Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

En gloseprøve er en prøve som går ut på å oversette et gitt ord. Det gitte ordet kan ha flere betydninger. Da bør en lærer godkjenne alle betydningene.

 

Det er jo som om jeg skulle få spørsmålet: HVa er et blad?

 

For så å svare: Det er en tynn grønn greie som vokser på trærne.

 

"Feil, det er en papirbunke du kjøper i kiosker"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal begynne på en medisin som skal hjelpe meg å få døgnrytme, men jeg kan ikke drikke mer enn maks et glass vin i døgnet, og det passer jo jævlig dårlig mtp. at jeg skal ut tre dager på rad nå, og så på kommende onsdag og fredag. Det å være edru på byen er rett og slett drepende kjedelig. :|

 

AHHH! Der har vi den norske mentaliteten i et nøtteskall. "Man kan ikke ha det moro med mindre man drikker".

Skal ikke si noe selv, jeg drikker også.

Lenke til kommentar
Jeg skal begynne på en medisin som skal hjelpe meg å få døgnrytme, men jeg kan ikke drikke mer enn maks et glass vin i døgnet, og det passer jo jævlig dårlig mtp. at jeg skal ut tre dager på rad nå, og så på kommende onsdag og fredag. Det å være edru på byen er rett og slett drepende kjedelig. :|

Skulle tro dette var din drømmesitvasjon. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711
Jeg skal begynne på en medisin som skal hjelpe meg å få døgnrytme, men jeg kan ikke drikke mer enn maks et glass vin i døgnet, og det passer jo jævlig dårlig mtp. at jeg skal ut tre dager på rad nå, og så på kommende onsdag og fredag. Det å være edru på byen er rett og slett drepende kjedelig. :|

Sånne Melatoninpiller du skal få?

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg kraftig over de idiotiske gloseprøvene vi har på ungdomsskolen. For det første er det bare kjedelige, teite ord. Vi må også oversett hvert rd til det ordet som er brukt i teksten ordet er hentet fra. Jeg hadde oversatt ordet "kyst" til ordet "coast". Jeg fikk feil, jeg burde brukt ordet "shore".

 

Hoho.

Jeg fikk nettopp 5er på en gloseprøve, én feil: Jeg skrev "wov" istedenfor "vow..."

Og det var 24 gloser.

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg kraftig over de idiotiske gloseprøvene vi har på ungdomsskolen. For det første er det bare kjedelige, teite ord. Vi må også oversett hvert rd til det ordet som er brukt i teksten ordet er hentet fra. Jeg hadde oversatt ordet "kyst" til ordet "coast". Jeg fikk feil, jeg burde brukt ordet "shore".

 

Heile vitsen med gloseprøver er å utvide språket ditt og gi deg eit meir variert og godt språk, der du kan nyansere ved å kunne bruke mange forskjellege ord som betyr nokonlunde det same. Det er klart du ikkje får full pott - du skulle lære deg ordet "shore", og ikkje bruke eit ord du allereie kunne.

Endret av -Maråk-
Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg kraftig over de idiotiske gloseprøvene vi har på ungdomsskolen. For det første er det bare kjedelige, teite ord. Vi må også oversett hvert rd til det ordet som er brukt i teksten ordet er hentet fra. Jeg hadde oversatt ordet "kyst" til ordet "coast". Jeg fikk feil, jeg burde brukt ordet "shore".

 

Heile vitsen med gloseprøver er å utvide språket ditt og gi deg eit meir variert og godt språk, der du kan nyansere ved å kunne bruke mange forskjellege ord som betyr nokonlunde det same. Det er klart du ikkje får full pott - du skulle lære deg ordet "shore", og ikkje bruke eit ord du allereie kunne.

Da får læreren enten spesifisere hva det er han/hun vil frem til ved å beskrive ordet på en slik måte at shore er dekkende, men ikke coast, eller så får vedkommende kreve at du oppgir begge (selvfølgelig da også med alle andre ord også. F. eks. ved å kreve minst ett synonym (altså, to ord) per oversetting.

 

For tiden irriterer det meg noe så grenseløst at jeg ikke har fått telefonen jeg har venta på i hele jævla dag enda. Og at det gamle befalet mitt enda ikke har klart å gjøre jobben sin og skrive en tjenesteuttalelse, 6 mnd etter at jeg dimma. Og så irriterer jenter meg. Urg.

Lenke til kommentar
Får de ikkje ei liste med gloser dei skal lære då? I såfall bør det jo gå an å hugse kva for ord ein skal lære. Om ikkje forstår eg det er frustrerande.

Det er ikke akkurat en optimal måte å lære på. Å tvinge elevene til å kunne det som står i pensum, når andre ting er like korrekte, oppmuntrer ikke akkurat til å lære og utforske ting på egen hånd. De fleste lærer tross alt engelsk andre steder enn på skolen. Jeg er enig i at man bør kunne både ordet shore og ordet coast, men det bør ikke være sånn at bare ett av dem er "riktig" ord på en gloseprøve. Synonymer (så lenge de ikke kan misforstås i en kontekst. Det går for eksempel ikke an å snakke om "the coast of a lake", fordi coast bare refererer til kysten ved et hav. Men hvis du har i oppgave å oversette "kyst", burde "coast" gi full pott. Eller så må det spesifiseres i oppgaven hvor mange synonymer som trengs per ord (evt. spesifiseres det per ord).

Lenke til kommentar
Får de ikkje ei liste med gloser dei skal lære då? I såfall bør det jo gå an å hugse kva for ord ein skal lære. Om ikkje forstår eg det er frustrerande.

Det er ikke akkurat en optimal måte å lære på. Å tvinge elevene til å kunne det som står i pensum, når andre ting er like korrekte, oppmuntrer ikke akkurat til å lære og utforske ting på egen hånd. De fleste lærer tross alt engelsk andre steder enn på skolen. Jeg er enig i at man bør kunne både ordet shore og ordet coast, men det bør ikke være sånn at bare ett av dem er "riktig" ord på en gloseprøve. Synonymer (så lenge de ikke kan misforstås i en kontekst. Det går for eksempel ikke an å snakke om "the coast of a lake", fordi coast bare refererer til kysten ved et hav. Men hvis du har i oppgave å oversette "kyst", burde "coast" gi full pott. Eller så må det spesifiseres i oppgaven hvor mange synonymer som trengs per ord (evt. spesifiseres det per ord).

 

Det oppfordrer også til å berre lære seg ein versjon av eit ord. Det er heller ikkje ein god måte å lære engelsk på. Dette kapitlet skulle ein lære seg "shore", og då skal ein lære seg "shore". Det er fint at du kan "coast" (du bør kanskje få eit halvt poeng), men det var faktisk "shore" du skulle lære deg. Og om du skriv "coast" på "shore" i den gloseprøva, så har du faktisk ikkje lært det du skulle lære. Forhåpentlegvis har du fulgt med såpass at du veit kva læraren legg i ordet "kyst" på akkurat denne gloseprøva.

Endret av -Maråk-
Lenke til kommentar
Får de ikkje ei liste med gloser dei skal lære då? I såfall bør det jo gå an å hugse kva for ord ein skal lære. Om ikkje forstår eg det er frustrerande.

Det er ikke akkurat en optimal måte å lære på. Å tvinge elevene til å kunne det som står i pensum, når andre ting er like korrekte, oppmuntrer ikke akkurat til å lære og utforske ting på egen hånd. De fleste lærer tross alt engelsk andre steder enn på skolen. Jeg er enig i at man bør kunne både ordet shore og ordet coast, men det bør ikke være sånn at bare ett av dem er "riktig" ord på en gloseprøve. Synonymer (så lenge de ikke kan misforstås i en kontekst. Det går for eksempel ikke an å snakke om "the coast of a lake", fordi coast bare refererer til kysten ved et hav. Men hvis du har i oppgave å oversette "kyst", burde "coast" gi full pott. Eller så må det spesifiseres i oppgaven hvor mange synonymer som trengs per ord (evt. spesifiseres det per ord).

 

Det oppfordrer også til å berre lære seg ein versjon av eit ord. Det er heller ikkje ein god måte å lære engelsk på. Dette kapitlet skulle ein lære seg "shore", og då skal ein lære seg "shore". Det er fint at du kan "coast" (du bør kanskje få eit halvt poeng), men det var faktisk "shore" du skulle lære deg. Og om du skriv "coast" på "shore" i den gloseprøva, så har du faktisk ikkje lært det du skulle lære. Forhåpentlegvis har du fulgt med såpass at du veit kva læraren legg i ordet "kyst" på akkurat denne gloseprøva.

Vennligst ikke bland meg og vedkommende som syntes dette var irriterende. Jeg hadde min siste gloseprøve for, skavisjå, snart fem år siden.

Men jeg er fortsatt uenig med deg. Det oppfordrer på ingen måte til å bare lære en versjon av hvert ord. Det skal ikke være nødvendig å vite hva læreren legger i ordet "kyst" på akkurat denne gloseprøva. Læreren skal spesifisere oppgaven godt nok.

Lenke til kommentar

Folk på facebook som skriver sånn:

 

"hahah jaja ikke sant hvis d her e en eple også e d 50 stykker som ska ha av den samme epla kos ska du delle den me dem d blir vanskileg at alle ska ha den samme epla hahahahahhahahahaa"

 

"hahah jaja ikke sant når du bryr dæ ikke å snakke te meg eller like statusen mine da føle æ mæ trist å lei mæ her inne !!"

 

"hahaha jaja ikke sant ska u på flatåsen sentre å kjøp mæ kebab , å sånn drikke hehehe :D"

 

(Ja, det er copy-paste faktisk. :roll: )

 

Og at dette er så jævlig sant: http://theoatmeal.com/comics/facebook_suck

Lenke til kommentar

Fra Østfold? :p

 

Jeg skal begynne på en medisin som skal hjelpe meg å få døgnrytme, men jeg kan ikke drikke mer enn maks et glass vin i døgnet, og det passer jo jævlig dårlig mtp. at jeg skal ut tre dager på rad nå, og så på kommende onsdag og fredag. Det å være edru på byen er rett og slett drepende kjedelig. :|

 

AHHH! Der har vi den norske mentaliteten i et nøtteskall. "Man kan ikke ha det moro med mindre man drikker".

Skal ikke si noe selv, jeg drikker også.

Jeg har prøvd å være edru på fylla flere ganger før. Det er kjedelig og helt jævlig. Jeg trenger alkohol for å være sosial.

 

Jeg skal begynne på en medisin som skal hjelpe meg å få døgnrytme, men jeg kan ikke drikke mer enn maks et glass vin i døgnet, og det passer jo jævlig dårlig mtp. at jeg skal ut tre dager på rad nå, og så på kommende onsdag og fredag. Det å være edru på byen er rett og slett drepende kjedelig. :|

Skulle tro dette var din drømmesitvasjon. :)

Nei? Hvordan?

 

Jeg skal begynne på en medisin som skal hjelpe meg å få døgnrytme, men jeg kan ikke drikke mer enn maks et glass vin i døgnet, og det passer jo jævlig dårlig mtp. at jeg skal ut tre dager på rad nå, og så på kommende onsdag og fredag. Det å være edru på byen er rett og slett drepende kjedelig. :|

Sånne Melatoninpiller du skal få?

Nei, noen sovegreier.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...