Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle blæste litt (kan slenge ut mer info seinere):

Lørdag 21. april (ikke førstkommende, men den etter der) holder fysikkforeningen ved UiO "LaTeX-lørdag", som er et aldri så lite innføringskurs i nettopp LaTeX.

 

Her gjennomgåes det som skal til for å komme i gang med dette verktøyet, i form av ikke så alt for mange timer forelesning.

 

For å delta kreves innmelding i fysikkforeningen (det koster 20 kr), og det er innmelding i døra.

 

Kurset avholdes denne gangen (det har gått i mange år) for meterologi-studentene, men dersom du er i Oslo-området, og vil ha en innføring i LaTeX, er det bare å møte opp. Auditoriet har (vistnok) plass til ca. 130 folk, så det burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VeloX: Jeg skal plotte noen verdier som går fra 0 til 360 på X-aksen, og -2 til 2 på Y-aksen. Hvis jeg kun skriver disse verdiene og tegner grafen, blir x-aksen altfor lang, og y-aksen stikker så vidt opp. Vet du hvordan jeg kan ordne på dette? Hadde vært veldig takknemlig hvis du kom med noen tips.

 

Edit: Fant ut :cool:

Endret av sveioen
Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg skulle blæste litt (kan slenge ut mer info seinere):

Lørdag 21. april (ikke førstkommende, men den etter der) holder fysikkforeningen ved UiO "LaTeX-lørdag", som er et aldri så lite innføringskurs i  nettopp LaTeX.

 

Her gjennomgåes det som skal til for å komme i gang med dette verktøyet, i form av ikke så alt for mange timer forelesning.

 

For å delta kreves innmelding i fysikkforeningen (det koster 20 kr), og det er innmelding i døra.

 

Kurset avholdes denne gangen (det har gått i mange år) for meterologi-studentene, men dersom du er i Oslo-området, og vil ha en innføring i LaTeX, er det bare å møte opp. Auditoriet har (vistnok) plass til ca. 130 folk, så det burde ikke være noe problem.

8363504[/snapback]

 

Mer info kommer her (se vedlagt pdf)! Møt opp!

plakat1.pdf

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Kan noen fortelle meg hvordan jeg får en slik pen, venstrejustert displaymath i Latex? For eksempel se JeffKs vedlegg ( https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...=post&id=131274 ), siste side om dere lurer på hva jeg egentlig er ute etter. Om jeg skriver

 

$$x=y+1$$

$$z=y+1+x+1+6+9+3+g+j+w+s+a+q+y$$

så blir jo begge midtstilt, noe jeg ikke alltid ønsker...

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Hei.

Kan noen fortelle meg hvordan jeg får en slik pen, venstrejustert displaymath i Latex? For eksempel se JeffKs vedlegg ( https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...=post&id=131274 ), siste side om dere lurer på hva jeg egentlig er ute etter. Om jeg skriver

 

$$x=y+1$$

$$z=y+1+x+1+6+9+3+g+j+w+s+a+q+y$$

så blir jo begge midtstilt, noe jeg ikke alltid ønsker...

8484920[/snapback]

Jeg brukte flalign(fra amsmath)

\begin{flalign*}

a&=b+c\\

&=d

\end{flalign*}

 

Ligningene justeres etter '&', som ikke trenger å stå ved et '='.

 

'*' gjør at ikke linjene blir nummererte, som er standard i latex, f.eks.:

\section*{Oppgave 1}

\subsection*{a)}

Endret av JeffK
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg skal levere min masteroppgave i informatikk (som selvsagt er skrevet i LaTeX) nå til onsdag og har et spørsmål ang. marger. På denne siden står det følgende under "Trykking av masteroppgaven":

Det er ingen formkrav til det typografiske utseendet av masteroppgaven, men legg vekt på at den skal være lettlest. Unngå for lange linjer og for liten skrift. Marger på ca 2,5 cm og 12 pt skrift er et godt valg.

Tenkte å prøve med 2,5 cm marger og fant dette på nettet:

\usepackage{geometry}
\geometry{verbose,a4paper,tmargin=25mm,bmargin=25mm,lmargin=25mm,rmargin=25mm}

Problemet er at da forsvant fotnoter og sidetall. Har plundra litt med dette nå og fant plutselig frem til denne tråden så da er det kanskje noen her som har greie på dette med marger? Hvordan bør jeg sette margene for å få det penest mulig?

 

På forhånd takk for alle svar!

 

Edit: Kom på et lite spørsmål til: Hvordan kan jeg skrive stor o i store-o-notasjon? Bruker bare $O(n)$ (altså vanlig O) nå, men vil gjerne ha en liten krøll på denne O-en. Noen som vet?

Endret av hulahulag
Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg skal levere min masteroppgave i informatikk (som selvsagt er skrevet i LaTeX) nå til onsdag og har et spørsmål ang. marger. På denne siden står det følgende under "Trykking av masteroppgaven":

Det er ingen formkrav til det typografiske utseendet av masteroppgaven, men legg vekt på at den skal være lettlest. Unngå for lange linjer og for liten skrift. Marger på ca 2,5 cm og 12 pt skrift er et godt valg.

Tenkte å prøve med 2,5 cm marger og fant dette på nettet:

\usepackage{geometry}
\geometry{verbose,a4paper,tmargin=25mm,bmargin=25mm,lmargin=25mm,rmargin=25mm}

Problemet er at da forsvant fotnoter og sidetall. Har plundra litt med dette nå og fant plutselig frem til denne tråden så da er det kanskje noen her som har greie på dette med marger? Hvordan bør jeg sette margene for å få det penest mulig?

 

På forhånd takk for alle svar!

 

Edit: Kom på et lite spørsmål til: Hvordan kan jeg skrive stor o i store-o-notasjon? Bruker bare $O(n)$ (altså vanlig O) nå, men vil gjerne ha en liten krøll på denne O-en. Noen som vet?

8507464[/snapback]

Jeg leste noe om dette en gang, men har ikke funnet tilbake til det siden. Jeg husker bare at det vare noe om at margen burde justeres for europeisk smak. Jeg har ergret meg litt over at det går så mye plass til marg, bare halvparten av en side har tekst.

Lenke til kommentar
Jeg leste noe om dette en gang, men har ikke funnet tilbake til det siden. Jeg husker bare at det vare noe om at margen burde justeres for europeisk smak. Jeg har ergret meg litt over at det går så mye plass til marg, bare halvparten av en side har tekst.

8511949[/snapback]

Takker for svar!

 

Fant noe som ble sånn passe bra:

\oddsidemargin   0.25in
\evensidemargin  0.25in
\textwidth       6.25in
\topmargin      -0.50in
\textheight      9.00in
\itemindent      0.00in

Er fortsatt åpen for forslag til å sette gode marger.

 

Når det gjelder stor-o-notasjon, fant jeg ut at $\mathcal{O}(n)$ gav resultatet jeg var på jakt etter.

Lenke til kommentar
Hvordan bør jeg sette margene for å få det penest mulig?

8507464[/snapback]

Som med alt annet i LaTeX er det å anbefale å bruke ferdige pakker fremfor å skrive ting selv. Både for å unngå dobbeltarbeid, men også fordi resultatet gjerne blir bedre og løsningen mer stabil.

Samlingen KOMA-Script er laget for å gi LaTeX et mer europeisk snitt. Den kan brukes med eksisterende dokumentklasser ved å legge til pakken typearea. Samlingen tilbyr også alternative dokumentklassene scrbook, scrreprt og scrartcl som er ment å erstatte de klassiske book, report og article.

Hvordan kan jeg skrive stor o i store-o-notasjon?

8507464[/snapback]

Jeg er usikker på hvilket tegn du sikter til. Har du tegnets unicode-nummer? Ellers kan jeg anbefale The Comprehensive LaTeX Symbols List
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skrev en oppgave for en stund siden. Jeg skrev kildeliste ala. dette formatet:

 

\bibitem{lamport94}

Leslie Lamport,

\emph{\LaTeX: A Document Preparation System}.

Addison Wesley, Massachusetts,

2nd Edition,

1994.

\end{thebibliography}

 

Problemet meldte seg da jeg puttet inn en URL inn (erstatt LaTeX: A Document Preparation System med en URL). Teksten ble da hakkete og stygg, hvor det ble store mellomrom mellom hvert ord. Noen som vet hvorfor dette skjer?

Lenke til kommentar
Skrev en oppgave for en stund siden. Jeg skrev kildeliste ala. dette formatet:

 

\bibitem{lamport94}

Leslie Lamport,

\emph{\LaTeX: A Document Preparation System}.

Addison Wesley, Massachusetts,

2nd Edition,

1994.

\end{thebibliography}

 

Problemet meldte seg da jeg puttet inn en URL inn (erstatt LaTeX: A Document Preparation System med en URL). Teksten ble da hakkete og stygg, hvor det ble store mellomrom mellom hvert ord. Noen som vet hvorfor dette skjer?

8724615[/snapback]

 

Skjedde det overalt, eller bare i selve url'en? En ting jeg har lagt merke til, er at dette ofte skjer med dokumenter kompilert på Windows, men når de kompileres på nytt på Linux, så blir det bra...

 

EDIT: Middels store, faktisk :)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...