Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Har installert Adobe sin PostScript printerdriver, slik at jeg kan "eksportere/printe" grafer og slikt til .eps filer, men da jeg inkluderer dette .eps-bildet i LaTeX kommer ikke bildet opp. Eneste jeg får er en blank side. Noen som har noe erfaring med dette? Finnes det evnt. andre måter å eksportere til .eps på?

9325064[/snapback]

Jeg eksporterer .eps fra Matlab og får også blanke figurer i .dvi-filene. Ved å konvertere fra dvi til pdf med dvipdf (med dvipdfm blir det ikke bra for meg) dukker figurene opp igjen.

9336828[/snapback]

 

Åpne .eps-filen med notepad og fjern linjen som setpagedevice står i (dvs. hele "Feature"-blokkgreien som denne linjen inngår i). Det hjalp meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen måte å få to streker under et svar/en tekst?

Du kan bruke \underline-kommandoen to ganger (dvs. \underline{\underline{svar}}), eller du kan bruke ulem-pakken (med opsjonen normalem for å deaktivere endring av \emph-kommandoen) og kommandoen \uuline. Begge kommandoene fungerer både innenfor og utenfor matematiske miljøer.

Endret av ....
Lenke til kommentar
ulem-pakken funket utmerket!

 

Og enda et spørsmål: Hva er beste/vanligste måten å skrive kjemiske formler/symboler på? Har sett at noen bruker matte-miljøet ($$), men virker ikke som om dette er det optimale å bruke.

9384664[/snapback]

$$ er for inline ligninger, altså ting som vanligvis står midt i tekst. \[ \] er for vanlige ligninger.

Forskjellen på de to er at inline ligninger har f.eks. grensene i et integral etter integraltegnet(ikke over og under) slik at det ikke skaper store linjeavstander. \[ \] blir penere for frittstående ligninger.

Lenke til kommentar
Hva er beste/vanligste måten å skrive kjemiske formler/symboler på?

For meg fungerer mhchem-pakken, som lar meg skrive kjemiske reaksjonsligninger nesten «rett frem», glimrende. (Om dette er litt «overkill», er konstruksjoner som H$_2$O et alternativ.)

 

Har sett at noen bruker matte-miljøet ($$), men virker ikke som om dette er det optimale å bruke.

$$ er for inline ligninger, altså ting som vanligvis står midt i tekst. \[ \] er for vanlige ligninger.

Nei, det er $ ... $ som er for «inline» ligninger. $$ ... $$ er de opprinnelige kontrolltegnene i TeX for å gå inn og ut av «displayed math», men det anbefales ikke at man anvender disse i LaTeX. Fra «Short Math Guide for LaTeX»:

 

Using the plain TeX notation $$ ... $$ for displayed equations is not recommended. Although it is not expressly forbidden in LaTeX, it is not documented anywhere in the LaTeX book as being part of the LaTeX command set, and it interferes with the proper operation of various features such as the fleqn option.

Dokumentet er for øvrig å betrakte som obligatorisk lesning. Det står veldig mye om hvordan man best kan få ting, og hvilke løsninger man ikke bør bruke.

Endret av ....
Lenke til kommentar
Hvordan får jeg laget en linje ala type, "Alder:______"? har prøvd med
\_\_

, men det blir ikke en sammenhengene linje.

Det er jo bare å bruke \underline-kommandoen (eller \uline-kommandoen fra ulem-pakken) i kombinasjon med et passende antall \quad-er eller \hspace-kommandoen, f.eks. \underline{\hspace{5em}}.

 

Og i tillegg, hvordan får jeg en horisontal linje over hele arket?

Bruk \rule-kommadoen:

 

\rule{\linewidth}{0.5pt}

Endret av ....
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg endre utdataen som kommer ved \chapter?

 

Jeg har funnet "\renewcommand{\chaptername}{session}", men det står fortsatt "1" etter "session", noe jeg ikke vil...

 

Jeg vil helst at det skal stå bare "Session" eller "1 Session"

Endret av Raring
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg endre utdataen som kommer ved \chapter?

 

Jeg har funnet "\renewcommand{\chaptername}{session}", men det står fortsatt "1" etter "session", noe jeg ikke vil...

 

Jeg vil helst at det skal stå bare "Session" eller "1 Session"

9460210[/snapback]

Man kan sikkert gjøre tilsvarende for chapter:

\section*{Oppgave 1}

 

dvs.

 

\chapter*{Session}

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmmm... Etter å ha sett litt i "A not so short guide to LaTeX" fant jeg denne metoden for å lage en matrise:

 

\[
A=\bordermatrix[{[]}]{ 
0 & 0 & 1 & \frac{1}{2} \cr
\frac{1}{3} & 0 & 0 & 0 \cr
\frac{1}{3} & \frac{1}{2} & 0 & \frac{1}{2} \cr
\frac{1}{3} & \frac{1}{2} & 0 & 0
}
\]

 

Problemet er at da kjører latex kommandoen på denne får jeg:

 

! Misplaced alignment tab character &.

l.20 \frac{1}{3} &

\frac{1}{2} & 0 & 0

 

på absolutt alle "&". Jeg får også:

 

! Misplaced \cr.

l.19 ...{1}{3} & \frac{1}{2} & 0 & \frac{1}{2} \cr

 

på alle \cr

 

Er det noen som vet hvorfor dette ikke vil gå? Hva jeg gjør feil og hva jeg kan gjøre for å fikse det?

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvordan du vil ha matrisen seende ut, så prøver på noen forslag;

 

Krever \usepackage{kbordermatrix}:

\[
A=
\kbordermatrix{0&0&1&\frac{1}{2}\\
0 & 0 & 1 & \frac{1}{2} \\
\frac{1}{3} & 0 & 0 & 0 \\
\frac{1}{3} & \frac{1}{2} & 0 & \frac{1}{2} \\
\frac{1}{3} & \frac{1}{2} & 0 & 0
}
\]

 

 

Krever \usepackage{amsmath}:

\[
A=
\begin{bmatrix}
0 & 0 & 1 & \frac{1}{2} \\
\frac{1}{3} & 0 & 0 & 0 \\
\frac{1}{3} & \frac{1}{2} & 0 & \frac{1}{2} \\
\frac{1}{3} & \frac{1}{2} & 0 & 0
\end{bmatrix}
\]

 

eller

 

\[
\bordermatrix{
0 & 0 & 1 & \frac{1}{2} \cr
\frac{1}{3} & 0 & 0 & 0 \cr
\frac{1}{3} & \frac{1}{2} & 0 & \frac{1}{2} \cr
\frac{1}{3} & \frac{1}{2} & 0 & 0
}
\]

Endret av sveioen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har prøvd å inkludere noen figurer jeg har lagd i xfig i et latex dokument. Dette har jeg gjort på følgende måte: eksportert figuren fra xfig som "Combined PS/Latex (both parts)", så har jeg lagt den inn i latex filen med

 

\begin{figure}
\input{test.pstex_t}
\end{figure}

 

men når jeg kjører latex på dokumentet mitt får jeg alltid en "Undefined control sequence. }}}}" feil i filen test.pstex_t. Grunnen til at jeg vil at dette skal fungere er fordi dette er den eneste måten jeg har funnet som gjør at det skal være mulig å inkludere latex tekst i bildet.

 

Så da lurte jeg på om det var noen som visst om noen måte å ordne dette på, eller om det var noen annen måte å inkludere latex tekst i et bilde.

 

-------------------------------------------LØST----------------------------------------------------------------------------------------

 

Man måtte visst bare legge til pakken color i /usepackage{}, så ordnet alt seg.

Endret av JBJ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg oppgraderte nylig til GNU Emacs 22.1, og det er i gledesrus over å ha fått preview-latex til å fungere at jeg skriver dette innlegget. preview-latex er et tillegg til LaTeX-modusen til Emacs, AUCTeX, som forhåndsviser matematiske uttrykk i selve kildefilen. Når jeg velger «Generate previews for document» fra Preview-menyen, blir bufferen min seende slik ut:

 

post-79807-0-30976300-1301217372_thumb.png

 

Men merk at dette lille steget over i «WYSIWYG» ikke kludrer til skriveprosessen. Når jeg beveger markøren over uttrykkene, vises LaTeX-koden i stedet, som kan redigeres dersom det er behov for det. Så kan eventuelt en oppdatert forhåndsvisning genereres etterpå, når man har skrevet tilstrekkelig mye kode til at det er greit med en tilbakemelding på hva man faktisk «har gjort». Den største gevinsten med preview-latex er at det er mye lettere å få oversikt over hvor man befinner seg i dokumentet til enhver tid, og dersom man starter skriveøkten med å generere en forhåndsvisning, får man en tydelig visuell tilbakemelding om hva som er nye endringer og hva dokumentet inneholdt fra før.

 

Å få bildestøtten til GNU Emacs for Windows til å fungere kan imidlertid være en noe innfløkt affære, for denne støtten er ikke innebygd i selve programmet. Den enkleste måten å komme i gang på er å laste ned AUCTeX sin Emacs + AUCTeX-pakke, som inkluderer alle de nødvendige filene. Denne er det bare å pakke ut et passende sted, f.eks. C:\Programfiler, i hvilket tilfelle Emacs vil få plasseringen C:\Programfiler\Emacs. Så kan man starte opp Emacs ved å kjøre C:\Programfiler\Emacs\bin\runemacs.exe (lag ev. en snarvei til denne på skrivebordet).

 

Dersom en i stedet vil gjøre ting «selv» med utgangspunkt i den offisielle Emacs-utgivelsen, må en laste ned noen ekstra .dll-filer som plasseres i samme katalog som emacs.exe (eller, for å gjøre dem tilgjengelige for andre programmer også, i systemkatalogen Windows\system eller Windows\system32). Hvilke filer det er snakk om, er beskrevet i FTP-README-filen windows/README, og de kan lastes ned enkeltvis fra GnuWin32-prosjektet. For å gjøre ting litt enklere for folk har jeg laget en Zip-fil med alle .dll-filene Emacs kan nyttiggjøre seg av:

 

Når alt er på plass, enten man går for pakkeløsningen eller installerer Emacs, .dll-filene og AUCTeX manuelt, er det vel verdt å ta en kikk på Claus Dethlefsens LaTeX/Emacs-side, som tar for seg fintilpasning med gnuserv (lastes ned separat). Selv har jeg bl.a. dette i .emacs-filen min:

 

(load "gnuserv")
(gnuserv-start)
(setq gnuserv-frame (selected-frame))

(add-hook 'text-mode-hook 'turn-on-auto-fill)
(add-hook 'text-mode-hook '(lambda ()
 (setq show-trailing-whitespace t)))
(global-font-lock-mode t)
(setq-default indicate-empty-lines t)
(column-number-mode t)
(size-indication-mode t)
(cua-mode t)
(setq cua-enable-cua-keys nil)
(show-paren-mode t)
(setq show-paren-delay 0)
(global-hl-line-mode t)
(set-face-background 'hl-line "#fffacd")
(setq skeleton-pair t)
(global-set-key "(" 'skeleton-pair-insert-maybe)
(global-set-key "[" 'skeleton-pair-insert-maybe)
(global-set-key "{" 'skeleton-pair-insert-maybe)
(setq disabled-command-hook nil)
(fset 'yes-or-no-p 'y-or-n-p)
(setq visible-bell t)
(setq inhibit-startup-message t)

(require 'ido)
(ido-mode t)

(load "auctex.el" nil t t)
(load "preview-latex.el" nil t t)
(require 'tex-mik)
(add-hook 'LaTeX-mode-hook 'LaTeX-math-mode)

Det blir for mye å gå inn på hva alt dette gjør (men se bloggen M-x all-things-emacs for mange nybegynnertips), men de fire siste linjene laster inn AUCTeX og preview-latex med MiKTeX-oppsett og automatisk aktivering av AUCTeX sine mattefunksjoner når Emacs går inn i LaTeX-modus.

 

Dersom alt har gått som det skulle, vil AUCTeX tre i kraft når du åpner en fil med endelsen .tex, og du kan generere forhåndsvisninger fra Preview-menyen. (Alt dette forutsetter naturligvis at du har en fungerende TeX-distribusjon på systemet, som f.eks. MiKTeX. Merk at plasseringen til alle de kjørbare filene til TeX-distribusjonen må være oppført i miljøvariabelen PATH, slik at TeX-programmene blir tilgjengelige som kommandoer på kommandolinjen, for det er ved å sende instruksjoner til kommandolinjen at Emacs er i stand til å nyttiggjøre seg av TeX-distribusjonen din.)

Endret av ....
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...