Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man får "el. al" til å fungere?

So lenge dette ikkje er for ein artikkel til eit tidsskrift, so vil eg generelt anbefale å byte ut eksisterande bibtex-baserte løysing med biblatex+biber, som đȫϚ hinter til med linken han posta.

 

Om du vil halde på bibtex, fjern harvard-pakka (som eg trur er litt utdatert) og cite-pakka, og putt inn

 

\usepackage[authoryear]{natbib}
i staden.

 

 

Kjapp kode-samanlikning av bibtex/natbib og biber/biblatex. Eit minimalt døme med fyrstnemnte

 

\documentclass[a4paper, norsk]{article}
\usepackage[authoryear]{natbib}
\begin{document}
Bla bla \citep{fag6985_test2}

\bibliographystyle{agsm} 
\bibliography{bibs} 
\end{document}
og du kompilerer med sekvensen pdflatex-bibtex-pdflatex-pdflatex. (Med mindre du bruker latexmk e.l. sjølvsagt.)

 

 

 

Tilsvarande døme for det andre alternativet er

 

\documentclass[a4paper, norsk]{article}
\usepackage[style=authoryear,maxcitenames=3]{biblatex}
\addbibresource{bibs.bib}
\begin{document}
Bla bla \parencite{fag6985_test2}

\printbibliography
\end{document}
og kompileringssekvensen er pdflatex-biber-pdflatex.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et problem med topp teksten min. Den skriver \section biten til venstre og \chapter til høyre. Dette virker bra når ingen av de har virkelige lange titler, men når titlene blir en hvis lengde så begynner de å skrive over hverandre.

 

For eksempel med dette:

\chapter{Theoretical and Simulation Results}
\section{Calculation of the Distances Between the Satellites}

så blir resultatet:

post-193753-0-62381300-1427303172.png

 

I dette eksemplet så er \section{Case 1 - An Example} kortere og derfor går det bra

post-193753-0-28802500-1427303173.png

 

 

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette? Tror det beste ville ha vært å få \chapter til å bli skrevet ei line under, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.

 

Slik jeg har skjønt det så er denne pakken som bestemmer header, \usepackage{fancyhdr} og jeg bruker \pagestyle{fancy}

post-193753-0-62381300-1427303172_thumb.png

post-193753-0-28802500-1427303173_thumb.png

Endret av Jod-R
Lenke til kommentar

Jeg har et problem med topp teksten min. Den skriver \section biten til venstre og \chapter til høyre. Dette virker bra når ingen av de har virkelige lange titler, men når titlene blir en hvis lengde så begynner de å skrive over hverandre.

[...]

Eit alternativ er å bruke det valfrie argumentet til \chapter og \section, som lar deg spesifisere korte versjonar av overskriftene, for bruk i topptekst og innhaldsliste. Det vil seie, skriv t.d.

 

\chapter[Results]{Theoretical and Simulation Results}
\section[Calculation of Distances]{Calculation of the Distances Between the Satellites}
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger litt hjelp igjen her! Sliter veldig med å få referanser til å bli slik vi vil ha det, både i løpende tekst, og i referanselisten. Nå ser det derimot ut at jeg har fått løpende tekst til å være på stell, og det er kun et problem med URL-er i referanselisten;

 

uj4PpI3.png

 

Vi vil naturligvis at URL-er skal overholde de samme margene som resten av teksten. Noen tips? Dette er løsningen jeg endte på i preamble i forhold til sitering/bibliografi. Vi skriver i ShareLatex.

\usepackage[backend=bibtex,style=authoryear,sorting=nyt,citestyle=authoryear, natbib]{biblatex}
\addbibresource{ref.bib}
Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp igjen her! Sliter veldig med å få referanser til å bli slik vi vil ha det, både i løpende tekst, og i referanselisten. Nå ser det derimot ut at jeg har fått løpende tekst til å være på stell, og det er kun et problem med URL-er i referanselisten;

 

uj4PpI3.png

 

Vi vil naturligvis at URL-er skal overholde de samme margene som resten av teksten. Noen tips? Dette er løsningen jeg endte på i preamble i forhold til sitering/bibliografi. Vi skriver i ShareLatex.

\usepackage[backend=bibtex,style=authoryear,sorting=nyt,citestyle=authoryear, natbib]{biblatex}
\addbibresource{ref.bib}

 

Har du putta url-en i url-feltet i bib-fila? Viss ikkje, prøv med \url{<urlen det er snakk om>}, og last anten url eller hyperref pakka om du ikkje har nokon av dei allereie. Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Takk, nice catch! Hadde lagt det i notatfeltet, da det av en eller annen grunn var enklest når jeg la inn referansene.

 

Jeg får også en advarsel i loggen når det kompileres. Som sagt bruker vi ShareLatex, og det har vist seg å fungere dårlig med biber som backend til referancene, bibtex fungerer bedre her. Vi får fortsatt:

 

"Data encoding is 'utf8'. Use backend=biber."

 

Er dette noe å bry seg om, eller skal vi la det skure?

Lenke til kommentar

Bruker også ShareLaTeX og får samme feil. Lar det skure.

 

Kan forøvrig tipse om Mendeley for å holde orden på referanser, PDF-er og bøker. Eksporterer kildelisten til BibTex, så jeg har bare syncet den inn i ShareLaTeX-mappen min i Dropbox. Hver gang jeg laster ned en PDF legges den inn der, synces til iPad, og blir tilgjengelig i kildelisten i ShareLaTeX. Fungerer helt fjell!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, 

 

har et spørsmål til hvordan jeg kan gå frem for å lage et slags skjema. 

 

Jeg skal lage en puggeliste for ulike mineraler, hvor jeg skal ha et lite bilde og noen punkter med tekst. Jeg ser for meg å dele et A4 ark i to deler, hvor det er plass til ca. 6-7-8 punkter(med bilder) på hver side av arket. 

 

Noen som vet hvordan dette kan gjøres i Latex? 

 

Takk

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, 

 

har et spørsmål til hvordan jeg kan gå frem for å lage et slags skjema. 

 

Jeg skal lage en puggeliste for ulike mineraler, hvor jeg skal ha et lite bilde og noen punkter med tekst. Jeg ser for meg å dele et A4 ark i to deler, hvor det er plass til ca. 6-7-8 punkter(med bilder) på hver side av arket. 

 

Noen som vet hvordan dette kan gjøres i Latex? 

 

Takk

Heisann. Beklager sein respons, har vore borte frå internett i nokre veker. Om dette var for ein eksamen er det vel for seint no reknar eg med, men om du framleis er interessert i framgangsmåten kan eg prøve å hjelpe.

 

Kan du seie litt meir nøyaktig kva du hadde tenkt? Kor skal bileta vere i høve til punktlista? (over, ved sida av) Korleis ville du dele inn arket? (horisontalt, vertikalt) Ei rask skisse i Paint e.l. ville hjelpe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blæh, hvorfor greier ikke latex å vise bilder/figurer og avsnitt i den rekkefølgen jeg har i "koden"?

 

Jeg vil bare ha en helt enkel side med:
 
Figure1
Avsnitt1
Figure2
Avsnitt2
Figure3
Avsnitt3
 
Fått tips om \begin{figure}[h!], men det hjelper ikke. 
Endret av kilik
Lenke til kommentar

 

Blæh, hvorfor greier ikke latex å vise bilder/figurer og avsnitt i den rekkefølgen jeg har i "koden"?

 

Jeg vil bare ha en helt enkel side med:
 
Figure1
Avsnitt1
Figure2
Avsnitt2
Figure3
Avsnitt3
 
Fått tips om \begin{figure}[h!], men det hjelper ikke. 

 

 

Du må bruke \begin{figure}[H].

For at denne skal virke må du bruke pakken float.

\usepackage{float}

Lenke til kommentar

Tja du må gi latex litt spillerom med plassering av figurer. Aller helst bør du variere hva du har skrevet, størrelsen på figuren eller på plasseringen.

Dersom du har prøvd alle disse tingene kan du legge inn H og pakken float men det anbefales ikke.

 

Eventuelt kan en og legge inn \usepackage[section]{placeins} hvor den avgrenser figurene til seksjonene.

Er man virkelig pirkete kan en legge med følgende kode [url=http://tex.stackexchange.com/questions/118662/use-placeins-for-subsections?rq=1forå utvide funksjonaliten til subsections også.

 

Dersom du har prøvd alle disse tingene kan du og bruke H i figurteksten, men dette anbefales virkelig ikke.

Det bryter med latex laouten og hvordan Latex optimaliserer plassbruken på hver side. Anbefaler

heller å gjøre en av de to tingene ovenfor.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Blæh, hvorfor greier ikke latex å vise bilder/figurer og avsnitt i den rekkefølgen jeg har i "koden"?

Den greier det heilt fint, men du har sagt at den skal gjere noko anna.

 

LaTeX prøver å optimalisere plasseringa av figurar (i figure-omgivnader) og tabellar (i table-omgivnader) slik at du ikkje ender opp med halvtomme sider fordi den store figuren du la inn akkurat ikkje passa inn på sida.

Om du ikkje vil at dei skal «flyte», ikkje plasser dei i figure/table.

 

Til dømes:

 

\documentclass{article}
\usepackage{capt-of}
\usepackage{kantlipsum}
\usepackage{graphicx}

\begin{document}
\section{Ein m\aa te}
Plasser kvart bilete i \texttt{center}-omgivnadar.
\kant[1]
\begin{center}
\includegraphics[width=0.5\linewidth]{example-image-a}
\end{center}
\kant[2]


\section{Ein annan m\aa te}

Om du treng figurtekst kan du nytte \verb|\captionof|-kommandoen fr\aa{} \texttt{capt-of}-pakka.
I det tilfellet vil det vere fornuftig \aa{} plasssere biletet og biletteksten i ei \texttt{minipage} eller \texttt{varwidth}, slik at du ikkje f\aa r eit sideskift mellom bilete og bilettekst.

\kant[1]
\noindent\begin{minipage}{\textwidth}
\medskip\centering
\includegraphics[width=0.5\linewidth]{example-image-a}
\captionof{figure}{Bilettekst}
\medskip
\end{minipage}
\kant[2]

\end{document}
Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Eventuelt kan du jo definere din eigen omgivnad for ikkje-flytande figurar. Om sentrering skal vere valfritt, fjern \centering frå definisjonen.

 

\documentclass{article}
\usepackage{kantlipsum}
\usepackage{graphicx}

\makeatletter
\newenvironment{nonfloatfig}{\par\noindent\minipage{\textwidth}
\def\@captype{figure}%
\centering\medskip}{\medskip\endminipage}
\makeatother

\begin{document}
\kant[1]
\begin{nonfloatfig}
\includegraphics[width=0.5\linewidth]{example-image-a}
\caption{Eg rikker meg ikkje!}
\end{nonfloatfig}
\kant[2]

\end{document}
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

EJWAItk.jpg

 

Noen som har en idé om hvordan få til å skrive en slik stor M, med tekst under, i latex? Jeg får det til om jeg bruker \sum, men finner ikke ut hvordan jeg kan få det til med bokstaver.

\[ \sum_{n \times n} \vec{v} = \lambda\vec{v}, \quad \lambda\in\mathbb{R}, \ \vec{v}\neq0  \]

\[ M_{n \times n} \vec{v} = \lambda\vec{v}, \quad \lambda\in\mathbb{R}, \ \vec{v}\neq0\]

ea92e3U.png

 

Edit: For virker som om det er endel symboler der bruken av subscript fører til at det automatisk plasseres under. Så vet ikke om jeg eventuelt må bruke en annen metode en subscript.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...