Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Da kan vi kanskje lage en egen bildetråd, egen utstillingstråd, egen tråd om foring og ernæring, egen tråd om adferd, egen tråd om røyting og kanskje en om påter/flått ??

 

Vi har da en egen bildetråd for dyrene våre vi allerede, fungere helt fint det.

Utstilling er og blir en nisje for spesiellt interesserte, og når dere ramser opp de lengste innleggene etter hverandre om resultater dere fikk og hva forkortelser betyr blir det faktisk ganske slitsomt å sile bort alt.

Bedre da med en egen tråd dere kan diskutere dette i fred med likesinnede vel??;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva hunder spiser har da INGENTING med selve hunden å gjøre.

 

Du er hva du spiser :fun:

 

[

Det er omtrent like sant som at utstilling ikke har noe med hund å gjøre.

 

Utstilling har ikke noe med hund å gjøre. Er man ivrignok og farter land og strand vil man til syvende og sist få en Champion eller hva man kaller dette. Blir litt som å ta førerprøven 1000 ganger for endelig å stå, men det sier ikke noe om dyktigheten til føreren i etterkant..

Lenke til kommentar
hva hunder spiser har da INGENTING med selve hunden å gjøre.

 

Du er hva du spiser :fun:

 

[

Det er omtrent like sant som at utstilling ikke har noe med hund å gjøre.

 

Utstilling har ikke noe med hund å gjøre. Er man ivrignok og farter land og strand vil man til syvende og sist få en Champion eller hva man kaller dette. Blir litt som å ta førerprøven 1000 ganger for endelig å stå, men det sier ikke noe om dyktigheten til føreren i etterkant..

Beklager.. men her er det helt klar at du ikke ANER hva du prater om! Kan godt være slik på enkelte raser.. de små.. men ikke på de der det faktisk er mange deltagere....Når de fleste velger seg valp vil de gjerne ha en fra gode "linjer" men utstilling det vil man ikke ha??? Ærlig talt...

 

Synes virkelig det blir et lavmål her hvis det kun skal kunne prates om hva men SELV er interessert i .. trodde dette var en hundetråd åpen for alle jeg? Kanskje man faktisk kunne prøve å lære noe også? Ikke bare interessere seg for hva man selv holder på med? Hvem skal bestemme hva som er interessant? Går vel an å luke ut det som ikke interesserer vel? Synes det er artig å høre om hva andre gjør med hundene sine jeg - uansett hva det er.. men mulig det er jeg som er rar???

Lenke til kommentar
Skal vi da lage egne tråder for alle sider av hundehold?

Det kan jo hende at noen ikke vil lese om ditten og datten. Eller kanskje de bare vil lese om ditten og avskyr datten?

 

 

Forresten; Synspunkter for metoden de bruker for å få bikkja sauerein?

Jeg har vært på strømavvenning med min hund og det var ikke avskrekkende. De visste hva de holdt på med, og jeg hadde ingen problemer med det. Nå skal det sies at min hund ikke var videre interssert i sauene, hun var nok heller en ulv i fåreklær for hun ga seg til å spis gress sammen med sauene.. Det vi måtte gjøre var å skille ut en søye med lam og jage de avgårde for å se om min hund jaget.. hun løp da litt etter, men var nok mest interessert i om jeg fulgte med. Da hun løp litt etter fikk hun dog et strømstøt, slik at hun forstod at det var feil, men i utgangspunktet var hun nok ikke så veldig ivrig. Jeg er FOR bruk av strøm hvis det kan føre til at færre hunder jager bufe..

Endret av granny
Lenke til kommentar

Var på strømavvenning med Lara på tirsdag. Målet helliger kanskje midlet, men jeg må si at jeg syns det var fælt å se veslejenta sånn. Hu skreik og kasta seg rundt no voldsomt.

 

Hu gikk nå rett på i tillegg da - to ganger.

Ny tur på tisdag igjen.

 

Det var allikevel morsomt å se at hu delvis prøvde drive sauen.

 

edit:; Jeg syns da det er bedre at hu får strøm et par ganger, enn at hu må avlives pga angrep på sau.

Endret av bazukh
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å være sår, men at man skal utelukke å kunne snakke om noe av det som faktisk er en del av det å ha hund for en del av oss fra noe som faktisk heter "hundtråden" (den store også faktisk...) Liker ikke at det skal diskrimineres noen jeg.. Og så kan man vel se litt om hvem som faktisk er aktive på denne siden og er med på å holde den åpen? Blir vel kjedelig om det kun skal skrive som turer man har vært på og settes inn bilder av "nydelige" valper..? Hva med mangfoldet? Hva er det neste som ikke er interessant? Lydighet? Brukshund? Familihunden?

Lenke til kommentar
Var på strømavvenning med Lara på tirsdag. Målet helliger kanskje midlet, men jeg må si at jeg syns det var fælt å se veslejenta sånn. Hu skreik og kasta seg rundt no voldsomt.

 

Hu gikk nå rett på i tillegg da - to ganger.

Ny tur på tisdag igjen.

 

Det var allikevel morsomt å se at hu delvis prøvde drive sauen.

 

edit:; Jeg syns da det er bedre at hu får strøm et par ganger, enn at hu må avlives pga angrep på sau.

Hvilken rase er det du har igjen? Høres jo ut som hun var relativt ivrig da, når hun til tross for at hun hylte til, likevel ønsket å fortsette å jage? Når man tenker på de lidelser en sau som blir revet av hund utsettes for så er vel det vesle støtet langt å foretrekke.. men man skal være klar over at hunder som er strømmet LIKEVEL kan jage sau - så må man jammen bruke hodet også.

Lenke til kommentar
Å bruke strøm på hund frarådes av alle med mer enn 10 i IQ og som har litt snøring på hund.

Javel??? og du vet jo selvfølgelig at det er et krav for blant annet å kunne få jaktkort mange steder??? Greit å komme med slike utsang, men da får du jammen komme med mottrekk også!

Lenke til kommentar

Aldri hørt at det er et krav for å få jaktkort.

Alle mine kontakter i NJFF og andre hundeorganisasjoner med jakthunder er sterkt imot bruk av strøm, for du ender ofte med å drepe jaktinstinktet...

 

En annen ting er at de triggerhappy syke folka som driver med dette, på død og liv skal gi bikkja et støt, selv om den ikke jager en gang.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff...isplaypage=TRUE

 

Hold bikkja i bånd, det bør selv folk med mindre iQ klare

Lenke til kommentar

Av en eller anna grunn så er det sau på hytta. Kan ikke skjønne det.

Dessuten er det fint om bikkja ikke stikker av og jager sau når man trener i skauen.

 

Nå skal det nevnes at jeg har flyttet fra min mor - og da også bikkja - så jeg hadde ingenting å si i akkurat den avgjørelsen.

Jeg er strengt tatt bare nysgjerrig på hvordan andre i hundeverdehnen ser på hele greia (:

Lenke til kommentar

Vi eier et stykke skog på 70 mål, det det alle meste av det er inngjerdet. Der har vi om lag 10 sauer, og her lar vi Bowser løpe helt fritt. Bowser er en hund på 55-60 kilo, mye muskler, sterk og rask, det ville da vært grusomt trist om han drepte en av sauene? Hva gjør jeg? Bowser har aldri vært på sånn sauekurs-elektrisk-greie. Jeg gjorde et sjakktrekk med å la ham være inne med sauene mye hver dag fra meget ung alder. I tillegg har jeg fått ham veldig lydig. Tips: Kjenner du noen med sauer, la hunden være hos dem hver dag eller ofte og vær konsekvent. FRA HAN ER LITEN VALP. Bowser er en unghund nå med mye energi, og han vil av og til jage sauene litt. Da kaller jeg ham inn(!). Når han ikke jager dem får han gå helt bort til dem, og de er ikke redde ham, så de blir ikke avskremte. Han kunne aldri funnet på å skade dem. Når sauene nettopp har fått lam går jeg med ham i bånd. Det er ikke noe hokuspokus. Det gjelder å legge litt tid i det, helt fra hunden er valp. Da slipper du å gjøre hunden din vondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...