Gå til innhold

Josef al Qaradawi krever enda en unnskyldning


Anbefalte innlegg

"Synderen" Vebjørn Selbekk har som kjennt beklaget mohammed tegningene Magazinet publiserte, men dette er tydeligvis ikke nokk sier Josef al Qaradawi som sies å være en av de mektigeste religiøse lederne i midtøsten. Han krever nå en unnskyldning fra statsministeren vår, Jens Stoltenberg! Hvor skal dette ende? Nå gjore Vebjørn Selbekk den tabben å gi etter for presset, dette var beviset for at terror og vold virker. Dette gir helt feil signal, nå er det tydeligvis ikke godt nokk at Vebjørn gir slipp på sine prinsipper anngående ytringsfriheten, nå skal Jens også unskylde og beklage seg. Hva blir det neste? En unnskyldning fra hele det norske folk, der hver og en må skrive under på at vi beklager tegningene som ble publisert? Huff :(

 

Link til saken.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=302220

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det hele er bare tull...

Alle viste jo at de ikke ville godkjenne det. Nå har de fått en finger og skal ha hele handa.

Så sier regjeringa unskyld... så sier de at det ikke holder, vi har jo krenket ALLE muslimer...

Så vil de ha penger... Alt sier seg selv... De er som barn, bare her vil de ha penger istedenfor godteri.

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg ikke svart med unskyld, de vet hvordan de skal utnytte det, eneste de har ventet på er en god anledning.

Er jo ikke nytt at Norge er en av verdens rikeste land.

De sier at det er religion... men alt handler om penger....

 

... enda en ting;

ved å beklage så innrømmer vi at det var galt og det forteller med andre ord at vår yttringsfrihet ikke er så fri likavel. :thumbdown::roll::nei:

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Dette var interessant.

 

Jeg synes det var nederlag når Vebjørn Selbekk sa unnskyld ettersom dette var å gi etter for trussler om terror, men dette var jo en "artig" vri på det hele. Ved å be om unnskyldning klarte Vebjørn Selbekk å frem poenget enda tydeligere da dette er reaksjonen av det. For meg er det tydeligere enn noen gang at dette ikke dreier seg om muhammed-bildene, men at det bare var et påskudd for barbarene å gå til angrep på hånden som gir dem mat.

 

Lenge leve ytringsfriheten osv... :|

Lenke til kommentar
Blasfemiparagrafen bør selvsagt fjernes.

5596262[/snapback]

 

Er jeg den eneste som ikke ser poenget med retten til å fornærme religiøse?

5596279[/snapback]

Vi har da lover og regler som skal beskytte folk mot slikt fra før på generelt basis! At vi skal ha en spesiell lov som skal beskytte folks personlige fantasiverden er jo fullstendig absurd. Hvorfor skal religiøse få spesialbehandling langt utover alle andre?? Er de så svake, stakkarslige og har så sarte sinn at de må ha ekstra beskyttelse?

Lenke til kommentar

Annen ting...

Når muslimene godtar unskyldningen, er det riktig for oss å kreve at de skal bygge opp igjen alt de har brent ned?

Eller må vi bruke våre egne penger på å bygge opp det de har brent ned da de ikke klarer å forhandle på en sivilisert måte?

Uansett hvordan ting blir nå så er det tap tap tap for oss...

 

Noe som dette burde blitt sagt:

"Nå som dere har krenket de kristne (holocaust) så vil vi kun unskylde for vår oppførsel dersom dere bygger opp igjen alt dere har brent"...

Lenke til kommentar
Blasfemiparagrafen bør selvsagt fjernes.

5596262[/snapback]

 

Er jeg den eneste som ikke ser poenget med retten til å fornærme religiøse?

5596279[/snapback]

Vi har da lover og regler som skal beskytte folk mot slikt fra før på generelt basis! At vi skal ha en spesiell lov som skal beskytte folks personlige fantasiverden er jo fullstendig absurd. Hvorfor skal religiøse få spesialbehandling langt utover alle andre?? Er de så svake, stakkarslige og har så sarte sinn at de må ha ekstra beskyttelse?

5596318[/snapback]

 

Amen. Nå har de i tillegg brent Telenor hovedkvarteret i Pakistan. Hva har Telenor gjort?! De vil jo ha krig, de aksepterer ikke unnskyldninger eller noe annet. Kutt all hjelp til de hvis de skal oppføre seg slik, og hvis dette er takken man får.

Lenke til kommentar
Blasfemiparagrafen bør selvsagt fjernes.

5596262[/snapback]

 

Er jeg den eneste som ikke ser poenget med retten til å fornærme religiøse?

5596279[/snapback]

Jeg synes religion er ondt. Rett og slett. Når jeg presenterte denne meningen til en kristen bekjent så ble vedkommende svært fornærmet. Mange store religioner anser kritikk som krenkelse, skal det forbys?

 

Jeg er forresten med på fakkeltoget til LarsP.

Lenke til kommentar

Vi har fremdeles ikke noe å unnskylde for. Vi kan ikke tilpasse vårt samfunn for en gjeng barbarer på andre enden av kontinentet. De får leve sitt liv så får vi leve vårt.

 

Vi hjelper dem militært så de ikke slakter hverandre i kriger og borgerkriger, vi sender milliarder i uhjelp, vi lager industri og arbeidsplasser for de, og vi innfører demokrati i undertrykkende land. Og til hvilken nytte? Jo de brenner ned industrien vår og ambassadene som jobber med fred, og alt bare pga at en person som IKKE representerer Norge bruker sin rett som nordmann; ytringsfriheten.

 

Til Norge skal de innvandre fordi Norge er et fritt og godt land å bo i i forhold til barbarstaten de kommer fra med vold, terror, og undertrykkelse...men hva skjer da de i Norge opplever at befolkningen utnytter friheten sin? Jo de protesterer og går ut og ber oss fjerne friheten vår...de ber oss gjøre om Norge til det samfunnet de en gang flyktet fra. Hvor ironisk er ikke det?

Lenke til kommentar
Blasfemiparagrafen bør selvsagt fjernes.

5596262[/snapback]

 

Er jeg den eneste som ikke ser poenget med retten til å fornærme religiøse?

5596279[/snapback]

Jeg pleier som regel å få veldig dårlig samvittighet og føle meg driti ut når jeg fornærmer noen ved å forsnakke meg, men jeg føler det ALDRI slik når jeg har fornærmet troen til religiøse mennesker. Religion er tåpelig, til hinder for utvikling og velferd og skaper krig. Hvis vi klarer å gjøre livet så surt for de religiøse at religion taper enda mer fotfeste, er det bare positivt i mine øyne.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Vi har fremdeles ikke noe å unnskylde for. Vi kan ikke tilpasse vårt samfunn for en gjeng barbarer på andre enden av kontinentet. De får leve sitt liv så får vi leve vårt.

 

Vi hjelper dem militært så de ikke slakter hverandre i kriger og borgerkriger, vi sender milliarder i uhjelp, vi lager industri og arbeidsplasser for de, og vi innfører demokrati i undertrykkende land. Og til hvilken nytte? Jo de brenner ned industrien vår og ambassadene som jobber med fred, og alt bare pga at en person som IKKE representerer Norge bruker sin rett som nordmann; ytringsfriheten.

 

Til Norge skal de innvandre fordi Norge er et fritt og godt land å bo i i forhold til barbarstaten de kommer fra med vold, terror, og undertrykkelse...men hva skjer da de i Norge opplever at befolkningen utnytter friheten sin? Jo de protesterer og går ut og ber oss fjerne friheten vår...de ber oss gjøre om Norge til det samfunnet de en gang flyktet fra. Hvor ironisk er ikke det?

5596801[/snapback]

 

Det er helt latterlig skal jeg si deg. Forventer de hjelp og støtte slik de får, så kan de hvertfall være såpass høflige at de tilpasser seg landet regler og kultur. Dette har jo gått for langt, de har vist at de tydligvis ikke bryr seg om vår hjelp, så hvorfor gi den til dem?

Lenke til kommentar
*snip

Til Norge skal de innvandre fordi Norge er et fritt og godt land å bo i i forhold til barbarstaten de kommer fra med vold, terror, og undertrykkelse...

*snip*

5596801[/snapback]

Nå setter du likhetstegn mellom muslim og innvandrer. Det er fortsatt slik at iranere flest bor i Iran, og slik vil det nok være i fremtiden også. :p

Poenget mitt er at det er ingen grunn til å forvente noen som helst økt forståelse blant muslimer fordi en liten håndfull av dem tilfeldigvis har emigrert hit. Det er da nordmenn som bor i midtøsten også, det nærer heller ingen aksept fra oss.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Slettes ikke. Jeg snakker om de muslimene som innvandrer og så protesterer mot vestlige verdier som ytringsfriheten. Hvis de liker undertrykkelse og sensur så fatter jeg ikke hvorfor de ikke ble i midtøsten. De mener jo rett og slett at vi bør fjerne ytringsfriheten, det har de skrevet rett ut på plakatene sine.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Blasfemiparagrafen bør selvsagt fjernes.

5596262[/snapback]

 

Er jeg den eneste som ikke ser poenget med retten til å fornærme religiøse?

5596279[/snapback]

 

Fornærmelse for fornærmelsens skyld er jo meningsløst.

 

Ytringsfriheten har en uhyre viktig funksjon i at den beskytter enkeltindividets rett til å kritisere maktinstitusjoner. Det kan vel være statsmakt, næringsliv, kirke eller moské - ja moren din om du vil. Alle disse er maktkonsentrasjoner, både symbolsk og utøvende. Jeg vil påstå at det er en forbannet plikt å holde et våkent øye på maktkonsentrasjoner - ikke bare når de misbruker maken, også når de ikke gjør deg, for de har nettopp den muligheten som et enkeltindivid ikke har.

Det skjer da makovergrep i den musilmske tros navn daglig... Så skal det være greit å kritisere Jens Stoltenberg og tegne tulletegninger med Arbeiderpartiets rosesymbol, men for gudsskyld ikke si noe om muslimene, for da blir de opprørt. Bare tanken berettiger et: varsku!

Lenke til kommentar

Josef al Qaradawi er ein idiot. Han har tydelegvis ikkje forstått at media i Noreg ikkje har noko med staten å gjere, med unntak av NRK. Så klart blir media regulert av forskjellige reglar, men staten kontrollerar ikkje media direkte og avgjer kva som skal trykkast og kva som ikkje skal trykkast. Korleis i all verda skal Stoltenberg då kunne kontrollere om ei lita kristenavis trykkjer noko som kan virke støtande mot muslimar? Staten Noreg har ingen skyld. Unnskyldar Jens seg, mistar han ihvertfall nokre respektpoeng hos meg.

 

Støttar forresten trykkinga. Dette er ei sak som handlar om ytringsfridom. Ein skal få kunne seie kva ein vil - uansett. Straks det blir innfør reguleringar til ytringsfridomen, mistar vi den. Ytringsfridomen er grunnsteinen for vår moderne demokrati, og den kan vi ikkje miste!

Lenke til kommentar
Josef al Qaradawi er ein idiot. Han har tydelegvis ikkje forstått at media i Noreg ikkje har noko med staten å gjere, med unntak av NRK. Så klart blir media regulert av forskjellige reglar, men staten kontrollerar ikkje media direkte og avgjer kva som skal trykkast og kva som ikkje skal trykkast. Korleis i all verda skal Stoltenberg då kunne kontrollere om ei lita kristenavis trykkjer noko som kan virke støtande mot muslimar? Staten Noreg har ingen skyld. Unnskyldar Jens seg, mistar han ihvertfall nokre respektpoeng hos meg.

 

Støttar forresten trykkinga. Dette er ei sak som handlar om ytringsfridom. Ein skal få kunne seie kva ein vil - uansett. Straks det blir innfør reguleringar til ytringsfridomen, mistar vi den. Ytringsfridomen er grunnsteinen for vår moderne demokrati, og den kan vi ikkje miste!

5601243[/snapback]

 

Jeg er til dels enig. Å si unnskyld er det samme som å tape hele saken. Vi kan ikke la dem ha makt over oss ved at de brenner ned ambassader og flagg til en hel nasjon hver gang en enkeltperson gjør noe "galt".

 

Magazinet hadde sin fulle rett til å publisere disse bildene. At redaktøren ba om unnskylding er noe jeg synes var dårlig gjort, men etter all presset tror jeg ikke ting har vært lett for han. Men dette var vel for å roe ned saken, så det var på en måte modig gjort av han at han ba om unnskylding også.

 

Men likevel, en annen side av saken. Hvorfor publisere bilder som viser en profet, et av det helligste for 1.6 milliarder mennesker (rett meg om tallet er feil) med en bombe på hodet? Dette er bare laget for å provosere og skape unødvendig kaos.

 

Jeg som muslim eller mine muslimske venner mener noen av de bildene ikke var for å teste ytringsfriheten, men heller for å provosere. Men som sagt, de hadde sin fulle rett til å publisere disse bildene. Og jeg tror på Allah/Muhammed, men likevel går jeg ikke rundt med en bombe i ryggsekken/hodet/rundt livet, og ingen andre jeg kjenner gjør det..

Lenke til kommentar
... enda en ting;

ved å beklage så innrømmer vi at det var galt og det forteller med andre ord at vår yttringsfrihet ikke er så fri likavel. :thumbdown:  :roll:  :nei:

5596208[/snapback]

 

Vi har fremdeles en blasfemiparagraf. Grunnloven går fremdeles foran ytringsfriheten :)

5596254[/snapback]

 

Jaha, hvor har den paragrafen vært de 26 årene monthy pytons life of brian har vært på markedet da? Tipper den filmen var støtende på en del personer også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...