Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Har ingen erfaring med å bruke slik hjelp, men lang erfaring med å klage selv. Det er lettere enn en skulle tro! Sas har feks ett skjema en fyller ut og velger hvilken komp. En ønsker.

Man skal selv klage rett til flyselskapet, det har jeg gjort med hell flere ganger. Når man ikke frem kontakter man så transportklagenemnda.

https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/fly/

 

Har en sak der som enda ikke er avgjort. Air France har prøvd seg på flere bløffer så saken er enda ikke ferdig. Det er over 18 måneder siden reisen med 12 timers forsinkelse ble gjennomført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker men tror dette selskapet er i arrest i påvente av en ankesak. Men det er litt på siden.

 

Har ingen erfaring med å bruke slik hjelp, men lang erfaring med å klage selv. Det er lettere enn en skulle tro! Sas har feks ett skjema en fyller ut og velger hvilken komp. En ønsker.

Ok, takk for info.

 

Jeg ønsker å sende inn klage til Thomas Cook (Ving) etter en forsinkelse på 7-8 timer. Konsekvensen ble for alle praktiske formål en mindre feriedag. I tillegg var det planlagt med Airbus A330, men dette ble erstattet med et helt standard fly lignende Boeing 737 grunnet tekniske problemer, har man noen ekstra rettigheter her som kan være greie å nevne i klagen?

Endret av .Rudi
Lenke til kommentar

Hvis du vet at det skyldtes tekniske problemer (som ikke faller innunder unntakene som gjør at selskaper kan undra seg kompensasjon) så er ikke det et uforutsett problem. Da skal det være ganske rett frem å henvise til EU261 og si at du ønsker 250/600 € i kompensasjon (avhengig av flylengde dere skulle fly). Iom at det er ving, regner jeg med det er noe charter intra-Europa, og at det da blir snakk om 250 pr pers.

 

Gjør som tidligere nevnt, klag først direkte til flyselskapet, så ta det videre til transportklagenemnda hvis du får nei hos flyselskapet. Hvis det du sier stemmer SKAL du ha kompensasjon. Mange flyselskaper "prøver seg" ved at de uansett automatisk avviser krav. Og så gir folk opp og mister kompensasjon de faktisk har krav på. Vær obs på dette, og stå på kravet ditt.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Mange flyselskaper "prøver seg" ved at de uansett automatisk avviser krav. Og så gir folk opp og mister kompensasjon de faktisk har krav på. Vær obs på dette, og stå på kravet ditt.

Air France prøvde seg på at minusgrader og de-iceling på Gardermoen i januar var noe som "ingen kunne ha vært forberedt på". Og de la med som dokumentasjon en værrapport som viste temperaturen. Problemet var at temperaturen som de dokumenterte lå over snittet for januar på Gardermoen. :D

Lenke til kommentar

Air France prøvde seg på at minusgrader og de-iceling på Gardermoen i januar var noe som "ingen kunne ha vært forberedt på". Og de la med som dokumentasjon en værrapport som viste temperaturen. Problemet var at temperaturen som de dokumenterte lå over snittet for januar på Gardermoen. :D

 

12t delay for de-iceing ?:p de er morsomme da :p

Lenke til kommentar

Aha, ja det gir jo mer mening! Virker som en åpenbar sak! Håper det løser seg :)

Nja:

1) Sender klage til AF

2) De trenerer saken og sier så at det var eksepojonelt at det var kulde og is i Norge og at jeg derfor ikke hadde noen rett til erstatning. "Case closed".

3) Jeg sender klage på svaret og skriver at kuldegrader og de-iceling er normal prosedyre i Norge om vinteren.

4) AF skriver at flyet til Paris ble kansellert(som selvsagt er tull) og at jeg derfor ikke har rett til noen erstatning. "Case closed".

5) Jeg sender klage til transportklagenamnda.

6) Etter lang tid kontakter nemnda meg for eventuell kommentarer til AF påstand om at kulde var noe eksepjonelt i Norge som "ingen kunne ha vært forberedt på" og at de derfor anså saken som avsluttet. Om jeg ikke svarte ville nemnda anse saken som avsluttet. AF la også ved dokumentasjon av temperaturen.

7) Jeg svarte nemnda at jeg ikke aksepterte avvisningen da det ikke var noen eksepsjonelle forhold og jeg la ved dokumentasjon på at temperaturen som AF viste lå over snittet for Gardermoen i januar.

 

18 måneder har det tatt så langt. Om folk skal gi seg selv timesbetaling for å følge opp slike saker så vil det raskt lønne seg å bruke noen som tar 25% av erstatningssummen. AF har i alle fall klart satset på at jeg ikke skal gidde å følge opp saken lengere.

Lenke til kommentar

Litt forskjellig hvordan flyselskapene håndterer dette:

 

Eksempel 1: Hadde 2 forsinkelser etter hverandre med Lufthansa (via-via-reise fra USA til Oslo), og fikk hele kompensasjonen utbetalt (for begge forsinkelser) ved flybytte i Tyskland. Tysk effektivitet.

 

Eksempel 2: Hadde forsinket hjemkomst med ca 20 timer pga ombookinger etter forsinket fly internt i USA, rettet krav mot både AA (som var årsak til forsinkelsen) og BA (som hadde siste "leg" til Oslo). BA avslo kravet og henviste til AA. AA ga meg noen tusen AA-miles i kompensasjon, med henvisning til at de ikke var underlagt EU-regelverket. Da sitter jeg med masse AA-miles jeg sikkert aldri får brukt (før de utløper).

Lenke til kommentar

Noen som har søkt om ESTA i det siste? Tar dette lenger tid enn vanlig nå? Jeg står på farten med ny tur, og søkte om ny ESTA i dag, da jeg fikk nytt pass forrige uke. Søknaden står fortsatt som Pending.

 

Edit: Der ble min ESTA Approved.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Høres ut som du lot BA komme unna med BS?

Gjør det? Les her:

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm

hvor det blant annet står:

"In case of any difficulties only the airline which operates the flight can be held responsible."

Det var AA, som ikke faller inn under noen av punktene under: "EU air passenger rights apply",

unntatt:

"If you have not already received benefits (compensation, re-routing, assistance from the airline) for flight related problems for this journey under the relevant law of a non-EU country."

Noe jeg altså har fått fra AA, som miles.

Lenke til kommentar

Kjipt :(

Det er det, men jeg hadde ikke særlig forhåpninger om å få noe kompensasjon utover det jeg fikk fra AA. BA, som kun stod for siste "leg" (og hadde solgt meg hele billetten) har egentlig håndtert (avvist) min henvendelse på en slik måte jeg ville gjort det selv dersom jeg var på den andre siden av bordet. Men det er jo lov å prøve. Og forsøke å unngå flybytter i USA hvis mulig. Det siste er vanskelig, siden jeg som regel flyr til og fra "sære" byer (i vanlig turistforstand).

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Wow. I fjor sommer hadde jeg både sak med skadet baggasje og utsatte/ombyttede flights som økte reisetiden med SAS på forskjellige reiser. De brukte bare noen dager selv om de nok kunne hevdet at flybyttene var utenfor deres skyld.

 

Hadde 3 saker mot SAS i fjor hvor de aksepterte og behandlet sakene på en dag eller to. Tror faktisk at det kun var forsinkelse på 1t55min på den ene saken, men fikk likevel kompensasjon på 250€. Samtidig var de like kjappe til å avslå krav når det faktisk var vær og vind som var årsaken til forsinkelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...