Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tenkt å ha en hel haug med linjer inne i et enkelt "displaymath"-miljø. Tidligere har jeg brukt split til slikt, noe som er utmerket når man skal ha en lang utregning med en haug med "... = ...toretorghoifdjbklfh = ... 50938095430 = ...", men her ønsker jeg å ha litt mer, blant annet et lite tekst-i-mattemodus-område. Så egentlig hadde det beste vært om alt hadde vært sentrert! Men hvordan kan man få til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Tenkte egentlig litt mer på om noen hadde noen eksempler å legge ut i form av pdf-er.

8210023[/snapback]

 

 

Ah! Skrytemulighet nr 1!

 

Jeg skreiv min masteroppgave i LaTeX. I denne så er det en del skisser / tegninger som jeg også kodet i LaTeX (xfig / paint etc er for pyser). Jeg brukte faktisk ikke så lange tida på å lage figurene når jeg først hadde lært meg tegning ved koding.

 

Oppgaven finnes på http://folk.uio.no/martiso/solconcepta/solconcepta.pdf

 

Hvis ønskelig så kan jeg legge ut kildekoden også.

Lenke til kommentar
Tenkte egentlig litt mer på om noen hadde noen eksempler å legge ut i form av pdf-er.

8210023[/snapback]

 

 

Ah! Skrytemulighet nr 1!

 

Jeg skreiv min masteroppgave i LaTeX. I denne så er det en del skisser / tegninger som jeg også kodet i LaTeX (xfig / paint etc er for pyser). Jeg brukte faktisk ikke så lange tida på å lage figurene når jeg først hadde lært meg tegning ved koding.

 

Oppgaven finnes på http://folk.uio.no/martiso/solconcepta/solconcepta.pdf

 

Hvis ønskelig så kan jeg legge ut kildekoden også.

8211574[/snapback]

ønskelig

 

 

PS. Nice :thumbup:

Endret av JeffK
Lenke til kommentar

Oppgaven finnes på http://folk.uio.no/martiso/solconcepta/solconcepta.pdf

 

Hvis ønskelig så kan jeg legge ut kildekoden også.

8211574[/snapback]

ønskelig

 

 

PS. Nice :thumbup:

8211719[/snapback]

 

Da ligger kildekoden ute også.

http://folk.uio.no/martiso/solconcepta/solconcepta.zip

 

Fant halveis uti skrivinga at det ville vært smartere å bruke en katalog pr kapittel, men gadd ikke å endre på det så seint. Det er en del andre rare småting jeg har gjort også, men det funka. Og mottoet "Ikke reparer noe som ikke er ødelagt" er egentlig veldig bra.

 

En ting som er viktig å merke seg er alle pakkene jeg har brukt. Disse inkluderes i den rekkefølgen som jeg har gjort. LaTeX likte svært dårlig å ta de i en annen rekkefølge.

 

Edit: Glemte å si at SolConcepta.tex er hovedfila. Alle de andre blir inkludert i fra denne.

Endret av VeloX
Lenke til kommentar
Tenkte egentlig litt mer på om noen hadde noen eksempler å legge ut i form av pdf-er.

8210023[/snapback]

 

 

Ah! Skrytemulighet nr 1!

 

Jeg skreiv min masteroppgave i LaTeX. I denne så er det en del skisser / tegninger som jeg også kodet i LaTeX (xfig / paint etc er for pyser). Jeg brukte faktisk ikke så lange tida på å lage figurene når jeg først hadde lært meg tegning ved koding.

 

Oppgaven finnes på http://folk.uio.no/martiso/solconcepta/solconcepta.pdf

 

Hvis ønskelig så kan jeg legge ut kildekoden også.

8211574[/snapback]

 

Eg blei berre litt nyskjerrig no: Kor mange år har du gått på skule for å kunne lage noko slikt? Gjennomføringa er jo berre genial og oversikteleg, alt er jo gjort frå scratch. Fekk du "karakter"? =o

Lenke til kommentar
Eg blei berre litt nyskjerrig no: Kor mange år har du gått på skule for å kunne lage noko slikt? Gjennomføringa er jo berre genial og oversikteleg, alt er jo gjort frå scratch. Fekk du "karakter"? =o

8214652[/snapback]

 

Å fullføre en mastergrad tar nominelt to år (fire semestere). Før dette må man ha en bachelorgrad (nominelt tre år / seks semestere).

 

Mastergraden er lagt opp slik at det er to semestere med kurs, og to semestere med selve masteroppgaven. Jeg brukte litt over ett semester på å konstruere / desgine / programmere, og litt under ett semester på å skrive.

 

Karakteren var en "klar A" som sensor sa det (Karakterskala A-F, der A er topp og F er stryk) :)

Lenke til kommentar
Tenkte egentlig litt mer på om noen hadde noen eksempler å legge ut i form av pdf-er.

8210023[/snapback]

 

 

Ah! Skrytemulighet nr 1!

 

Jeg skreiv min masteroppgave i LaTeX. I denne så er det en del skisser / tegninger som jeg også kodet i LaTeX (xfig / paint etc er for pyser). Jeg brukte faktisk ikke så lange tida på å lage figurene når jeg først hadde lært meg tegning ved koding.

 

Oppgaven finnes på http://folk.uio.no/martiso/solconcepta/solconcepta.pdf

 

Hvis ønskelig så kan jeg legge ut kildekoden også.

8211574[/snapback]

 

Eg blei berre litt nyskjerrig no: Kor mange år har du gått på skule for å kunne lage noko slikt? Gjennomføringa er jo berre genial og oversikteleg, alt er jo gjort frå scratch. Fekk du "karakter"? =o

8214652[/snapback]

 

3 år bachelor + 2 år master, hvor siste halvannet året av master går mer og mer ut på oppgaveskrivning?

 

Ang. LaTeX: Vi kjører i allefall et begynnerkurs i LaTeX på instituttet 1-2 ganger i året.

 

Eg blei berre litt nyskjerrig no: Kor mange år har du gått på skule for å kunne lage noko slikt? Gjennomføringa er jo berre genial og oversikteleg, alt er jo gjort frå scratch. Fekk du "karakter"? =o

8214652[/snapback]

 

Å fullføre en mastergrad tar nominelt to år (fire semestere). Før dette må man ha en bachelorgrad (nominelt tre år / seks semestere).

 

Mastergraden er lagt opp slik at det er to semestere med kurs, og to semestere med selve masteroppgaven. Jeg brukte litt over ett semester på å konstruere / desgine / programmere, og litt under ett semester på å skrive.

 

Karakteren var en "klar A" som sensor sa det (Karakterskala A-F, der A er topp og F er stryk) :)

8218143[/snapback]

 

Får ikke "alle" A på master på fysisk da? Noe med at "våre kandidater er så gode når de har levert oppgave så vi har iallefall ikke hjerte til å gi dem en C", mens andre institutt kjører normalfordeling okkesom (astro)? Mener å huske de sa noe sånt på harde-kjerne-lista (regner med at du kjenner den)... Men grattulerer!

 

Værre er det at universitas skriker om å senke kravene i begynnermattekursene, fordi mange som ikke har det som skal til (f.eks. møte opp på forelesning, gjøre ukesoppgaver... vanskelig det der...) melder seg på, gidder ikke gjøre noe, og... OH NOES! SJOKK! De stryker, faktisk!

 

Argumentet var noe sånt som at "instituttet tjener mer penger om de ikke stryker de som ikke gidder å gjøre noe". Argh. Kunne vridd hue av den skribenten. Heldigvis er fagutvalget på matematikk enig med meg (desverre ser det ut til at univeristas er enig med meg de også, ang. vri-hue-av-de-vi-ikke-liker)

Lenke til kommentar
Tenkte egentlig litt mer på om noen hadde noen eksempler å legge ut i form av pdf-er.

8210023[/snapback]

 

 

Ah! Skrytemulighet nr 1!

 

Jeg skreiv min masteroppgave i LaTeX. I denne så er det en del skisser / tegninger som jeg også kodet i LaTeX (xfig / paint etc er for pyser). Jeg brukte faktisk ikke så lange tida på å lage figurene når jeg først hadde lært meg tegning ved koding.

 

Oppgaven finnes på http://folk.uio.no/martiso/solconcepta/solconcepta.pdf

 

Hvis ønskelig så kan jeg legge ut kildekoden også.

8211574[/snapback]

 

Utrolig bra. Er det PStricks du har brukt for grafikk? Har du noen tips om tutorials o.l. for PStricks?

Lenke til kommentar

Får ikke "alle" A på master på fysisk da? Noe med at "våre kandidater er så gode når de har levert oppgave så vi har iallefall ikke hjerte til å gi dem en C", mens andre institutt kjører normalfordeling okkesom (astro)? Mener å huske de sa noe sånt på harde-kjerne-lista (regner med at du kjenner den)... Men grattulerer!

8224617[/snapback]

 

Det er nok en overvekt av A og B på fysikk, men jeg har ingen statistikk. Jeg ville mye heller ha en tallkarakter, for da hadde jeg fått vite mye mer nøyaktig hvordan jeg gjorde det. Men jeg tolker "en klar A" som i at jeg ligger i den øvre halvdelen ihvertfall. Jeg fikk bare spørsmål om et mindre punkt om oppgaven når jeg skulle forsvare den, men det er jo veldig vanskelig å tolke hva det betyr.

 

 

Utrolig bra. Er det PStricks du har brukt for grafikk?

8242355[/snapback]

 

Jepp, det er PStricks jeg har brukt for å lage figurene.

 

 

Har du noen tips om tutorials o.l.  for PStricks?

8242355[/snapback]

 

Ingen gode tutorials. Jeg brukte bare manualen, og den fant jeg på http://www.ifi.uio.no/it/latex.html. Den er jo forsåvidt god i seg selv, så noe mer tutorial enn den trenger du vel egentlig ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ang. \include{} - jeg får den ikke til å virke. Jeg prøver å inkludere en fil (hvor det foreløpig bare er en \chapter{}), men jeg kan ikke se det på dvi-fila. Fila ligger nå i samme mappe (Er det mulig å flytte den til en helt annen mappe, f.eks. en undermappe?).

 

EDIT:

Fikk det til, brukte \input{} istedet.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

En annen ting:

 

Prosjektet er: Skrive et kompendium til Linux-lørdag. Nattarbeid er en fin ting, så får man jobba i fred :roll:

Problem: Jeg må lage noen oppgaver.

Hvorfor er dette et problem: Jeg aner ikke hvordan man får sånne fine lister som er vanlig i bøker, ala:

<kapittelnummer>.<oppgavenummer> Gjør ditt og datt og dutt også!

Lenke til kommentar
Denne ser kjekk ut:

http://latexdraw.sourceforge.net/

8250050[/snapback]

Jeg har fått testet det nå. Det er så enkelt å sette seg inn at man kan holde pusten fra man starter programmet for første gang til man er inni det! Man får opp et vindu hvor man kan tegne streker o.l.(det blir jo et slags vektor-bilde). Til høyre i skjermbildet ser man koden, som man kan klippe ut og lime inn i en .tex-fil. En ting som er litt spesielt, er at om man vil lage en pdf-fil, må man først kovertere dvi->ps og så ps->pdf. Dette er fordi PStricks, som navnet tilsier, utnytter ps-funksjonalitet.

 

Til dere som bruker Linux, kan jeg anbefale Kile. Jeg liker denne editoren bedre enn noen av de jeg har vært borti i windows. Det er også et program som heter Texmaker, men jeg har ikke prøvd det. Om det er noen som har prøv dette, og mener det er bedre enn Kile, så si ifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...