Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Tenker ikke på et spesielt tilfelle, men mer generelt om det finnes en god måte å eksportere grafer lagd i Excel til eps.

 

En annen mulighet er OpenOffice: OpenOffice draw kan eksportere direkte til eps. Meget nyttig for småtegninger, noen grafer etc.

 

Ellers så er gnuplot eller matlab også veldig kjekt, men ofte for andre typer grafer enn excel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig i mange bøker at et kapittel begynner med en liten innledning som ikke har et eget underkapittel. Er det typografisk riktig å gjøre det samme på slutten av et kapittel? Hvis så, hvordan gjør man det(dvs går ut av et underkapittel uten å lage et nytt)?

 

Jeg tenker meg noe slikt:

3. Foo
blablablasvadasvadasvada
 3.1 Morra di
 3.2 Mann
blablabla dvs. morra di er mann.

Altså, jeg vil starte med en liten innledning om hva kapittlet skal handle om. Deretter har jeg underkapittler som ser på spesielle ting. Etter jeg har kikket på de spesielle tingene vil jeg snakke om sammenhenger mellom de spesielle tingene. Jeg syns ikke det passer med et underkapittel til det, ettersom det da på en måte blir på samme nivå som det spesielle. Det bør være på samme nivå som innledningen, bare med kunnskap om det som ble funnet i underkapittlene.

Lenke til kommentar
Det er vanlig i mange bøker at et kapittel begynner med en liten innledning som ikke har et eget underkapittel. Er det typografisk riktig å gjøre det samme på slutten av et kapittel? Hvis så, hvordan gjør man det(dvs går ut av et underkapittel uten å lage et nytt)?

 

Jeg tenker meg noe slikt:

3. Foo
blablablasvadasvadasvada
 3.1 Morra di
 3.2 Mann
blablabla dvs. morra di er mann.

Altså, jeg vil starte med en liten innledning om hva kapittlet skal handle om. Deretter har jeg underkapittler som ser på spesielle ting. Etter jeg har kikket på de spesielle tingene vil jeg snakke om sammenhenger mellom de spesielle tingene. Jeg syns ikke det passer med et underkapittel til det, ettersom det da på en måte blir på samme nivå som det spesielle. Det bør være på samme nivå som innledningen, bare med kunnskap om det som ble funnet i underkapittlene.

 

Er det ikke litt vanskelig å få til så det er tydelig at dette ikke er et underkapittel. Er det ikke bedre å ha et underkapittel som heter konklusjon eller lignende?

Lenke til kommentar

Jeg prøver å få til punkt-liste i Latex, men det fungerer ikke helt som jeg vil. Har følgende kode:

 

{\large \textbf{Utdanning}}
\begin{itemize}
	 \item	
		\begin{tabular*}{6in}{l@{\extracolsep{\fill}}r}
			\textbf{Ungsomskole} & Trondheim \\
			MAsse fine f.. & 1997--2000 \\
			Litt mer info... & \\
		\end{tabular*}
	\item
		\begin{tabular*}{6in}{l@{\extracolsep{\fill}}r}
			\textbf{videregående skole} & Oslo\\
			Allmenn, økonomiske og administrative fag & 2000 - 2003\\
		\end{tabular*}
\end{itemize}

 

Probelemet er at punktene kommer "midt på" det som står inni {tabulator}, men jeg vil ha de ved overskriften..

noe slikt:

 

*Barneskole

bla bla bla

*Ungdomskole

vla bla bbla

Lenke til kommentar
Det er vanlig i mange bøker at et kapittel begynner med en liten innledning som ikke har et eget underkapittel. Er det typografisk riktig å gjøre det samme på slutten av et kapittel? Hvis så, hvordan gjør man det(dvs går ut av et underkapittel uten å lage et nytt)?

 

Jeg tenker meg noe slikt:

3. Foo
blablablasvadasvadasvada
 3.1 Morra di
 3.2 Mann
blablabla dvs. morra di er mann.

Altså, jeg vil starte med en liten innledning om hva kapittlet skal handle om. Deretter har jeg underkapittler som ser på spesielle ting. Etter jeg har kikket på de spesielle tingene vil jeg snakke om sammenhenger mellom de spesielle tingene. Jeg syns ikke det passer med et underkapittel til det, ettersom det da på en måte blir på samme nivå som det spesielle. Det bør være på samme nivå som innledningen, bare med kunnskap om det som ble funnet i underkapittlene.

 

Hva med å bruke en \subsection*{underkapittel} når du ikke vil lage et nytt underkapittel? Det vil ikke bli nummerert (og heller ikke oppført i TOC).

Endret av sveioen
Lenke til kommentar
Det er vanlig i mange bøker at et kapittel begynner med en liten innledning som ikke har et eget underkapittel. Er det typografisk riktig å gjøre det samme på slutten av et kapittel? Hvis så, hvordan gjør man det(dvs går ut av et underkapittel uten å lage et nytt)?

 

Jeg tenker meg noe slikt:

3. Foo
blablablasvadasvadasvada
 3.1 Morra di
 3.2 Mann
blablabla dvs. morra di er mann.

Altså, jeg vil starte med en liten innledning om hva kapittlet skal handle om. Deretter har jeg underkapittler som ser på spesielle ting. Etter jeg har kikket på de spesielle tingene vil jeg snakke om sammenhenger mellom de spesielle tingene. Jeg syns ikke det passer med et underkapittel til det, ettersom det da på en måte blir på samme nivå som det spesielle. Det bør være på samme nivå som innledningen, bare med kunnskap om det som ble funnet i underkapittlene.

 

Hva med å bruke en \subsection*{underkapittel} når du ikke vil lage et nytt underkapittel? Det vil ikke bli nummerert (og heller ikke oppført i TOC).

Jeg vil helst ikke begynne med sånne jukseteknikker. Jeg tenker på kapittler på samme måte som indentation/curly braces i programmering. Ved å starte en "usynlig indent" så "tilbakeidenter" man jo ikke.

Lenke til kommentar

Har sett denne tråden mange ganger, men aldri tenkt meg å lese den... Tenkte litt for koffert eller noe :ermm:

 

Uansett. Innstallerte Kile, og fant ut at det var jo ikke noe vanskelig å bruke. Så jeg har skrevet om en oppgave jeg skal levere i morgen, og alt funker perfekt utenom en ting.

 

Har delt den inn i fire hoveddeler, men alle nummerene begynner på 0. Med andre ord:

 

0.1 Del en

..0.1.1 underdel

..0.1.2 underdel

0.2 Del 2

..0.2.1 underdel

 

Jeg vil jo gjerne at den skal begynne på en.

 

Bruker section for hoveddelene, og subsection for underdelene. Noen som kan si hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Har sett denne tråden mange ganger, men aldri tenkt meg å lese den... Tenkte litt for koffert eller noe :ermm:

 

Uansett. Innstallerte Kile, og fant ut at det var jo ikke noe vanskelig å bruke. Så jeg har skrevet om en oppgave jeg skal levere i morgen, og alt funker perfekt utenom en ting.

 

Har delt den inn i fire hoveddeler, men alle nummerene begynner på 0. Med andre ord:

 

0.1 Del en

..0.1.1 underdel

..0.1.2 underdel

0.2 Del 2

..0.2.1 underdel

 

Jeg vil jo gjerne at den skal begynne på en.

 

Bruker section for hoveddelene, og subsection for underdelene. Noen som kan si hva jeg må gjøre?

Du bruker sikkert documentclass book eller report. Der er øverste nivå chapter. Du bør bytte til article, som er best for mindre ting(under 20 sider) som oppgaver.

Lenke til kommentar
Det er vanlig i mange bøker at et kapittel begynner med en liten innledning som ikke har et eget underkapittel. Er det typografisk riktig å gjøre det samme på slutten av et kapittel? Hvis så, hvordan gjør man det(dvs går ut av et underkapittel uten å lage et nytt)?

 

Jeg tenker meg noe slikt:

3. Foo
blablablasvadasvadasvada
 3.1 Morra di
 3.2 Mann
blablabla dvs. morra di er mann.

Altså, jeg vil starte med en liten innledning om hva kapittlet skal handle om. Deretter har jeg underkapittler som ser på spesielle ting. Etter jeg har kikket på de spesielle tingene vil jeg snakke om sammenhenger mellom de spesielle tingene. Jeg syns ikke det passer med et underkapittel til det, ettersom det da på en måte blir på samme nivå som det spesielle. Det bør være på samme nivå som innledningen, bare med kunnskap om det som ble funnet i underkapittlene.

 

Er ikke helt sikker på hva du mener, men du kan jo prøve:

\section{hei og hå}

En liten innledning...

 

\subsection{blabla}

blablablalbalba

[\code]

 

Evt. Så kan du bruke \section*{hei og hå} og \subsection*{hei og hå} for å slippe nummerering... Gjør ofte det på mindre oppgaver, og putter "numereringen" inni {} istedet... Varierer litt.

Lenke til kommentar

Hei. Er vel det som går som uendelig fersking på LaTeX, men det er jo så gøy når alt blir vakkert.

 

Sliter med en liten ting her nå, da jeg skal skrive et atom som to forskjellige isotoper. Det å få isotoptallet forran har jeg ikke peiling på hvordan jeg kan gjøre. Ikke at det er noe krise at det blir liggende bak med formen: B$r^{79}$ og B$r^[81]$, men igjen det at det er stilig å få alt slik en vil.

 

Hvordan kan jeg lure isotopnummer i front av Brom'en?

Lenke til kommentar
Hei. Er vel det som går som uendelig fersking på LaTeX, men det er jo så gøy når alt blir vakkert.

 

Sliter med en liten ting her nå, da jeg skal skrive et atom som to forskjellige isotoper. Det å få isotoptallet forran har jeg ikke peiling på hvordan jeg kan gjøre. Ikke at det er noe krise at det blir liggende bak med formen: B$r^{79}$ og B$r^[81]$, men igjen det at det er stilig å få alt slik en vil.

 

Hvordan kan jeg lure isotopnummer i front av Brom'en?

$^{79}B$

 

Jeg vet ikke hva som er standarden i kjemi, men vanligvis bør B'en også være med inne i mattemiljøet.

Eksempel fra vanlig matematikk:

 

Feil:

For en konstant k større enn null.

Riktig:

For en konstant $k$ større enn null.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Noen som vet hvordan man kan refere til en sti som har mellomrom?

F.eks. en bib-fil som ligger i c:\documents and settings\ref.bib..

 

Finnes det noen måte å definere en del av teksen med en \label? Slik at jeg senere kan bruke \ref? Vil at noe vanlig tekst skal stå i en ramme og ha figur-nummer..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg er helt fersk i LaTeX, og sliter litt når jeg skal sette inn en figur i dokumentet mitt. Uansett hva jeg prøver får jeg med hele filbanen med i PDF-dokumentet, plassert rett over figuren. Hvordan kan jeg unngå det?

 

Koden min ser slik ut:

\begin{figure}
\centering
	\includegraphics[width=0.50\textwidth]{C:/Program Files (x86)/MATLAB71/work/F3 - F mot t.jpg}
\label{fig:F3 - F mot t}
\end{figure}

 

Edit: Fant ut at LaTeX ville skrive ut alt som kom etter første mellomrom i filbanen som tekst.

Endret av Evju
Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Hvordan kan jeg få inn en matlab fil som vedlegg i latex? Hadde levering nå kl 1400, og tenkte jeg bare skulle slenge inn koden på slutten av .tex fila, det var ikke helt gjennomtenkt fant jeg jo fort ut. Så ble til at jeg sendte .pdf og .m fil som besvarelse.

 

En .m fil er jo bare som en helt vanlig .txt fil, så det bør jo ikke være noe problem med noe ala \insertfile{oblig1.txt(m)}, men finner ikke helt det jeg leter etter på google.

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Hvordan kan jeg få inn en matlab fil som vedlegg i latex? Hadde levering nå kl 1400, og tenkte jeg bare skulle slenge inn koden på slutten av .tex fila, det var ikke helt gjennomtenkt fant jeg jo fort ut. Så ble til at jeg sendte .pdf og .m fil som besvarelse.

 

En .m fil er jo bare som en helt vanlig .txt fil, så det bør jo ikke være noe problem med noe ala \insertfile{oblig1.txt(m)}, men finner ikke helt det jeg leter etter på google.

 

Et startpunkt kan være

http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Packages/Listings

 

eks:

\lstinputlisting[language=MatLab,basicstyle=\tiny,]{oppgave.m}

Lenke til kommentar

Yup, listings er gull :)

 

Oppsettet mitt fra computational er som følger:

 

I header:

\usepackage{listings}
\lstset{language=[ISO]C++, numbers=left, frame=lines, extendedchars=true}

 

For å sette inn en C++-fil (standard-språk):

\lstinputlisting[caption=poisson1d.cpp, label=listing:code]{../code/poisson1d.cpp}

 

For å sette inn en fil i et annet språk, f.eks. MATLAB (her med eksplisitt kode-inklusjon);

\begin{lstlisting}[language=Matlab,caption=analyt.m, label=listing:analyt, float]
[x,t] = meshgrid([0:0.1:1], [0:0.01:1]);

u = zeros(size(x));

for(n=1:4000)
u = u + (((-1).^n)./n).*sin(n*pi*x).*exp(-(n*pi)^2.*t);
end
u = (2/pi)*u + x;

mesh(x,t,u)
xlabel('x')
ylabel('t')
zlabel('u(x,t)')
\end{lstlisting}

 

Kos deg! Det blir pent :)

 

I tillegg er det masse fancy schmancy options man kan sette for å tilpasse det akkurat som man ønsker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...