Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

UTF-8-standarden krever en innledning på et par byte (i Hex vises det som: EF BB BF). Editorene (Notepad, Notepad++, SciTE) viser ikke disse bytene, men legger de helt først i filen for å indikere at det er en UTF-8-fil.

 

Men så tror kompliatoren at teksten i filen begynner med de bytene, og kommer med feilmelding om at teksten har begynt før \documentclass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen små spørsmål om LaTex som kanskje noen kan svare på:

 

1. Finnes det en LaTeX-løsning (editor og "kompilator"(?)) som fungerer i Windows Vista?

 

2. Er forskjellige LaTeX-løsninger kompatible med hverandre? Altså, kode som kompileres fint ved hjelp av en løsning vil se helt lik ut hvis man kompilerer med en annen løsning?

 

3. Noen som vet hva slags LaTeX programvare som er installert på PC-er på UiO?

 

Hyggelig om noen hadde orket å svare :)

Lenke til kommentar

Vista aner jeg ikke (vil tro at en hver windowsbasert løsning vil fungere), men ang. UIO vil jeg anbefale å ta en titt på http://termvakt.uio.no/wiki/

 

Vil tro det er den samme latex'en på UIO som hvorsomhelst ellers (btw. anntar at du snakker om linux-maskinene, windows-maskinene er vistnok relativt slanke med tanke på programmvare... Og uansett lite poeng å styre med LaTeX på windows når du kan bevege deg fem meter for å få en linux-maskin, eller trykke på Xwin32 eller hvadetnåennheter)

Lenke til kommentar
1. Finnes det en LaTeX-løsning (editor og "kompilator"(?)) som fungerer i Windows Vista?

7762853[/snapback]

Tror ikke det. Men kan ikke Vista kjøres i bakoverkompatibel modus?

 

2. Er forskjellige LaTeX-løsninger kompatible med hverandre? Altså, kode som kompileres fint ved hjelp av en løsning vil se helt lik ut hvis man kompilerer med en annen løsning?

7762853[/snapback]

Latex-lisensen krever at alle nye pakker også får nytt navn for å beholde bakoverkompatibilitet. Så i all hovedsak er svaret "ja".

 

3. Noen som vet hva slags LaTeX programvare som er installert på PC-er på UiO?

7762853[/snapback]

http://www.ifi.uio.no/it/latex.html
Lenke til kommentar

Syns det med latex er så vanskelig, men ser jo at dokumentene blir veldig veldig fine.

Bare sånn enkelt

hva trenger jeg for å kjøre latex på windows?

Kan gjøres gjennom word, ev lagre som doc-fil?

Hvordan samordne med kildehenvisninger, f.eks om du bruker end-note for henvisninger til vitenskaplige artikler?

Lenke til kommentar

|Bare sånn enkelt

| hva trenger jeg for å kjøre latex på windows?

 

Kompilator (Miktex)

Editor (Texniccenter)

 

|Kan gjøres gjennom word, ev lagre som doc-fil?

 

Nei. Alt er jo mulig, men det er ikke hensiktsmessig.

 

|Hvordan samordne med kildehenvisninger, f.eks om du bruker end-note for |henvisninger til vitenskaplige artikler?

 

Referanseverktøyet Bibtex er innebygd i Latex. Du kan enkelt eksportere fra Endnote (og alle andre referanseprogrammer) til Bibtex. Personlig bruker jeg Citeulike.

Lenke til kommentar
report er da heller ikke dumt?

7841227[/snapback]

 

Det har du rett i.

 

Det jeg mente var vel egentlig bare at jeg ikke er helt sikker på om skoleoppgaver krever så mye spesielt. Vitsen med å bruke en spesialklasse er jo at man prøver å få til noe sært (fks. et noteark, brev eller cd-cover). Så lenge man jobber med noe som bare er en vanlig rapport/artikkel, så er jeg ikke sikker på den store nytten med en dedikert klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...