Gå til innhold

Josef al Qaradawi krever enda en unnskyldning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er nå engang en slik person som syns og tror og er påståelig i mange sammenhenger. Betrakter meg som en politisk viglefant, ikke ening med noen, uten rasistiske tendenser pga hudfarge, religon , og slik .

 

At det skal gå an å føle sinne for noen usle tegninger var helt uforståelig. Surfet rundt og leste om emnet, fulge en link , Denne.

 

Ser et bilde som får raseriet, og ja jeg mener raseriet i meg til å koke.

 

Når jeg som betrakter meg selv som en rimelig moderat mann , åpen for det meste, kan føle et raseri pga det norske flagg formet som symbolet for noe av det mest uhyrlige som verden har sedd, ja da forsto jeg litt bedre sinnet til de som følte seg krenket.

 

Men historien har vist at vi ikke kan gi etter for noen form for ekstremister, verken politiske , religøse eller bare rett og slett maktsyke.

 

Så det er faktisk viktigere nå enn noengang å stå på barrikandene for å forsvare både friheten og ytringsfriheten, og retten til å ha både religøse og politiske omså fanatiske overbevisninger. Alt annet er et diktatur.

 

Så selv om jeg syns det var uklokt å trykke disse karrikaturene, og helt unødvendig, så må vi faktisk forsvare disse ekstimistene på begge sider sin rett til å si og mene det de vil.

 

Det gjelder omså med makt. Mener selvsagt innenlands og solidarisk med våre allierte evt utenlands.

 

Edit:

 

Bare så det er klart, vi må forsvare norske muslimers rett til å demostrere og åpenlyst vise harme mot det de føler krenker dem.

 

Vi må forsvare de som mener det motsatte , at de skal tåle det og som er i sin fulle rett til det.

 

Alt tiløp til vold fra noen av sidene bør ikke noen nordmenn uavhenging av religoner , farger tollerere.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Feilen her er nok Stoltenbergs behov for å være vag og spak og komme med nesten-unnskyldinger av typen "beklager at vi såret dere".

5612124[/snapback]

Ja, sikkert. :roll:

5612214[/snapback]

Når man kommer med utsagn der det bare er små nyanser som skiller det fra en unnskyldning, så er det klart at disse nyansene kan forsvinne i en oversettelse.

Lenke til kommentar
Personlig forsvarer jeg ikke religiøse maktinstutisjoner, men ser allikevel ikke problemet med blasfemiparagrafen. Vil ikke si at jeg brenner for den, men kan ikke se at den har vært misbrukt og lurer på hvorfor den bør fjernes.

 

Ser ikke poenget med å trykke bilder av muhammed, bare for å teste om muslimene blir forbanna, slik at man evt kan få støtte til sitt eget syn på dem, som uvitende idioter (snakker her om den kristenfundamentalistiske avisa Magazinet). Har ikke noe imot at det skal være forbudt.

 

Synes også det er veldig utaktisk av magazinet, ettersom det underbygger fordommer mange har om at religiøse er tullinger, både muslimer og kristne. Egentlig burde de alliere seg med de fundamentalistiske muslimene, siden de har mer til felles enn med oss andre dødelige.

 

Og dem det går utover til syvende og sist er moderate kristne og muslimer.

5608200[/snapback]

 

Men ser du ikke at dette er et prinsipielt spørsmål?

At en presse- og yringsfrihet må være grunnlagt på muligheten og retten til å skape en debatt, og ikke ha som høyeste formål å ikke såre.

Mener du det skal være lov å føre kritikk og bruke sarkasme overfor bare noen samfunns- og maktinstitusjoner - ikke alle? At det skal være lov å ytre seg kritisk om bare et utvalg. At dette skal styre av hva som til en hver tid er politisk korrekt eller bare rettes mot de som stilletiden mottar kritikken og ikke brenner ambasader når de føler seg fornærmet.

Viser ikke reaksjonen nettopp at kritikken var berettiget.

 

Jeg skal forøvrig vedde på at jeg er mer krenket av den muslimske verdens respektløshet overfor norske verdier enn de er over karikaturene.

Lenke til kommentar
Personlig forsvarer jeg ikke religiøse maktinstutisjoner, men ser allikevel ikke problemet med blasfemiparagrafen. Vil ikke si at jeg brenner for den, men kan ikke se at den har vært misbrukt og lurer på hvorfor den bør fjernes.

 

Ser ikke poenget med å trykke bilder av muhammed, bare for å teste om muslimene blir forbanna, slik at man evt kan få støtte til sitt eget syn på dem, som uvitende idioter (snakker her om den kristenfundamentalistiske avisa Magazinet). Har ikke noe imot at det skal være forbudt.

 

Synes også det er veldig utaktisk av magazinet, ettersom det underbygger fordommer mange har om at religiøse er tullinger, både muslimer og kristne. Egentlig burde de alliere seg med de fundamentalistiske muslimene, siden de har mer til felles enn med oss andre dødelige.

 

Og dem det går utover til syvende og sist er moderate kristne og muslimer.

5608200[/snapback]

 

Men ser du ikke at dette er et prinsipielt spørsmål?

At en presse- og yringsfrihet må være grunnlagt på muligheten og retten til å skape en debatt, og ikke ha som høyeste formål å ikke såre.

Mener du det skal være lov å føre kritikk og bruke sarkasme overfor bare noen samfunns- og maktinstitusjoner - ikke alle? At det skal være lov å ytre seg kritisk om bare et utvalg. At dette skal styre av hva som til en hver tid er politisk korrekt eller bare rettes mot de som stilletiden mottar kritikken og ikke brenner ambasader når de føler seg fornærmet.

 

Det er ingen selvfølgelighet at ytringsfrihet omfatter blasfemi. I hvertfall ikke dersom målet er "å skape en debatt". Blasfemi og religionskritikk er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Det er ingen selvfølgelighet at ytringsfrihet omfatter blasfemi. I hvertfall ikke dersom målet er "å skape en debatt". Blasfemi og religionskritikk er ikke det samme.

5614107[/snapback]

 

Skal religiøse krefter ha monopol på å definere grensene for hva som er blasfemi?

Lenke til kommentar
Det er ingen selvfølgelighet at ytringsfrihet omfatter blasfemi. I hvertfall ikke dersom målet er "å skape en debatt". Blasfemi og religionskritikk er ikke det samme.

5614107[/snapback]

 

Skal religiøse krefter ha monopol på å definere grensene for hva som er blasfemi?

5614113[/snapback]

 

Det skal selvfølgelig norsk rettsvesen avgjøre :p

Lenke til kommentar
Det er ingen selvfølgelighet at ytringsfrihet omfatter blasfemi. I hvertfall ikke dersom målet er "å skape en debatt". Blasfemi og religionskritikk er ikke det samme.

5614107[/snapback]

 

Skal religiøse krefter ha monopol på å definere grensene for hva som er blasfemi?

5614113[/snapback]

 

Det skal selvfølgelig norsk rettsvesen avgjøre :p

5614160[/snapback]

 

Altså ikke den som til enhver tid føler seg krenket.

 

Jeg har forøvrig et annet Nietzsche sitat: "Du går til kvinnen, glem ikke pisken". :p

Endret av ivarw
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Muslimer jakter på datter til karrikaturtegner

 

Akkurat når jeg leser dette så bølger raseriet opp i meg mot muslimer generelt, her bør virkelig fremstående muslimer i Norge gå offentlig ut å fordømme slike, og det på det sterkeste. Ellers tror jeg mange vil tenke nogenlunde likt med meg, det begynner å bli vanskelig å ikke skjære alle over en kam.

 

Dette er pøbelfærer av værste slag, kanskje en indikasjon på at det ikke går an å ha muslimer i Norge.

 

Hrmf, og jeg som anså meg som en rolig å fordomsfri person. Men jeg ærlig innrømmer at min fordomsfrihet har fådd seg mange skudd for baugen, og jeg begynner ærlig å sympatisere mer med de som vil sette hardt mot hardt.

 

Så jeg syns det er på tide med en unnskyldning og fordømmelse av disse reaksjoner. Greit nok at dette ikke er i Norge, men danmark er ikke så ulikt Norge.

Lenke til kommentar
Akkurat når jeg leser dette så bølger raseriet opp i meg mot muslimer generelt, her bør virkelig fremstående muslimer i Norge gå offentlig ut å fordømme slike, og det på det sterkeste. Ellers tror jeg mange vil tenke nogenlunde likt med meg, det begynner å bli vanskelig å ikke skjære alle over en kam.

5692957[/snapback]

Hva får deg til å tro at muslimer generelt ikke finner nyheten like motbydelig? I motsatt fall, hvorfor skal raseriet rettes mot dem? Nordmenn gjør jo det samme mot bl.a. politifolk, forskjellen er at de omtales som kriminelle i media.
Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at muslimer generelt ikke finner nyheten like motbydelig?

Da får de vise det klart og tydelig.

 

Nordmenn gjør jo det samme mot bl.a. politifolk, forskjellen er at de omtales som kriminelle i media.

Hvilket er det de er.

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at muslimer generelt ikke finner nyheten like motbydelig? I motsatt fall, hvorfor skal raseriet rettes mot dem? Nordmenn gjør jo det samme mot bl.a. politifolk, forskjellen er at de omtales som kriminelle i media.

 

Det håper jeg virkelig de gjør, men til nå har fordømmelse fra muslimsk hold på all pøbelfære rundt om vært meget moderat. Å ikke si noe er jo omtrent det samme som å akseptere og støtte slike ting. Klart det finnes utskudd i det norske samfunnet, som erkekristne, nazister, erke kommunister osv, men her viser vi jo ganske bra at dette er ikke ting vi som samfunn støtter.

Lenke til kommentar
Det håper jeg virkelig de gjør, men til nå har fordømmelse fra muslimsk hold på all pøbelfære rundt om vært meget moderat. Å ikke si noe er jo omtrent det samme som å akseptere og støtte slike ting. Klart det finnes utskudd i det norske samfunnet, som erkekristne, nazister, erke kommunister osv, men her viser vi jo ganske bra at dette er ikke ting vi som samfunn støtter.

5694948[/snapback]

Har tanken falt deg at det synet skyldes mer hvor godt du kjenner det norske samfunnet enn hvor lite muslimer beklager seg. Selv syns jeg beskyldningen/mistanken om å støtte slike ting er så alvorlig at jeg skjønner det godt om de blir fornærmet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...