Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har som prinsipp at jeg ikke reiser noe sted bare fordi det er billig, jeg må jo få noe mer ut av reisen enn ett kryss på kartet. Chongqing er en by som ikke er så tilrettelagt for vestlig turisme og mer en intern kinesisk by med ekstremvekst.

 

Kina har laget litt turistreklame, men jeg er ikke helt overbevist.

 

http://www.youtube.com/watch?v=eX4JgktdI9M

 

http://www.youtube.com/watch?v=LvChQpqZSR4

 

Husk at i tillegg til 1550 til billetten må du ut med 500 til visum og to dager med kø eller 500 til for å få noen til å stå i kø for deg.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

billetten er bestilt. at den ikke er tilrettelagt for vestlig turisme gjør meg ingen ting overhodet :)

Nei, jeg snakker ikke kinesisk, men det blir bare spennende. De andre gangene jeg har vært i kina har jeg reist med eksen som var av kinesisk avstamning, nå blir det morsomt å se hvordan jeg klarer meg selv.

 

Så, av at jeg har vært der før, leser man vel også at jeg vet man må ha visum :)

Edit: Her i danmark gjør de tydeligvis også via post enda, og double entry vil koste meg 675 DKK.

Endret av bufodill
Lenke til kommentar

billetten er bestilt. at den ikke er tilrettelagt for vestlig turisme gjør meg ingen ting overhodet :)

Nei, jeg snakker ikke kinesisk, men det blir bare spennende. De andre gangene jeg har vært i kina har jeg reist med eksen som var av kinesisk avstamning, nå blir det morsomt å se hvordan jeg klarer meg selv.

 

Så, av at jeg har vært der før, leser man vel også at jeg vet man må ha visum :)

Edit: Her i danmark gjør de tydeligvis også via post enda, og double entry vil koste meg 675 DKK.

 

Endte opp med nesten 1500 NOK for double-entry, så ganske stor forskjell!

Lenke til kommentar

Er nok en straff mot nordmann ja, men tviler litt på at det kommer til å gjelde deg hvis du ordner i Danmark. Er nok mest offisielt de er ute etter å ta oss, ikke hver person. Trenger du invitasjon og sånn når du søker i Danmark da?

 

Ser kineserne ned på oss nordmenn når vi besøker dem?

 

Det jeg har hørt fra de som bor og jobber i Kina (altså nordmenn) er at nesten ingen av kineserne vet noe om fredsprisen. Så det er nok ikke noe stress.

Endret av -Sindre
Lenke til kommentar

Hehe, på vg.no er det video av norwegians nye kjempefly (forøvrig vel bare en random dreamliner, ikke norwegians...) - hva er så en a380?

Gidd sensasjonsoverskrifter.

 

Noen som har erfaringer med longhaul og swiss forresten? Skal fly til SFO med de i midten av juni.

Lenke til kommentar

Regner med det er ganske langt unna hvordan den kommer til å se ut i norwegian drakt, men gleder meg uansett til å teste det flyet. Har heller ikke fått testet A380 enda, så må få bestilt en tur med det snart!

 

Har forresten ett spørsmål: Jeg har bestilt Trondheim-Helsinki-Beijing-Helsinki-Trondheim i sommer. Jeg vurderer å hoppe av i Helsinki på veien tilbake, ta ferja over til Tallinn, reise litt rundt i de baltiske stater også bestille returbillett en plass derfra. Er det mulig eller bryter jeg noen regler med å hoppe av midt i en reise? Skal også fly med finnair senere i sommer så er ikke så veldig gira på å bli "bannet" av flyselskapet.

Lenke til kommentar

Søknad om visum til India gikk som en lek. Jeg og reisekompanjong var de eneste som var der klokken 10 i dag morges. Tok ca. 25min, dette pga. at jeg er født i Sverige noe som førte til at jeg måtte fylle inn et ekstra skjema. Det at jeg er født i Sverige førte også til at visumet mitt ble 50kr dyrere og tar gj.snitt dobbelt så lang tid å behandle.

Lenke til kommentar

Her er forøvrig et bilde jeg fikk tatt igår inni Dreamlinern.

Fin maskin...

Var inne og tittet rundt i en 787 for halvannet år siden, og jeg må virkelig si at jeg liker vinduene... :)

 

Regner med det er ganske langt unna hvordan den kommer til å se ut i norwegian drakt, men gleder meg uansett til å teste det flyet. Har heller ikke fått testet A380 enda, så må få bestilt en tur med det snart!

Jepp. Norwegian skal ha inn 291 seter, det er en av de tetteste konfigurasjonene som er annonsert av 787 så langt. 3+3+3 i economy og 2+3+2 i "Premium economy".

Lenke til kommentar

Riga har en veldig severdig gammleby med arkitektur i utsmykket jugendstil.Ellers er det om sommeren å anbefale å ta toget til badebyen Jurmala hvor det er mere konserter, aktiviteter og sommerstemning.

 

I Riga skal man passe seg for hvilke nattklubber og taxier man går inn i. Begge steder kan naive turister bli loppet.

http://wikitravel.org/en/Riga#Stay_safe

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Fra min Tripreport via den flyplassen:

"Zürich flyplass

12:10 slapp vi ut av flyet og de påstod det var masse tid til å rekke neste fly. Det var et stykke til flyet og løypen hadde jeg allerede gått gjennom så jeg var forberedt på hva jeg måtte spurte gjennom: Lange ganger, trapper, passkontroll, trapper, shoppingsenter, trapper, lang undergrunnsbane, trapper, sikkerhetssjekk og trapper igjen. Kom gjennom det på under 20 minutter og da var det ikke tid til mye sightseeing underveis."

Lenke til kommentar

Angående Chongqing, la meg sitere Torbjørn Færøvik («Kina», s. 238):

«Forfattere og andre sjeler som besøker Firenze, ender iblant opp med å gå til psykiater. De klarer ikke absorbere byens uendelige skjønnhet. Etter å ha vandret gjennom renessansen i dagevis, forbi Michelangelo, Leonardo da Vinci og Medici-familiens etterlatenskaper, havner de i en tilstand av bunnløs frustrasjon, og den eneste veien ut av uføret er å få kyndig medisinsk behandling eller å forlate byen umiddelbart. Den tredje muligheten består i å reise til Chongqing, til verdens største og styggeste by.»

 

Etter å ha vært der kan jeg vanskelig gjøre annet enn å slutte meg til beskrivelsen. Men byen kan være et godt utgangspunkt for å utforske omkringliggende herligheter, alternativt kan man jo gjøre som litteraturens naturalister og dykke ned i den industrielle gjørma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...