Gå til innhold

Situasjoner som har fått deg til å smile


Dr. Mobius

Anbefalte innlegg

Var en gang jeg sto på jernbanestasjonen. En bil stoppet ved narvesen- kiosken bak en allerede parkert bil. Så skal den første bilen reise. En mann av utenlandsk opprinnelse (kan da ikke ha førerkort) banka bilen i revers og klinka inn i fronten på bilen bak. Altså, man kan enkelt kjøre ut foran, så hva i all verden han dreiv med får jeg vel aldri svar på.

 

Videre prøvde han å rette ut bulken på sin egen bil med henda! Ikke akkurat vellykket.

 

Jeg fikk meg hvertfall en god latter.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
<zapp>

Begynner folk å "fucke" med meg bak meg, "plage meg" , så er jeg tilbøyelig til å plage de tilbake. Sånn er det, sånn blir det, om jeg er i humør til det.

 

F.eks de j.... semitrailerne som ligger klistra i ræva på deg. Beste medisin er å bremse rolig ned, og stoppe. Og så gi full gass igjen. Da blir du kvitt de noen minutter. Om man i tillegg klarer å få et par andre biler imellom seg å semien, så er egentlig problemet flyttet.

 

Ok, stopp en halv nå er du snill, og tenk deg litt om... du skal ikke være til unødig hinder for annen trafikk, heter deg seg i vegtrafikklovgivningen. Slike nedbremsinger er innfernalskt idiotiske. Du kan faktisk miste lappen på sånne stunt som det der. Og du sløser med drivstoff til vogntoget bak deg. Semien ligger mest sannsynlig "klistra" (som du skriver) oppi "ræva de" fordi han vil forbi. Det er ikke i tråd med å holde avstand, men det tar tid å komme forbi med vogntog... derfor ligger han nærme for å kunne komme forbi raskt og trygt. Hjelp til i stedet for å skap farlige situasjoner.

 

Siden dette først er en historie tråd kan jeg fortelle en om en som oppførte seg noe alla det du beskriver her. Historien er fra en vogntogsjåfør som kjørte E18(?) sørover.

 

 

Sjåføren tar igjen en personbil som kjører ujevnt. Både over og under fartsgrensa. På rettstrekker forsøker han å kjøre forbi med vogntoget, men personbilisten gir gass... bremser til og med ned vogntoget innimellom. Sjåføren i vogntoget har med seg videokamera og plasserer dette på dæsjbordet og begynner å filme kjøringen til personbilisten. Etter X-antall forsøk på å kjøre forbi og evinnelig med trekkspillkjøring er sjåføren i vogntoget dritt lei. Han bestemmer seg for at neste gang bilisten foran foretar en tullingnedbremsing gidder han ikke mer. Og hva skjer, joda, nedbremsing for ingenting, og vogntoget smeller inn i bilen foran og skyver den 100-150(?)meter forover før det stopper.

 

Vogntogsjåføren venter tolmodig på politiet og viser de filmen. Den gamle mannen bak rattet på bilen mister lappen på stedet. Da hadde vogntoget vært bak bilen i ett par timer(?) og de siste 30-60min(?) hadde blitt filmet.

 

 

Du har kanskje god tid når du er ute på veien, men kjøre og hviletid har de av oss som kjører vogntog i næring. Ofte er det bedre å ligge bak ett vogntog enn en personbilist. Disse 3 felts motorveipariene med rettstrekker hvor folk "plutselig" finner gasspedalen er ett stort irritasjonsmoment for yrkessjåfører som gjerne vil passere de saktere kjøretøyene på en god og trygg måte. Hvis man blir tatt igjen av ett vogntog, slipp de forbi, og fortsett som du gjorde... noen begynner å kjøre fortere på rettstrekninger og ødelegger trygge og fine forbikjøringer... også får de vogntoget oppi ræva når de første svingene kommer.... ser du tegninga?

Lenke til kommentar

Dette er en situasjon som min far har fortalt meg.

Broren til bestefar skulle frakte bilen sin fra et sted til et annet. Bilen hadde ikke skilter og han var fratatt førerkort pga. dårlig helse. Denne måtte taues og min far satt bak rattet, mens bestefar tauet med sin bil. På noen lokalveier i området her gikk ferden over noen km... Broren til min bestefar var forskrekket over hvor fort bestefar kjørte, han hadde ropt og veivet med armene.(:p) Hadde da en hastighet på rundt 30 km/t sa fatter. Da de kom til en 40-sone utenfor en barneskole dro en mopedbil forbi dem. Denne personen hadde ifølge fatter snudd seg og glist som faen i det han kjørte forbi. Mest sannsynelig den første og siste gangen han har kjørt forbi noen med mopedbilen sin :D

Lenke til kommentar

Fatter'n ble stoppa av en politimann som trodde han hadde god greie på bil.

Politimannen påpekte at fatter'ns Fiat var høyere bak enn framme. Den måtte selvsagt på verksted straks, eller avskiltes.

 

Fatter'n hadde faktisk nettopp hatt Fiaten på verksted og bytta støtdemperne. Og de var et ekstra dyrt kvalitetsmerke. Kvittering hadde han også.

 

Jeg vet ikke, men den bilen skulle visst av en eller annen grunn være sånn. Det så vel rart ut for politimannen som trodde han hadde greie på bil, men den var som den skulle. Og politimannen ble nødt til å la fatter'n kjøre videre.

Lenke til kommentar
Påkjørsel bakfra = bakerste kjøretøy sin skyld :)

 

 

Det var før det..... så dere som er så glad i å bråbremse foran andre biler uten at det er noen grunn til det (les: hindring i veien) kan risikere å få skylda om det smeller. Veitrafikklovens paragraf 3, du skal ferdes aktpågivende og varsomt..... hvis du ligger og bråbremser foran andre kjøretøy fordi du er irritert på de... er du da aktpågivende og varsom?

 

 

Jeg vil annta og tro at forsikringssvindel helt eller delvis er grunnen til at regelen/praksisen er endret ved på påkjørsel bakfra. Vel, og veitrafikklovens paragraf 3 da.......

 

 

 

For å snu litt på det og "smøre det svart på hvitt": En lastebil sto litt over trikkeskinnene i Sandakerveien(?) i Oslo for noen år siden, siden han skulle krysse veien. Det varte og rakk litt før han fikk mulighet til å krysse veien... dvs, han fikk aldri krysset veien, fordi etter hvert kom trikken og smalt inn i lastebilen. Trikkesjåføren kom ut irritert og mente at han hadde retten på sin side, selv om lastebilen kom der lenge før trikken satte i gang fra holdeplassen. Når politiet kom til stedet og de fikk forklart seg litt var kommentaren sånn ca fra politiet: "Du har riktignok forkjørsrett, men du har pinadø ingen påkjørsrett!" (Alle har vikeplikt for trikken; til og med fotgjengere.)

 

Paralellen er nå at du ikke automatisk blir fritatt alt ansvar om noen kjører i "rævva" på deg, som det så populært kalles.

Lenke til kommentar

Enda en situasjon som var litt morsom:

 

Da jeg kom på jobb for å jobbe nattskiftet på bensinstasjonen, la jeg merke til noen utlendinger som dreiv og burnet og gjorde donuts på bensinstasjonsområdet.

De hadde en eller to helt nye BMW som de hadde kjøpt samme dag.

Kveldsskiftarbeideren hadde bedt dem gå, men de nektet.

Han gadd ikke ringe politiet for han regnet ikke med at de ville komme.

 

Clutchen på den helt nye kebab-tralla røyk, og de måtte taue den hjem.

Da flirte jeg litt i skjegget.

 

Skal man gjøre donuts, bør man holde seg unna bensinstasjoner, for der kan det være kunder. Han fikk som fortjent.

 

Her er enda en historie, men den fikk ikke noen til å smile.

Det var høytidsdag og bilkø, men alle kjørte i ok hastighet, kanskje 60 km/t.

En liten, grønn bil kjører svin forbi hele køen i mye høyere fart.

Plutselig så står køen stille, og fatter'n slo på radioen. Langs veien er det jo sånne skilt med en radiofrekvens på, så man vet hvor man kan få inn trafikkmeldinger.

Trafikkmeldingen sier at køen vil vare lenge, for en bil har kjørt utfor og sjåføren er drept.

Vi hadde våre mistanker til hvilken bil det kunne være.

LEEEENGE etter begynte køen å kjøre igjen. Og der så vi den grønne bilen ligge på taket nede i grøfta.

 

Ikke en historie man ler av, men jeg håper de som liker å kjøre sånn leser dette og slutter med det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Påkjørsel bakfra = bakerste kjøretøy sin skyld :)

 

 

Det var før det..... så dere som er så glad i å bråbremse foran andre biler uten at det er noen grunn til det (les: hindring i veien) kan risikere å få skylda om det smeller. Veitrafikklovens paragraf 3, du skal ferdes aktpågivende og varsomt..... hvis du ligger og bråbremser foran andre kjøretøy fordi du er irritert på de... er du da aktpågivende og varsom?

 

 

Jeg vil annta og tro at forsikringssvindel helt eller delvis er grunnen til at regelen/praksisen er endret ved på påkjørsel bakfra. Vel, og veitrafikklovens paragraf 3 da.......

 

 

"skylda" fordeles etter bilansvarsloven, ikke vegtrafikkloven. Og det har vel aldri vært noen automatikk i at bakerste bil får skylda (men det skal svært mye til for at den ikke får skylda!). Videre skal man jo si at den som selv ikke kjører aktsomt og hensynsfullt (kjører i ræva på andre) ikke akkurat har uskyldig.

Lenke til kommentar

På veien jeg kjører hverdager er det en del halvkrappe svinger. Var en kveld jeg kom inn mot en sving, letta på gassen og rulla i 80. Bak meg kommer det en som legger seg ut og raser forbi, noe som gjør meg opprørt siden han ikke har noe oversikt over hva som er bak svingen. Fotoboksen som står rett etter svingen så ut til å se han da. :!:

Endret av Neptun_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Påkjørsel bakfra = bakerste kjøretøy sin skyld :)

 

 

Det var før det..... så dere som er så glad i å bråbremse foran andre biler uten at det er noen grunn til det (les: hindring i veien) kan risikere å få skylda om det smeller. Veitrafikklovens paragraf 3, du skal ferdes aktpågivende og varsomt..... hvis du ligger og bråbremser foran andre kjøretøy fordi du er irritert på de... er du da aktpågivende og varsom?

 

 

Jeg vil annta og tro at forsikringssvindel helt eller delvis er grunnen til at regelen/praksisen er endret ved på påkjørsel bakfra. Vel, og veitrafikklovens paragraf 3 da.......

 

 

"skylda" fordeles etter bilansvarsloven, ikke vegtrafikkloven. Og det har vel aldri vært noen automatikk i at bakerste bil får skylda (men det skal svært mye til for at den ikke får skylda!). Videre skal man jo si at den som selv ikke kjører aktsomt og hensynsfullt (kjører i ræva på andre) ikke akkurat har uskyldig.

 

 

Det er klart at den som ligger nære bak også har ett ansvar, men det fritar heller ikke bilen foran for ansvar ved uvøren/unødvendig nedbremsing. Da er vi tilbake til sandkasse-stadiet; "men han/hun gjorde først......."

 

Forøvrig tror jeg nesten samtlige bilister i f.eks. Oslo kunne vært fratatt lappen hva holde avstand anngår... så det var litt det her med teori og praksis......

 

Trekkspillkjøring i rushn' skulle også vært forbudt... :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
På veien jeg kjører hverdager er det en del halvkrappe svinger. Var en kveld jeg kom inn mot en sving, letta på gassen og rulla i 80. Bak meg kommer det en som legger seg ut og raser forbi, noe som gjør meg opprørt siden han ikke har noe oversikt over hva som er bak svingen. Fotoboksen som står rett etter svingen så ut til å se han da. :!:

 

 

Haha! :) Skulle ønske jeg kunne deploye fotobokser i slike situasjoner!

 

 

Ps. Det e YANMAR som e tingen!!!

Lenke til kommentar
Sjåføren tar igjen en personbil som kjører ujevnt. Både over og under fartsgrensa. På rettstrekker forsøker han å kjøre forbi med vogntoget, men personbilisten gir gass... bremser til og med ned vogntoget innimellom. Sjåføren i vogntoget har med seg videokamera og plasserer dette på dæsjbordet og begynner å filme kjøringen til personbilisten. Etter X-antall forsøk på å kjøre forbi og evinnelig med trekkspillkjøring er sjåføren i vogntoget dritt lei. Han bestemmer seg for at neste gang bilisten foran foretar en tullingnedbremsing gidder han ikke mer. Og hva skjer, joda, nedbremsing for ingenting, og vogntoget smeller inn i bilen foran og skyver den 100-150(?)meter forover før det stopper.

 

Vogntogsjåføren venter tolmodig på politiet og viser de filmen. Den gamle mannen bak rattet på bilen mister lappen på stedet. Da hadde vogntoget vært bak bilen i ett par timer(?) og de siste 30-60min(?) hadde blitt filmet.

Den historien der er litt for utrolig til at man skal kunne tro på den. Dersom videoen viste at vogntoget traff bilen bak, og skjøv den 100-150 meter foran seg, har jeg liten tro på at trailersjåføren ikke fikk noen form for reaksjon etter denne hendelsen. Det må med andre ord bety at vogntoget hadde god fart da det traff personbilen.

Lenke til kommentar

Kan vel nevne en av mine egne historier da dette utarta seg til en pen liten facepalm.

 

Var i mine yngre dager, var vel i tidlig 20-åra da jeg hadde 960'n min. Stor, pen bil med automat, bakhjulstrekk, diff-sperre akkompagnert av en herlig 24 ventilert 2,5l rekkesekser. Vinteren sto for døra og som veldig mange andre så er sladding uforskammende vanedannende. På denne kvelden lå jeg og logra opp over hele storgata, la bilen så bredt jeg kunne rundt en (oversiktlig) sving, og vippa kontra-sladden rundt midtrabatten på toppen av gata for å kjøre ned igjen.

 

Det jeg ser da er maja som stopper og sperrer veibanen og ut kommer en uniformert, amper herremann. Politiet hadde da liggi bak meg hele veien og sett på stuntet mitt. Før han i det hele tatt hadde rukket å komme opp til vinduet mitt hadde jeg allerede finni fram vognkort og førerkort mens jeg satt og lo (av meg selv, for herreguuuud så tåpelig). Et sint og kort "Veit du hvorfor vi stopper deg!?" ble ytra og jeg fikk gitt fra meg papirene mine mens jeg fortsatt satt og småflirte "Jeg har en viss anelse".

 

Jeg fikk bot på 3.000 kr (som sagt; en stund siden) for sladding, hvor følgende sto skrevet:

"[..]ble han observert i det han fremprovoserte en sladd. Dette medførte at bakenden av bilen kom over i motsatt kjørefelt. Han foretok deretter en 180-graders sladd rundt trafikkøya på stedet"

 

Velfortjent, men oh' så unødvendig av meg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sjåføren tar igjen en personbil som kjører ujevnt. Både over og under fartsgrensa. På rettstrekker forsøker han å kjøre forbi med vogntoget, men personbilisten gir gass... bremser til og med ned vogntoget innimellom. Sjåføren i vogntoget har med seg videokamera og plasserer dette på dæsjbordet og begynner å filme kjøringen til personbilisten. Etter X-antall forsøk på å kjøre forbi og evinnelig med trekkspillkjøring er sjåføren i vogntoget dritt lei. Han bestemmer seg for at neste gang bilisten foran foretar en tullingnedbremsing gidder han ikke mer. Og hva skjer, joda, nedbremsing for ingenting, og vogntoget smeller inn i bilen foran og skyver den 100-150(?)meter forover før det stopper.

 

Vogntogsjåføren venter tolmodig på politiet og viser de filmen. Den gamle mannen bak rattet på bilen mister lappen på stedet. Da hadde vogntoget vært bak bilen i ett par timer(?) og de siste 30-60min(?) hadde blitt filmet.

Den historien der er litt for utrolig til at man skal kunne tro på den. Dersom videoen viste at vogntoget traff bilen bak, og skjøv den 100-150 meter foran seg, har jeg liten tro på at trailersjåføren ikke fikk noen form for reaksjon etter denne hendelsen. Det må med andre ord bety at vogntoget hadde god fart da det traff personbilen.

 

 

Hastigheten husker jeg ikke, men det jeg ble fortalt var at han som kjørte vogntoget ikke akkurat bremset mer enn han hadde lysst til. Dvs. etter så lang tids fremprovoserende kjøring av personbilisten var han møkk lei av unødvendige oppbremsinger og annen hensynsløs oppførsel i trafikken. Jeg vil tro politiet ved ett slikt tilfelle utviser skjønn og ser at personbilisten er til fare for annen trafikk.

 

Det burde vært obligatorisk med noen timer med vogntog ved kjøreopplæring slik at folk kanskje kunne fått litt mer forståelse av hva det dreier seg om. Man eier ikke veien bare fordi man betaler skatt...

Lenke til kommentar
Det burde allikevel ikke være noen unnskyldning at man er møkk lei. To vrange skaper ingen rett.

 

Nå er det lenge siden jeg strikket, men joda. Det gir ham selvfølgelig ingen rett i å "brøyte" ham foran seg. Det hadde antagelig vært nok å ringe politiet... han kunne vist videoen til de, og sjåføren foran hadde nok misstet lappen da også. Uvettig kjøring foran vogntog.... dårlig ide.

 

Det er ingen unnskyldning at han er lei, det kommer som av en følge av at han er møkk lei... altså det forklarer hvorfor det skjer. Og vi må huske at folk er forskjellige. Det er dumt å gjøre ting som provoserer andre i trafikken. Man skal ikke være til unødig hinder foran annen trafikk, og ved forbikjøring skal det skje på en slik måte at det ikke er forstyrrende for dine medtrafikkanter. Du skal også selv være behjelpelig slik at annen trafikk flyter bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...