Gå til innhold

Har passasjeren noe ansvar under kjøringen?


CurSe

Anbefalte innlegg

Min søster sa til meg i dag at hvis hun f.eks kjørte i 150km/t i 90-sonen og ble tatt av politiet så kunne politiet straffe meg også for at jeg ikke gjorde noe med hastigheten til bilen, kan det stemme? Jeg trodde at det kun var sjåføren som fikk svi, men etter å ha hørt hennes påstand så ble jeg veldig usikker. Jeg trodde at man bare kunne bli straffet hvis man ikke brukte sikkerhetsbelte :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis passasjer(er) vet at sjåføren er beruset, kan de få medskyld i en eventuell ulykke samt risikere at de ikke får noen erstatning fra forsikringsselskapet, både på personskader og materielle (bil) skader.

Forsikringsselskapet kan også kreve regress, dvs at du eller sjåføren eller andre i bilen kan bli nødt til å betale utgiftene til skader på andre biler som selskapet normalt skulle ha betalt.

Lenke til kommentar

Etter en høyesterettsdom, fikk passasjer erstatning etter en ulykke hvor sjåføren var beruset, og forsikringsselskapet først nektet erstatning.

En passasjer er IKKE ansvarlig for en sjåførs fartsovertredelser.

 

En passasjer er KUN ansvarlig for sitt eget bilbeltebruk (eller mangel på sådan) HVIS passasjeren er over 15 år.

Men en passasjer skal ikke "forstyrre føreren".

 

Det er foresten mange bilførere som har fått bot pga passasjerer som henger ut av bilvinduet (gjerne drita) mens bilen er i fart. Dette liker snuten svært dårlig...

Lenke til kommentar
Det er foresten mange bilførere som har fått bot pga passasjerer som henger ut av bilvinduet (gjerne drita) mens bilen er i fart. Dette liker snuten svært dårlig...

5888818[/snapback]

 

Hva skal man gjøre med slikt da? Slippe rattet og trekke passasjerene inn igjen? Nei, herregud, gi nå bot til de som henger ut av vinduet, ikke han/hun som kjører.

Lenke til kommentar
Det er foresten mange bilførere som har fått bot pga passasjerer som henger ut av bilvinduet (gjerne drita) mens bilen er i fart. Dette liker snuten svært dårlig...

5888818[/snapback]

 

Hva skal man gjøre med slikt da? Slippe rattet og trekke passasjerene inn igjen? Nei, herregud, gi nå bot til de som henger ut av vinduet, ikke han/hun som kjører.

5889284[/snapback]

 

 

Det står et eller annet sted, tror jeg, at føreren skal ha kontroll på passasjerene.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...