Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
og her er essensen idet vg skriver som vi intresserer oss for (og det er vel å gruse biip) hirr hirr..

6052437[/snapback]

 

På høy tid noe skjer, har fått et par mail av biip. Søppel hele nettstedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk mail fra forbrukerombudet, der de hadde skerevet en mail til Biip.no, ser også at flere har fått den. Så da får vi håpe at det blir en slutt på tullet. :thumbup:

slenger med mailen her, er litt lang så skjuler den :p

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Biip.no AS

Postboks 2626 Solli

0203 OSLO

 

 

 

Deres ref.  Vår ref. (bes oppgitt ved svar) Dato

Sak nr: 06-907 09.05.2006

Saksbehandler

Anna Charlotte Neumayer

23 400 606

 

 

 

Utsendelse av markedsføring via e-post uten forutgående samtykke – markedsføringsloven § 2b

 

Forbrukerombudet skal føre tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring og

avtalevilkår er i samsvar med markedsføringsloven (mfl.). Kopi av loven følger

./. vedlagt. Mer informasjon om Forbrukerombudet finnes på internettsidene våre: http://forbrukerombudet.no.

 

Vi har mottatt fem henvendelser fra klagere som har fått tilsendt e-postreklame fra Biip.no til sine e-postadresser. E-posten er sendt fra adressen [email protected]. Kopi

./. av henvendelsene følger vedlagt.

 

Markedsføringstiltaket reiser spørsmål etter mfl. § 2b, som blant annet forbyr næringsdrivende å rette markedsføringshenvendelser via e-post til fysiske personer, uten at det er innhentet samtykke på forhånd.

 

For at det skal foreligge et gyldig samtykke, må det være avgitt frivillig ved at personen man ønsker å innhente samtykke fra har foretatt en aktiv handling for å avgi samtykket. Hun eller han må også ha blitt informert om hva det innebærer å avgi et slikt samtykke. Samtykket skal dessuten når som helst kunne kalles tilbake.

 

Dersom det er opprettet et kundeforhold til personen, kan den næringsdrivende markedsføre egne produkter som er tilsvarende de kunden allerede har kjøpt, jf. mfl      § 2b tredje ledd. Kunden skal imidlertid opplyses om at den næringsdrivende ønsker å drive slik markedsføring når han blir bedt om å oppgi e-postadressen sin, og gis mulighet til å reservere seg.

 

Det fremgår av henvendelsene vi har mottatt, at den aktuelle e-posten ble sendt til fysiske personers e-postadresse. Klagerne hevder å ikke ha gitt samtykke til å motta e-postreklame fra dere. Ut fra opplysningene i saken, kan Forbrukerombudet heller ikke se at kravene som følger av mfl § 2b tredje ledd for utsendelse av markedsføringshenvendelser til eksisterende kunder er oppfylt.

 

Dersom klagernes fremstilling av saken er korrekt, innebærer dette at dere har handlet i strid med mfl. § 2b ved utsendelsen av e-posten.

 

Vi ber i så fall om at dere går gjennom rutinene deres og forsikrer dere om at dere ved fremtidig markedsføring ikke gjentar brudd på reglene i mfl § 2b.

 

Se forøvrig informasjon på Forbrukerombudets nettsider om endringene i mfl § 2b som trådte i kraft fra 1. februar 2005: http://forbrukerombudet.no/index.db2?id=1626

 

* * *

 

Dersom vi ikke mottar noe svar, går vi ut fra at dere vil følge Forbrukerombudets standpunkt ved fremtidig markedsføring, og saken vil med dette bli betraktet som avsluttet fra vår side.

 

Er dere uenig i vårt syn eller ønsker ytterligere opplysninger, regner vi med å høre fra dere så snart som mulig, og senest innen tre uker fra dato.

 

 

 

Med vennlig hilsen

for Forbrukerombudet

 

 

 

Anna Charlotte Neumayer

jurist

 

 

 

Vedlegg

Gjenpart:

[en haug med navn og e-post adresser.]

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...