Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Ok, takk. I en artikkel så hadde autonummerering vært det beste. Men nå holde jeg på å skrive ned notater fra pensumboka, og da vil ikke alltid nummereringen følge hverandre.

Aha, ja då forstår eg. Fann forresten ein fiks i http://tex.stackexchange.com/questions/247838/theorem-without-number-using-mdframed. Legg til \renewcommand{\thedefinisjon}{\relax} etter \mdtheorem-linja.

 

Redigert: Og ein anna variant i http://tex.stackexchange.com/questions/176948/a-framed-theorem-without-numbering

Tok en titt på tcolorbox, virker som on det å unngå nummerering der er litt enklere. Noen erfaringer med den pakken?

Ikkje mykje, men har sett den brukt i ein god del samanhengar på TeX.SX. Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk igjen! Fant en måte å løse det på med tcolorbox også. Ganske enkel syntaks egentlig:

\usepackage[theorems,breakable]{tcolorbox}%
\newtcbtheorem{define}{Definisjon}{%
        theorem name,%
        separator sign={},
        arc=0mm,
        boxrule=1pt,
        coltitle=black,
        colback=black!5,%
        colframe=black!20,%
        fonttitle=\bfseries,title after break={Definisjon  -- \raggedleft Continued}%
    }{define}

\begin{document}

\begin{define}{10.1 Rekursiv funksjon (s113)}{}
Hvis en mengde M er induktivt definert, kan vi definere en \textbf{rekursiv funksjon} (eng: recursive function) f med definisjonsområdet M på følgende måte:
\end{define}

\end{document}

Da ser det slik ut:

 

l3htjKEl.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal lage en node i et tikz-bilde, der teksten skal være over to (eller flere) linjer og inneholder mattesymboler.

 

Hvorfor gir følgende kode error:

\node [below=0.5cm of target] (tlabel) {Target\\ $\sigma$};

Mens denne ikke gjør det:

\node [below=0.5cm of target] (tlabel) {Target $\sigma$};

Og heller ikke denne:

\node [below=0.5cm of target] (tlabel) {Target\\ sigma};

Altså, linjeskift uten mattesymbol går bra, mattesymbol uten linjeskift går bra, men begge deler samtidig gir denne feilen:

LaTeX Error: Something's wrong--perhaps a missing \item. 
See the LaTeX manual or LaTeX Companion for explanation. 
Type H <return> for immediate help. 

... l.65 ...below=0.5cm of target] (tlabel) {Target\\ $\sigma$};
Lenke til kommentar

Skal lage en node i et tikz-bilde, der teksten skal være over to (eller flere) linjer og inneholder mattesymboler.

[...]

Litt snodig. Eg får ingen feilmeldingar med nokon av dei der, men linjeskifta virker sjølvsagt ikkje. Vil du bruke linjeskift i ein node må du anten sette ein text width eller align. Til dømes,

 

\node [below=0.5cm of target,align=center] (tlabel) {Target\\ $\sigma$};
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Torbjørn, har du peiling på hvordan en konstruerer følgende figur i tikz?

Du kan til dømes gjere noko liknande koden nedanfor.

 

 

\documentclass[border=4mm]{standalone}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage{tikz}
\begin{document}
\begin{tikzpicture}[
  boks/.style={rounded corners=10pt,shade,top color=blue!40,bottom color=blue!70,rectangle,draw=black,thin},
  ]
\foreach \x in {5,4,...,1}
  \node [boks,anchor=south,minimum width=2.5cm+\x cm,minimum height=\x cm] (n\x) at (0,-\x*0.75) {};

\foreach [count=\i] \txt in {Forutse/planlegge,Observere/overvåke,Velge ut,Ordne,Knytte sammen}
  \node [white,above=4pt,font=\sffamily] at (n\i.south) {\txt};
\end{tikzpicture}

\begin{tikzpicture}[
  boks/.style={rounded corners=10pt,shade,top color=blue!40,bottom color=blue!70,rectangle,draw=black,thin},
  ]
\foreach \x/\txt in {5/Knytte sammen,4/Ordne,3/Velge ut,2/{Observere/overvåke},1/{Forutse/planlegge}}
  \node [boks,anchor=south,minimum width=2.5cm+\x cm,minimum height=\x cm,
   label={[above=3pt,font=\sffamily,white]below:\txt}] (n\x) at (0,-\x*0.75) {};
\end{tikzpicture}
\end{document}

post-21406-0-12401100-1454841496_thumb.png

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Letteste vil være å jobbe med en form for tabell.

\usepackage{tabularx}

\begin{tabularx}{\textwidth}{l|X}
  \textbf{Begreper} & \textbf{Definisjoner} \\
\hline
begrep1 & definisjon1 \\
begrep2 & definisjon2 \\
begrep3 & definisjon3 \\
\end{tabularx}

Tabularx er vel en variant av tabular, som gjør det lettere å håndtere bredden i forhold til arket/siden ved \textwidth. Setter du 1 foran \textwidth, så er dette det samme som nå. Skriver du 0.8\textwidth, så får du 80% av arkets bredde osv.

 

l = left,  og X sier "ta resten av plassen". Skriver du {XX} så tar de like mye plass. Men jeg regner med at begrepene tar mindre plass en definisjonene, så jeg ville nok gjort det slik. fjerner du | i {l | X} så forsvinner den vertikale linjen. Og fjerner du \hline, så forsvinner linjen mellom toppen av tabellen og resten.

 

Du kan bruke \hline mellom hver eneste linje, om du ønsker enda mer tabellfølelse. Om du synes den er tykk, men bare ønsker å gjøre det lettere å skille de ulike radene fra hverandre når det blir mye, så kan du forsøke å legge inn en tynn linje. Det kan f.eks gjøres ved:

\usepackage{makecell}
\newcommand{\tline}{\Xhline{0.2\arrayrulewidth}}

(mulig noen av de andre her har et enda bedre svar, har ikke holdt på såå mye med LaTex).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, er enig med deg der. Finere også... Spesielt når man ga litt større avstand mellom begrep og definisjon så så det ganske fint ut. (Burde vært mulig å gitt en mer generell definisjon kanskje da?)

 

\usepackage{scrextend}
\addtokomafont{labelinglabel}{\sffamily}

\begin{labeling}{alligatoralligator}
\item [ant] really busy all the time
\item [chimp] likes bananas
\item [alligator] very dangerous animal, sharp teeth, long
muscular tail and a bit of text that is longer than one
line and shows the alignment of text quite nicely
\end{labeling}
th1kpGM.png Endret av blured
Lenke til kommentar

Kan jo og nemnast at tabular/tabularx ikkje kan gå over fleire sider, noko ei liste gjer utan problem. Det er sjølvsagt mogeleg å lage tabellar som går over fleire sider, med longtable eller supertabular. Ein kan dog kun ha sidebrudd mellom rader, noko som potensielt kan lage problem om ein har veldig lange skildringar av ord.

 

For ordens skuld, kan nemne at det og finst eigne pakkar for akronymlister/begrepsforklaringar. Eit døme på det er glossaries. Med slike pakker kan ein få automatisk sorterte lister over alle uttrykk som er brukt i dokumentet, eventuelt alle som er definert sovel som dei som faktisk er brukt. I so måte litt som bibliografiar med BibTeX eller biber. 

Lenke til kommentar

jeg banner sikkert i kirka her, men jeg synes Overleaf er veldig praktisk. Ingen installasjon, alle mulige pakker (som jeg har hatt behov for så langt) ligger allerede inne, en ganske ålreit autocomplete, fortløpende kompilering (som kan deaktiveres), dokumentene tilgjengelig på alle pc'er og ikke minst mulighet for at flere kan jobbe på samme dokument.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lite spørsmål... iblant skriver jeg brøker i tekstlinjer, via $\frac{}{}$. Da blir brøkene ganske små. For å rette opp idet bruker jeg displaystyle (les: \dfrac). Forsåvidt greit, men da kommer brøkene veldig tett opp i linjene over og under, og nærmest flyter inn i hverandre om to brøker havner rett ved hverandre vertikalt. Er dette noe som enkelt kan endres? Har forøvrig noe av det samme problemet i align-environment, også uten displaystyle-brøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...