Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Bikkja fikk ett rått kyllinglår. Hun spiste greia rimelig fort, men jeg så i siste øyeblikk at hun svelga knoka i enden hel uten å tygge den. Fikk ikke tatt den ut av munnen hennes. Vil magesyra ta knekken på den? Den hadde diameter på ca en fem kroning.

Den bikkja er som ei måke. Når hun var 10 uker svelget hun en halv gillpølse hel(!) :wow:

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bikkja fikk ett rått kyllinglår. Hun spiste greia rimelig fort, men jeg så i siste øyeblikk at hun svelga knoka i enden hel uten å tygge den. Fikk ikke tatt den ut av munnen hennes. Vil magesyra ta knekken på den? Den hadde diameter på ca en fem kroning.

Den bikkja er som ei måke. Når hun var 10 uker svelget hun en halv gillpølse hel(!) :wow:

Magesyra tar 100% knekken på den ja.

Lenke til kommentar
Takk for svar :) Leste litt rundt og fant ut at de kaster det opp igjen hvis ikke magesyra tar den.

 

Magesyra på Bridie tar IKKE alltid knekken på sånne ting, men som regel kommer det opp igjen i løpet av et par dager.

Hu er fin sånn... Det som ikke blir fortært i magen på to dager, kommer ut igjen. (hu kastet opp senest til frokost idag, en bein bit jeg ikke rakk ta fra henne på søndag kveld :p)

Lenke til kommentar

Når vi er inne på magesyre, vet dere om den tar knekken på rotten trevirke? Verandaen vår har egentlig trengt å bli "pusset opp" men når man betaler store penger for en hund er ikke det førsteprioritet. Dessverre har bikkja funnet ut hun skal spise denne råtne trevirket (snart har hun gnagd seg gjennom veggen) - og det er ikke alltid jeg tar henne kjapt nok.

 

I tillegg, hvordan er det med hunder og stein? For bikkja eter veldig gjerne stein. Får som oftest tak i singelen hun spiser (mellomstore steiner), men noen går jo ned. Virker som hun skjønner at jeg skal på hals-ekskursjon, for når jeg sier nei og åpner kjeften så svelger hun for livet. Småstein/sand går ned på høykant, og er desto verre å få tak i.

 

I tillegg har hun sluttet å "hente" pinner, men har funnet ut at hvis hun gnager på enden så kan også pinner spises. Også klart, papir. Vi øver litt på alene hjemme trening, og når jeg kommer inn har hun klart å hente papirer jeg ikke vet hvor kommer fra, og spist halvparten.

 

Andre ting hun liker å spise er små plastbiter som folk slenger fra seg ute, gud måtte vite hva all den semi-hard-plasten er for noe, men det finnes her og der.

 

OG KATTEDRITT! Fy faen, det er så utrolig disguisting, men bikkja eter kattedritt! Og kattedritten ligger vanligvis inne i busker, under buskas og i høyt gress så jeg ikke ser det, før bikkja kommer med ånden fra helvete og skal ha kos.

 

Prøver å lære henne av dette, men en 11 uker gammel valp er ikke bare bare å "lære av" noe 100%. Vurderer nesten å kjøpe munnkurv, for det er langt fra sunt. Overvåker henne så godt som mulig, men som alt i verden går ikke alt an å ta.

 

Tips? :p

Lenke til kommentar

Tror ikke du bør la hunden din spise stein hvertfall!

 

Min avdøde hund spiste en del av en caps og fikk et sår i halsen av plastikken, som gjorde at hun ikke greide å spise. Antibiotika og slappfisk i noen dager.

 

Mange hunder er kronisk når det kommer til å ødelegge og spise ting. Når hunden er hjem alene må du sørge for at det er ingenting den kan spise. Er den ekstrem så er bur tingen.

Hunden må også lære seg ordet NEI, og ta henne når hun spiser noen hun ikke får lov til.

Mange tyggeleker er også en ide ;)

 

hvilken rase er det snakk? *glemsk*.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
Når vi er inne på magesyre, vet dere om den tar knekken på rotten trevirke? Verandaen vår har egentlig trengt å bli "pusset opp" men når man betaler store penger for en hund er ikke det førsteprioritet. Dessverre har bikkja funnet ut hun skal spise denne råtne trevirket (snart har hun gnagd seg gjennom veggen) - og det er ikke alltid jeg tar henne kjapt nok.

 

I tillegg, hvordan er det med hunder og stein? For bikkja eter veldig gjerne stein. Får som oftest tak i singelen hun spiser (mellomstore steiner), men noen går jo ned. Virker som hun skjønner at jeg skal på hals-ekskursjon, for når jeg sier nei og åpner kjeften så svelger hun for livet. Småstein/sand går ned på høykant, og er desto verre å få tak i.

 

I tillegg har hun sluttet å "hente" pinner, men har funnet ut at hvis hun gnager på enden så kan også pinner spises. Også klart, papir. Vi øver litt på alene hjemme trening, og når jeg kommer inn har hun klart å hente papirer jeg ikke vet hvor kommer fra, og spist halvparten.

 

Andre ting hun liker å spise er små plastbiter som folk slenger fra seg ute, gud måtte vite hva all den semi-hard-plasten er for noe, men det finnes her og der.

 

OG KATTEDRITT! Fy faen, det er så utrolig disguisting, men bikkja eter kattedritt! Og kattedritten ligger vanligvis inne i busker, under buskas og i høyt gress så jeg ikke ser det, før bikkja kommer med ånden fra helvete og skal ha kos.

 

Prøver å lære henne av dette, men en 11 uker gammel valp er ikke bare bare å "lære av" noe 100%. Vurderer nesten å kjøpe munnkurv, for det er langt fra sunt. Overvåker henne så godt som mulig, men som alt i verden går ikke alt an å ta.

 

Tips? :p

Treverk går som regel bra, men KAN jo være fliser der som ikke passerer like greit gjennom...

Schæfervalpen jeg hadde spiste grus og stein som en helt da hu var lita, og dreit grus og blod de første ukene.. Men det gikk over ;) Føler at de fleste valper spiser grus jeg, men at dette stopper etterhvert.

 

Kattedritt ja.. hehe, har ingen gode tips til deg der.

 

Men generelt, når det kommer til ALT dette med spising av ting, begynn trening NÅ med å få hunden til å slippe! Bytt alt den har med noe som er bedre. Og lær den at hvis den slipper det den har i munnen, så får den noe som er enda bedre å spise istedet. Tren og tren og tren. Du vil ikke angre på det ;)

 

 

 

 

Tips? :p

 

Hva med ett bestemt "nei!" . Fjern det bikkja har i munnen og ros når hun slipper og gi en godbit istedet.

 

Krever seff at du følger med på hunden når du går tur.

hehe, ikke alltid slik funker... Sier jeg "nei" til Bridie nå, får hu et panisk blikk, og vips så svelger hu det hu har i munnen, uansett størrelse :p

"ikke f... om du skal få dette mamma!!!!". :p

 

Men, har jeg noe bedre å bytte med derimot så KAN det gå.. om det ikke er bæsj... (og da er det et fett hvem sin bæsj det er! grøss)

Lenke til kommentar
forrige hunden min løp med kjeften åpen mens han skuffa inn småstein. Kom like hele ut igjen andre veien. men er ikke noe ideel mat nei

 

Hahahaha, ja det er litt sånn :lol:

 

Mange hunder er kronisk når det kommer til å ødelegge og spise ting. Når hunden er hjem alene må du sørge for at det er ingenting den kan spise. Er den ekstrem så er bur tingen.

Hunden må også lære seg ordet NEI, og ta henne når hun spiser noen hun ikke får lov til.

Mange tyggeleker er også en ide ;)

 

hvilken rase er det snakk? *glemsk*.

 

Det er en Labrador så matvrak er den. Eller - bitevrak rett og slett. Vokste opp på bondegård, så hun har lite grenser innebygd. Både når det gjelder biting og turbo. Tror vi må ta i bruk bur etterhvert som tidene blir lengre (vi er trossalt ikke oppe i mer enn 10 minutter) så hun ikke eter opp huset. Hun kan faktisk finne på å spise på veggen (!) siden den er spennende og ugjevn i overflata (ru tapet).

 

Men NEI kan hun, mamma kaller meg gestapo fordi jeg plutselig kan fare opp og rope "NEIIIII". Bikkja reagerer ikke mer enn at hun sakte snur seg og snøfter, før hun går til biteleken sin. Som sagt, ikke alltid like lett å ta henne FØR tingene skjer - det er det som er verst. Noe går jo ned, både dritt og annen dritt.

 

Men herreGUD så ufattelig ekkelt det er når de etter bæsj! DEN stålånden fra dypeste helvete, jeg ble så kvalm at jeg måtte gi bikkja en liten dusj i varmen + fore henne og gi ekstra vann. :lol: *spy* også sånn passe halvtørka med litt sand utenpå. :ph34r::ph34r::ph34r:

Lenke til kommentar
Men NEI kan hun, mamma kaller meg gestapo fordi jeg plutselig kan fare opp og rope "NEIIIII". Bikkja reagerer ikke mer enn at hun sakte snur seg og snøfter, før hun går til biteleken sin. Som sagt, ikke alltid like lett å ta henne FØR tingene skjer - det er det som er verst. Noe går jo ned, både dritt og annen dritt.

:

 

å fare opp og rope "NEIIIIII" høres litt drastisk ut i forhold til en 11 uker gammel valp !

Lenke til kommentar

Jau jau jau det er så lett å tro det ene og det andre over nett. Funker greit med nei'et mitt altså. Fast og bestemt (derfor gestapo-kallenavnet). Hvis hun ikke reagerer løfter jeg henne unna (gjerne mens jeg tar tak i nakkeskinnet med den ene, og bærer feitræva med den andre).

 

Hva skal man gjøre mot en 11 uker gammal valp da? Snakke pent til henne å forklare at dette ikke går fordi konsekvensen er.....? Jeg har rett og slett ikke tålmodighet til å drive med noe nymotens fjasteknikker som distraherer hundene på en annen måte. Det som funker for meg funker, selv om jeg selvfølgelig spør om det er noe jeg lurer på. Har fått det flotte tipset om å ordne unna området på en grei måte hos en kompis,så jeg tror verandaen er reddet for nå... Skal legge ut bilde av ødeleggelsene i morgen :p

 

Dessuten må jeg også forsvare min fantastiske rase. Hun er så glad og snill i alle at jeg knapt trenger å sosialisere henne. Tenkte at "ånei dette kommer til å bli et problem" - bikkja mi hu hopper i vann, hoppet inn i bilen på første forsøk, bryr seg ikke om motorsykler, barn på sykkel, barn på rulleskøyter eller barn som hyler. Bussen er morro og trapper hadde gått kjempefint hadde hun ikke vært så baktung at bakbeina ikke helt klarer å følge med. Skulle tro hun kom ferdig sosialisert! Labradoren er helt HERLIG sånnsett, eneste jeg trenger å trene på er kontakt, og vi er godt i gang :D

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar

Høres ut som en aldeles herlig og "normal" labrador :p . Når det gjelder spising av "dritt" så er jeg tilbøyelig til å være enig med de andre her.. jeg har også gitt opp kampen.... Det går greit når jeg er der og ser hva de gjør, men er jeg ikke det så går det ned på høykant med tilhørende "stålånde" etterpå.. ikke fult så trivelig å få seg en slafs i fjeset da nei...

Når det gjelder ødeleggelser av diverse treverk... så vil jeg nok anbefale deg å avgrense mulighetene fysisk.. f.eks med å stenge henne i en valpebinge der det ikke er så mye å få tak i. Skarpe trefliser kan føre til problemer i tarmen. (kjøpe "kompostbinge" på Felleskjøpet... utrolig mye billigere en valpegrinder fra dyrebutikkene... alt med ordet "hund" eller synonymord ser ut til å utløse trippel pris :mad:

 

Et skarp NEI som funker er det beste... men slutter hun å høre på det, så må du nok fysisk bryte inn også ... slik at ordet ikke mister meningen. Når det gjelder spising av singel/småstein så gjorde en av våre tidligere harehunder også det - det var så ille at det faktisk knaset i stein i magen når vi rørte på den :ermm: .Det gikk greit med hunden, men hun fikk nok ødelagt noe av tarmfunksjonen tror jeg, for hun hadde hele livet meget ømtålig mage når det gjaldt bytte av fòr og hvis hun fikk i seg noe "unormalt". Så du må nok prøve å begrense det så mye du kan - f.eks. med bruk av valpegrind der hun oppholder seg, og prøve å finne et steinfritt sted.

Kjenner en flatcoated som har lagt sin elsk på sokker.. hun sluker de så fort hun finner de... med det resultatet at hun nå er operert for andre gang fordi sokken hadde sattt seg fast i tarmen :nei: . Slett ikke bra...

 

Lykke til med en helt utrolig herlig rase... Du får forsøke å fylle dagene hennes med noe positivt å ta seg til - labradoren er en "jobbehund"! NB: Vær så snill å ikke kast pinner.....

Lenke til kommentar
Jau jau jau det er så lett å tro det ene og det andre over nett. Funker greit med nei'et mitt altså. Fast og bestemt (derfor gestapo-kallenavnet). Hvis hun ikke reagerer løfter jeg henne unna (gjerne mens jeg tar tak i nakkeskinnet med den ene, og bærer feitræva med den andre).

 

Hva skal man gjøre mot en 11 uker gammal valp da? Snakke pent til henne å forklare at dette ikke går fordi konsekvensen er.....? Jeg har rett og slett ikke tålmodighet til å drive med noe nymotens fjasteknikker som distraherer hundene på en annen måte. Det som funker for meg funker, selv om jeg selvfølgelig spør om det er noe jeg lurer på. Har fått det flotte tipset om å ordne unna området på en grei måte hos en kompis,så jeg tror verandaen er reddet for nå... Skal legge ut bilde av ødeleggelsene i morgen :p

Så lenge du er konsekvent med det, og det funker, er det ikke noe galt i å bruke "nei" for å stoppe hunden i å gjøre noe galt. Det er bare viktig at du ikke bruker ordet stadig vekk, uten å gå videre med å stoppe bikkja dersom den ikke hører. I så fall blir kommandoen oppbrukt, og hunden tror at "nei" er noe du går rundt og sier, uten at det har noen betydning for henne. Det værste man kan gjøre, som jeg har sett enkelte tilfeller av, er å si nei, for så å ikke gidde å gjøre noe mer med det, og la bikkja fortsette med det den driver med. Da blir man etterhvert ignorert.

 

Men ut fra det du sier, høres det ikke ut som dette er noe problem for din del. ;)

Lenke til kommentar
Jau jau jau det er så lett å tro det ene og det andre over nett.

Hva skal man gjøre mot en 11 uker gammal valp da? Snakke pent til henne å forklare at dette ikke går fordi konsekvensen er.....? '

 

Dessuten må jeg også forsvare min fantastiske rase.

 

Jeg har ikke trodd noe som helst, og bare skrev at en valp må lære seg ordet NEI før man går rundt å roper det ;)

Jeg hyler NEI til hunden min to ganger pr dag jeg.hehe. Det er når han prøver seg på kattmaten som står i ei skål. Vet såå godt at han ikke får lov, og straks jeg feks går på do hører jeg han overfaller skåla. Da blir det en del roping derifra :!:

Labradoren er en herlig rase! Venninna mi har ei på ett år. Makan til ramp har jeg aldri sett. Sko er favoritten der da..

Sien granny under sier ikke kast pinner, gi henne en fotball :p

Lenke til kommentar
Hehe bæsj må du bare venne deg til.

Når kattene mine var bebiser hadde jeg kasse, og gjett hvem som sprang borti der mange ganger i uka. Grusomt.... :O

 

Basj og tiss havna på det offwhite ullteppet mitt i stua noen måneder før Oswald lærte seg og klemme igjen :p

 

Eneste teppet i stua og det første han gjorde når han kom inn døra for første gang var og vralte over og legge en svæææææær (til valp og være) kabel på teppet og så tisse litt på den igjen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...