Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk også denne mailen jeg for et par dager siden og sendte mail tilbake til supporten og spurte om hvorfor de sente ut slik spam og gikk dette svartet

 

Hei,

 

og takk for din epost vedrørende Biip.no's MSN Blockchecker.

 

Mange av spørsmålene dine har vi besvart i vår infotekst om Blockcheckeren, og vi ber deg derfor om å besøke følgende internettside for fullstendig informasjon om denne tjenesten:

http://www.biip.no/default.aspx?section=ar...s&name=blockfaq

 

Mvh,

Biip.no Kundeservice :-)

 

Flere som jeg kjenner har også sendt mail til dem og fått nyaktig samme svaret så det virker som de bare copy/paster noe uten å gi svar på de spørsmålene en kommer med :/

 

Så vill bare annbefale alle om å sende epost til forbrukerombudet eller lignende med at biip.no bryter loven når de sender ut spam.

Lenke til kommentar

Beklager å ødelegge all moroen med å saksøke biip.no og anmelde dem til forbrukerombudet, men de bryter ikke loven. Microsoft derimot gjør det.

 

Se på svaret jeg fikk fra biip.no da jeg ble mildt sagt forbannet på dem:

du får ta opp dette med Microsoft. Det er de som tillater at hvem som helst

kan sjekke hvem du har blocket/slettet.

 

Jeg har nå sendt en klage e-post til Microsoft. Hvis de ikke svarer raskt melder jeg dem til forbrukerombudet.

 

Men tilbake til biip.no:

Selv om de ikke bryter loven der har de ikke lov å gi ut den informasjonen hvis jeg forbyr dem det. Jeg sende dem derfor denne e-posten:

Hei.

Ok. Da blir det noe helt annet. Microsoft skal få gjennomgå nå....

 

MEN: Jeg vil ikke at dere skal utgi mine opplysninger om hvem jeg har

blokket slettet eller annen informasjon på min MSN konto

(e-post kontoen min). Det er personopplysninger, og selv om Microsoft gir

ut informasjonen (noe jeg skal stoppe) så må dere ta hensyn til at jeg ikke

vil at dere skal gi ut den informasjonen, så dere får ikke lov av meg å utgi

den informasjonen.

 

Så enkelt kan det gjøres. Hvis de ikke kan garantere for det bryter de med markedføringsløven § 2b. (det stemmer vel?) :)

Lenke til kommentar

nå gikk vel dette egentlig ikke ut på at noen sjekket om vi hadde blokkert noen, men heller at vi ble litt forbanna over at biip sender ut "reklame"-mail (det er reklame i mailen, sier noen, jeg slettet den (EDIT: mail er i første post))

 

dette er ikke lov uten å ha samtykke til mottakeren (som i dette tilfeller er meg og alle dere andre), dette er kalt spam, og er også ulovlig markedsføring.

 

det er biip som sender ut denne spammen, og det er derfor deres skyld... det at noen skjekker om jeg eller noen andre har blokkert de på msn bryr meg midt på ryggen. hvis jeg blokkerer noen, så er det for en god grunn, og da vet de det nok uansett...

 

det er i hvertfall det jeg har skjønt utifra denne tråden, si gjerne ifra om det er galt...

jeg sendte også en klage-mail til biip (skrev det jeg sendte tidligere i tråden), men jeg har ikke fått noe svar...

det ble jeg egentlig enda mer forbanna over...

 

edit: og hvorfor skal ikke microsoft ha lov til å fortelle AA hvem som blokkerer AA? har du lest EULA (end user license agreement) før du tok i bruk msn? står det noe om at microsoft ikke kan gjøre dette?

bare lurer...

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Se på svaret jeg fikk fra biip.no da jeg ble mildt sagt forbannet på dem:
du får ta opp dette med Microsoft. Det er de som tillater at hvem som helst

kan sjekke hvem du har blocket/slettet.

5942285[/snapback]

Hva har M$ gjort for noe?

Du bruker MSN-protokollen på eget ansvar, står ingen steder at de tillatter 100% anonymitet mtp. hvem du har slettet fra kontaktlisten deres. Og det er umulig å sjekke 100% korrekt om noen har blokkert deg.

Lenke til kommentar

jornan:

Beklager å måtte si det, men :lol: M$ har sitt på det rene her. De har aldri utlevert noe om deg, du har tillatt dem å gjøre det ved å ikke hakke av for "Bare personer i tillatelseslisten min (...)" under personvern i MSN Messenger (eller den klienten du bruker). Gjør du det blir du alltid listet som enten pålogget eller frakoblet. Altså får ingen vite at du har blokkert noen. I tillegg kan jeg nevne at M$ er et amerikansk firma og er derfor underlagt amerikansk lovgivning, ikke norsk, hvilket betyr at forbrukerombudet kan gjøre fint lite med saken.

 

Ja, også er forresten mailen spam uannsett hva biip måtte si.

Lenke til kommentar
jornan:

Beklager å måtte si det, men :lol: M$ har sitt på det rene her. De har aldri utlevert noe om deg, du har tillatt dem å gjøre det ved å ikke hakke av for "Bare personer i tillatelseslisten min (...)" under personvern i MSN Messenger (eller den klienten du bruker). Gjør du det blir du alltid listet som enten pålogget eller frakoblet. Altså får ingen vite at du har blokkert noen. I tillegg kan jeg nevne at M$ er et amerikansk firma og er derfor underlagt amerikansk lovgivning, ikke norsk, hvilket betyr at forbrukerombudet kan gjøre fint lite med saken.

 

Ja, også er forresten mailen spam uannsett hva biip måtte si.

5942770[/snapback]

Men jeg har merket av for "Bare medlemmer i tillatelseslisten kan se min status og sende meg meldiger". Er det lov siden jeg har haket av for den da? :)

Lenke til kommentar
Men jeg har merket av for "Bare medlemmer i tillatelseslisten kan se min status og sende meg meldiger". Er det lov siden jeg har haket av for den da? :)

5943993[/snapback]

M$ gjør ikke noe ulovlig, du er jo så gal at du oppgir både brukernavn og passord til biip-skiten.

 

E-posten de sender ut er pur spam, ingen mottakere har noengang sagt ja til å motta slik tøys.

Lenke til kommentar
jornan:

Beklager å måtte si det, men :lol: M$ har sitt på det rene her. De har aldri utlevert noe om deg, du har tillatt dem å gjøre det ved å ikke hakke av for "Bare personer i tillatelseslisten min (...)" under personvern i MSN Messenger (eller den klienten du bruker). Gjør du det blir du alltid listet som enten pålogget eller frakoblet. Altså får ingen vite at du har blokkert noen. I tillegg kan jeg nevne at M$ er et amerikansk firma og er derfor underlagt amerikansk lovgivning, ikke norsk, hvilket betyr at forbrukerombudet kan gjøre fint lite med saken.

 

Ja, også er forresten mailen spam uannsett hva biip måtte si.

5942770[/snapback]

Men jeg har merket av for "Bare medlemmer i tillatelseslisten kan se min status og sende meg meldiger". Er det lov siden jeg har haket av for den da? :)

5943993[/snapback]

Jepp, de sjekker vedkommendes konto (som du har godkjent og som vil gi enten tilkoblet eller frakoblet) opp mot en egen sjekk (som du ikke har godkjent og derfor alltid vil gi frakoblet). Med andre ord får ikke vedkommende vite noe mer enn han allerede veit om deg ergo ikke noe ulovlig ;)

 

Mailen biip sender ut er dog fortsatt ulovlig.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Er mulig at biip, som får flere og flere til å oppgi sitt brukernavn og passord på msn, kan kryssjekke gjennom flere brukere om en er pålogget eller ikke.

 

Person A vil finne ut om person B er pålogget.

Pers A går til biip og skriver inn e-mail til pers B

Biip logger på noen av sine andre medlemmer, Person C og D som har pers B i sin kontaktliste.

Person C og D sin msn viser at person B er pålogget, mens person A sin msn viser at B er avlogget.

Dermed kan biip si at person B har blokket pers A.

 

Hvis biip har klart å lage denne teknologien noe som helt sikkert er mulig så er det mulig å sjekke om andre har blokket en.

Jeg kommer iallefall aldri til å oppgi mitt brukernavn og passord til biip. Kanskje jeg oppgir en mail som ikke er min hoved mail adresse, men som jeg bruker når jeg skal registrere meg på div sider som f.eks diskusjon.no

Endret av magicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...