt, mens sjefen i AMD babbler noe om 150% på den kommende K10 :ohmy: Håper dette stemmer!

Lenke til kommentar
Vil absolutt alle butikker i norge sette ned prisen på prosessorer som komplett.no?

 

Vil da pakkene som inneholder prosessor, hovedkort og minne gå ned i pris?

6525124[/snapback]

Det er fritt opp til nettbutikkene å velge prisen selv så det er ingen garanti for at alle vil sette ned prisene. Men det er vanlig at de fleste setter ned prisene ganske kort tid at AMD har gjort det. Komplett bruker å være tidlig ute med prisfall, men de bruker ikke å være billigst.

 

Pakkeprisene bruker å settes ned samtidig.

 

Velkommen til forumet forresten :)

Lenke til kommentar

Jeg liker måten Tom's Hardware sier det på:

 

"We released our Core 2 Duo review last Friday, and so did every other tech magazine on the web: There is the mainstream phalanx that consists of CNet, PC Magazine, PC World and ZDNet, and the enthusiast people at AnandTech, Firingsquad, HardOCP, Hexus, Sudhian, The Tech Report, Xbit Labs and probably at least 20 other websites including Tom's Hardware Guide. The focus varies, but all of us are united when it comes to the conclusion: Core 2 wins - whether you like it or not."

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...